A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

K

kamm

Guest
A NASAMS rendszert az ausztrálok csapatlégvédelemnek vették. Pont az a lényege, hogy az indítók csupaszon a platóra, konténerben meg vontatva egy Humvee is elviszi. Ugyanakkor lehet objektumvédelemre is használni. A csapatokkal való együttmozgást a kimondottan mobil radarok biztosítják..

Ahogy írtam a NASAMS egy nagyon sokoldalú megoldás.

Pont ez a lényeg, hogy nem ugyan az a feladat. Jobban mondva nem tudjuk, hogy ha NASAMS lesz, akkor azt nálunk mire fogják használni.

Biztos erre is jo, de mi nem erre keresunk eppen rendszert. arrol beszeltem. :)
En ugye orszagos - theater-level - legvedelemrol irkalok, arra szerintem ertelmetlen lenne mindkettobe beruhazni.

De az 1 Battery-nek csak 1 radarja van.
Rávezetést csak azonos batteryben lévő radar tud adni tudtommal.
Olyan nincs, hogy redundánsként több radart tudna kezelni. És annak a radarnak folyamatosan be kell kapcsolva legyen, mivel az tud csak pontos irányítást adni a rakétának. Egy ABM esetén ez szerintem normális. Én olyat még nem hallottam - a NASAMS-on kívül, - ahol külső linkről fogadott el rávezető jeleket egy légvédelmi rendszer.

Egyreszt semmi ilyesmi limitaciorol nem hallottam, masreszt szamomra eleve teljesen illogikusnak hangzik, hogy ne legyen az egesz rendszer full networkben, akarmelyik battery akarmelyik radarral... 2020-at irunk, hej. :)

Masreszt mar a korai tesztelesben is folyamatosan kepben volt a NATO's ballisztikus elharitokozpont - ez egy 2013-as cikk: https://www.defensedaily.com/eurosa...in-ballistic-missile-test/business-financial/

"This was the third SAMP/T test firing against a ballistic threat test and the second time conducted by an operational crew. As in previous tests in southwest France in October 2010 and November 2011, the air launched target was representative of a 300-km range theater ballistic missile (TBM)threat.

This was the first SAMP/T firing using Link 16 for data links with the higher echelons.

Additionally, the previous tests were conducted in a French-specific environment, wholly controlled by the French Air Force and DGA. This one called for the first SAMP/T firing test in a NATO environment, close to an operational use for an anti-TBM mission under the alliance Active Layered Theater Ballistic Missile Defense (ALTBMD) program.

The NATO Ballistic Missile Defense Operational Center (BMOC) in Ramstein, Germany, was kept in the loop via the Link 16 networ
k.

The combination French-Italian air force crew continues the long cooperation between the two nations developing, building testing and fielding SAMP/T.

DGA–French procurement agency–sensors provided the firing units and the command levels’ long-range detection data on a Link 16 radio network. DGA acted as a Link 16 national command and control, interfacing with the NATO BMCOC and with SAMP/T.

Once the target was acquired by the Arabel multi-function radars of the two SAMP/T units, the test moved forward as planned. One of the SAMP/T units was selected and the ASTER 30 B1 missile fired scored a direct hit against the ballistic target.


It was the second direct hit in two ATBM test firings by the SAMP/T end user. It is also the 13th SAMP/T firing success in a row, an uninterrupted series since system qualification firings started back in 2005, followed by operational forces firings began in 2008.

SAMP/T is the only non-U.S. built long-range air defense system contributing to the NATO Alliance capability against ballistic threats. French and Italian governments have committed to contribute to NATO ATBM defense with SAMP/T systems. NATO, Italian and French high-level representatives witnessed the test in CELM–the French center of military and aviation testing, as well as NATO personnel in Ramstein, thanks to the L16 data exchange."



A Lockheed tesztelt nemrég egy ilyen rendszert az FDC-jükkel, de ennyi. NASAMS felépítéséből adódóan ez viszont szerintem alap, mivel az összes elem a rendszerben standard link rendszeren csatlakozik.
Mondjuk a NASAMS - szerintem emiatt is - nem ABM rendszer.

Ezt amugy vegkepp nem ertem. Ha olyanod van, rakhatsz te 2-4 inditot radaronkent/batterykent, telepithetsz egy marek batteryt...?
Amugy minden Link16-on is mukodik, ugy tudom, miota letezik a SAMP/T...?
 
K

kamm

Guest
Azt jól látom, hogy úgy nagyjából Pákozd és Sukoró közé tennéd annak a hegynek (északra) pont a lábához? Amit érdemes még megfigyelni a gyakorlati hatótávos körök meghatározásánál (a nem "ideális" magasságban és sebességgel érkező lehetséges fenyegetés miatti csökkenés mellett), hogy a berajzolt kört kettészeli a Dunántúli-Középhegység illetve a Északi-Középhegység is. Ráadásul pont a hegy lábánál van ... Tételezzünk fel pl. egy északról jövő robotrepülőt ... Persze - réskitöltő radarok meg rétegzett légvédelem, de akkor is ...

Ja nem, ez csak szimplan a hatotav. Ha mar oda tennem, akkor valahova magasabbra a radart es eldugnam a launchereket a kornyeken pl Gardony stb. :)

Két üteget feltételezve laikusként az egyik maradhatna Győrnél (maximum Pápa környékére levinni) a másikat pedig Kecskemét környékére raknám - ezzel Szolnokot is befedve (de legalább Dunaújváros környékére). Sukoróról nézve az a Kecskemét nagyon elméleti határok feszegetésének tűnik. Persze non plus ultra -ként mehet a NASAMS is ezzel erősítve a légvédelem "elosztott" jellegét (a rétegzettségét nem ez adná ugye).

