A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 200
10 976
113
Egy, egy prototípus legyártásával semmiféle gyakorlati tapasztalatra nem tettek szert. Csapatpróbán talán volt a Rába páncélozott teherautója ? lehet, nem tudom. A komondor biztosan nem, mivel még talán arra sem kellett a Honvédségnek. Játszák a hülyét a gyártók, vagy nem kommunikálnak a HM-el, hogy mire lenne szükségünk ?

Emlékszem egy olyan történetre, hogy a Rába fejlesztett egy tüzérségi vontatót. Talán pont itt olvastam.
Ugye az eddigi vontatókkal az volt a baj, hogy "sima" teherautók. A Rába átalakította a fülkét, hogy elférjen a löveg kezelőszemélyzete, normálisan lehessen málházni a lőszeres ládákat, miegymás, szóval hogy tényleg kézre álljon minden és a csapat is egyben legyen.
Csapatpróbán kisült, hogy van pár baja a prototípusnak, amit orvosolni kellett, és lehetett is volna.
Ment is feljebb a cetli, hogy nem rossz, de így meg úgy lehetne jobb is. Egy darabig várták a választ, semmi. Valaki elkezdett kérdezősködni, aztán egy felettese leintette, hogy nem küldték meg az észrevételeket a Rábának, mert nem akarják, hogy sértődés legyen. Inkább nem rendszeresítik, de úgy, hogy kussolnak és megvárják, amíg mindenki elfelejti.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Sziasztok!

Egyébiránt a KOMONDOR hajtáslánca honnan került bele? Vagy saját fejlesztés (rába)?
üdv!
Iveco.Az egész tákolmány lényegében egy áncélozott Iveco teherautó.Rába vagy 20éve nem gyárt motort,a H sorozatú teherautok mai formájukban fóleg MAN részegységekböl vannak összeszerelve.Csak az alváz és a hidak hazai,minden más import
 
  • Tetszik
Reactions: Mokiengine

arpikav

Well-Known Member
2018. január 2.
362
787
93
Emlékszem egy olyan történetre, hogy a Rába fejlesztett egy tüzérségi vontatót. Talán pont itt olvastam.
Ugye az eddigi vontatókkal az volt a baj, hogy "sima" teherautók. A Rába átalakította a fülkét, hogy elférjen a löveg kezelőszemélyzete, normálisan lehessen málházni a lőszeres ládákat, miegymás, szóval hogy tényleg kézre álljon minden és a csapat is egyben legyen.
Csapatpróbán kisült, hogy van pár baja a prototípusnak, amit orvosolni kellett, és lehetett is volna.
Ment is feljebb a cetli, hogy nem rossz, de így meg úgy lehetne jobb is. Egy darabig várták a választ, semmi. Valaki elkezdett kérdezősködni, aztán egy felettese leintette, hogy nem küldték meg az észrevételeket a Rábának, mert nem akarják, hogy sértődés legyen. Inkább nem rendszeresítik, de úgy, hogy kussolnak és megvárják, amíg mindenki elfelejti.
Ez ismerős, a D-20-hoz lett volna az átalakított H-18-as vontató az Ural helyett.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Egy katasztrófa gyorsan következik be, lásd pl Kolontar, vagy pl egy földrengés. Na most akkor buszsofőrt megtalálni, üléseket kirakni, mentős cuccot berakodni, elindulni felvezetéssel, Bivalybaxnadra leerkezni, ez hány óra is lehet? 6-8-10 több? Maradnak meg túlélők nagy számban hogy a busz megtelljen? Frontvonal közelébe nem mehet mert szétlövik meg légpuskaval is, ráadásul nem egy mentő rugozasu.
És mi értelme egy"korházbusznak"?Mentőszolgálat van.Nem kéne hagyni tönkremenni a járási korházak rendszerét.Katonai mobilkórház,az kell.De nem buszokon,hanem konténeres rendszerben.Sátras rendszerű volt az MNnek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 641
77 598
113
Csak,hogy befejezzük a buta elképzelések táplálását:
"Mindenképpen szükséges ugyanakkor kihangsúlyozni, hogy a fejlesztés alatt lévő járművek nem a BTR-ek kiváltására való páncélozott szállító harcjárművek. Más a feladata, a kialakítása és a szerepe: az MRAP kategóriában kínálnak hazai alternatívát."

