A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 877
35 271
113
Mert nincs iranyzek állítás karabelynal (Semmi pluszt nem ad) végig alapon losz. A lövés pontosság és szórás körkörös celalakra meg 100m én ugyanúgy mérhető mint 300on.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 830
30 921
113
A fegyveré igen, a környezeti hatásoké nem. Meg az egyharmad méretû célpontot is nehezebben látod.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 830
30 921
113
Arányosan kisebb célt kell kirakni ;)
Ennek ellenére én sem értek wgyet mert egy 300-as lőtéren van értelme mozgásos lőgyakorlatot lőni 100 méteresen nem annyira.
Igen, kisebb célt kirakhatsz, de 300 méteren már a környezeti hatások is számítanak és a lövedék esésével is kell számolj, a fegyver szórásán ez persze nem változtat.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 877
35 271
113
300 az alap iranyzek az ak nak. Tehát pasztazoott lövés.
A környezeti hatások nind1 300 m ról korkoros celalakra úgysem látod a találkozási pont helyet.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 877
35 271
113
Egy 100 as szerbiában gyártott termék mindig drágább lessz mint egy többezres szeriaba gyartott. Főleg hogy az egyik adja el a felepitmenyt a másiknak (természetes hogy magasabb a felépítmény ára a vegfelhaaznalonak mint a gyártónak)
Ha a felepitmenyre van panaszuk az alkalmazoknak az az osztrák cégnek szóló panasz és nem annak aki beepiti azt (az ő szemüket csak az vethető hogy miért nem más gyártó felepitmenyet építettek be)
Befektetés nélkül nincs fejlődés nincs tapasztalatszerzes nincs lepestartas. Ha a Rabanak lessz megrendelés lessz profit ha lessz profit lessz fejlesztés és idővel bővülhet a gyartokapacitas új termékekkel nem csak futomuvel vagy csak modernebb futomuvel hanem komolyabb termekekkel esetleg egyido után egy komplett járművel. De ez nem úgy megy hogy holnaptól 6x6 os teherautókat és nyergesvontatokat gyártunk. A fejlodes egy létra ahol csak nagy ritkán lehet egy egy fokot átugrani. Henry Ford is biciklivel kezdte és nem a T modellel
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

tomcat1

Well-Known Member
2014. december 30.
2 418
2 767
113
1. Itteni igények szerinti extrákkal 430e ajró. Az osztrák ára 200-400e ajró.
2. Az egyik évi 15-20 gyártott darabra állt rá, a másik ennek az 5-8 szorosára. Vagyis nálunk a gyártás indulásnál a szerszámozási költség sokkal kisebb volt ( megtakarítás), mint náluk. Bi bi bi... :) Az ő előnyük az árban van. De mi lesz, ha mi is fel tudunk futni arra szintre? Vagyis ha lesz több rendelés, akkor megéri majd költeni a szerszámozásra és leesik az ár 5-15%-al is akár. Ha lett volna pénzünk beruházni, akkor már most ua lenne a gépünk ára..
3. Az egyik csak fecskendő, míg a másik műszaki mentő is.
4. A kettő nem összehasonlítható. A sógorok "százéve gyártják" mi meg tavaly kezdtük el..
5. A román vásárló nem jár jobban, mert hiába vesz ua pénzből x%-al több gépet, de minden euró import árú vásárlására megy el.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Ha nem tudunk olcsóbban gyártan olcsóbb munkaerővel, ugyanazokból az alapokból, akkor jobb is ha abbahagyjuk itt és most. Rábát bezárni, helyét beszántani és sóval behinteni ezek után!
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Sokszor egyébként azt hiszik, hogy a magyar hadiipar, vagy egyáltalán az ipar számos szegmensének (most nem a cukorgyártásra gondolok) felszámolása valami összeesküvés volt. Pedig nem, csak érvényesültek a piaci/adófizetői szempontok egy-egy ilyen eset után és azt mondták a döntéshozók, hogy nem éri ilyen eszelős áron.

Mert tényleg nem éri meg.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and honved

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 286
68 347
113
Sokszor egyébként azt hiszik, hogy a magyar hadiipar, vagy egyáltalán az ipar számos szegmensének (most nem a cukorgyártásra gondolok) felszámolása valami összeesküvés volt. Pedig nem, csak érvényesültek a piaci/adófizetői szempontok egy-egy ilyen eset után és azt mondták a döntéshozók, hogy nem éri ilyen eszelős áron.

Mert tényleg nem éri meg.
Meglehet, de úgy viszont még drágább ha kiöntöd a pénzt az ablakon mert olyan alap dolgokból mint cukor,teherautó,stb importra szorulunk.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Dehát éppen az a lényeg, hogy a korszerűbb import tűzoltóautó éppen csak feleannyiba kerül, ami még hazafiak között is a mocskosul olcsóbb kategória!
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Könyörgöm, most már rakja már be valaki a a Rába és a "feleannyiba kerülő" járművek számszerű adatait, milyen motor, milyen alváz; listázva, az utolsó tömlőig, hogy mik vannak az egyiken, mik a másikon. Mert addig meddő az egész vita, hisz rengetegféle felszereltségű tűzoltásra használt jármű van, rengeteg célra. Mert így, bemondásra, akár egy rohammentőt és egy betegszállítót is össze lehetne vetni, hogy az utóbbi csak feleannyiba kerül, és végülis mind a kettővel beteget szállítanak. :rolleyes:
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 316
55 695
113
Mintha a Rába gyártott volna 3 tengelyes tgk-kat pár évtizeddel ezelött is?
A 6x6 hajtásláncra nem esküdnék meg, de protó tuti volt.
Privatizálva lett a Rába?
Hogy is volt az energia szektorral,amint belépett a szabad piacra,rögvest drágább lett az áram mint ny. európában....:D
Víz,gáz,szintén zenész.:D
Távközlés?:D
Ez is egy kitűnő példa,hogy mi folyik nálunk 89 óta.o_O
 

tomcat1

Well-Known Member
2014. december 30.
2 418
2 767
113
Ha nem tudunk olcsóbban gyártan olcsóbb munkaerővel, ugyanazokból az alapokból, akkor jobb is ha abbahagyjuk itt és most. Rábát bezárni, helyét beszántani és sóval behinteni ezek után!
Blogen,
Félre értjük a dolgot.
Az államnak volt egy problémája. Kellett neki ~100 tűzoltó fecskendő. Gyártás csak külföldön volt. Az ár 200-400e ajróig ér (osztrák hátterű reklám kijelentések szerint). Hogy döntött? Mivel az államnak "saját ipara" (rába, heroes pl) van, úgy döntött, hogy saját részre saját maga legyártja azt, ami kell neki. Ez már önmagában nem csak piaci alapú döntés, mert ha csak az ár számítana, akkor a legolcsóbbat (pl. kínai xart 75.000 ajróért) kellett volna venni. Ez iparpolitikai (ipar védelmi, ipar fejlesztési, munkahely megtartó) döntés is volt, pénzügyi döntés is volt (eu-s kiutalás itthon maradjon).
Nem csak az ár számít, vannak fenntartási költségek, a rendelkezésre állási költségek, ecetera...
Ennyi erővel Hansék (németek) csak francia autót vehetnének, mert a rönó olcsóbb 1000 ajróval...

