A magyar hadiipar napjainkban

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

K

kamm

Guest
Koszi, igy mar ertem.

Azert a magyar ill altalaban a CEU/EEU reszvetel igencsak harmatos:

slide1-udjjj1.jpg


slide2-7ujml2.jpg
 
  • Hűha
Reactions: ravenlord

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 997
14 050
113
Pontosan ertem, mirol beszelsz, nem veletlenul irtam, hogy semmi koze a korabbi, teljesen irrelevans RR hajtomu peldadhoz.

Igen, azt is meg lehet tervezni, a gyartast meg ugyis berminkaban csinaltatod - nem ertem, ezen mi a banatot nem ertesz...? Nem a gyartas a kulcs, hanem a tervezese, olyan ember, mint emlitettem, meg van, csak nincs megfizetve es ezert kulfoldon dolgozik.
Nekem továbbra is úgy tűnik hogy alapvető dolgokkal nem vagy tisztában.

Kezdjük azzal az alkalmazott űr technológia nem úgy működik, hogy egy programmal megtervezem aztán kiadom valakinek megépiteni! Több okból sem! Ugyanis ha nem kis cube méretben gondolkozol akkor már Military grade tech és hozzá tartozó besorolásról beszélünk, senki nem.olyan hülye, hogy csak úgy kiadja a terveket hogy más megépitse! Minden valamire való és jegyzett műholdas cég házon belül viszi az R&D és épít pont ezért! A kifejlesztett technológia pedig kiemelt céges titok, a konkurencia és a biztonság végett.
Nem mellesleg anno az INFNben az olaszoknal a NASAs programokon a fonokseg volt olasz, a tulnyomo tobbseg magyar, lengyel, kinai, roman stb volt mar 20+ eve is.
Igen az olaszok Európában a Franciákkal rendelkeznek a legfejlettebb spacetechnológiával. Hegeszteni meg csavart meghúzni bárki tud..
De nem kell nullarol gyartani semmit, ezt (is) probalom elmagyarazni.
Ha nem a nulláról építkezel és magad fejlesztés ki a hardevert hanem összevásárolod a piacról nem vagy előrébb mintha a komplett buszt is onnan szereznéd be.
Azt is fel kéne érni ésszel, hogy ha külföldi alkatrészekből építkezel semmivel sem vagy szuverénebb gyártó, hiszen továbbra is ki vagy szolgáltátva a beszállítóknak.
Persze, de az nem is lenyeges szempont. Sot, konkretan egy nemzetbiztonsagi infra eseten az egyaltalan nem szempont.
Egy ideális világban nem szempont, de véges költségvetési keretben nagyon is lényeges szempont.

Azt is be kéne látni, mivel eleve nincs saját hordozó képességük ezért bizonyos fokig mindíg kiszolgáltátottak leszünk a műholdas pályára állitásnál, de szerencsére van több piaci szereplő.
Ugyanez igaz a műholdas buszra is.
Èn örülnék a legjobban ha lenne érdemi ipar ezen a területen is Magyarországon, de jelenleg nincs, az egy nemzetközi szinten jegyzett cég is kis LEO műholdak szintjén mozog, a GEO műholdak több faktorral komolyabb és nagyobb cuccok.
Jellemzően a szektorban dolgozó cégek is fokozatosan érik el ezeket a képességeket, nem lehet átugorni fejlesztési lépcsőket.

Épp lenne kismillió más dolog amire el lehetne költeni a műholdas busz kifejlesztésére fordítandó forrást. És akkor a rendelkezésre álló időt nem is vesszuk figyelembe.
És a jelek szerint ezt a 4iG is felérte ésszel. Az Antenna Hungária viszi a Comm fejlesztést, az izraeli cégnek meg van 3 kipróbált különböző méretű hardvere amire lehet èpitkezni.
De ez nem igaz, mert nem kell gyartani is magadnak, eleg ha meg tudod tervezni.
...
De pont ezt magyarazom, hogy tervezhetsz akar vadaszgepet is, ha van partnered, aki legyartja. (A fighter persze 100x komplexebb, mint a muholdas cuccok, de ertjuk a sarkitott peldat.)
Némileg hülye példa, mert ilyen cég nem létezik, aki tervez annak építeni is tudnia kell, a kettő nem elválasztható. Az hogy kiszerveznek alkatrész vagy részegység gyártást nem azért van mert ne tudnák megépíteni, hanem leginkább gazdasági, logisztikai partner megállapodási okai vannak. A fejlesztési prototípus fázisban szinte mindent házon belül építenek, és ha kész a termék és indul a gyártás akkor lehet kiadni egyes részegysegek terveit beszállitokhoz.

A Space tech cégek pláne nem így működnek, lévén kis szériában gyártanak.


Stratégiailag tényleg fontos, hogy legyen saját GEO Comm műholdunk. De egy ekkora országnak az pontosan egy darabot jelent kb. 15 évente.

Egy Műholdas buszt fejeszteni akkor érné meg ha azért nemilég több műholdra lenne vevő. De még így is 5-10 ev mire érdemi hardvert lehetne villantani, és addig csak viszi a pénzt.
A fejlesztésre forditandó összegből meg már kijönne akár egy optikai kém műhold is lásd a lengyelek vásárlását az Airbus PléiadesNeo-ban. (De van Koreai, vagy Izraeli is akár.) De mint már említettem fentebb bizonyára akadna még pár terület ahol jobban hasznosulna egy szabad szemmel is látható összeg elköltése.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 551
46 567
113
Ezzel kéne zárni az előadását arra akartam célozni.
Így már értem. Én nem néztem végig az egészet, mert nem tudok németül. A youtube fordítót meg végigküzdeni nem akartam. Inkább csak átpörgettem, és megpróbáltam megkeresni Palkovics prezentációjának utolsó diáját.
Alapvetően nem gondolom, hogy ezen fejlesztések bármelyikének megvalósulását - ha a német partnerek beledurálják magukat - akadályozná a pénztelenség.
Itt pénz termelő befektetésekről van szó. Arra mindig van pénz. Ha más nem, akkor hitelből. A jóléti, kultúrális beruházásokat szívbaj nélkül kaszálják el. Ezek viszont szent tehenek.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113
Így már értem. Én nem néztem végig az egészet, mert nem tudok németül. A youtube fordítót meg végigküzdeni nem akartam. Inkább csak átpörgettem, és megpróbáltam megkeresni Palkovics prezentációjának utolsó diáját.
Alapvetően nem gondolom, hogy ezen fejlesztések bármelyikének megvalósulását - ha a német partnerek beledurálják magukat - akadályozná a pénztelenség.
Itt pénz termelő befektetésekről van szó. Arra mindig van pénz. Ha más nem, akkor hitelből. A jóléti, kultúrális beruházásokat szívbaj nélkül kaszálják el. Ezek viszont szent tehenek.
A youtube fordítót meg végigküzdeni nem akartam.

???
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 507
10 091
113
Az automatikus fordítás még csak-csak elmegy angolról magyarra, de egy harmadik nyelvet (ha jól tudom) először angolra fordít, majd innen magyarra, és ez hatványozza a félrefordítások meg a kimaradt részek mennyiségét.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 279
74 041
113
aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2RmMzJlMjQ0MWE3YjRjNjFhZGNmYjZjOTA4NzQwOTdh.jpg


Kettős felhasználású technológiákat mutattak be a ZalaZONE tesztpályán

Megkezdte munkáját a Kooperatív Technológiák Nemzeti Laboratóriuma. A projektindító találkozót a labor konzorciumának vezetője, a győri Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában álló TECHTRA Technológiai Transzfer Intézet Közhasznú Nonprofit Zrt. szervezte szombaton a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán.

A terepi, földi autonóm járművek, a dróntechnológia, a bionika és robotika, a hálózatközpontú kooperatív automatizálás volt a témája a tanácskozásnak, melyre többek között egyetemek, kutatóközpontok, innovatív fejlesztéssel foglalkozó cégek kaptak meghívást.

Prof. Dr. Palkovics László, a Széchenyi Egyetem kuratóriumának elnöke, az N7 Holding Zrt. vezérigazgatója az esemény házigazdájaként köszöntötte a megjelenteket, aki hangsúlyozta: azért indították a kooperációs programot, hogy a szakmában, kutatásban érintettek megoszthassák egymással fejlesztési eredményeiket, ne elszigetelten végezzék munkájukat. Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos a tesztpályában rejlő lehetőségeket ismertette röviden.

Dr. Porkoláb Imre dandártábornok, a honvédelmi tárca védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa többek között arról szólt, hogy februárban létrehozták a Védelmi Innovációs Kutatóintézet Nonprofit Zrt-t (VIKI), ami a polgári és katonai célra egyaránt alkalmazható technológiák feltérképezésére és annak védelmi célú hasznosításának támogatására hivatott.

Dr. Szalay Zsolt, a TECHTRA tudományos technológiai vezérigazgató-helyettese lapunk érdeklődésére elmondta: a Kooperatív Technológiák Nemzeti Laboratóriuma 14 konzorciumi tagból áll, decemberben kezdték meg működésüket, s a zalaegerszegi konferencia a négyéves projekt nyitórendezvénye. Céljuk az, hogy egyedülálló, kettős felhasználású rendszereket fejlesszenek ki, ami egyrészt elősegítse például a mezőgazdaság hatékony automatizálását a mesterséges intelligencia felhasználásával, másrészt védelmi célokra fejlesszenek ki csúcstechnológiát. A ZalaZONE ugyancsak konzorciumi tag, a tesztpályán az autonóm rendszerek biztonságos tesztkörnyezetét biztosítják, mondta Szalay Zsolt.

Elhangzott továbbá, a nemzeti laboratóriumnak a társadalom számára is hasznos, kézzel fogható eredményei lesznek, ugyanis ezek a technológiák forradalmasítják, megkönnyítik majd mindennapi életünket, emellett gazdaságfejlesztő hatással bírnak Magyarország számára. A projekt szakmai irányai olyan élvonalbeli technológiákra fókuszálnak, amelyben hazánk helyzetét is figyelembe véve az elkövetkező évtizedben kiemelkedő szerephez juthatunk a nemzetközi mezőnyben. A technológiák közül kiemelkednek az alacsony költséggel gyártható, ám magas tudást igénylő eszközök, megoldások.

A meghívottaknak Dr. Tihanyi Viktor szakmai vezető ismertette a projektet, majd az előadások után szabadtéri demonstráción mutatták be a Kooperatív Technológiák Nemzeti Laboratóriumában, illetve az általuk fejlesztett innovatív megoldásokban rejlő képességeket.

----------------


funkciok-2048x996.png

a-vedelmi-ipar-jovokepe-2048x808.jpg
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 689
14 722
113
Tegnap ugye végighallgattam
Palkovics elég érdekes prezit dobott össze és látszik nagyon jó személyes kapcsolata van a német RM-el és a DND-vel. Az Elbit ahogy tegnap is elmondták még nincs abban a fázisban mint a többiek, de kölcsönösen erős az érdeklődés.

A német cégvezetők nagyon elégedettek voltak a magyar lehetőségekkel és valóban nagyon kritikusak a német rendszerrel. Volt egy rész ahol már Palkovics védte a német rendszert hogy azért az előző német védelmi miniszter nélkül ezt nem tudták volna itthon összerakni.

A németek főleg a projektek gyorsaságát, az ahhoz adott támogatásokat és rugalmasságot emelték ki, emellett a potenciális export esetén a kedvező szabalyozást és az ahhoz adott magyar kormányzati támogatást. Otthon ilyet nem kapnak, hanem inkább akadályokat.

Az RM vezetője többször hangsúlyozta, hogy Magyarország nem egyszeri projektbefektetés, vmi beszerzéshez összedobnak egy gyárat aztán csumi, hanem hazai piacnak tekinti. Azaz részt vesznek a felnőtt, de az egyetemi, technikusi oktatási képzési rendszerben is. Hosszú távon nemcsak gyártási, hanem fejlesztési projekteket is hoznak ide. Nemcsak katonai, hanem a fehérvárihoz hasonló civil befektetéseket is. A 4iG-vel rengeteg közös projektet terveznek, akár számukra is új piacokon.

Ugyanígy igyekeznek a kormánnyal együtt magyar vagy magyar telephelyű beszállítói hálózatot felépíteni. Igazából nem csinálnak mást mint az itthon megtelepedett autóipari multik.

Ami még nagyon furcsa volt, mert ez az európai politikában általában kritika szokott lenni, de több német vezető is kiemelte a politikai stabilitás és kiszámíthatóság fontosságát, ami számukra kedvező, pozitív szempont.

Egész szürreális beszélgetés volt a felszínen zajló folyamatos uniósi (német) - magyar politikai viták tükrében.

Ez elérhető valahol ez a beszélgetés?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 980
14 064
113
Mondjak dulvábbat? De ha kólházba kelülsz senki ne álulja el hogy én voltam.
Magnus halci lepülő!


...és, ha esetleg még élsz:
Cullus Mbombo

:D :D :D :D :D


Ezek után a kellemes, legális hangulatbefolyásoló anyagaid után még "mindenki-Papija" is jöhet azzal, hogy még 1-2 év(tized) "taratégia nyugalom" és dübörög majd Magyarországra mindenből-is az RM-44 "mennyiség" és sokszorosai !!! :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos:

.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 094
12 092
113
Mondjuk ezugyben senki nem er a BME nyoomaba sem, nemhogy az NKE...
"A honvédségben elindított modernizáció hatására megérkeztek a csúcstechnikák, de ezek öt év múlva már nem biztos, hogy a legjobb piaci színvonalat fogják képviselni."

Na, köszönöm szépen.
Miről is pofázok már évek óta!? :mad:
A plebsznek való parasztvakítás a haderőfejlesztési program, nem más.
Ahelyett, hogy valóban a jövőbe mutató csúcstechnikát vennénk, ehelyett középszerű digitális ócskavasakat veszünk ("Oda süllyedt a Bunderswehr, hogy..." szinvonalú technikákat).
 
  • Vicces
Reactions: Blitz97 and Venom85