A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Én elhiszem,hogy tetszik a Gripen E,meg Svédország(akkor miért nem oda diszidáltál?),de attol még az 1960as F106 Delta gépen is volt olyan szintű adatátvitel,hogy akár a gép vezetését is átvehették a földről,a teljes harcrendszer irányitásával......

Az amerikaiaknal semmilyen link nem volt meg, amikor a Draken mar azzal repult. Sot, konkretan az elso rendes aramkoros stb gep az a szinten sved utodja, a JA-37 Viggen volt, tudomasom szerint.

Szóval max a Saab agitpropjában egyenrangú a Gripen E az F35tel.Valóságban meg az F16V felülmúlja a svéd gépet

Gyanitom, nem vagy muszaki ember... :p
FYI a "disszidalas" szo elarulja, milyen szinten lehetsz eltevedve. :)
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
1 992
5 398
113
En a HIMARS kapcsan irtam, hogy szinte a hatarra kellene telepiteniuk ahhoz, hogy hasznalni lehessen. Ha ATACMS jonne, akkor Nagyvarad kornyekerol is el tudnak talalni a repteret.
Ha nagyon akarják akkor Nagylak környékéről már csak cirka 140 km Kecskemét, szóval....
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
K

kamm

Guest
Svájcbol "lopták" el a tervrajzokat.Vagy 20tonnányit......Szigorúan a svájcé és a francia titkosszolgálatok álltal örzött raktárbol......Hehehe....Meg Cherbourgbol kiloptak 6 rakétás gyorsnaszádota hajógyárbol,amiket valahogy nem tudtak utolérni a franciák,miközben azok körbekerűlték Európát.......Hehe:cool:

Ezen mi 'hehe'?

POnt ezt irtam, hogy a franciak tulajdonaban levo dokumentumokat loptak el, egyaltalan nem volt gepuk.

Szóval kicsit nagy a mellény,és kevés a tény.Meg sok a,megbocsás,hülyeség.

Szoval hirtelen megicsak igazam volt, elloptak, megsem kaptak meg semmit, ahogy 10 perce allitottad?
Azaz meg a tenyeket sem ismerted, aztan persze guglizol es megprobalod ujra eladni, meg az ellenkezojenek beallitani. Hagy eves vagy...?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 491
132 194
113
Na még egyszer.
Ki az, aki kiállna a fotósok elé ilyen szedett-vedett öltözetű katonákkal? Az MH-re sajnos ez a jellemző, ki milyen ruhát akar viselni, azt hordja, a felső vezetésre is ez vonatkozik, hiszen fotókról látjuk.
Leginkább ott kezdődik a probléma, hogy egyforma ruhát se tudunk adni a katonáknak, ha lenne normális ellátás nem lenne ez.
 
  • Tetszik
Reactions: Spartan.asfv
K

kamm

Guest
Az a lopás feltehetően csak a fedőtörténet volt, gondolod hogy Izrael tudott akár a teljes dokumentáció birtokában vadászgépet gyártani akkor a saját iparára támaszkodva?

Hat, eleg sokaig tartott nekik, de vegul osszehekkeltek az amerikai hajtomuvel...

Franciaország nyilván fű alatt szállította tovább a cuccokat egy ideig még nekik alkatrészenként, csak az arabokkal el lehetett hitetni a tervrajzlopásos sztorit. Még azt is, hogy a Moszad ellopott több gyorsnaszádot a francia hajógyárból és hazahajózott velük a franciák orra előtt. :)
Látom már Negan is megválaszolta, sorry.

A naszadokat lehet, a doksikrol ketlem. De ettol fuggetlenul az a gep elavult, mint a fene.
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 552
4 759
113
Nem kaptak meg semmit az embargo miatt, ez konkretan nem igaz. Egyutt kezdtek dolgozni a Mirage 5-on a franciakkal, majd az embargo beallta utan azok a gepek a francia legieronel kotottek ki.
Ok ezutan szokasos gatlastalan-pofatlan stiilusukban a Moszaddal ellopattak valami tobbszazezer dokumentumot, ugy fejeztek be maguk verziojat.
Egy oreg hulladek.



Aha, es szerinted megis miert alltak neki uj gepet fejleszteni, a regi upgradeje helyett?
Logika semmi.



