Nem tudom hogy hol és mikor volt gyerek (ezek szerint nyugaton valahol?), mert itthon 1990-ig mindig azt mondták hogy a VSZ győz.
Azt mondták, de mifelénk már az oviban sem hittük. CCCP . Cirmos Cica Cafrangos Picsája.
Minél jobban árnyalja a képet, annál inkább az jön ki belőle, hogy a V4 EU BG légitámogatás bombák nélküli teljesítése után 2016 második felében már annyira kínos volt a helyzet, akkor már a lengyelek is "biztonsági potyautasnak" néztek minket, hogy tenni kellett valamit. 2016 karácsonya előtt szólt neki a miniszterelnök, hogy nem lehet tovább halogatni, rendbe kell tenni a honvédséget. Maróth Gáspárt 2016 március 1-től lett a HMEI zrt vezetője. Ezek szerint abban az évben elment néhány NATO megbeszélésre és ott azt tapasztalta hogy nem veszik komolyan, mert a magyarok mindig csak ígérgetnek. Miután már 6 éve hitegették a helikopter- és szállítógépgyártókat hogy vesznek valamit, ezen annyira nem lehet csodálkozni.
Sztem alapvetően nem csak erről a 6 évről van csak szó. Hisz előtte lévő 20 évben sem vettünk semmit a Gripenen és a MISTRALon kívül, csak tervek voltak pénz nélkül. Még a Belorusz beszerzést említette az orosz államadósság fejében, bár az is félresiklott.
2010-16 közt is volt terv, pl. Lövész2020, de nem volt pénz. Ez anno a 2008as államcsőd és a devizahitelválság tükrében érthető. Azért ne feledjük a görögök után ott álltunk másodiknak a sorban, aki tönkremegy.
Amire lett pénz 2016-ra elavultak a tervek, megváltozott a NATO doktrína és a biztpol. környezet. Ma már könnyű azt mondani, hogy jó volt akkor ujratervezni és nem a régi tervek alapján költeni, de ott is elment 3-4 év.
Állami vezetőink még most is utaznak bérelt gépekkel is. A Falconokat még mindig külföldre hordják nagyobb karbantartásra. Ez még mindig kockázat. A diplomáciai postán kívül nem tudom hogy mit szállítottak még a Malév gépek, ami fontos volt az államnak. A katonák és felszerelésének missziós szállítása az érthető. De pl. az amerikai gyakorlatra utazáshoz nekik is gépet béreltek.
Nincs akkora flotta, hogy minden állami utazást honvédségi gépekkel oldjanak meg. De ez sztem nem is cél. Nem kizárólagosan kell nézni. Ha van honvédségi gép mki repüljön azzal, minek bérelnek és fordítva. Honvédségi géppel minek utaznak állami vezetők. Gondolom van költség, hatékonyság és kockázatelemzés, illetve vannak kapacitási, létszám és képességbeli korlátok.
Ugyanígy a katonai szállitások sem oldódtak meg 4 géppel. Még bőven van mit fejleszteni a szállítógépeknél is. A 2 KC-390-el, illetve az A400M közös német - magyar használattal sem lesz teljes a flotta.
Nem tudom hogy ki tanácsolta ezt neki, de miután 10 évig kritizálták a Gripen beszerzést, a köztudatban az volt hogy értelmetlen pénzkidobás volt a légierő fejlesztése és az orosz gépek jobbak. Hende Csaba meg néhány évvel korábban vett 3 helikoptert. Talán annyi lehetett mögötte, hogy a légierős beszerzés eredményeit könnyebb bemutatni az embereknek mint a tankokat. Állítólag a helikopteresekhez most nehezebb toborozni, mert a "H145M-ben nem látják a Mi-24 erejét". A tankokra nagyobb az érdeklődés.
Ez elég logikus, mert a H145M nem a Mi 24 kiváltására jött. Ahogy a H225M sem, de az már böszmébb gép lesz. Mivel új kifejezetten harci heli belátható ideig nem lesz, ezért a Mi 24 nosztalgia évekig még itt marad. Bár nem hiszem, hogy az új fiatal pilóták ruszki technikára vágynának. Ez most egy átmeneti időszak, amig a régi szovjet gépeken felnőtt pilóták egy része nehezebben alkalmazkodik a megváltozott digitalizált körülményekhez.
Mérnök katona, mindig nagyon pontosan fogalmaz, de borzasztóan unalmasak az előadásai.
Egyáltalán nem találtam unalmasnak. Azt éreztem és a riporter is, hogy a türelme fogy, ha sokszor félig fals állítás van a kérdésben.
Feltűnően nagyon hallgattak az Amraam rakéták beszerzéséről, pedig azok kerülnek a NASAMS-be és a Gripenre is. Nyilván most nem volt cél a nagyértékű amerikai beszerzés hangsúlyozása.
Rengeteg mindenről nem beszéltek időkorlát miatt. Most akkor feltűnően hallgattak a török beszerzésekről is?? Azt sem említették. Sztem egyszerűen azért, mert elment az idő és mivel heti műsor, lesz rá alkalom visszatérni. Egyébként a NASAMSot közös Raytheon-Köngsberg beszerzésként írták le.
Alapvetően sztem ez idáig a legjobb próbálkozás a Zrínyi hátterét bemutatni. A Maróth - Tömböl tandem hiteles, mert a műszaki, katonai elvárásokról a Honvédség volt parancsnoka beszél, aki légvédelmnél szolgált. Az is tetszik, hogy bár az előző rezsim nevezte ki, de politikai alapon nincs elkaszálva, hanem használják a tudását, ő intézi az operatív egyeztetést az izraeli és norvég gyárral.(az hogy anno leváltották alap, minden kormányváltáskor tavozik a Honvédség parancsnoka is)