A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 828
113

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 135
3 238
113
Lassítani fogja a döntéshozatalt szerintem. Már csak a kötelező körök megfutása miatt is.
Viszont az, hogy az egyik fő feladatköre a dolognak a hazai beszállítói láncok kiépítése az viszont pozitív.
Ezt a beszállítói láncot elég nehezen tudom elképzelni. Néhány száz darabos nagyságrendben kellhet beszállítani. Max a lőszergyárnál lesznek értékelhető mennyiségek. Nemigen látom hol éri meg rá fejleszteni. Persze tudom el kellett volna menni az előadásokra…
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 155
130 432
113
Ezt a beszállítói láncot elég nehezen tudom elképzelni. Néhány száz darabos nagyságrendben kellhet beszállítani. Max a lőszergyárnál lesznek értékelhető mennyiségek. Nemigen látom hol éri meg rá fejleszteni. Persze tudom el kellett volna menni az előadásokra…
Kopó alkatrészekből alapvető lenne, hogy ne németországból kelljen rendelni minden szart, ahogy kenőanyagok meg hasonlókból is.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 105
113
Ezt a beszállítói láncot elég nehezen tudom elképzelni. Néhány száz darabos nagyságrendben kellhet beszállítani. Max a lőszergyárnál lesznek értékelhető mennyiségek. Nemigen látom hol éri meg rá fejleszteni. Persze tudom el kellett volna menni az előadásokra…
pl. egy NYÁK-gyártó vagy elektronikai bérgyártó (pl. VIDEOTON) tudna beszállítani. Kisszériás gyártás, de baromi magas darabárat kérhet - egy sok millióeurós harcjárműbe beleférne. Itt stratégiai kérdés a minél magasabb hazai hozzáadott érték, szóval nem az árcetlit fogják nézni mint egy autóipari cég.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
pl. egy NYÁK-gyártó vagy elektronikai bérgyártó (pl. VIDEOTON) tudna beszállítani. Kisszériás gyártás, de baromi magas darabárat kérhet - egy sok millióeurós harcjárműbe beleférne. Itt stratégiai kérdés a minél magasabb hazai hozzáadott érték, szóval nem az árcetlit fogják nézni mint egy autóipari cég.
Szerinted a nyákra szerelt komponensek honnan érkeznek? Nem a Videoton gyártja.
Pont egy ilyen kisszériás gyártásnak nincs értelme amit vázolsz. És egyáltalán nem biztos, hogy bármivel is gyorsabb lenne a megbízhatóságot nem is emlitve, de legalább drága lenne az tuti.
Van az a volumen amit nem csak gazdaságilag de logisztikailag se éri meg gyártani. Ha van igényed a 100 db járművedhez 100db nyákra, gyártatsz 200-at aztán a többletet raktározod és megoldott az alkatrész utánpótlás minthogy kis tételben buheráltatod folyamatosan.
 
  • Tetszik
Reactions: Shadow and fishbed

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 879
13 187
113
Lassítani fogja a döntéshozatalt szerintem. Már csak a kötelező körök megfutása miatt is.
Viszont az, hogy az egyik fő feladatköre a dolognak a hazai beszállítói láncok kiépítése az viszont pozitív.
Úgy értesültem róla hogy összességében gyorsabbak lesznek a dolgok amit én konkrétan elege nem tudom elhinni…
De nálunk is csináltak hasonlót és tényleg gyorsabb lett hiába van pár + pecsét stb o_O
 