Jo lesz az a 80km legalabb 150-nek, de inkabb tobbnek, mindekozben lefogadom, hogy a Gripen E is latja majd, a dedikalt geprol a levegoben nem is beszelve. Emlekszel, hol vannak es merre neznek a szlovakok radarjai? Na, oda kepzelj el vegig ilyen radarokat 3-4 even belul azutan, ha bejelentenek az F-35-ot, gyakorlatilag fillerekbol kinyirva az egesz "felszallasi elonyt", amire te elkoltenel annyit 30 ev alatt, mint 2x annyi Gripen E-re.
A Gripen C és az E között a különbség a felhasználási kör amennyire tudom.
A mi verziónk egy hidegháború végi harceljárás logikus válasza. Országutakról kellett volna fel és leszállnia, odavágni és eltűnni. Ehhez képest ma a légtérellenőrzés, hordozható fegyverzet értékelődött fel, amihez meg kevés a felfüggesztési pont, kevés az üzemanyag és nem utolsósorban időközben kevés lett a tolóerő is, így át kellett építeni. Valójában minden szempontból más a két gép ahogy mondod is... viszont ahogy én látom elsősorban a harceljárás végett.
Svéd gép volt (független állam, saját igényeivel a HH doktrínájuk szerint), méghozzá egy kiváló gép a tervezésekor, viszont a mai Nato feladatokhoz, nagy hatótávokhoz, megváltozott gépparkokhoz, géptípusokhoz képest már kevés a C.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and kamm

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 291
13 955
113
Hát szlovákul nem megy... s elég hosszú emeld ki léci a lényeget...
Amúgy, akkor fel kell kötni a gatyát, jöhet a második, s majd a harmadik 44db nekünk is :p

Arra en eleg lusta vagyok de ha kikeresed a 164-et akkor egy tablazatra ugrik, nagyjabol az a lenyeg.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 291
13 955
113
Mondjuk fogalmam nincs hogy a 49 uj tank velt arat honnan szehettek. 258+ M Eur....
 

Autodidaktakatona

Well-Known Member
2019. január 13.
1 569
7 030
113
..... Emlekszel, hol vannak es merre neznek a szlovakok radarjai? Na, oda kepzelj el vegig ilyen radarokat 3-4 even belul azutan, ha bejelentenek az F-35-ot, gyakorlatilag fillerekbol kinyirva az egesz "felszallasi elonyt", amire te elkoltenel annyit 30 ev alatt, mint 2x annyi Gripen E-re.[/QUOTE]
De Izrael-Szíria viszonylatában hogy oldják meg a "felszállási előnyt"?
A terület ott is kicsi, sőt még lehet kisebb... plusz ott van a legfejlettebb orosz légvédelem és radarjai... akkor ott miért nem látják őket, miért nem potyognak az F35-k? (Mármint ha nem utasszállító gép felé állnak be, sokszorosan megsétve minden általuk soha be nem tartott nemzetközi jogszabályt)?
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
1 992
5 398
113
"The General Staff Plan requires a minimum of 164 modern tracked combat vehicles,
The long-term plan of 2030 envisages the modernization or replacement of only 105 pieces. Future documents should
should clearly identify the quantity required"
Nem megy ott sem a csere csak úgy...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 588
34 338
113
..... Emlekszel, hol vannak es merre neznek a szlovakok radarjai? Na, oda kepzelj el vegig ilyen radarokat 3-4 even belul azutan, ha bejelentenek az F-35-ot, gyakorlatilag fillerekbol kinyirva az egesz "felszallasi elonyt", amire te elkoltenel annyit 30 ev alatt, mint 2x annyi Gripen E-re.
De Izrael-Szíria viszonylatában hogy oldják meg a "felszállási előnyt"?
A terület ott is kicsi, sőt még lehet kisebb... plusz ott van a legfejlettebb orosz légvédelem és radarjai... akkor ott miért nem látják őket, miért nem potyognak az F35-k? (Mármint ha nem utasszállító gép felé állnak be, sokszorosan megsétve minden általuk soha be nem tartott nemzetközi jogszabályt)?[/QUOTE]
Különben mi az a felszállási előny?Kecskemét már főldárnyékban van,AWACS nélkül,földi telepitésű lokátorral nem igazán látni rá.
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Ha jol remlik, az eritreaiak ugy nyertek, hogy alapvetoen gerillahaboruban kiszoritottakl az etiopokat a teruleten levo allomasaikrol, egyaltalan nem a levegoben dolt el.
Az az 1962-92 közötti Eritreai Függetlenségi háborúban volt. De 1998-2000 között újabb háborút vívtak, ahol az etióp SzU-27-esek csaptak össze az eritreaiak MiG-29-eseivel.
"Eritrea 1991-ben, 30 éves háború végén vált függetlenné Etiópiától. A két ország közötti folyamatos feszültség azonban újabb háborúra történő felkészüléshez vezetett, mely 1998-ban tört ki Badme város hovatartozása körül. A konfliktus kirobbanásakor mindkét ország légiereje viszonylag fejletlen volt, a háború kitörése, majd az ideiglenes tűszünet 1998 augusztusi tető alá hozása után rohamléptekkel kezdték meg a lemaradás ledolgozását, mindkét oldal volt szovjet tagköztársaságoktól vásárolt vadászrepülőgépeket. Eritrea Oroszországtól hat MiG–29-est (még 1998-ban, csak a gépekért 150 millió dollárt fizettek), Grúziától nyolc Szu–25-öst (1999-ben), Etiópia pedig Oroszországtól rendelt – többek között – hat Szu–27SZ és két Szu–27USZ vadászbombázót, melyek közül az első gépek 1998. december 15-én érkeztek meg orosz teherszállító repülőgépeken. Jellemző a gépek rendszerbe állításának erőltetett menetére, hogy még decemberben egy éjszakai repülésen lezuhant az egyik Szu–27Sz, az etióp pilóta halálát okozva, majd január 6-án egy kétüléses gép veszett oda, egyes források szerint az összeszerelés utáni berepülés, más források szerint műrepülés közben. Az orosz pilóta, Vjacseszlav Mizin sikeresen katapultált, az odaveszett gépet az oroszok pótolták. Oroszországba pilótákat küldtek kiképzésre, de még hazaérkezésük előtt rendszerbe állították a gépeket az 5. vadászbombázó századnál, Debre Zelt repülőterén, orosz zsoldospilótákkal.

