A lengyelek rendelkeznek Leo2-l i 2016-n szerződést kötöttek a Rheinmetall vállalattal 128 darab Leopard-2-es harckocsi modernizációjáról amit nagy részben a lengyeleknél hajtanak végre a modernizációt követően a harckocsik a Leopard-2PL megnevezést kapják, melynek képességei körülbelül egy szinten lesznek a német Leopard-2A5 és a Leopard-2A6 verziókkal.
A lengyelek első körben a jelenleg rendszerben lévő 540 db T-72(zárolt) és 232 db PT-91 Tardy (T-72-s lengyel tovább fejlesztett változata)akarják lecserélni vagy esetleg modernizálni,de saját katonáik szerint a lengyelek nem képesek megfelelő szintre felhozni a 72-t.De még semmilyen konkrét elhatározásra sem jutottak,hogy akkor most melyik verzió valósuljon meg Ök elsősorban a Black Panthert felhasználva egy részben hazai fejlesztésű MBT-n gondolkodnak,valószínűleg ez lehet az egyik oka annak,hogy a németek kiestek a pikszisből mivel ők elzárkóztak egy ilyen együtműködéstől,hogy a Koreaiak milyen szinten hajlandóak az együtműködésre erről még nincs semilyen érdemleges információ.
Nem. Itt az IFV alapú, annak megfelelően páncélozott 105-120mm-es toronnyal (pl. Cockerill) szerelt tűztámogató járműre gondolnak.
A lengyelek per pillanat a legnagyobb harckocsi erővel rendelkező nyugat-európai ország. Jelenleg először az A4-eiket fejlesztik a PL szintre (kb. A6), majd tervben van az A5-ök is ezzel azonos szintre hozása.
Ez esetleg halasztható, de úgy néz ki a lengyeleknek 800db (!!!!) modern harckocsira van szükségűk.
Viszont többek között az F35-re elmegy annyi pénz, ami szinte minden mást hátráltat.
Tudni kell, hogy a lengyelek mindent IS maguk akarnak gyártani, csinálni. Emiatt borzasztóan körülményesek. A németek érthetően nem akarnak a nagy lóvétól elköszönni. A K2 egy olyan alternatíva, ami esetén a koreaiak gyakorlatilag mindenre hajlandóak lennének. Ennek ellenére a lengyelek folyamatosan variálnak. Bizonyos szempontból jóhelyzetben vannak (minden gyártó értük harcol), de közben szarban is mert bár sok pénzük van, de abban a léptékben amiben ők fegyverkezni akarnak, az mégsem elég. Plusz ez a "folyamatosan 110%-ban mindent otthon gyártsunk" felfogás sem könnyít az életükön.
Ahogy most a T-72-eseket megtartják tartalékban, úgy az új típus kiválasztása után a mostani Leoikat fogják tartalékba rakni.
Nekünk a lengyelek Leoit csak max. messziről szabad nézegetni.
A jelek szerint tele lesz hányva mindenfélle egyedi lengyel alkatrésszel, szoftveres rendszerekkel, amiket utólag vissza kellene alakítani, ami egy lehetséges homologizációt pénzügyileg értelmetlenné tenne. Ha már akkor egyébb más forrásból sokkal értelmesebb upgrade alapokat kapnánk.
A koreai K2 platform nem egetverően drága, ugyanakkor az egyik legmodernebb. (Szerintem te kevered a japán Tyle 10-zel)
Tulajdonképpen egy koreai Leo koppintás - továbbfejlesztve - olcsóbban. Ráadásul a lengyeleknek már van nagyon pozitív tapasztalatuk a koreaiakkal, mivel az önjáró tüzérségüket már a K9 alapú Krab-bal modernizálták.
Az biztos, hogy a csehek kb. 50-80db-os lehetséges igénye miatt, teljes gyártást nem fognak Európába hozni a koreaiak. Ott max. részben kaphatnának feladatot a csehek.
Viszont a lengyelek variálását szerintem nem fogják kivárni mert akkor mire új tankjuk lenne, már minden mostani T-72-esük oldala átrohad...
Mindkettőtöknek köszönöm szépen a választ. Nagyvonalakban tisztában voltam a lengyel(/cseh) helyzettel meg nagyságrendekkel, de így számokkal és pontosan együtt látva a helyzetet ez mindenképpen hasznos.
A K2 -őt nem kevertem a Type 10 -el. Egyfelől amennyire jól tudom a Type 10 egy "paraszthalszállal olcsóbb a K2 -nél (az is igaz, hogy $100K különbség ide vagy oda kb. egy jobb alkut jelent), de ami ennél is fontosabb, hogy a japánok nem nagyon exportálnak haditechnikát senkinek. Bár ez utóbbiban is lehet(ne) változás gazdaságossági alapon, de még mindig túl nagy az ambivalencia az Oldalukon a törvényhozás oldaláról (azaz Type 10 -el elméleti lehetőségként sem számoltam igazán). Namost én úgy tudtam, hogy a K2 bármennyire is "olcsó Leo 2 koppintás" (ahogy fogalmazott egyikőtök), azért annyira mégsem olcsó. Bennem valamiért úgy él, hogy a K2 nagyságrendileg kb. 1.5X -ébe kerül, mint egy Leo 2. Pláne ide a világ másik végébe és pláne, ha technológiai transzferrel meg gyártással is kellene ide valakinek ...
A kérdések amiken lamentáltam (pl. lengyeleknél a T-72/Leo2 + esetleges cseh koprodukció) az alábbiak miatt volt:
- egyfelől amíg a lengyelek eltárgyalgatnak/vizsgálódnak stb. + a gyártósor felépül és abból összejönne egy "értelmesebb mennyiség (50 db alhangon - majd csak ezután jöhetne a következő 50 db a cseheknek) az legalább évtizedes távlat még optimista forgatókönyv szerint is.
- Addig a csehek T-72 -i tényleg szétrohadnak - a lengyeleknek meg nem lesz meg a hőn áhított mennyiség (Náluk ez fontos szempont). Miért gondolom ezt - mert szerintem egy gyártósornál nem lenne több reálisan (kb. a mostani Leo 2 gyártókapacitás fele lenne). Ez meg mindkettő országnak kevés lenne (cseheknek sürgős - lengyeleknek meg mennyiség kellene). Két gyártósor meg már olyan irreális pénzt és egyéb erőforrást jelentene (a db ára se kevés a K2 -nek ráadásul), ami szerintem már sok lehetne még a két országnak együtt is. Ezért gondoltam egyik alternatívának, hogy a lengyeleknél is belátható időn belül csak egy aránylag kis számú (50-60 db -os) "élcsapat" szerelhető fel ezzel.
- Namost, ha meg mennyiség kellene meg gyártási tempó (két gyártósorral), akkor a lengyelek semmiképpen nem ússzák meg, hogy mondjuk a csehekkel kooperáljanak. Namost a csehek elméletben Leo 2 -eseket se tudnának sokkal korábban kapni (legfeljebb pár évvel), ha optimális ütemben haladna a lengyel K2 bevezetés. Mondjuk a lengyel-cseh mellett is "elférne" még másik ország(ok) is, ha valamekkora gazdaságosságot is akarnak.
Ami számunkra még érdekes lehet. A franciák és a németek már "full-ba tolják" a future-tank koncepciójukat. Ebből valamikor elő fog állni egy 130 mm -es Leo 3, aminek annyi közös logisztikája sem lesz a 2A7+ -al, mint a Leo 2 -esek esetén a 2A4 és fölötte kategóriának. Valamint gyanítom a Leo 3 nem lesz egy olcsó jószág.
Azaz mi is kerülhetünk érdekes döntés elé, ha mondjuk 10 év múlva elkezdünk gondolkodni (még nem beszerezni - csak gondolkodni) egy második MBT zl. -on:
- amennyiben maradna a "legmodernebb vonal" beszerzésének igénye, akkor a Leo 3 -al kb. ugyanúgy "kéttípusos" lenne az üzemeltetés és logisztika ...
- ha már az egyes pont az alternatíva, akkor pl. egy V4 -es együttműködés keretein belül a K2 sem lenne elvetendő ötlet - de csak amennyiben értelmezhető áron menne. Ugye ekkor is "kéttípusos" lenne az üzemeltetés és logisztika (mondjuk legalább a lövedékek nagyrésze kompatibilis lenne) ...
- további 2A7+ beszerzés. Ez ugye akkor nem a "legmodernebb" lenne, de megfelelő. Ugyanakkor ki tudja, hogy addigra a németek hogy variálnának a gyártósoraikkal (átállás Leo 3 -ra) és milyen árban tudna ez abszolválódni (régebbi típus gyártása kisebb mennyiségben). Ugye 10+ évvel később már nem nagyon maradna épkézláb állapotban levő felújítandó(/modernizálandó) régebbi Leo 2 -es variáns sem európai készleteken (igazából már most se nagyon van) ...
Szerk.: Nekünk most a 2A7+ életbevágó volt. Ez 2025 Q3 -ra itt lesz - komoly német támogatással (kiképzés stb.).Amire a lengyeleknek összejönne a K2 biznisz (és mi van, ha nem?), akkor is - pláne a csehekkel is a sorban esetleg - legalább évtizedes távlat amire ide is érne valami. Akkor miből raknánk össze a NATO 2% -ot?