Ez a fejlesztők egyik sajtóközleményéből van.
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 437
8 689
113
Csak mivel táplálod azt a villanymotort? Milyen hatásfokú lesz a meghajtás, ha először belsőégésű erőforrás -> elektromos energia -> elektromotor lesz az rendszer?
Hajóknál és mozdonyoknál működik, mert megspórolható a sebességváltó, autóknál viszont nem (ott közvetlenül hajtja a féltengelyt a hibrid belsőégésű motorja). A harckocsiknál tök jól hangzik, hogy elhagyhatod az erőátvitel legbajosabb részét (sebességváltó), de nem igazán lépik meg....

A túlpáncélozottság a COIN-nál is szükséges, hiszen városban bármelyik irányból kaphat a harcjármű egy pct. rakétát, aztán ciki lesz. Lásd Irak v. Szíria. Szóval nincs jó megoldás.

Ha biztonságos járművet akarz, az nehéz lesz. Sajnos erre senki sem tud jobbat jelenleg....

A hibrid meghajtásnál valóban van egy jelentős hatékonyságcsökkenés. Bár némileg árnyalja a dolgot, hogy a belsőégésű optimálisan üzemelhet és fékezés közben a mozgási energia egy részét vissza lehet nyerni. Nagyobb járműveknél meg lehet több motor-generátor is és nem is kell mindegyiknek mennie, ha kisebb a terhelés. Én nem is számítanék amúgy például üzemanyag-spórolásra, sőt, némi fogyasztásnövekedés is belefér.

Ami számítana szerintem az, hogy a villanymotor pont akkor és annyi nyomatékot ad le, mint amire a szárazföldi járműveknek szüksége van. Tökéletes a jármű-meghajtáshoz, főleg ha nagy tömegű járművekről van szó. Ezért is van például óriásdömpereknél már ilyen.
Ami alapvető előny még az az egyszerűség és a hajtás tetszőleges elhelyezése a járműben. Nincs főtengely, nincs sebességváltó, mindegy hogy a motor elől van vagy hátul. Ha meg a villanymotorokat száműzni is lehet a kerekekbe, az tovább növeli a variálhatóságot.

Szerintem még fontos a fejlesztés felgyorsítása. Ha például az MRAP-ok fejlesztésének kezdetén már lett volna kész, bevált hibrid-meghajtási rendszer, akkor az MRAP-okat nagyon gyorsan ki lehetett volna fejleszteni.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
A hibrid meghajtásnál valóban van egy jelentős hatékonyságcsökkenés. Bár némileg árnyalja a dolgot, hogy a belsőégésű optimálisan üzemelhet és fékezés közben a mozgási energia egy részét vissza lehet nyerni. Nagyobb járműveknél meg lehet több motor-generátor is és nem is kell mindegyiknek mennie, ha kisebb a terhelés. Én nem is számítanék amúgy például üzemanyag-spórolásra, sőt, némi fogyasztásnövekedés is belefér.

Ami számítana szerintem az, hogy a villanymotor pont akkor és annyi nyomatékot ad le, mint amire a szárazföldi járműveknek szüksége van. Tökéletes a jármű-meghajtáshoz, főleg ha nagy tömegű járművekről van szó. Ezért is van például óriásdömpereknél már ilyen.
Ami alapvető előny még az az egyszerűség és a hajtás tetszőleges elhelyezése a járműben. Nincs főtengely, nincs sebességváltó, mindegy hogy a motor elől van vagy hátul. Ha meg a villanymotorokat száműzni is lehet a kerekekbe, az tovább növeli a variálhatóságot.

Szerintem még fontos a fejlesztés felgyorsítása. Ha például az MRAP-ok fejlesztésének kezdetén már lett volna kész, bevált hibrid-meghajtási rendszer, akkor az MRAP-okat nagyon gyorsan ki lehetett volna fejleszteni.
Az első MRAk a 70es években készültek Rodéziában.És a hibridhajtás ugyanakkora keréken leadott teljesitménynél súlyossabb,mint hagyományos rendszerben
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 437
8 689
113
Most, hogy Vásárhelyen nem a kormánypárti jelölt nyert, felmerült bennem a kérdés, hogy egy lehetséges ellenzéki kormány miként viszonyulna a Zrínyi-2026-hoz? Milyen lehet az ellenzéki pártok elképzelése a Honvédség fejlesztésével kapcsolatban?

Na ez a kérdés pont rávilágít a Zrínyi-2026 első nagy problémájához: ez nem nemzeti terv, hanem egy párt terve. Ha nemzeti terv lenne, vagyis mindegyik parlamenti párt együtt készítette volna el, akkor értelmetlen lenne a kérdés.