Az új fegyverek élesben történő kipróbálására nem kellett sokáig várni, 1999 februárjában ugyanis kiújultak a harcok, az Etióp Légierő számos közvetlen támogató bevetést repült, az Eritreai Légierő erősségének számító MiG–29-esek pedig kénytelenek voltak a közelben járőröző Szu–27-esekkel felvenni a harcot. 1999. február 25-én került sor az első légiharcra, ekkor négy MiG–29-es támadott meg egy etióp géppárt, mely a túlerő miatt menekülni kezdett, miközben az eritreaiak számos R–27-es rakétát indítottak, melyeket sikerült a Szu–27-eseknek manőverezéssel lerázni, majd a szorult helyzet miatt ellentámadásba lendültek. Ekkor a Szu–27-esek indítottak számos R–27-est, szintén eredmény nélkül, az ezt követő manőverező légiharcban viszont Workneh őrnagynak sikerült R–73 rakétával lelőnie az ellenséges kötelék vezérgépét, melyet Habte Zion Hadgu dandártábornok, az Eritreai Légierő parancsnoka vezetett.

Egy napon belül újabb légi győzelmet arattak az etiópok, ezúttal Aster Tolossa egyedül kísért MiG–21-eseket, mikor egy – valószínűleg fegyvertelen – MiG–29UB-t talált, amelyet rádión keresztül megpróbált leszállásra kényszeríteni Debre Zelten (eközben kiderült, hogy a gép pilótája az ő korábbi oktatója), majd valószínűleg két R–73-as légiharc-rakétával és gépágyútűzzel lelőtte, így Tolossa lett az első, légi győzelmet elért pilótanő a sugárhajtású repülés történetében. (Más források szerint a légiharc másképpen zajlott, egyébként ekkor nem is volt pilótanő az Etióp Légierőben). Március végén újabb két MiG–29-est lőttek le Szu–27-esek, bár ezt szintén vitatják. 1999 második felében az etióp támadások elcsendesültek, eközben (augusztus 29-én) egy Szu–27-es tévedésből lelőtte a dél-afrikai Execujet cég Learjet 35-ös business-jetjét, mely Nápolyból repült volna Dzsibuti érintésével Johannesburgba. A gép lezuhant, két pilótája meghalt.

A 2000 májusában kiújult harcokban először május 16-án rongáltak meg egy földi célokat támadó MiG–29-est, melynek sikerült leszállnia Asmarán, majd két nap múlva egy újabb gépet sikerült egy etióp Szu–27 géppárnak elfognia, igaz, későn, akkor már legalább két MiG–21-est sikerült lelőnie R–73 rakétával. Az ezután következő légiharcban az egyik Szu–27 egy nagy testű madárral ütközött, és kényszerleszállást kellett végrehajtania, a másik viszont lelőtte a MiG–29-est.

Az etióp Szu–27-esek 4+1 igazolt és három valószínű légi győzelmükkel[66] nagy népszerűséget vívtak ki hazájukban, jellemző, hogy Mekkelében „Szu” nevű bár is van, de a háború után, az orosz zsoldosok és tanácsadók távoztával a gépek hadrafoghatósága hanyatlásnak indult, a bevethető gépek száma általában négynél nem több, emellett újabb politikai tisztogatások miatt az etióp személyi állomány nagy része emigrált.[67] Eritrea pótolta készleteit, újabb MiG–29-esek mellett Szu–27-eseket is vásároltak 2003-ban, ezek a MiG–29-esekkel együtt Aszmarán állomásoznak."