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 135
3 238
113
Szerinted a nyákra szerelt komponensek honnan érkeznek? Nem a Videoton gyártja.
Pont egy ilyen kisszériás gyártásnak nincs értelme amit vázolsz. És egyáltalán nem biztos, hogy bármivel is gyorsabb lenne a megbízhatóságot nem is emlitve, de legalább drága lenne az tuti.
Van az a volumen amit nem csak gazdaságilag de logisztikailag se éri meg gyártani. Ha van igényed a 100 db járművedhez 100db nyákra, gyártatsz 200-at aztán a többletet raktározod és megoldott az alkatrész utánpótlás minthogy kis tételben buheráltatod folyamatosan.
Pont ezt érzem én is. Kb a Mol mint kenőanyag beszállító azt cakát. Aztán van egy két ezer por meg olajszűrő, de kb az meg csak a gyári jó.
Jöttek a kábelkorbáccsal… jah kel 200x20db? Az nem sok folYamatos munka. Szóval biztos az én hiátusom de nem látom azt a nagy piaci rést ahova hazai beszállítók tolonghatnának
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 105
113
Szerinted a nyákra szerelt komponensek honnan érkeznek? Nem a Videoton gyártja.
Pont egy ilyen kisszériás gyártásnak nincs értelme amit vázolsz. És egyáltalán nem biztos, hogy bármivel is gyorsabb lenne a megbízhatóságot nem is emlitve, de legalább drága lenne az tuti.
Van az a volumen amit nem csak gazdaságilag de logisztikailag se éri meg gyártani. Ha van igényed a 100 db járművedhez 100db nyákra, gyártatsz 200-at aztán a többletet raktározod és megoldott az alkatrész utánpótlás minthogy kis tételben buheráltatod folyamatosan.
Akkor nem tudom milyen területen tudna beszállni a magyar ipar...valahol el kell kezdeni
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Akkor nem tudom milyen területen tudna beszállni a magyar ipar...valahol el kell kezdeni
Ezt nem is feltétlenül mi fogjuk megfejteni. Egyszerűen nem látunk bele a mérnöki részébe. Az elektronika gyártás eleve olyan terület ami spéci külföldi gépekkel történik külföldi komponensek hozzáadásával, vagyis ha meg is valósulna egy ilyen hazai gyártás azzal a céllal, hogy független saját gyártó bázis legyen ugyanúgy kiszolgaltatva lenne a dolog a beszállítóinak.
A volumen nagy mértékben meghatározó egy ilyen területen. A kis szériás gyártás nem csak gazdaságilag nem éri meg, de érdemi hozzáadott èrtékét se sokat jelent. Egyébként van profi elektronikát Magyarországon gyártó cég pl a BOSCH. Pár százas tétel egy ilyen cégnek meg se kottyan, és oké, hogy német de fizikailag itt van a gyár!
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 105
113
Ezt nem is feltétlenül mi fogjuk megfejteni. Egyszerűen nem látunk bele a mérnöki részébe. Az elektronika gyártás eleve olyan terület ami spéci külföldi gépekkel történik külföldi komponensek hozzáadásával, vagyis ha meg is valósulna egy ilyen hazai gyártás azzal a céllal, hogy független saját gyártó bázis legyen ugyanúgy kiszolgaltatva lenne a dolog a beszállítóinak.
A volumen nagy mértékben meghatározó egy ilyen területen. A kis szériás gyártás nem csak gazdaságilag nem éri meg, de érdemi hozzáadott èrtékét se sokat jelent. Egyébként van profi elektronikát Magyarországon gyártó cég pl a BOSCH. Pár százas tétel egy ilyen cégnek meg se kottyan, és oké, hogy német de fizikailag itt van a gyár!
Haditechnikában sosincs komoly volumen - soha!
A legnagyobb hatalmak is évi pár százat gyártanak bármilyen fegyverből. Ettől ilyen k. drága minden fegyver. Nem is érdemes ezek Bosch-sal meg ilyenekkel összevetni.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Haditechnikában sosincs komoly volumen - soha!
A legnagyobb hatalmak is évi pár százat gyártanak bármilyen fegyverből. Ettől ilyen k. drága minden fegyver. Nem is érdemes ezek Bosch-sal meg ilyenekkel összevetni.
Világos. De el kell dönteni mit is akarsz pontosan mert a kis tétel gyártás kurva drágán se nem szuverén (ugyanúgy függesz a beszállítóktól) se nem gazdaságos, és nincs érdemi hozzáadott értéke.

A nyáknal maradva legyen mondjuk 500 darabra igény. Arra már beallithatnak egy gépsort de az meg letolja a komponens populációt forrasztással mindennel egyben pár nap alatt. Utana meg áll a csilli-villi gépsor. Ha meg kézi szerelés csináltatsz, (az se feltétlen rosszabb) pár melós egy merítő forrasztoval elviszi, ugyancsak jelentéktelen hozzáadott érték. Sajnos ez van. A Külföldi fegyver gyártók is sok esetben beszállítókkal dolgoztatnak ám. Én pálya kezdőként anno rövid ideig vittem egy spéci kábeleket gyártó sor gyártás irányítását. Nem a gyártás a kihívás hanem az egész logisztikai menedzselése.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 105
113
Világos. De el kell dönteni mit is akarsz pontosan mert a kis tétel gyártás kurva drágán se nem szuverén (ugyanúgy függesz a beszállítóktól) se nem gazdaságos, és nincs érdemi hozzáadott értéke.

A nyáknal maradva legyen mondjuk 500 darabra igény. Arra már beallithatnak egy gépsort de az meg letolja a komponens populációt forrasztással mindennel egyben pár nap alatt. Utana meg áll a csilli-villi gépsor. Ha meg kézi szerelés csináltatsz, (az se feltétlen rosszabb) pár melós egy merítő forrasztoval elviszi, ugyancsak jelentéktelen hozzáadott érték. Sajnos ez van. A Külföldi fegyver gyártók is sok esetben beszállítókkal dolgoztatnak ám. Én pálya kezdőként anno rövid ideig vittem egy spéci kábeleket gyártó sor gyártás irányítását. Nem a gyártás a kihívás hanem az egész logisztikai menedzselése.
nekünk méretünkből adódóan sosem lesz gazdaságos a saját hadipar - nálunk nagyobbaknak sem gazdaságos. Svédeknek is totál ráfizetés volt a Gripen program amennyire tudom, de megfinanszírozta a svéd állam, mert életben akarta tartani a repülőiparát. El kell dönteni hogy a szuverenitásba önellátóságba akarunk fektetni vagy sem. Ha nem akarunk mindent külföldről venni, akkor az drága lesz, de valamennyi képesség itthon lesz meg ebből.
Haditechnikánál nem is érdemes bármilyen civil mércével mérni a gazdaságosságot. Ez a biznisz jobban hasonlít Bugatti Veyron gyártására, mint pl. egy WV autóéra: kis széria, top minőség k. drágán, szinte minden egyes alkatrészdarabot egyesével gyártanak le - nem is lehet máshogy.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
nekünk méretünkből adódóan sosem lesz gazdaságos a saját hadipar - nálunk nagyobbaknak sem gazdaságos. Svédeknek is totál ráfizetés volt a Gripen program amennyire tudom, de megfinanszírozta a svéd állam, mert életben akarta tartani a repülőiparát. El kell dönteni hogy a szuverenitásba önellátóságba akarunk fektetni vagy sem. Ha nem akarunk mindent külföldről venni, akkor az drága lesz, de valamennyi képesség itthon lesz meg ebből.
Haditechnikánál nem is érdemes bármilyen civil mércével mérni a gazdaságosságot. Ez a biznisz jobban hasonlít Bugatti Veyron gyártására, mint pl. egy WV autóéra: kis széria, top minőség k. drágán, szinte minden egyes alkatrészdarabot egyesével gyártanak le - nem is lehet máshogy.
Ok, de speciel a Bugatti gyártás pont nem áll meg, mert az piaci alapon működik, és az egyik legnagyobb autó konszern áll mögötte.
Nyilván érdemes minél önellátóbb lenni, de ahogy a peldádnál maradva a sokkal potensebb tokeerősebb Sved iparnak se nagyon megy akkor azèrt némileg alaptalan azt feltételezni, hogy majd nekunk fog.
El kell fogadni, hogy modern technológiával mindig részben kiszolgalzltatottak leszünk, jó esetben a szövetségeseink felé. Az érdemi fogyó eszközökre kell fókuszálni lőszer ruházat, stb, ahol megteremtethető sőt kívánatos az önállóság.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 105
113
Ok, de speciel a Bugatti gyártás pont nem áll meg, mert az piaci alapon működik, és az egyik legnagyobb autó konszern áll mögötte.
Nyilván érdemes minél önellátóbb lenni, de ahogy a peldádnál maradva a sokkal potensebb tokeerősebb Sved iparnak se nagyon megy akkor azèrt némileg alaptalan azt feltételezni, hogy majd nekunk fog.
Angol, franica, orosz hadipar se megy állami megrendelések nélkül, meg csomó más országé sem. Ráfizetéses a dolog mert az állam állja a számlát cserében a területén lesz valamilyen mélységű kapaciás. Ez állami pénzbe kerül: kell vagy, nem ezt kell eldönteni.

Saját lábán piaci alapon álló hadiipar egy sincs: mindegyik valamelyik állam köldök zsinorján lóg.

El kell fogadni, hogy modern technológiával mindig részben kiszolgalzltatottak leszünk, jó esetben a szövetségeseink felé. Az érdemi fogyó eszközökre kell fókuszálni lőszer ruházat, stb, ahol megteremtethető sőt kívánatos az önállóság.
Teljes önellátás tényleg "scifi", de pl. azért meg kellene ugrani jó pár dolgot egyedül is. Pl. lánctalp gumibetét sem megy senkinek egyelőre itthon, pedig abból évi sok ezer elfogyna.
Példának szoktam hozni az RCWS-t, amiből egy kis szlovén cég is összehozott néhány modellt, de szerintem 1-2 év alatt nulláról tudnánk fejleszteni egy működőt. Sok is kellene belőle, de még ez sem megy.
Az tök jó hogy ProPatria fejleszt drón-radart, EW témára is rá lehetne ültetni őket (talán csinálják is csak titok). A Gidránios felderítő rendszerükben hő kamra is van - az lehet hogy import vagy saját nem tudom, de annak is rengeteg alkalmazása lehetne (pl. RCWS-ekben)
A PROTAR kamikaze drón is lehet jó irány, az AERO harci drónokat tervez fejleszteni - oda be lehetne vinni a PROTAR fejlesztőit, hogy valamit ők is belefejlesszenek. Azért lennének lehetőségek, de mindenképp kell bele sok állami pénz és 10+ év mire export képes termékek lesznek nagy részt hazai cégekkel. Még így is tömködni kell majd őket állami pénzekkel és megrendelésekkel, mert máshogy nem megy.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 729
72 104
113
Saját lábán piaci alapon álló hadiipar egy sincs: mindegyik valamelyik állam köldök zsinorján lóg.
Pedig lehetne, ha a lakosság is bevonható lenne a vásárlóközönségbe. Eleged van a bürokráciából, hadat üzensz neki, aztán rendelsz drónt, meg zsoldosokat. A bürokrata meg védje meg magát, legyen páncélkapszulás munkaállomása, drónelhárítása... :D
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby