A D változatra is 50% hatótávolság növekedést írnak a C7-hez viszonyítva. És hogy a D korábbi jelölése C-8 volt.
Az az igazság, hogy az AMRAAM-okra nem adnak meg hivatalosan sehol sem pontos hatótávot. Különösen az SL (surface launched) verziókra nem.
Az AMRAAM ER pedig egy olyan SL, amelyik 2 rakéta összeházasításával jött létre, és ahogy látom, még jelenleg is intenzív fejlesztés alatt áll.
Bár már 2-3 évvel ezelőtt is történtek tesztindítások, még
tavaly év elején is intenzív szélcsatornás tesztelések folytak vele.
Szerintem felesleges osztószámokkal variálni, hogy megpróbáljuk kitalálni az AA AMRAAM-okhoz képest milyen hatótávolságuk van az SL verzióknak. Látszik, hogy akár irányítási algoritmus fejlesztésekkel jelentős hatótávnövelést lehet elérni.
Szóval szerintem érdemesebb abból a rakétából kiindulni, amelyik az AMRAAM ER meghajtását adja, mégpedig a hajófedélzetre kifejlesztett ESSM-ből.
Annál sem tudunk pontos számokat, de annyi biztos, hogy valahol 50 és 80km között van a hatótávolsága. Ugyanakkor érdemes azt is figyelembe venni, hogy míg az ESSM rakéta esetén az egész rakéta 25cm átmérőjű (orrkúpot leszámítva) addig az AMRAAM ER egy AMRAAMra jellemző 18cm-es átmérőjű fejrésszel kezdődik, és csak a meghajtásnál szélesedik ki 25cm-re. Ezzel egyrészt - szerintem - csökken a légellenállása, másrészt könnyebb az egész rakéta. Nő a hajtómű/hasznos tömeg arány.
Ha ehhez még hozzávesszük, hogy - ahogy a szélcsatornás képen tűnik - kap egy tökéletesített orrkúpot, valamint egy javított (C8/D) elektronikát, és kontroll algoritmust, akkor én az új ER-t egy igen potens SL rakétának gondolom. Nagyon remélem, hogy a NASAMS-hoz már a fejlesztett ER-t vesszük, amivel szerintem elérhetjük akár a 100+km-es határt is.
De nem lennék meglepődve, ha mondjuk a NASAMS kapcsán lenne egy harmadik DSCA kör is, mondjuk AIM-9X beszerzéséről.
Az biztos, hogy nem jövő héten lesznek kihajítva a KUB-ok. Jó, ha 4-5 év alatt üzembe kerül az új rendszer.