A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 325
113
ahol lehetne gyártani az Albatrosok különböző, esetlegesen felturbózott típusait

De mi a péknek?

Még a végén megdobnának egy GlobalEye Airborne Early Warning & Control (AEW&C) géppel is.

Egyetlen géppel tudod, hogy mire megyünk?
Tönkre.
Szerintem kettőt sem lehetne néhány hétnél tovább hajtani folyamatosan. Ahhoz, hogy ne legyen rés, napi 12 órát kellene őrjáratozzanak, ami meglenne legalább napi 13 óra üzemidő. De gyanítom, hogy nem egyhuzamban nyomnák le a 12 órát, hanem mondjuk 6-8 órás váltásokban. Gépenként napi 3-4 bevetés. Egy személyzet napi egy bevetést repül, de kell minimum egy garnitúra tartalékszemélyzet. Franc tudja, hogy meddig bírnák azt, hogy minden nap mennek. Talán úgy lehetne forgatni, hogy az adott napon az adja a tartalékot, aki az előzőn az utolsó bevetést repülte. És így is ki lenne centizve.
És akkor még nem beszéltünk a műszakiakról. Azokat a gépeket valahogy el is kell engedni. Amíg csak üzemeltetés van, meg line maintanence, addig nincs nagy gond, kivéve, ha valami soron kívül szarja össze magát.
Nem ismerem a SAAB típusait, de gondolom azért 200 óra után már meg kell ezt-azt nézni, 400-nál meg pláne. Mondjuk a 400 órát napi 13 óra üzemidővel számolva 30 nap míg eléri. Ennyi idő alatt azért lehet, hogy illene AWACS-al légifölényt kivívni, de tuti, hogy ezt ilyen megfeszítetten nem lehetne húzni ennyi ideig.

(40-45 uj E konkretan infarktust okozna a romanoknak. :D)

Meg az ország 3/4-e...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 254
37 141
113
De mi a péknek?



Egyetlen géppel tudod, hogy mire megyünk?
Tönkre.
Szerintem kettőt sem lehetne néhány hétnél tovább hajtani folyamatosan. Ahhoz, hogy ne legyen rés, napi 12 órát kellene őrjáratozzanak, ami meglenne legalább napi 13 óra üzemidő. De gyanítom, hogy nem egyhuzamban nyomnák le a 12 órát, hanem mondjuk 6-8 órás váltásokban. Gépenként napi 3-4 bevetés. Egy személyzet napi egy bevetést repül, de kell minimum egy garnitúra tartalékszemélyzet. Franc tudja, hogy meddig bírnák azt, hogy minden nap mennek. Talán úgy lehetne forgatni, hogy az adott napon az adja a tartalékot, aki az előzőn az utolsó bevetést repülte. És így is ki lenne centizve.
És akkor még nem beszéltünk a műszakiakról. Azokat a gépeket valahogy el is kell engedni. Amíg csak üzemeltetés van, meg line maintanence, addig nincs nagy gond, kivéve, ha valami soron kívül szarja össze magát.
Nem ismerem a SAAB típusait, de gondolom azért 200 óra után már meg kell ezt-azt nézni, 400-nál meg pláne. Mondjuk a 400 órát napi 13 óra üzemidővel számolva 30 nap míg eléri. Ennyi idő alatt azért lehet, hogy illene AWACS-al légifölényt kivívni, de tuti, hogy ezt ilyen megfeszítetten nem lehetne húzni ennyi ideig.



Meg az ország 3/4-e...
Akkor legyen kettő, nem kell azoknak állandóan a levegőben lenniük, de majd jól jönnek amikor Bukarestet bombázzuk.
 
K

kamm

Guest
Igen. És szerintem itt a lényeg. Az új gépek 2026 utáni idők. Addig ma nem létező képességeket kell feltámasztani. Bőven lesz az évtized első felében azokból is mit pótolni.
Nem, 2026 utanra kellenek az uj gepek - ergo elotte 2-3 evvel legalabb meg kell rendelni oket, azt magyarazza. 2023-ig van idő megrendelni, de akkor meg kell...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Nem, 2026 utanra kellenek az uj gepek - ergo elotte 2-3 evvel legalabb meg kell rendelni oket, azt magyarazza. 2023-ig van idő megrendelni, de akkor meg kell...

Akkor próbáljunk összedobni valami ütemtervet!

1, Képes-e most az AV bármi Gripen bevállalására vagy szükséges-e idő az előkészítéséhez? (Letárgyalni a gyártóval, hogy mire van szükség, megvan-e minden felszerelés a gyárban, kell-e képezni a munkásait?)
2, Ott akarjuk-e megvalósítani a régi gépek szintre hozását? Ha igen, erre mennyi időt szánunk?
3, Prága ott akarja-e megvalósítani a régi gépei szintre hozását? Mennyi idővel számolunk, ha mind a két ország először a meglévő vasait akarja a kor követelményeire felhozni?

Ha ez a három pont megvan 2023-ig, akkor megnyílik a lehetőség új gépek beszerzésére.

4, Akarunk-e új kiképző gépeket? Ha igen, mennyi időt szánunk a saját és a cseh megrendelésre?
5, Új gépek rendelése.


Én ezen az 5 ponton mennék sorba lehetőleg. Egy dolog, amit kihagytam. És ezt mindenki tudja. De ez nem a légierőhöz tartozik. Az pedig, hogy mikor akarjuk elkezdeni a drónok gyártását? És itt akarjuk-e vagy az hazai gyártó bázis lesz? Ha igen, akkor a sorba hova illesztenénk be, ha nem, akkor tárgytalan.
 
K

kamm

Guest
Akkor próbáljunk összedobni valami ütemtervet!

1, Képes-e most az AV bármi Gripen bevállalására vagy szükséges-e idő az előkészítéséhez? (Letárgyalni a gyártóval, hogy mire van szükség, megvan-e minden felszerelés a gyárban, kell-e képezni a munkásait?)
Ez a timeline AVtol fuggetlenul igy van. Ha az bele is kerul valamilyen formaban, az hosszabb tavra lesz, de amugy igen, 3-4 ev alatt vadonatuj gyarat leeht nullarol beinditani.

2, Ott akarjuk-e megvalósítani a régi gépek szintre hozását? Ha igen, erre mennyi időt szánunk?
Fene tudja, lehet hogy megoldhato lenne mar most is, de ketlem, hogy bonyolult lenne.

3, Prága ott akarja-e megvalósítani a régi gépei szintre hozását? Mennyi idővel számolunk, ha mind a két ország először a meglévő vasait akarja a kor követelményeire felhozni?

Ha ez a három pont megvan 2023-ig, akkor megnyílik a lehetőség új gépek beszerzésére.
Nem ertem, hogyan fugg ossze az uj gepek kotelezo beszerzese a cseh AV feltamasztasaval... utobbi egy lehetoseg esetleg, nem tobb, de semmikeppen sem feltetel.


4, Akarunk-e új kiképző gépeket? Ha igen, mennyi időt szánunk a saját és a cseh megrendelésre?
5, Új gépek rendelése.


Én ezen az 5 ponton mennék sorba lehetőleg. Egy dolog, amit kihagytam. És ezt mindenki tudja. De ez nem a légierőhöz tartozik. Az pedig, hogy mikor akarjuk elkezdeni a drónok gyártását? És itt akarjuk-e vagy az hazai gyártó bázis lesz? Ha igen, akkor a sorba hova illesztenénk be, ha nem, akkor tárgytalan.

Nem tudom a valaszokat, de erdekes felvetesek. Szerintem a drongyartas befoldon lesz elinditva...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Nem ertem, hogyan fugg ossze az uj gepek kotelezo beszerzese a cseh AV feltamasztasaval... utobbi egy lehetoseg esetleg, nem tobb, de semmikeppen sem feltetel.

A döntéshozók nagyon kiemelték, hogy micsoda lehetőség az nekünk, hogy beszállhatunk -egyébként egy haldokló, megrendelés nélküli gyárba- a cseh légi iparba katonai téren. Hitelt vettek fel ehhez elvileg minimum a magyar befektető(k). Ezt vissza kell fizetni, ami általában egy olyan 10 év távlat.
Viszont a magyar beszerzések teljes volumene nem elegendő erre. Ezért sem jutott egyről a kettőre Csehország egymagában. Én akkor teszek bele pénzt a közös üzletbe, ha a másik fél is beletesz. 10 év alatt van esély visszatermelni a kölcsönöket és ha az a cég nem kapja össze magát és megint lefelé ível, még mindig haszonnal tudunk túladni rajta. De erre az első 10 évre én már bevásárlás előtt betervezném, hogy kb mit milyen sorrendben fogok/akarok gyártani.
Egy gép legyártása nem egy nap. És én magyar vezetők helyében igen is betervezném (ennél a gyárnál is), hogy mennyit hajlandó bele rakni a kedves partner és milyen időtávon. Főleg azért, mert ő is NATO tag és 2030-ban elég furcsa lenne, ha T-72-es nehéz dandárral és elavult repülőgépekkel akarná megvédeni "a nagy Kelet-Európai-síkságot". Nyilván akar Prága is gyártani ott valamikor.
Nekem ez a koncepcióm. Ketten tartjuk el a gyárat fele-fele részesedéssel. Nagyjából egyenlő méretű hadi megrendelésekkel.

