Bár nem elsősorban itthoni fejlemény, de ránk is hatással lehet.
A Bundeswehr aláírta a saját GBP programját '21-'27-ig tartó időszakra. A dolog érdekessége, hogy a jelen legi program még nem futott ki de az első 4 évben a 2271 db teherautóból csak 1250-et szállítottak le.
Hogy miért kellett hirtelen megújítani idő előtt a csomagot, azt nem tudom, de az látszik, hogy a 7 évre majdnem megduplázták az igényeket, és szerintem a VJTF miatt most fel kell pörgetniük a szállításokat 2023-ig.
De azt is leírja a cikk, hogy a RM egy csomó masik országnak is szállít majd ezzel párhuzamosan, úgy hogy még bele sem kezdett a teljesítésbe.
UK, Ausztralia, Új-Zealand, Norvégia, Svédország, Dánia, mind-mind vár a sorára, de nekünk is vannak már leadott megrendeléseink a nehéz technika szállítására. (Az angol és az ausztrál piacot pedig a RM belsőleg már home marketként kezeli) Gondolom, hogy ez azért nem jelent olyan komoly problémát a RM-nek.
De ne felejtsük el, hogy nállunk is áll - tudja az ég milyen okból - a GBP program.
Ez nem azt jelenti, hogy annyira rohadt jól állunk, hanem az már mindenképpen látható, hogy változasok lesznek ezen a téren is.
Vagy másik típusok kerülnek a MH-nál beszerzésre, vagy maga a Rába H széria, kap valami komoly fejlesztést. Nem tudom.
De ha mi is beleállunk abba, hogy egyszerűsödjön a katonai terepjáró teherautó piac, akkor lehet olyan opció, hogy a RM a brutál megrendelés állományának egy részét lepasszolja a Rábának (akár úgy is, hogy többségi tulajdont szerez benne). A V4-en belül várhatóan a Tatra lehetne jó megoldás. De a Tatra platformot előszeretettel használják a nemzetközi hadiipari cégek is (franciák, izraeliek, stb.). Ezen kívül a Merci is alternatíva lehet, bár ott azért jóval kisebb lehetne a piaci részesedés. Viszont a Mercire való átállás azt jelentené, hogy a teljes katonai kerekes spektrumot le tudnánk fedni. Kérdés, hogy tényleg szükségünk lenne-e erre, ha közben a 10-13-16 tonnás páncélozott szegmensben már összebútoroztunk a törökökkel.
Mindenesetre szerintem pénzhiány nem indokolhatja a GBP program leállítását/mellőzését. Mert azért az a 6Mrd HUF keretösszeg eddig sem fektette meg olyan nagyon -szerintem- a HM költségvetését. Pláne hogy eddig sem volt ez a keretösszeg kihasználva.
A GBP programban ráadásul nem csak a H széria volt benne, hanem az Unimogokat, G Merciket is azon keresztül szerezte be a HM.
Nagyon kíváncsi leszek, hogy végül is milyen irányba mozdul el a dolog, mert attól, hogy nem ment a GBP program, nem lett kisebb az igény a járművekre,. Ráadásul már nem csak az orosz maradványokat kell kivezetni, de a H széria első elemei is csereérettek.