Ismét találtam egy cikket az egyik cseh fórumon felhívom a figyelmet a cikkben szereplő cseh IFV beszerzés részleteire.
A cseh hadsereg korszerűsítésének támogatnia kell a cseh védelmi ipart
Felirat: kerekes IFV Pandur II
16 / 07 / 2020, 10:00
A koronavírus-járvány jelentős gazdasági lelassulást váltott ki, és óriási pénzügyi költségeket igényelt és továbbra is igényel, amelyek természetesen hatással lesznek az államkincstárra. Ezért a kormánynak költségeket kell csökkentenie, így aztán a kormányban szó volt a védelmi költségvetés csökkentéséről és egyes akvizíciók visszavonásáról. Ez az ország védelmében érintettekben komoly aggodalmat okozott ennek egy részét a kormány, a miniszterelnök és a honvédelmi miniszter májusban és júniusban tett kijelentései enyhítették, amelyek szerint folytatni kell a cseh hadsereg fő modernizációs programját. Ennek ellenére számos megválaszolatlan kérdés marad fenn, amelyek más fontos projektekkel és a honvédelmi ipar alkalmazásának lehetőségeivel kapcsolatosak.
Az egyik májusi sajtótájékoztatón Andrej Babiš miniszterelnök, Lubomír Metnar védelmi miniszter és Aleš Opata vezérkari főnöke kifejtette véleményét, hogy a korábbi helyzet, amikor a hadsereg volt az első „áldozat” a költségcsökkentés során még egyszer nem ismétlődik meg. Végül is a hadsereg kiváló teljesítménye a válságban valószínűleg hozzájárult ahhoz, hogy a védelmi költségvetést ne csökkentsék, amitől néhányan féltek az elmúlt hónapokban. Babiš miniszterelnök és Metnar miniszter azt is megemlítette, hogy támogatni kell a belföldi védelmi ipart, ahol nagy számú képesített alkalmazott dolgozik, és amelyből adóbevételek és modern technológiák származnak. A hadsereg korszerűsítésében ezért maximálisan figyelembe kell venni a cseh társaságok bevonását. A konferencián konkrét példákként szerepelt a BREN támadó fegyverek vásárlása a Česká zbrojovkától és a ballisztikai mellények vásárlása az STV Csoporttól. Ugyancsak ígéretek voltak arra, hogy négy nagyszabású modernizációs programot folytatni kell a katonai felszerelésekkel kapcsolatban.
Jelenleg a legnagyobb folyamatban lévő beszerzés a 210 új gyalogsági harci jármű vásárlása 53 milliárd korona értékben. Ez az akvizíció, a cseh hadsereg történetének legnagyobb beszerzése, a közelmúltban arról beszélték, hogy ez az a beszerzés amelyet a költségcsökkentés leginkább veszélyeztet. A meglévő BMP-2 járművek cseréjének szükségessége azonban egyszerűen annyira sürgős, hogy ezt a tervet nem lehet visszavonni, bár bejelentették, hogy a szállítás és a kifizetések hosszabb időtartamra történő elosztására törekednek. A cseh társaságoknak legalább 40% -l kell részt venniük ebben a projektben, ami azt jelenti, hogy a projekt teljes értékéből több mint 21 milliárd koronát kell kapniuk. Ez kétségtelenül pozitív hír, függetlenül attól, hogy melyik ajánlatot választja a minisztérium, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a hazai részesedés legnagyobb részét valószínűleg a VOP CZ állami vállalkozás fogja megszerezni, amelynek feladata a rendszerintegrátori működés lesz. Jelenleg ez egy nagyon veszteséges társaság, és már korábban is voltak spekulációk, hogy a minisztérium által a VOP CZ széles körű bevonása a projektbe elsősorban a vállalat megmentésére tett erőfeszítéseinek megnyilvánulása. Ebből a feltételből az következik, hogy a járművekre vonatkozó teljes szerződést olyan ajánlattevő nyeri meg, aki a VOP CZ „kötelező” bevonásán túl a többi cseh beszállító számára a lehető legnagyobb részesedést is kínálja.
Azt is bejelentették, hogy önjáró tüzérségi eszközöket (155 mm) vásárolnak a jelenlegi 152 mm-es DANA helyett, és új, rövid hatótávolságú légvédelmi rendszerekre(SHORAD) van szükség az elavult KUB-ok helyett. Az eredeti tervek szerint 52 önjáró tüzérségi eszközt kell venni legfeljebb 6 milliárd koronaért, és négy rövid hatótávolságú légvédelmi rendszert kell venni, legfeljebb 10 milliárd koronaért. Az első esetben a francia CAESAR-t már kiválasztották, míg a második esetben a nem hivatalos források egyetértenek abban, hogy az amerikai SL-AMRAAM és az izraeli SPYDER közzül lesz valamelyik rendszeresítve. Az önjáró tüzérségi eszközöket és a rövid hatótávolságú légvédelmi rendszereket mindenképpen a hazai TATRA alvázra kell építeni, így mindkét projektben számolni lehet a cseh társaságok bizonyos (bár kisebb jelentőségű) részvételéről.
A folytatódik a negyedik nagy modernizációs projekt 600–1200 terepjáró személyszállító jármű megvásárlása legfeljebb két milliárd korona értékben. Szükségünk van a Land Rover Defenders és az ex-szovjet UAZ járművek cseréjére. Felmerül a kérdés a cseh vállalatok bevonásáról ezen beszerzéssel kapcsolatban is felvetődött,a Szlovákiában gyártott Land Rover New Defender katonai változatának beszerzése, ebben az esetben be lehet vonni a cseh alvállalkozókat a beszerzésbe .
A 14. logisztikai támogató ezred és a 15. mérnöki ezred felszerelése szintén jelentősen elöregedett, mivel mindkét egység főként a Tatra T 815 régi sorozatú alvázán épített berendezéseket működteti, amelyek az 1990-s és az 1980-s évektől származnak. A hadsereg teherautóinak tevékenysége a pandémiás válság idején rendkívül fontosnak bizonyult, mivel a katonák többek között részt vettek a védőeszközök elosztásában. A logisztikai ezred számára előzetesen már tervezték új platós teherautók és emellett darus rakodók beszerzését, amelyek általában raklapokkal és konténerekkel dolgoznak. Ezek fontos szerepet is játszhatnak a szállításban, mivel sokféle speciális felszerelés szállítását raklap vagy konténer formájában tervezik, és ezeket ezek rakodók képesek szállítani. Hasonló helyzet áll fenn a mérnökök esetében is. Az ő esetükben többek között a hídvető- és mentőjárművek cseréjét kell elvégezni. Ebben az esetben is a modern utódok beszerzését tervezték,az új TATRA platform és cseh felépítményeknek köszönhetően a hazai beszállítók részesedése ebben a tervezett beszerzésben meghaladja a 90% -ot. Ezen akvizíciók sorsával kapcsolatos kérdéseket a magas rangú katonai és állami tisztviselőknek kell feltenni.
A jelenlegi információk szerint, a hadsereg visszakozott az új típusú tankok bevezetésének tervétől a 2020-as évek végére. Jelenleg 30 modernizált T-72M4 CZ harckocsi van papíron a hadrendben, de a jelenleg sajnos az a tény, hogy a tűzvezető rendszerhez való alkatrészek hiánya miatt ezek nagy része nem működik, tehát a A 73. tank-zászlóaljnak reménytelenül elavult T-72M1 változatokat kell használnia. Korábbi információk szerint a hadsereg "életciklus-meghosszabbítást" (egyfajta "kis frissítést") akar végezni harminc harckocsin(T-72M4 CZ), amely a tűzvezető rendszeren kívül a motorra is vonatkozik, és lehetővé teszi az alkalmazásukat, amíg utódot ki nem választják .
Többek között olyan elképzelések is vannak, hogy az új gyalogosharci jármű alvázán az MBT-ket könnyű tankokra cseréljék le, és nemrégiben a lengyelek példája kapcsán a K2 Black Panther harckocsik rendszeresítése illetve gyártása is szóba került. Mindkét esetben a hazai vállalatok minden bizonnyal jelentős mértékben bekapcsolódhatnának ezekbe a beszerzésekbe,ezzel szemben a cseh ipar csak korlátozott mértékben vesz részt a T-72M4 CZ korszerűsítésében (ezt a korszerűsítést valószínűleg ismét elsősorban a VOP CZ állami vállalkozásnak szánták).
Az elmúlt hetek pozitív híreket hoztak a cseh hadsereg és a védelmi ipar számára, mivel a védelmi költségvetésnek nem kell komoly csökkentéseket elszenvednie, és legalább néhány nagyobb modernizációs projekt folytatódhat. Ez elsősorban az új gyalogos harci járművek, tarackok vagy rövid hatótávolságú légvédelmi rendszerek vásárlásának szándékát érinti. Kérdések merülnek fel más programok kapcsán is, amelyek nem feltétlenül vonzóak, de nagyon fontosak a hadsereg számára, és a cseh ipar magas aránya jellemzi. Ezek elsősorban a Pandur II és a TITUS páncélozott járművek és logisztikai és mérnöki berendezések a TATRA platformján. Minden bizonnyal dicséretes az a szándék hogy folytatódik a hadsereg modernizációja , miközben maximálisan támogatják a belföldi védelmi ipart.