Nem tudom a valaszokat, de erdekes felvetesek. Szerintem a drongyartas befoldon lesz elinditva...

Ha a dróngyártás belföldön lesz, akkor nem függ össze a csehekhez megálmodott kapacitásainkkal. Csak akkor meg kéne mondni, hogy például egy Akincit hol szerelnénk össze, melyik repülőgépgyárban van elég méret, ha megkapjuk arra is a hazai licencet.
 
K

kamm

Guest

KMW-company_01.jpg


1. Elejen erdekesseg, hogy megismerhetjuk a szimulatort, amit kapunk az uj 21A7+HU meg a PzHk melle - az elavult grafikatol eltekintve nagyon allat maga a hardware:

"A Leopard 2 advances on the snowy terrain living a track in the white surface, followed by a second MBT that rolls over a more steady surface, the first tank having compacted the snow.
An artillery shelling starts, destroying trees and houses of the nearby village that has to be crossed by the Leo 2s. A first attempt to move aside the wreck of a vehicle shows that more energy is needed to free the street; the driver exploits the 1,500 hp available and rolls ahead his tank, freeing further debris that he finds along the road.
All this happens in the Krauss-Maffei Wegmann (KMW) hall dedicated to simulation systems, at the company headquarters in Munich.


KMW-company_03.jpg


The facility is encumbered with fully realistic cabins, the turret ones also simulating the loader’s position, dummy rounds allowing to train the full crew, the driver’s cabin being linked to that of the turret.
While hardware is as close as possible to reality, the same is true for virtual training; the Gunnery and Combat Simulation Software Suite reproduces physical behaviour with a high degree of fidelity, exploiting rigid-body dynamics, which allow representing systems movements of interconnected bodies when submitted to external forces, while damage and collision effects are calculated in real time.
Reality also applies to the deployment on the virtual battlefield, the software ensuring the autonomous and intelligent behaviour of computer generated forces, software agents being controlled by Artificial Intelligence.
It also contains an Order of Battle editor and allows easy integration of OEMs C4I systems. Networking more than one tank, as well as tank simulators with other types of simulators located elsewhere is of course feasible, the main issue being the availability of an adequate network infrastructure.
In the recent past KMW provided training centres to Greece, Chile, Sweden, Qatar, and is working on that for Hungary that will be finalised by 2024 and will include Leopard 2A7+ and PzH 2000 simulators, as well as company and battalion level commander stations and forward observer/air controller stations.


KMW-company_04.jpg


While in the new hall dedicated to bridging systems Leguans are being installed on Leopard 2 chassis, in the other halls along Krauss-Maffei Straße, in the northern part of Munich, it is possible to see numerous armoured vehicles in their last phase of assembly, among them Leopard 2s ready to be delivered to Hungary, Pumas for the Bundeswehr, Boxers for Lithuania, and so on."

2. Nekifekudtek a mar meglevo jarmuvek automatizalt/onvezeto rendszereinek - de okosan bevasaroltak magukat egy ilyen cegbe:

"Krauss-Maffei Wegmann also features numerous subsidiaries worldwide, in the UK, the US, Brazil, Greece, Singapore, Qatar and Hungary.

In late May 2021 KMW announced the acquisition of 24.9% of the stakes of Milrem Robotics, the Estonian company specialised in unmanned ground vehicles. Although no comments were made on the aims of this move, it is foreseeable that KMW looks at Milrem Robotics as a strategic partner whose knowledge in autonomous systems could be applied to bigger systems, such as those part of the KMW portfolio, allowing the company to produce optionally-manned or unmanned systems in a relatively short development cycle."