Hat, 2 battery az max 6-6 indito, azt azert szet lehet osztani...
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 791
12 124
113
MBDA meg anno igert a romanoknak raketa gyartast meg egyetemekkel valo egyuttmukodest is, ez nagyon is beleillene a koncepcioba de hogy norveg is meg francia is legyen egyszerre ahhoz nem vagyok eleg optimista :p:D
 
W

Wilson

Guest
Ismét találtam egy cikket az egyik cseh fórumon felhívom a figyelmet a cikkben szereplő cseh IFV beszerzés részleteire.


A cseh hadsereg korszerűsítésének támogatnia kell a cseh védelmi ipart

20200715091742_KBVP-Pandur-II-CZ.jpg

Felirat: kerekes IFV Pandur II
16 / 07 / 2020, 10:00
A koronavírus-járvány jelentős gazdasági lelassulást váltott ki, és óriási pénzügyi költségeket igényelt és továbbra is igényel, amelyek természetesen hatással lesznek az államkincstárra. Ezért a kormánynak költségeket kell csökkentenie, így aztán a kormányban szó volt a védelmi költségvetés csökkentéséről és egyes akvizíciók visszavonásáról. Ez az ország védelmében érintettekben komoly aggodalmat okozott ennek egy részét a kormány, a miniszterelnök és a honvédelmi miniszter májusban és júniusban tett kijelentései enyhítették, amelyek szerint folytatni kell a cseh hadsereg fő modernizációs programját. Ennek ellenére számos megválaszolatlan kérdés marad fenn, amelyek más fontos projektekkel és a honvédelmi ipar alkalmazásának lehetőségeivel kapcsolatosak.

Az egyik májusi sajtótájékoztatón Andrej Babiš miniszterelnök, Lubomír Metnar védelmi miniszter és Aleš Opata vezérkari főnöke kifejtette véleményét, hogy a korábbi helyzet, amikor a hadsereg volt az első „áldozat” a költségcsökkentés során még egyszer nem ismétlődik meg. Végül is a hadsereg kiváló teljesítménye a válságban valószínűleg hozzájárult ahhoz, hogy a védelmi költségvetést ne csökkentsék, amitől néhányan féltek az elmúlt hónapokban. Babiš miniszterelnök és Metnar miniszter azt is megemlítette, hogy támogatni kell a belföldi védelmi ipart, ahol nagy számú képesített alkalmazott dolgozik, és amelyből adóbevételek és modern technológiák származnak. A hadsereg korszerűsítésében ezért maximálisan figyelembe kell venni a cseh társaságok bevonását. A konferencián konkrét példákként szerepelt a BREN támadó fegyverek vásárlása a Česká zbrojovkától és a ballisztikai mellények vásárlása az STV Csoporttól. Ugyancsak ígéretek voltak arra, hogy négy nagyszabású modernizációs programot folytatni kell a katonai felszerelésekkel kapcsolatban.


Jelenleg a legnagyobb folyamatban lévő beszerzés a 210 új gyalogsági harci jármű vásárlása 53 milliárd korona értékben. Ez az akvizíció, a cseh hadsereg történetének legnagyobb beszerzése, a közelmúltban arról beszélték, hogy ez az a beszerzés amelyet a költségcsökkentés leginkább veszélyeztet. A meglévő BMP-2 járművek cseréjének szükségessége azonban egyszerűen annyira sürgős, hogy ezt a tervet nem lehet visszavonni, bár bejelentették, hogy a szállítás és a kifizetések hosszabb időtartamra történő elosztására törekednek. A cseh társaságoknak legalább 40% -l kell részt venniük ebben a projektben, ami azt jelenti, hogy a projekt teljes értékéből több mint 21 milliárd koronát kell kapniuk. Ez kétségtelenül pozitív hír, függetlenül attól, hogy melyik ajánlatot választja a minisztérium, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a hazai részesedés legnagyobb részét valószínűleg a VOP CZ állami vállalkozás fogja megszerezni, amelynek feladata a rendszerintegrátori működés lesz. Jelenleg ez egy nagyon veszteséges társaság, és már korábban is voltak spekulációk, hogy a minisztérium által a VOP CZ széles körű bevonása a projektbe elsősorban a vállalat megmentésére tett erőfeszítéseinek megnyilvánulása. Ebből a feltételből az következik, hogy a járművekre vonatkozó teljes szerződést olyan ajánlattevő nyeri meg, aki a VOP CZ „kötelező” bevonásán túl a többi cseh beszállító számára a lehető legnagyobb részesedést is kínálja.
Azt is bejelentették, hogy önjáró tüzérségi eszközöket (155 mm) vásárolnak a jelenlegi 152 mm-es DANA helyett, és új, rövid hatótávolságú légvédelmi rendszerekre(SHORAD) van szükség az elavult KUB-ok helyett. Az eredeti tervek szerint 52 önjáró tüzérségi eszközt kell venni legfeljebb 6 milliárd koronaért, és négy rövid hatótávolságú légvédelmi rendszert kell venni, legfeljebb 10 milliárd koronaért. Az első esetben a francia CAESAR-t már kiválasztották, míg a második esetben a nem hivatalos források egyetértenek abban, hogy az amerikai SL-AMRAAM és az izraeli SPYDER közzül lesz valamelyik rendszeresítve. Az önjáró tüzérségi eszközöket és a rövid hatótávolságú légvédelmi rendszereket mindenképpen a hazai TATRA alvázra kell építeni, így mindkét projektben számolni lehet a cseh társaságok bizonyos (bár kisebb jelentőségű) részvételéről.
A folytatódik a negyedik nagy modernizációs projekt 600–1200 terepjáró személyszállító jármű megvásárlása legfeljebb két milliárd korona értékben. Szükségünk van a Land Rover Defenders és az ex-szovjet UAZ járművek cseréjére. Felmerül a kérdés a cseh vállalatok bevonásáról ezen beszerzéssel kapcsolatban is felvetődött,a Szlovákiában gyártott Land Rover New Defender katonai változatának beszerzése, ebben az esetben be lehet vonni a cseh alvállalkozókat a beszerzésbe .
A 14. logisztikai támogató ezred és a 15. mérnöki ezred felszerelése szintén jelentősen elöregedett, mivel mindkét egység főként a Tatra T 815 régi sorozatú alvázán épített berendezéseket működteti, amelyek az 1990-s és az 1980-s évektől származnak. A hadsereg teherautóinak tevékenysége a pandémiás válság idején rendkívül fontosnak bizonyult, mivel a katonák többek között részt vettek a védőeszközök elosztásában. A logisztikai ezred számára előzetesen már tervezték új platós teherautók és emellett darus rakodók beszerzését, amelyek általában raklapokkal és konténerekkel dolgoznak. Ezek fontos szerepet is játszhatnak a szállításban, mivel sokféle speciális felszerelés szállítását raklap vagy konténer formájában tervezik, és ezeket ezek rakodók képesek szállítani. Hasonló helyzet áll fenn a mérnökök esetében is. Az ő esetükben többek között a hídvető- és mentőjárművek cseréjét kell elvégezni. Ebben az esetben is a modern utódok beszerzését tervezték,az új TATRA platform és cseh felépítményeknek köszönhetően a hazai beszállítók részesedése ebben a tervezett beszerzésben meghaladja a 90% -ot. Ezen akvizíciók sorsával kapcsolatos kérdéseket a magas rangú katonai és állami tisztviselőknek kell feltenni.
A jelenlegi információk szerint, a hadsereg visszakozott az új típusú tankok bevezetésének tervétől a 2020-as évek végére. Jelenleg 30 modernizált T-72M4 CZ harckocsi van papíron a hadrendben, de a jelenleg sajnos az a tény, hogy a tűzvezető rendszerhez való alkatrészek hiánya miatt ezek nagy része nem működik, tehát a A 73. tank-zászlóaljnak reménytelenül elavult T-72M1 változatokat kell használnia. Korábbi információk szerint a hadsereg "életciklus-meghosszabbítást" (egyfajta "kis frissítést") akar végezni harminc harckocsin(T-72M4 CZ), amely a tűzvezető rendszeren kívül a motorra is vonatkozik, és lehetővé teszi az alkalmazásukat, amíg utódot ki nem választják .
Többek között olyan elképzelések is vannak, hogy az új gyalogosharci jármű alvázán az MBT-ket könnyű tankokra cseréljék le, és nemrégiben a lengyelek példája kapcsán a K2 Black Panther harckocsik rendszeresítése illetve gyártása is szóba került. Mindkét esetben a hazai vállalatok minden bizonnyal jelentős mértékben bekapcsolódhatnának ezekbe a beszerzésekbe,ezzel szemben a cseh ipar csak korlátozott mértékben vesz részt a T-72M4 CZ korszerűsítésében (ezt a korszerűsítést valószínűleg ismét elsősorban a VOP CZ állami vállalkozásnak szánták).
Az elmúlt hetek pozitív híreket hoztak a cseh hadsereg és a védelmi ipar számára, mivel a védelmi költségvetésnek nem kell komoly csökkentéseket elszenvednie, és legalább néhány nagyobb modernizációs projekt folytatódhat. Ez elsősorban az új gyalogos harci járművek, tarackok vagy rövid hatótávolságú légvédelmi rendszerek vásárlásának szándékát érinti. Kérdések merülnek fel más programok kapcsán is, amelyek nem feltétlenül vonzóak, de nagyon fontosak a hadsereg számára, és a cseh ipar magas aránya jellemzi. Ezek elsősorban a Pandur II és a TITUS páncélozott járművek és logisztikai és mérnöki berendezések a TATRA platformján. Minden bizonnyal dicséretes az a szándék hogy folytatódik a hadsereg modernizációja , miközben maximálisan támogatják a belföldi védelmi ipart.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 842
113
A jelenlegi információk szerint, a hadsereg visszakozott az új típusú tankok bevezetésének tervétől a 2020-as évek végére. Jelenleg 30 modernizált T-72M4 CZ harckocsi van papíron a hadrendben, de a jelenleg sajnos az a tény, hogy a tűzvezető rendszerhez való alkatrészek hiánya miatt ezek nagy része nem működik, tehát a A 73. tank-zászlóaljnak reménytelenül elavult T-72M1 változatokat kell használnia
El kellene nekik gondolkodni azon hogy állami pénz pumpálása ide vagy oda egy veszteséges cégbe azért azt T-72 M4 es toldozgatásokat,foltozást nem kellene így támogatni. Gyakorlatilag ablakon kidobott pénz. Inkább fektessék be azt a pénzt ésszel azokba a projektekbe amiknek van is némi látszatja ottani viszonylatban.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and kamm
K

kamm

Guest
Többek között olyan elképzelések is vannak, hogy az új gyalogosharci jármű alvázán az MBT-ket könnyű tankokra cseréljék le, és nemrégiben a lengyelek példája kapcsán a K2 Black Panther harckocsik rendszeresítése illetve gyártása is szóba került.

Ez a "barmi, csak nem nemet" orulete a cseheknek total nevetseges, raadasul nem is ertem, mirol beszel a lengyelek kapcsan, nekik 140+ Leopardjuk van...
 
M

molnibalage

Guest
Én olyat még nem hallottam - a NASAMS-on kívül, - ahol külső linkről fogadott el rávezető jeleket egy légvédelmi rendszer. A Lockheed tesztelt nemrég egy ilyen rendszert az FDC-jükkel, de ennyi. NASAMS felépítéséből adódóan ez viszont szerintem alap, mivel az összes elem a rendszerben standard link rendszeren csatlakozik.
Mondjuk a NASAMS - szerintem emiatt is - nem ABM rendszer.
Ez a Patriot is tudja aktív rakétával, ami van már hozzá, a CRI és az MSE.
Konkrétan a Patriot már a '80-as években is összerakta a helyzetképet több forrásból is, de akkor annak "csak" helyzetképalkotási haszna volt, mert a TVM mellett nem ment más. De ma, tökmindegy, hogy a track honnan van. Ha van, akkor megy rá a rakéta és mivel a Patriotnál is van AMG, azért a szétszórás mehet az MSE és CRI rakétával is, nem csak a kisebb PAC-3-mal. És majd akkor az sugározza a RCG-t.

A rendszer felépítése azt lehetővé teszi.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and kamm
W

Wilson

Guest
El kellene nekik gondolkodni azon hogy állami pénz pumpálása ide vagy oda egy veszteséges cégbe azért azt T-72 M4 es toldozgatásokat,foltozást nem kellene így támogatni. Gyakorlatilag ablakon kidobott pénz. Inkább fektessék be azt a pénzt ésszel azokba a projektekbe amiknek van is némi látszatja ottani viszonylatban.

A cseh katonák is ugyanúgy látják mint te én sem értem,hogy miért erőltetik ennyire, persze ha a csehek úgy gondolják,hogy nem tudják párhuzamosan finanszírozni az IFV illetve az MBT beszerzést akkor érthető valahol ez a gondolkodás de ebben a formában ez a frissítés ablakon kidobott pénz mert ennek így nem sok értelme van,
 
  • Tetszik
Reactions: dkes
W

Wilson

Guest
Ez a "barmi, csak nem nemet" orulete a cseheknek total nevetseges, raadasul nem is ertem, mirol beszel a lengyelek kapcsan, nekik 140+ Leopardjuk van...

Állítólag azt rebesgetik,hogy a lengyelek elsődlegesen Leopardokat akartak beszerezni de egyrészt sokallták az árat másrészt a németek nem voltak hajlandóak semmilyen technológia transzferre és az esetleges lengyel gyártástól is húzódoztak.Ugyanez játszódott le a persze teljesen más dimenzióban a csehek és a németek között ott is sokallták az árat a csehek és a németek teljesen elzárkóztak egy esetleges cseh hadiipari részvételtől mondjuk én nem is értem,hogy mit gondoltak a németeknek nem pálya max 40-50 db harckocsi esetén bármilyen nagyobb cseh hadiipari részvétel.Hangsúlyozom ezek nem hivatalos információk.
 
  • Tetszik
Reactions: dkes and kamm

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
Ez a "barmi, csak nem nemet" orulete a cseheknek total nevetseges, raadasul nem is ertem, mirol beszel a lengyelek kapcsan, nekik 140+ Leopardjuk van...

Mondjuk ez a szöveg is érdekes: "... az új gyalogosharci jármű alvázán az MBT-ket könnyű tankokra cseréljék le ...". Ugye ezek a lecserélendő MBT -k jelenleg a különböző T-72 variánsok a cseheknél. Ezek a modern IFV alapokon nagyobb kaliberrel (35-40-50 mm ?) + ATGM -el (feltételezhetően) maximum a T-72 viszonyrendszerben értelmezhető "újítás" valamennyire. A modern MBT -kkel (ami a környékükön várhatóan mindenhol lesz illetve van) szemben nem ...

Ez a K2 Black Panther is érdekes - de még a lengyeleknél is. A cseheknél ezt egy kicsit nagy falatnak tartom - amennyiben a lengyeleknél gyártott mennyiségen tudnának osztozni, akkor talán. Úgy egyébként jól tudom, hogy kb. a világ legdrágább MBT -je - még a saját gyártó országa hadseregének szállítva is? Másfelől Dél-Koreában is mennyi van? Kb. 200 db összesen? Másfelől a lengyelek is még csak a "tárgyalgatás" fázisban vannak - ha rájuk várnak, akkor ki tudja meddig üzemeltethetik még a T-72 -ket (feltételezve, hogy lengyel gyártás esetén nem Ők lennének az elsők akiket kiszolgálnak) ...

Aztán ugye a Lynx -el is mennyit szenvednek pedig ott a gyártó sok mindenben rugalmas lenne szerintem és kb. semmitől nem zárkózik el. Kellene a gyártónak is nagyon egy sikeres rendszeresítés értelmes mennyiségben, mely a komolyabb terveiknél (pl. USA) referenciaként és tapasztalatszerzésnek (hibák stb. javítása) nagyon jól jönne ...

Azt tudja valaki, hogy a lengyelek mit szeretnének váltani a K2 Black Panther -ekkel? A T-72 -őiket vagy a Leo 2 -eseket? Értem ez alatt, hogy feltételezem nem háromféle MBT -t szeretnének egyszerre hadrendben tudni. Amennyiben esetleg a Leo 2 -ket, akkor esetleg az asztalról "lepotyogó morzsákra" is érdemes lehetne rástartolniuk. Amennyiben ezen forgatókönyv lehet érdekes, akkor persze nekünk is érdemes lehetne ezen "rajta tartanunk a szemünket" ... Mondjuk szerintem a K2 -es árát és a lehetséges licenszgyártást figyelembevéve inkább a Leo 2 -esek mellé jönne, mint aránylag kis létszámú (pl. 50 db körül első körben) "élcsapat" ...
 
W

Wilson

Guest
Mondjuk ez a szöveg is érdekes: "... az új gyalogosharci jármű alvázán az MBT-ket könnyű tankokra cseréljék le ...". Ugye ezek a lecserélendő MBT -k jelenleg a különböző T-72 variánsok a cseheknél. Ezek a modern IFV alapokon nagyobb kaliberrel (35-40-50 mm ?) + ATGM -el (feltételezhetően) maximum a T-72 viszonyrendszerben értelmezhető "újítás" valamennyire. A modern MBT -kkel (ami a környékükön várhatóan mindenhol lesz illetve van) szemben nem ...

Ez a K2 Black Panther is érdekes - de még a lengyeleknél is. A cseheknél ezt egy kicsit nagy falatnak tartom - amennyiben a lengyeleknél gyártott mennyiségen tudnának osztozni, akkor talán. Úgy egyébként jól tudom, hogy kb. a világ legdrágább MBT -je - még a saját gyártó országa hadseregének szállítva is? Másfelől Dél-Koreában is mennyi van? Kb. 200 db összesen? Másfelől a lengyelek is még csak a "tárgyalgatás" fázisban vannak - ha rájuk várnak, akkor ki tudja meddig üzemeltethetik még a T-72 -ket (feltételezve, hogy lengyel gyártás esetén nem Ők lennének az elsők akiket kiszolgálnak) ...

Aztán ugye a Lynx -el is mennyit szenvednek pedig ott a gyártó sok mindenben rugalmas lenne szerintem és kb. semmitől nem zárkózik el. Kellene a gyártónak is nagyon egy sikeres rendszeresítés értelmes mennyiségben, mely a komolyabb terveiknél (pl. USA) referenciaként és tapasztalatszerzésnek (hibák stb. javítása) nagyon jól jönne ...

Azt tudja valaki, hogy a lengyelek mit szeretnének váltani a K2 Black Panther -ekkel? A T-72 -őiket vagy a Leo 2 -eseket? Értem ez alatt, hogy feltételezem nem háromféle MBT -t szeretnének egyszerre hadrendben tudni. Amennyiben esetleg a Leo 2 -ket, akkor esetleg az asztalról "lepotyogó morzsákra" is érdemes lehetne rástartolniuk. Amennyiben ezen forgatókönyv lehet érdekes, akkor persze nekünk is érdemes lehetne ezen "rajta tartanunk a szemünket" ... Mondjuk szerintem a K2 -es árát és a lehetséges licenszgyártást figyelembevéve inkább a Leo 2 -esek mellé jönne, mint aránylag kis létszámú (pl. 50 db körül első körben) "élcsapat" ...

A lengyelek rendelkeznek Leo2-l i 2016-n szerződést kötöttek a Rheinmetall vállalattal 128 darab Leopard-2-es harckocsi modernizációjáról amit nagy részben a lengyeleknél hajtanak végre a modernizációt követően a harckocsik a Leopard-2PL megnevezést kapják, melynek képességei körülbelül egy szinten lesznek a német Leopard-2A5 és a Leopard-2A6 verziókkal.
A lengyelek első körben a jelenleg rendszerben lévő 540 db T-72(zárolt) és 232 db PT-91 Tardy (T-72-s lengyel tovább fejlesztett változata)akarják lecserélni vagy esetleg modernizálni,de saját katonáik szerint a lengyelek nem képesek megfelelő szintre felhozni a 72-t.De még semmilyen konkrét elhatározásra sem jutottak,hogy akkor most melyik verzió valósuljon meg Ök elsősorban a Black Panthert felhasználva egy részben hazai fejlesztésű MBT-n gondolkodnak,valószínűleg ez lehet az egyik oka annak,hogy a németek kiestek a pikszisből mivel ők elzárkóztak egy ilyen együtműködéstől,hogy a Koreaiak milyen szinten hajlandóak az együtműködésre erről még nincs semilyen érdemleges információ.
 
K

kamm

Guest
c791fa157f6f74ee74b3c606ad2ebaca.jpg

@molnibalage - val és @Hpasp - al már korábban elmélkedtünk közösen (privátban) arról, hogy hogyan is lehet használni magyar viszonylatban pl. a Nasams rendszert. A fenti képen nem az elhelyezés és az indítók száma a lényeg, hanem az, amiről Te is írtál, saját Sentinel radar nélkül is jól rejtve működhet a rendszer...

Osszehasonlitaskeppen a mostani *nevleges* hatotavok AMRAAM-ER vs Aster-30 azaz 40 vs 120 km (szinten csak randomra berajzolgatva):

image.png
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 121
45 467
113
Mondjuk ez a szöveg is érdekes: "... az új gyalogosharci jármű alvázán az MBT-ket könnyű tankokra cseréljék le ...". Ugye ezek a lecserélendő MBT -k jelenleg a különböző T-72 variánsok a cseheknél. Ezek a modern IFV alapokon nagyobb kaliberrel (35-40-50 mm ?) + ATGM -el (feltételezhetően) maximum a T-72 viszonyrendszerben értelmezhető "újítás" valamennyire. A modern MBT -kkel (ami a környékükön várhatóan mindenhol lesz illetve van) szemben nem ...
Nem. Itt az IFV alapú, annak megfelelően páncélozott 105-120mm-es toronnyal (pl. Cockerill) szerelt tűztámogató járműre gondolnak.
Ez a K2 Black Panther is érdekes - de még a lengyeleknél is. A cseheknél ezt egy kicsit nagy falatnak tartom - amennyiben a lengyeleknél gyártott mennyiségen tudnának osztozni, akkor talán. Úgy egyébként jól tudom, hogy kb. a világ legdrágább MBT -je - még a saját gyártó országa hadseregének szállítva is? Másfelől Dél-Koreában is mennyi van? Kb. 200 db összesen? Másfelől a lengyelek is még csak a "tárgyalgatás" fázisban vannak - ha rájuk várnak, akkor ki tudja meddig üzemeltethetik még a T-72 -ket (feltételezve, hogy lengyel gyártás esetén nem Ők lennének az elsők akiket kiszolgálnak) ...
A lengyelek per pillanat a legnagyobb harckocsi erővel rendelkező nyugat-európai ország. Jelenleg először az A4-eiket fejlesztik a PL szintre (kb. A6), majd tervben van az A5-ök is ezzel azonos szintre hozása.
Ez esetleg halasztható, de úgy néz ki a lengyeleknek 800db (!!!!) modern harckocsira van szükségűk.
Viszont többek között az F35-re elmegy annyi pénz, ami szinte minden mást hátráltat.
Tudni kell, hogy a lengyelek mindent IS maguk akarnak gyártani, csinálni. Emiatt borzasztóan körülményesek. A németek érthetően nem akarnak a nagy lóvétól elköszönni. A K2 egy olyan alternatíva, ami esetén a koreaiak gyakorlatilag mindenre hajlandóak lennének. Ennek ellenére a lengyelek folyamatosan variálnak. Bizonyos szempontból jóhelyzetben vannak (minden gyártó értük harcol), de közben szarban is mert bár sok pénzük van, de abban a léptékben amiben ők fegyverkezni akarnak, az mégsem elég. Plusz ez a "folyamatosan 110%-ban mindent otthon gyártsunk" felfogás sem könnyít az életükön.