A másik probléma vele, hogy a Fidesz semmilyen tervet sem tart semmire sem. A magyar foci felfejlesztéséhez is készült korábban - nem kormányzati, hanem szakmai - terv, a Fidesz félresöpörte és a saját elképzelését erőltette. Az eredmény ismert. A Századvég Kutatóintézetet elvileg megfelelő gazdaságpolitika kialakításához hozták létre. Kiderült, hogy csak arra szolgált volna, hogy a kormány saját elképzeléseire bólintsanak rá. Az eredmény ismert: megyünk a lejtőn. A kormány szerint felfele, aki ért is hozzá aszerint lefele.

Tehát tök mindegy mit írnak le a Zrínyi 2026-ban. Arra szolgál csak, hogy a - laikusabb - katonákkal elhitesse hogy csinálnak is valamit. A gyakorlatban meg mindig csak annyi beszerzés lesz, hogy a fejlesztés hitét fenntartsák a katonákkal, hosszabb távú tervezés-fejlesztés nem lesz.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 437
8 689
113
Tudom, hogy Molni megöl (és igaza lesz), de veeeeegyüüünk ilyeeeeet!!!!
http://iho.hu/hir/mini-harcigep-maximalis-siker-bronco-ii-afrikabol-amerikaba-180226
Bronco II:
- 550 méter füves felszállópálya
- 7,5 órán át lehet a levegőben
- 1000 dollár/óra üzemeltetési költség
- afrikai üzemeltetési kultúrára van optimalizálva
- 800kg motyó fér fel: 20mm gépágyú, GPS bomba, nem irányított rakéta
- orrában optikai, infra szenzorok, radar
- glass cockpit
- +8, -4 G között terhelhető kompozit szerkezet
mwari-for-news-page-new.jpg

- ikertörzs
- kockás festés

Inkább ilyen elektromosfűnyírókat vennék a bugyuta Mi24 gányolás vagy a csörömpök helyett. Feltéve, hogy nincs pénz A-10-re...:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

("Ezé' nem én vagyok a hadügyminiszter" című rovatunkat olvashatták)

(ezt még valaki tutira komolyan veszi, az hét szentség)

Van egy kis Dűne-hangulata a képnek :)

Amúgy ez ott jó, ahol nagy kiterjedésű, sík terep van. Nem véletlenül Dél-Afrikában fejlesztették ki. Nekünk nem lenne jó.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Na ez a kérdés pont rávilágít a Zrínyi-2026 első nagy problémájához: ez nem nemzeti terv, hanem egy párt terve. Ha nemzeti terv lenne, vagyis mindegyik parlamenti párt együtt készítette volna el, akkor értelmetlen lenne a kérdés.

A másik probléma vele, hogy a Fidesz semmilyen tervet sem tart semmire sem. A magyar foci felfejlesztéséhez is készült korábban - nem kormányzati, hanem szakmai - terv, a Fidesz félresöpörte és a saját elképzelését erőltette. Az eredmény ismert. A Századvég Kutatóintézetet elvileg megfelelő gazdaságpolitika kialakításához hozták létre. Kiderült, hogy csak arra szolgált volna, hogy a kormány saját elképzeléseire bólintsanak rá. Az eredmény ismert: megyünk a lejtőn. A kormány szerint felfele, aki ért is hozzá aszerint lefele.

Tehát tök mindegy mit írnak le a Zrínyi 2026-ban. Arra szolgál csak, hogy a - laikusabb - katonákkal elhitesse hogy csinálnak is valamit. A gyakorlatban meg mindig csak annyi beszerzés lesz, hogy a fejlesztés hitét fenntartsák a katonákkal, hosszabb távú tervezés-fejlesztés nem lesz.
Szerintem,ha hatalmon maradnak rosszabb lesz.Csinálnak valami"nemzeti"barkácsmühelyt,ami aztán használhatatlan vackokat gányol,méregdrágán.Kleptokrácia komakapitalizmusa,azthiszem igy hivják a rendszert
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 641
77 598
113
Ezt jeleztétek is Szabó Endre felé?

És mit tud vele csinálni?Tervez egy új fegyvert?Ameddig gyakorlatilag szabadon van a zár pályája addig ezt nem lehet megoldani.Maga Gepárd egy rémesen szar konstrukció nyilván a Hiúz sem lóg ki a sorból túlzottan.Lőtéren jó vele lövöldözni és ennyi.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz