Ki az a Nogradi?
Benko gyakorlatilag elszolta magat tavaly ev vege fele egy interjuban, targyalnak a svedekkel Gripen E-rol, ez azert mar kozismert.
Meg minden megtortenhet, de valami nagyon varazslatos dolognak kellene tortennie ahhoz, hogy a Foniek amerikai gepet vegyenek.
Nógrádi György.
És mint jeleztem, én természetesnek veszem, hogy nem egy gyártónál érdeklődünk. Az akkori pletykát is úgy kezeltem, mint amit kézközelben tartunk. De azért a svéd madaraknak baromi jó ajánlatot kell lerakniuk az asztalra. Azt ne felejtsük el!
A jelenlegi beszerzés várhatóan nagyon különbözni fog az ezredfordulóstól, ha valóban két századról beszélünk. Ott egy olyan típust akartunk beszerezni, ami 20 évig nem talált kihívóra a környező országokban. Ez sikerült.
1, Az összeszerelést megkapják a csehek, hogy kimentsük a bajból a nemzeti büszkeség gyárukat. Az két rész lesz, hogy a szerviz képességet hogyan szerzi meg az AW tőletek. És hogy a gépek karbantartásra küldésénél ebből mit fogunk mi állni és mennyi terhelhető Prágára.
2, Ha a szláv partnereink kevés hozzáadott értéket és nagy import igényű katonai eladásokat kínálnak felénk, az az ő bajuk. A mi érdekünk, hogy a talajon kínált Lynx és egyéb járművekbe felnőjünk a hazai részegység gyártás kapcsán. Közvetlenül a cseheknél nő meg a kitettség, nálunk ez áttételes (noha nem szabad figyelmen kívül az érveidet, hogy a dánok is utólag más számot láttak a számlán) viszont ez velük szemben 100%-os ellentételezést fog megkövetelni.
3, Akármennyire is csak alacsony észlelhetőségű a cucc, az mind a földi elhárítás, mind az ellenséges repülőkkel szemben számottevő előny. És aszem Terminátor vetette fel pár napja, hogy olvasott egy cikket arról, hogy pont a mi általunk használt légelhárító rakétát is épp megpróbálják bele szuszakolni a testbe.
-Az ellenség erősebb radart használ egy 4. genes gépen, akkor is még csak partiban van az F-35-össel
-Ha egy Nasarmot beletuszkolnak, akkor biba...ott nagy hatótávolságról ki tudja szorítani az ellenséget a saját légteréből is.
4, Én kedvelem a svédeket, a HH alatt a világ harmadik légierejükkel. De az elkövetkezendő években nem a Gripen E fog nagyon sok fejlesztési forrást kapni, hanem az LM a megrendelésekből. Vagyis 2050-re körülbelül annyi különbség lesz a mostani F-35 és az akkori között, mint a román F-16 upgrade előtt és a frissen gyártott Viper között.
Ebben a 30 éves versenyben nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy kinek mennyiből telik. Az, hogy a Gripen E nem rendelkezik stealth képességgel, abban vastagon benne van az is, hogy az elmúlt 20 év bevételeit Amerika az 5. generációra költötte. Volt miből, mert a 4.-nél ugyan ilyen folyamatokat láttunk, letarolta akkor is a mezőnyt.
Összefoglalva: Én nem ellenzem, hogy a jelenlegi Gripenekkel esetleg ellensúlyozzuk a fenntartási és javítási költségeket. Amolyan "kikímélve az újat". És egy percig nem gondolom, hogy ha a svédek egy megfontolandó ajánlatot tesznek le az asztalra, akkor az nem érdekelne minket. (De azért nekik sem ártott volna gondolkodni, mielőtt túl hamar pofáztak bizonyos dolgokban az elmúlt évek eseményeit nézve. Amerika szemmel jól láthatóan ebben nagyobb önmérsékletet tanúsított.)
De szerintem nem hagyományos szállító vagy ideológiai megfontolás fogja eldönteni a kérdést, hanem a harctéri alkalmazhatóság és a gazdasági lehetőségek édes kettese.