Azt tudja valaki, hogy a lengyelek mit szeretnének váltani a K2 Black Panther -ekkel? A T-72 -őiket vagy a Leo 2 -eseket? Értem ez alatt, hogy feltételezem nem háromféle MBT -t szeretnének egyszerre hadrendben tudni. Amennyiben esetleg a Leo 2 -ket, akkor esetleg az asztalról "lepotyogó morzsákra" is érdemes lehetne rástartolniuk. Amennyiben ezen forgatókönyv lehet érdekes, akkor persze nekünk is érdemes lehetne ezen "rajta tartanunk a szemünket" ... Mondjuk szerintem a K2 -es árát és a lehetséges licenszgyártást figyelembevéve inkább a Leo 2 -esek mellé jönne, mint aránylag kis létszámú (pl. 50 db körül első körben) "élcsapat" ...
Ahogy most a T-72-eseket megtartják tartalékban, úgy az új típus kiválasztása után a mostani Leoikat fogják tartalékba rakni.
Nekünk a lengyelek Leoit csak max. messziről szabad nézegetni.
A jelek szerint tele lesz hányva mindenfélle egyedi lengyel alkatrésszel, szoftveres rendszerekkel, amiket utólag vissza kellene alakítani, ami egy lehetséges homologizációt pénzügyileg értelmetlenné tenne. Ha már akkor egyébb más forrásból sokkal értelmesebb upgrade alapokat kapnánk.
A koreai K2 platform nem egetverően drága, ugyanakkor az egyik legmodernebb. (Szerintem te kevered a japán Tyle 10-zel)
Tulajdonképpen egy koreai Leo koppintás - továbbfejlesztve - olcsóbban. Ráadásul a lengyeleknek már van nagyon pozitív tapasztalatuk a koreaiakkal, mivel az önjáró tüzérségüket már a K9 alapú Krab-bal modernizálták.
Az biztos, hogy a csehek kb. 50-80db-os lehetséges igénye miatt, teljes gyártást nem fognak Európába hozni a koreaiak. Ott max. részben kaphatnának feladatot a csehek.
Viszont a lengyelek variálását szerintem nem fogják kivárni mert akkor mire új tankjuk lenne, már minden mostani T-72-esük oldala átrohad...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 792
30 574
113
Nem. Itt az IFV alapú, annak megfelelően páncélozott 105-120mm-es toronnyal (pl. Cockerill) szerelt tűztámogató járműre gondolnak.

A lengyelek per pillanat a legnagyobb harckocsi erővel rendelkező nyugat-európai ország. Jelenleg először az A4-eiket fejlesztik a PL szintre (kb. A6), majd tervben van az A5-ök is ezzel azonos szintre hozása.
Ez esetleg halasztható, de úgy néz ki a lengyeleknek 800db (!!!!) modern harckocsira van szükségűk.
Viszont többek között az F35-re elmegy annyi pénz, ami szinte minden mást hátráltat.
Tudni kell, hogy a lengyelek mindent IS maguk akarnak gyártani, csinálni. Emiatt borzasztóan körülményesek. A németek érthetően nem akarnak a nagy lóvétól elköszönni. A K2 egy olyan alternatíva, ami esetén a koreaiak gyakorlatilag mindenre hajlandóak lennének. Ennek ellenére a lengyelek folyamatosan variálnak. Bizonyos szempontból jóhelyzetben vannak (minden gyártó értük harcol), de közben szarban is mert bár sok pénzük van, de abban a léptékben amiben ők fegyverkezni akarnak, az mégsem elég. Plusz ez a "folyamatosan 110%-ban mindent otthon gyártsunk" felfogás sem könnyít az életükön.


Ahogy most a T-72-eseket megtartják tartalékban, úgy az új típus kiválasztása után a mostani Leoikat fogják tartalékba rakni.
Nekünk a lengyelek Leoit csak max. messziről szabad nézegetni.
A jelek szerint tele lesz hányva mindenfélle egyedi lengyel alkatrésszel, szoftveres rendszerekkel, amiket utólag vissza kellene alakítani, ami egy lehetséges homologizációt pénzügyileg értelmetlenné tenne. Ha már akkor egyébb más forrásból sokkal értelmesebb upgrade alapokat kapnánk.
A koreai K2 platform nem egetverően drága, ugyanakkor az egyik legmodernebb. (Szerintem te kevered a japán Tyle 10-zel)
Tulajdonképpen egy koreai Leo koppintás - továbbfejlesztve - olcsóbban. Ráadásul a lengyeleknek már van nagyon pozitív tapasztalatuk a koreaiakkal, mivel az önjáró tüzérségüket már a K9 alapú Krab-bal modernizálták.
Az biztos, hogy a csehek kb. 50-80db-os lehetséges igénye miatt, teljes gyártást nem fognak Európába hozni a koreaiak. Ott max. részben kaphatnának feladatot a csehek.
Viszont a lengyelek variálását szerintem nem fogják kivárni mert akkor mire új tankjuk lenne, már minden mostani T-72-esük oldala átrohad...
Ha valaki járt polákiában,az megérti,hogy miért akarnak annyi tankot.90%a ideális hk terep.Sik vidék,kevés nagy folyó-lendületessen roboghatnak a pc-os csapatok.
Cseheknek meg a K2 lenne jó.Hegyes-völgyes,dimbes-dombos vidék.Koreaiak meg saját hegyes terepükre fejlesztették a hk-kat.Ha a lengyelek a K2-t választanák,logikus lenne rácsatlakozni a programjukra.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 121
45 467
113
Ha valaki járt polákiában,az megérti,hogy miért akarnak annyi tankot.90%a ideális hk terep.Sik vidék,kevés nagy folyó-lendületessen roboghatnak a pc-os csapatok.
Cseheknek meg a K2 lenne jó.Hegyes-völgyes,dimbes-dombos vidék.Koreaiak meg saját hegyes terepükre fejlesztették a hk-kat.Ha a lengyelek a K2-t választanák,logikus lenne rácsatlakozni a programjukra.
Kinek? Nekünk? Vagy a cseheknek?
A lengyelek most toltak bele a timetable-be úgy minimum 8-10 évet, a Leo2PL-lel, meg a T-72-esek modernizációjával. A cseheknek nincs annyi idejük. Nekünk meg minek, amikor mi már letettük a voksunkat a Leo platform mellett?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 792
30 574
113
Kinek? Nekünk? Vagy a cseheknek?
A lengyelek most toltak bele a timetable-be úgy minimum 8-10 évet, a Leo2PL-lel, meg a T-72-esek modernizációjával. A cseheknek nincs annyi idejük. Nekünk meg minek, amikor mi már letettük a voksunkat a Leo platform mellett?
Cseheknek.De nekünk se lenne rossz....
Lengyelek szerintem erősen túltolták a 72 modernizációját.Támogató hk-nak ugyan még sokáig jó lenne,egy olcsóbb modernizációval,de ők élvonalbeli szintre akarnák hozni.Drága,és úgy sem lesz egyenrangú az élcsapattal.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 795
113
Ha valaki járt polákiában,az megérti,hogy miért akarnak annyi tankot.90%a ideális hk terep.Sik vidék,kevés nagy folyó-lendületessen roboghatnak a pc-os csapatok.
Cseheknek meg a K2 lenne jó.Hegyes-völgyes,dimbes-dombos vidék.Koreaiak meg saját hegyes terepükre fejlesztették a hk-kat.Ha a lengyelek a K2-t választanák,logikus lenne rácsatlakozni a programjukra.
Jó üzletet lehetne kötni a koreaiakkal, mert a térségben elég aktívak az iparban. De mi a láncos páncelosoknal a germán vonalat visszük, sztem ennyire ne keverjük.
Nemtom dróntechnologiaban hogy állnak, de sokkal elfogadható, kiszámíthatobb partnerek lehetnének Kinánál, de a törököknél is. Kompenzáció is simán működhet.
Az elektromos hajtásban, akkumlátoroknál is ott vannak a toppon.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 121
45 467
113
Osszehasonlitaskeppen a mostani *nevleges* hatotavok AMRAAM-ER vs Aster-30 azaz 40 vs 120 km (szinten csak randomra berajzolgatva):

image.png
Az AMRAAM-ER névleges hatótávját honnan vetted?
Csak mert a 40km-rel igen alaposan alulkalkuláltál.
Az ESSM, aminek a rakétamotorját megkapta, az 50+km-es hatótávval rendelkezik.
AZ ESSM-hez képest az AMRAAM ER fej része majdnem fele olyan átmérő, persze könnyebb súllyal, és kisebb légellenállással.
 
W

Wilson

Guest
Tulajdonképpen egy koreai Leo koppintás - továbbfejlesztve - olcsóbban.

Igen ez nagy vonalakban így van de a koreaiak más típusoktól is vettek át általuk jónak történt megoldásokat.

Forrás:Napi gazdaság

Dél-Koreának választ kellett találnia arra a problémára, hogy a szomszédos észak-koreai diktatúra a világ egyik legnagyobb harckocsiarzenálját sorakoztatta fel vele szemben. Olyan fegyvert kellett ezzel szembe állítaniuk, amely kifejezetten jól boldogul a Koreai-félsziget jellegzetes hegyes-völgyes terepével. A választ négy évtizedes munkával találták meg - derül ki az amerikai nationalinterest.org külügyekre specializálódott internetes portál cikkéből.
Hazai összeszerelés

A dél-koreai hadsereg tankjainak modernizálását az kényszerítette ki, hogy Észak-Korea az 1970-es éveben T-62-es szovjet tankokat kapott, amelyeknek jóval nagyobb, 115 milliméteres ágyújuk volt, mint Szöul amerikai M-48 Pattonjainak, amelyeket 90 milliméteres ágyúkkal látták el. Válaszul az USA engedélyével elkezdtek módosított - gázturbinás meghajtás helyett dízelmotoros -, 105 milliméteres ágyúval felszerelt Abramseket gyártani.

A K1 névre keresztelt harckocsik - amelyek egy része még mindig szolgálatban áll - kisebbek az eredeti amerikai tankoknál, amivel kiérdemelték a baby Abrams elnevezést. Alkatrészeik és rendszereik 80 százaléka külföldi szállítóktól, főként az Egyesült Államokból érkezett. Szakértők szerint jobbak ugyan bárminél, amivel a sztálinista rezsim rendelkezik, de a dél-koreaiak valami sokkal jobban, egyben hazait akartak.

Fekete Párduc

Így született meg a K2 Fekete Párduc tank kifejlesztésének terve. A projektet 1995-ben kezdték 260 millió dolláros (70 milliárd forint, több mint a Kőröshegyi-völgyhíd ára) költségvetéssel. A végeredmény egy, a NATO jelenlegi tankjaival egyenértékű, sőt esetenként azoknál is többet tudó fegyver lett.

A terv lényege az volt, hogy a harckocsi minden elemében átvesznek valamilyen élenjáró megoldást, amelyet saját maguk továbbfejlesztenek. A legjobb példa erre a tank ágyúja. Amelynek alapja a németek 120 milliméteres L55 lövege. Ennek csövét 1,3 méterrel meghosszabbítottak, amivel elérték, hogy a lövedékek nagyobb kezdősebességgel hagyják el a csövet, következésképpen durvábban köszönnek be az ellenségnek.

Automata töltés

A dél-koreaiak átvették a francia Leclerc automata töltőrendszert, amely olyan hevederrel tömi az ágyúba a lövedékeket, amilyet a géppuskáknál láthatunk. A tank így egy perc alatt akár 15-ször odapörkölhet a célpontjainak, ráadásul precíziós pontossággal, amiről a szintén francia Thales célzórendszerének telepítése gondoskodik.

Ez olyan mértékben automatizálja a tüzelést, hogy a frissen kiképzett kiskatonák is elboldogulnak vele. Miután a parancsnok megjelölte a célt, semmit sem kell tennie, a rendszer folyamatosan rajta tartja azon a célkeresztet. Helyi fejlesztéssel megoldották, hogy az automata késleltesse a tüzelést, ha az a veszély fenyeget, hogy a hegyes terepen egy domb kerülne a cél és a mozgásban lévő Fekete Párduc közé.

Szovjet megoldás

A dél-koreai mérnököknek nem esett le a gyűrű az ujjukról attól, hogy a szovjetektől is tanuljanak valamit. Az 1990-es években vásároltak 35 darab T-80U tankot az oroszoktól, amelyeken tanulmányozhatták a gázlótechnikát, amellyel a harckocsik víz alatt is átkelhetnek a folyókon. A Fekete Párduchoz kifejlesztettek egy lélegzőtornyot, amelynek segítségével 4,2 méter víz alatt is közlekedhet.

Az 1500 lóerős dízelmotort és a sebességváltót kezdetben német forrásból szerezték be (MTU-890), majd ezt lemásolták. Ez nem ment könnyen, hét évük ment rá és a saját erőforrás kicsit lassabban, hét másodperc helyet nyolc alatt gyorsítja fel a járművet nulláról 32 kilométer/órás sebességre.

További különlegesség a tank hidraulikus és légrugós felfüggesztése, amellyel változtatható a tank elemelkedése a földtől. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy leültessék a földre a járművet, amely így majd hogy nem eltűnhet az ellenség földi elhárító egységeinek szeme elől. Főként a hegyes-völgyes terepen.

Egyedi kunszt

És ez adta az öltet a mérnököknek egy olyan tüzelési lehetőség megteremtéséhez, amelyet más hadseregek csak hagyományos ágyukkal képesek megoldani. A K2 lövegét olyan meredek szögbe lehet állítani, hogy be lehet lőni vele a távolabbi völgyekbe. Az égbe küldött lövedékeket lefelé hullás közben lefékezik, hogy az intelligens irányító rendszernek legyen ideje kiválasztani és megcélozni a megsemmisítendő célpontot.

Ami a védekezést illeti a Fekete Párduc 55 tonnás súlyával tíz tonnával könnyebb, mint az standard amerikai vagy német tankok, ezért különböző részein úgynevezett aktív védekező eszközökkel is ellátták. Ezek a becsapódáskor felrobbannak, visszalökve a támadó lövedéket. A harckocsi védekezőképességét állítólag úgy is vizsgálták, hogy saját rettentő ágyújával küldték meg tesztlövésekkel.

Exportálnák

Mindez persze sokba kerül. Egy Fekete Párduc ára 8,5 millió dollár (2,3 milliárd forint, tíz ilyen fegyver árából már egy Nemzeti Színházat is fel lehetne építeni). Hogy visszahozzák a fejlesztés költségét, a dél-koreaiak exportálni akarják a harckocsit. Úgy tűnik, ez a tervük sem reménytelen.

Az első vevő Törökország, amely 2008-ban a német Leopard 2 és a francia Leclerc harckocsikkal vetette össze a Fekete Párduc képességeit. Ankara egyik fontos választási szempontja ugyanaz volt, mint korábban Szöulé: olyan tankot akarnak, amelyet egyfajta technológiai transzferként lemásolhatnak és maguk gyárthatnak. Dél-Korea potom 300 millió dollárért átadja a technológiát, a mintaalkatrészeket és a gyártási eszközöket is az török, úgynevezett Altay harckocsiprojekthez.
 
M

molnibalage

Guest
Az AMRAAM-ER névleges hatótávját honnan vetted?
Csak mert a 40km-rel igen alaposan alulkalkuláltál.
Az ESSM, aminek a rakétamotorját megkapta, az 50+km-es hatótávval rendelkezik.
AZ ESSM-hez képest az AMRAAM ER fej része majdnem fele olyan átmérő, persze könnyebb súllyal, és kisebb légellenállással.
Ez van megadva hivatalosan.
ESSM Block 2 50 km.
AMRAAM ER 40 km.

Egy dolgot ne feledjünk el. A kisebb tömeg az pont hátrány, ha már égésvégi sebességed megvan és már ne emelkedsz, ugye ballisztikus pálya.
Ha egy rakéta tömege 2-szer akkora, de a légellenállása csak 1,5-szeres, akkor a lassító erő kisebb, mint a kisebb rakétán. Fura, hogy ez az ellentmondás senkinek nem tűnt fel...

Természetesen ennek fonákra is van, mert a nagyobb tömeget is fel kell nyomni először adott sebességre.

Csak emiatt a kiemelt rész, mint érv teljesen hibás. Mert egy könnyebb rakéta esetén számottevően nagyobb égésvégi sebesség kell.
Emiatt van az, hogy az Sz-300 rakétáját, ha felnyomod 20 km fölé, akkor a b*szott nagy tömegét alig lassítja valami és a világ végére kirepül. Egy kis rakéta hiába megy ballisztikusan 40 km vízszintes távolságra, ha kicsit a tömege és a sűrű légkör még fékezi is.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and arcas