3. A Lynx (szerintem a KMW altal nem feltetlenul vart) sikere lattan megjott az etvagyuk es vadonatuj lancos IFVt fejlesztenek ok is:

"A new tracked infantry fighting vehicle

Although not much is said on that subject at the KMW HQ, a new product is in full development; considering the number of Infantry Fighting Vehicles (IFVs) that have to be replaced in the coming years in Europe and worldwide, the company has launched a programme aimed at a new IFV based on innovative concepts.
EDR On-Line understood that the secrecy around the project is mostly due to the fact that a key element in the programme is its openness towards collaborations with foreign parties in order to ease customers nations industries participation. At least two nations in Europe are seeking a new IFV.
One of them is Italy, which in December 2020 organised an industry day on “A new generation armoured combat infantry system for infantry”. Beside typical considerations, the service stressed the importance of modularity, the mission module concept being a key issue, as well as unmanned systems integration, multinational cooperation and growth potential.
Currently equipped with the Dardo in the combat and antitank versions, no further specialised versions were acquired although prototypes were developed, the Italian Army wants to provide its mechanised infantry battalions with a family of vehicles based on the same chassis, combat, antitank, mortar-carrier, command post, engineer, SHORAD, medical evacuation, recovery and ammunition carrier versions being part of the requirement.
Some of the versions, i.e. the engineer, SHORAD and ammunition carrier, will be provided to combat support (artillery, engineers) and combat service support units part of the two heavy brigades, the “Ariete” armoured and the “Garibaldi” mechanised.

What EDR On-Line understood in the talks in Munich is that KMW aims at a fully open architecture, modularity being not only aimed at mission modules rapid replacement, something the company has learned well with the Boxer programme.
The experience acquired with the Boxer programme, as well as that obtained with the German Puma IFV programme, the two systems being developed respectively as part of the ARTEC and the Puma joint ventures, is of course a key factor in the new IFV development."


A nyelvezete eleg gaz a cikknek, de azert a lenyeg leszurheto, ugyanazt a "modularis" meg "open" stb szoveget eregetik az uj IFV kapcsan, amit a RM a Lynx kapcsan vett elo vis-a-vis a Puma integralt, tradicionalis proprietary tervezesevel.
 

ijasz

Well-Known Member
2013. január 23.
1 921
4 671
113
Pontosan. Bőven lenne még helye a vontatott tüzérségnek is, nem véletlen, hogy rajtunk kívül senki nem akarja a környező országokban felszámolni. Új önjáró tarackból nem tudunk eleget beszerezni, de használt vontatott 155-öst be lehetne szerezni "gombokért". A Mistral-Skyranger-Nasams légvédelem nemhogy a környéken, de egész Európában az egyik legjobb lesz. Nehéz volna olyan légierőt mutatni a környező országokból amelyik át tud ezen vergődni és akkor még a Gripenekről nem is beszéltünk. Ezt meg lehetne még fejelni a korábban hallott drónrajokkal, amelyek az ütegek felett tüzérségi felderítőként adnának céladatokat és az ellenséges drónok megsemmisítésével védenék az üteget. A 105-st szerintem el kellene engedni, mert nem valószínű, hogy ilyen kis számú tarack estén 2 különböző kalibert rendszeresítünk, ezt pontosan mutatja, hogy a várpalotai gyár csak 155-ös gránátot fog gyártani, 105-öst nem.
Az a gond, hogy a zl. szintű közvetlen tűztámogatáshoz a 155 mm-es alkalmazása igen rizikós a saját csapatokra nézve, azaz nem ajánlott minden esetben, az aknavetők rombolóereje és pontossága a műszakilag megerősített célok ellen pedig nem kielégítő. Az oroszok sem erőltetik a 122 mm-esek kivonását ezen a szinten, sőt a Hosta-val igyekeznek ötvözni az előnyöket.
Nem állítom, hogy tervbe van a beszerzése a 105 mm-nek, csak azt, hogy SZERINTEM szükséges lenne a teljes tűztámogatás lefedettségének biztosítására zl. közvetlen szinten (megjegyzem, a könnyű lövész harcászatban, mert a gépesítettnél a biztonsági távolságokat lehet szűkíteni, amíg a lövészek a harcjárműben tartózkodnak).
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 524
93 792
113
Mi lehet az a jövőbeni beszerzés vagy fejlesztés amelyre egészen biztosan felkapja a fejét mindenki?

A védelmi iparban több területen is nagy technikai, technológiai ugrások vannak készülőben. Autonómia, újfajta meghajtások, irányított energiájú fegyverek, csak hogy néhányat említsek. A helyzetünkből fakadó előny éppen az, hogy nem kell a múltból itt maradt nagyvállalatok átalakításával küzdenünk. Ezáltal az új vegyesvállalatok, a kutatás-fejlesztést, innovációt alapfunkcióként kezelve jó pozícióban lesznek ahhoz, hogy beszálljanak ezekbe a fejlesztésekbe. Ebből pedig egyenesen következik, hogy ezekhez az eszközökhöz a Magyar Honvédség elsők között fog hozzáférni
 

Autodidaktakatona

Well-Known Member
2019. január 13.
1 563
7 011
113
Remélem nem "vótmá"

 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 619
11 294
113

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 325
113
Kedves Blitz, te merre jártál az elmúlt egy hétben?
 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 619
11 294
113
Kedves Blitz, te merre jártál az elmúlt egy hétben?
Itt és szorgosan olvastam a témáról kialakult diskurzust.

Mindazonáltal ez nem akadályoz meg abban, hogy egy-egy frissen, a témában megjelent cikket berakjak ide. Ha nem érdekel, hogy mi van benne, nem muszáj rákattintani, csak görgesd tovább az oldalt. ;)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 325
113
Itt és szorgosan olvastam a témáról kialakult diskurzust.

Mindazonáltal ez nem akadályoz meg abban, hogy egy-egy frissen, a témában megjelent cikket berakjak ide. Ha nem érdekel, hogy mi van benne, nem muszáj rákattintani, csak görgesd tovább az oldalt. ;)

Jaj, de kis szellemes ma valaki...
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 802
25 406
113
"Olyan szintű hadiipari fejlesztés zajlik Magyarországon, amely magával vonja a felsőoktatás képzési palettájának bővítését is. A hadi üzemekkel nemcsak munkahelyeket és komoly exportbevételt nyer az ország, hanem technológiai ugrást is végrehajt – derül ki az ezzel kapcsolatos parlamenti bizottsági jegyzőkönyvből."
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 877
4 709
113
Ezek nem egymast kizaro dolgok, utemezes kerdese.
A vadaszgepekrol ott van Benko, vilagosan elmondja, miert kell mar most megallapodni; ez nem "prioritas" kerdese, hanem lassan huszeves gepek lesznek es a lizing kifut 5 even belul, nem akkor kell majd szaladgalni, hanem elore kell gondolkodni.


Ami a Benko-videot illeti, erdekes az a "piackutatasos" megjegyzese.
Benko gyakorlatilag kimondja, hogy marad a Gripen, de nem ez a tipus, "az biztos" ahogy fogalmaz - ez eleg vilagos.

A piackutatas viszont kodos, mit takar, de a fentiek miatt azt is ertheti, hogy a svedekkel mehet egy alku akar egy trade-in megoldasrol is, pl visszaadni a meglevoket es beszamitasukkal E-re cserelni mindent (40-45 uj E konkretan infarktust okozna a romanoknak. :D)

Azt ugye tudjuk, hogy 36 uj E gep, teljes gyartasi es feljesztesi jogokkal egyutt konkretan $4-4.5B kozott volt a braziloknak, bar ebben a jogok biztos dragak, viszont nyilvanvaloan sokkal tobbet fognak vegul gyartani kozosen... emellett a finneknel $9-10B kozott lehet a 64 E felfegyverzett E plusz 2 GlobalEye...
A bolgaroknak 10 darab uj C/Dt kinalt a Saab $800-900M korul mindennel, ha jol emlekszem...
Ha a meglevo 12 hasznalt egyulesesbol meg mondjuk extra parszaz milliobol kijonne masik 6-8 gep (a 2 darab ketuleses D-t megtartanam kikepzonek), akkor akar le is lehetne cserelni az egeszet. ;)
Mit kívánsz kiképezni a D-vel? Az E felkészítésére korlátozottan alkalmas.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Remélem nem "vótmá"


"Létrejön a ROLE 2 szintű egészségügyi képesség, amely egy tábori kórház működtetését jelenti. A felajánlott erőkhöz tartozik egy modern biológiai labor is, mivel a vegyi fegyverek tekintetében is szükségünk van új képességű laborokra. Mindezeknek 2030-ra rendelkezésre kell állniuk."

Nekem ez úgy hangzik, hogy választ kaptunk arra, hogy mit ért a HM az alatt, hogy ABV ellen kollektíven kell védekeznünk és hazánk ebben aktív szerepet vállal. (Mivel jövőre kijön aszem az Egisznek a korona vírus elleni saját vakcinája, mindig is a gyógyszeripar húzó ágazat volt nálunk, logikusnak tűnik, hogy ezen a területen erősödjünk. És mostanában elég sokszor elhangzik, hogy a járványok és természeti katasztrófák évtizede/évszázada közeleg.)
Egy atomháborúban talán jobb is, ha nem mi látszódunk a legjobban a radaron. Ahhoz nyilván az atomhatalmak jobban értenek, jobban rá is látnak arra, hogy honnan és milyen mértékű fenyegetés várható.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Szittya