"Ha nem tudunk olcsóbban gyártani " kijelentésedben van igazság. A konkrét fecskendőnél maradva:
1. Attól még, hogy olcsóbb a munkaerő, még nem lesz feltétlenül olcsóbb a terméked. Sok költség van a bérköltség mellett: anyagktsg, energiaktsg, tőkektsg (!), munka és környezetvédelmi ktsg. Ott vannak az adók. Önmagában csak az olcsóbb bérrel nem tudsz olcsóbb lenni.
2. Annak ellenére, hogy ez a kivitel többe kerül (a gyártás kezdeti szakaszában), mint az egyik konkurens terméke, még nem jelenthető ki, hogy a Rába rossz cég lenne. A saját területén (teher futómű, autó alkatrészek, stb) kiváló. Különben nem szállíthatna az usától az oroszokig mindenkinek. Nem véletlenül vették volna meg tizegynéhány éve a nyugatiak gyöngyökért.
3. Azt gondolom, hogy azért ennyi az annyi most (a kis szériás gyártási okok mellett), mert sok részegység nyugatról jön. Ott nyugaton a bérek magasabbak, energia árak magasabbak, munka&környezetvédelmi ktsg magasabb, egyedül a tőke költség kisebb (mert ott sok a devla :) ) , az anyagárat most itt nem veszem figyelembe.
Tehát, ha az alkatrészek hazai részaránya nőni fog, amire utaltak is, hogy folyamatban van, akkor minimum szinelni fog az ár. Itthon egyedül az ide kellő belső égésű motort nem fogunk (magyarországi cég, nem feltétlen hazai tulajdonú) tudni előállítani, szinte minden más megoldható (tőke függvényében).
4. Kis körültekintő tűzoltó fecskendő ár témában:
https://www.firetruckmall.com/AvailableTrucks/Pumpers-Engines
https://www.quora.com/How-much-does-a-firefighter-truck-cost
http://www.firefightingincanada.com/news/why-fire-trucks-cost-more-7011
http://www.lfpress.com/2013/07/21/f...ew-truck-a-reminder-of-cost-of-city-expansion

"Firefighting equipment isn’t cheap. The city has aerial ladder trucks that top $1 million each, a smaller fire engine costs $550,000 and even a water truck cost $350,000, Kobarda said."

http://www.mcall.com/news/local/mc-high-cost-fire-trucks-20151011-story.html

"The Easton Fire Department's newest pumper truck cost about $500,000 when it was purchased in 2012.
The department is looking to add a similar pumper to its fleet. This time around it will cost an estimated $563,000, Easton Fire Chief John Bast said."

https://www.alibaba.com/product-detail/MAN-Fire-Truck_60523728982.html?s=p
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fip7

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 724
4 131
113
Rábát bezárni, helyét beszántani és sóval behinteni ezek után!
olyan mérhetetlenül ostoba vagy, hogy szerintem fel se fogod, hogy mennyire :p
A futómű rész elég jól megy (paccar, JD, Kamaz, Ural... ezeknek mind szállít hajtott és kormányzott tengelyeket). Az utolsó olyan cégek egyike, ami csinál valamit és lóvét hoz.
Az viszont igaz, hogy a busz bizniszbe 90 után kétszer is belenyalt feleslegesen a Rába, ráadásul kifejezetten kártékony volt, amit csináltak a hazai buszgyártás szempontjából (contact/connecto sorozat és a volvo együttműködés). A gbp program keretében meg nyílt titok, hogy arcpirítóan túlárazzák a teherkocsikat a seregnek.
A motorgyártás meg szépen felszámolódott, pedig a D10-nek volt 2000 környékén EURO3-as változata, meg gázmotor is.
A tűzoltóknál, meg esélyes, hogy pont nem a Rába drágítja meg a dolgot, hanem a heros (persze az is lehetséges, hogy rábáéknak itt is vastagon fog a ceruza, mint a H szériánál, minden esetre a végösszeg kis hányadát adja az alváz)

papajoe:
„Mintha a Rába gyártott volna 3 tengelyes tgk-kat pár évtizeddel ezelött is?
A 6x6 hajtásláncra nem esküdnék meg, de protó tuti volt.”
Úgy tudom, 6x6-ost szériában nem csináltak. Léteztek a „duplahúzós” nyergesek, meg a bányabillencsek, de az első tengely ott se volt hajtott.
A protóban igazad van:
http://bright-cars.com/uploads/raba/raba-f-series/raba-f-series-06.jpg
http://img.index.hu/imgfrm/5/2/4/2/BIG_0003655242.jpg
Ezek a H18-as prototípusai, amit a 80-as évek közepén kezdtek el fejleszteni és végül a MAN-nal összeállva lett belőle az, amit ma ismerünk.

Ez meg egy 6x6-os magyar teherkocsi, de nem Rába, hanem Csepel D-566. Csak a motort hozta a Rába. összesen ~3000 készült belőle a 70-es években (létezett 1db 8x8-as prototípus is):
https://upload.wikimedia.org/wikipe...sepel_D-566_tank_maintenance_workshop_car.jpg