1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

A magyar hadiipar napjainkban

Diskurzus a(z) 'Magyar vonatkozású hírek, elemzések' témában - altx által indítva @ 2014. március 25..

  1. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Ha a Rábára gondolsz, akkor szerintem az nem igényli a mentést, mivel a fő profiljából bőven megél..
    Az a néhány teherautó, amit eladtak a honvédségnek kb. dupla áron, mint kellett volna nem sokat nyom a latba... nos biztos megérzik az ingyenpénz hiányát, de nem fognak tőle éhenhalni..

    közben látom, Ratamahata is megírta...
     
    fishbed and Kishuszár like this.
  2. tonyo

    tonyo Well-Known Member

    Még a végén kiderülne hogy alkalmas lenne műszaki/mentő járműnek a katasztrófavédelemnek. :)
     
  3. Ratamahata

    Ratamahata Well-Known Member

    A katasztrófavedelemnek minek panzelozott műszaki mentő???? Bàrmennyire is akarnak valami profilt adni neki nem érzem hogy lenne létjogosultsaga... Azt a pár darab műszaki speciális mentőt meg még kell venni a világ legjobbját... Nézzük meg mi miben vagyunk jók és azt toljuk de azt nagyon. Ezután lenne pár olyan termékünk ami cserealapnak is jó lehet ha bizniszelni akarunk..... Nem kell újra a szén és acél program köszi... :)
     
  4. mindenen kívül

    mindenen kívül Well-Known Member

    Az a cég több ezer PSZH-t, FUG-ot, előtte több ezer Botond teherautót gyártott a magyar honvédelemnek, illetve exportra, magyar GDP-t termelve.
    A maga idejében mindegyik világszínvonalú, vagy azt megközelítő jármű volt.
    Mit tippelsz, ma miért nem tud ilyet gyártani önerőből?
    Az a szemlélet tette és teszi tönkre az országot, hogy "Mi szarok vagyunk, mi szart gyártunk, nekünk úgysem sikerül.."
    Ha meg sem próbáljuk biztos nem fog.... Ez a baj. Már egy fotelből eldöntjük, hogy fölösleges a Rábának pénzt adni fejlesztésre , innovációra úgysem sikerül. Vegyünk inkább TÁTRÁ-t, mert az egy rendes ország rendes terméke.... Kicsit mókás megközelítés, szerintem. Lehet fikázni a Komondort, biztos, hogy egy kezdetleges ócskaság, de valahonnan létre kell hozni azt a minimális védelmi ipart, amire igazán képes lehet a világ 28-dik legfejlettebb állama. (Az OECD-be 28.-ként vettek fel minket...)
    [​IMG]

    Ez egy példa arra, hogy mekkora balfaszok vagyunk. Ezt a Rába kifejlesztette, saját pénzén, Németországban bevizsgáltatta, robbanás, akna, lövésállóság szempontjából további pénzekért, hisz az MH missziós szerepvállalása igényli az ilyen, nem harcjármű, de védett személyszállító jármű kategóriát....
    Tévedtek...
    Nem igényli, MRAP-eket, Toyotákat bérel sok pénzért, ebből egyetlen darabot sem vett!!!
    Szemlélet váltás kell, a fotelban is és az irodákban is....
    Halkan megjegyzem az MH-nak ma NINCS védett törzsbusza, melyekből a harcászati szintű vezetési pontok felépülnek és tábori körülmények között minimális páncél és aknavédelem mellett biztosítják a vezetés feltételeit. (Igen IFV, APC alapon kellenének, de valahogy sosincs az se ....)
     
    krokomach, Luthero, phaidros and 12 others like this.
  5. DINAMO

    DINAMO Well-Known Member


    "Ha tudnal barmit a temarol......." En a USN el vagyok radartechnikus mar egy "ideje" . Es te?

    "az o leszolasara jegyeztem meg, hogy korrekt radiotechnikai ipar volt 40-50 évig az orszagban," A gond ezzel csak az hogy tisztan mutatja mennyire nem vagy tisztaban a fogalmakkal. A radiotechnika egy gyujtofogalom es az hogy valaki abban tevekenykedik meg nem jelenti azt hogy radarokat tervez gyart. Amolyan minden vereb madar de nem minden madar vereb modon.

    Ismet megkerdeznem mivel foglalkozol hogy ennyire"tudsz" a radarok radiotechnika teren?
     
  6. DINAMO

    DINAMO Well-Known Member


    Hol vannak azok a semelyek akik a PSZH-t FUG-ot stb terveztek gyartottak? Elnek egyaltalan? A tudasuk ha meg meg van mennyire hasznalhato a mai modern viszonyok kozott?

    Roviden a regi ma mar nemletezo dolgokra epiteni csak a nedves almok kategoriajaba tartozik.
     
  7. mindenen kívül

    mindenen kívül Well-Known Member

    Félig igaz amit írsz, félig nem.
    - A Rába valóban nem a katonai megrendelésekből él, nem is tudna, 12 db teherautó összerakásából megélni. A civil termékei rentábilisan eladhatóak, hál istennek. Ilyen cégeknek, mint John Deere, Scania, stb.
    - Másrészt jelenleg névérték alatt forog a tőzsdén, tehát bírná a tulajdonosi segítséget....
     
  8. mindenen kívül

    mindenen kívül Well-Known Member

    Az a baj, hogy a próbálkozásokat sem támogatjuk!
    Van egy technológia centruma a Rábának elég komoly tervező-fejlesztő kapacitással, infrastruktúrával. Acélszerkezetek méretezését (úthengerekhez, tengelyhidakhoz, egyéb acélszerkezetekhez) csinálják. Egy IFV-t nem tudnak önerőből létrehozni, DE!!!
    Van olyan hogy licensz.....
    Van olyan, hogy részegység fejlesztés és gyártás....
    És van összeszerelés.....
    A baj, hogy egy VZF nél cserben hagyta a magyar állam a saját cégét!
    Nem lehet, hogy mégis csak az a rohadt kishitűség, az igénytelen szemlélet a baj?
     
    Luthero, borisz, Kishuszár and 5 others like this.
  9. tonyo

    tonyo Well-Known Member

    És meddig tartanna azt a fülkét átalakítani? Meg a vázat is reszben ha szükséges.
     
    Firga bácsi likes this.
  10. mindenen kívül

    mindenen kívül Well-Known Member

    Van olyan, hogy felhalmozott tudás, tapasztalat. A mérnökök az egyetemen, az egyetemi gyakorlatokon (cégeknél, mint a Rába, Audi, Mercédesz) ezt a tudást át tudják menteni, ha jó az oktatás.
    Dr. Anisits Ferenc a "dízel pápa", a BMW dízelmotorok főkonstruktőre volt a BMW-nél a 80-as 90-es években. Németországban nagy tekintélye van, ma úgytudom nyugdíjasként itthon él. Ő a Műegyetemen tanult, majd Németországban doktorált a dízel motorok elméleti folyamataiból (biztos nem jól írom elnézést). Ő olyan emberek munkásosságán nevelkedett, mint Jendrassik György, aki a második világháború előtt elég jó dízel motorokat tervezett, a magyar (szocialista) gazdaság sokáig használta termékeit a nemzetközi vasutakkal egyetemben.
    Szóval van átörökíthető tudás, egy darabig.
    Ettől függetlenül a PSZH és FUG nem volt igazán jól sikerült darab, de ha engedték volna őket a harmadik vagy negyedik PSZH már jó lett volna.
    Akik akkor nem engedték azok hasonló szemlélettel gondolkodtak a magyar technikai tudásról. örökségről, mint az aki azt mondja, hogy hagyjuk veszni a Rábát, lesz majd külföldi ami jobb.
     
  11. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Pedig ez a vonal messze nincs ám elásva:
    [​IMG] [​IMG]
    Én azt szorgalmaznám (és remélem, hogy ez már meg is történt!), hogy mielőbb vegyék elő a Rába 8x8 terveket, és porolják le! Arra mostanában lenne felépítmény igény.
     
  12. rappali_

    rappali_ Well-Known Member

    Ehhez kapcsolódóan mondanám, h engedjük már el a "merjünk kicsik lenni" hozzáállást. Aki napi szinten benne van a gépek tervezésében, az szerintem tudja, h hány kiváló magyar mérnök dolgozik megdöbbentően nagy cégeknél is (CAT, Siemens, Trumpf, Audi, Airbus, Rolls-R sugárhajtómű... sőt... Nasa jpl). Már régen nincsenek előnyben a nyugati mérnökök (GM Dac cad rendszere), ugyanazokat a szoftvereket használjuk-tanítjuk idehaza, ugyanazokkal a gyártórendszerekkel dolgozunk. Az azért legyen beszédes, hogy a Nasa mérnökei 1,5 hónapig reszeltek egy lélegeztetőgépet, idehaza meg 21 nap alatt elég jó eszköz lett legyártva. Egy megmosolyogtató sztorit, ha megengedtek; vitték az egyik német gépet, mint a cukrot, a miénk forgalma nem emelkedett. A verebek csiripelték, h azért sikeres, mert német termék. Mi meg vigyorogtunk, mert ugyanúgy mi terveztük és gyártottuk (színe volt más)...
     
    Veér István, Luthero, kamm and 8 others like this.
  13. krisss

    krisss Well-Known Member

    Rossz példa a VZF mert amúgy éktelen egy szar.
     
  14. mindenen kívül

    mindenen kívül Well-Known Member

    A következő jobb lett volna. Amúgy a németeké egy sokkal magasabb, borulekonyabb szar lett. A Maxpro még nem szar, de legalább nem magyar....
    Hagyjuk már .....
     
    Firga bácsi likes this.
  15. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Biztos, hogy van a fórumon olyan, aki a Gammánál, vagy vele közvetlen kapcsolatban dolgozik, és kijavít, ha marhaságot írok.
    Ha alaposan megnézzük a tűzoltók moduláris bővíthetőségét, akkor az nekem teljesen biztos, hogy nem mondtak le a HM-nek való szállításról.
    Nyilvánvaló, hogy ott sokkal nagyobb lehetőségek vannak ebben a moduláris kialakításban. Lehet sorolni a modulokat... :rolleyes:
     
    Kishuszár likes this.
  16. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Biztos igazad van, de most ez azt jelenti, hogy záros határidőn belül tönkremegy a cég? Vagy csak most egy ideig kevesebb az osztalék?
    ( Komolyan kérdezem, mert süket vagyok a tőzsde témához.. )
    szerény véleményem szerint, ha meg akarják házon belül segíteni, akkor inkább a szintén állami noszogatású debreceni buszba kellene Rába futóművet erőltetni, illetve ráhatni a Mercedesre, hogy ha már itt van két gyáruk, akkor vegyenek a saját járműveik alá több magyar futóművet (félreértés ne essék, nem a személyatókhoz gondoltam :)).


    zárójelben:
    tudom, hogy lényegtelen, de nekem azért van a Rábával ellenérzésem kicsit, mert ahogy tanulmányoztam a történetét, akarva-akaratlanul rendre más magyar gyártók tönkretételénél volt jelen tevőlegesen, kb. a hetvenes évektől kezdve. Kezdődött a Rába újkori teherautógyártásának hajnalán, 1968-ban ugye megtiltották a Csepelnek a 10t feletti teherautók gyártását, és az egyik prototipusukat szépen elrekvirálta a Rába, aztán '72 környékén a Dutrát felemésztette a Rába + mellesleg az IH talajművelőgépek licenc-éért az összes Dutra traktortervet átadták az amerikaiaknak cserébe csak nagytraktorokat gyártottak itthon.. Hosszú szünet után '98 körül elkezdték öszerakni a belga licenc buszokat, amiket fel kellett vegyenek a Volánok. Ezzel százas nagyságrendben happolt el megrendelést az EAG elől (bár azt meg az irisbus zárta be végül, de nézzünk meg közelről egy Rába contactot, meg egy E94-est)... Aztán szépen dobták a belga busz projektet is. Később mégegyszer huligánkodott a Rába a buszos témában a matricás volvókkal...Eddig a legutolsó meg a Renault tűzoltók ügye...
    Ebből a felsorolásból a Rába Steiger (+ a 180-as), meg a nem említett DAF fülkés Rábák + a H sorozat volt színvonalas termék.
    (ez zintén szubjektív vélemény, de szerintem jobban jártunk volna, ha a PSzH erőltetése helyett a cseszlovén-lengyel csapathoz próbáltunk volna betársulni az OT-64-be. Szerintem sokat elmond, hogy ők se vergődtek önállóan saját konstrukciókkal, hanem együtt csináltak egy fajtát, amiből sokat tudtak gyártni.
    + csak érdekesség, de a Botond, ami tényleg kiváló volt csak részben volt Rába termék. Többek közt még a HSCS is szállított hozzá alkatrészeket.
    Ha meg az nem, akkor az utána jövő, vagy az egyel későbbi... vagy az ötödik fajta...
    Volt erre a projektre egyáltalán igény, vagy csak megcsinálta a cég, hogy a sereg meg legyen szíves megvenni, de sokat ám?
     
    fishbed and Kishuszár like this.
  17. DINAMO

    DINAMO Well-Known Member

    A magyarorszagi "probalkozasokat" melyen atjarja a politikai huseg es a korrupcio. Ebbol kifolyolag a termek minosege sokadrangu. Tehetseg otlet lenne sot meg toke is hogy finanszirozza de a jelenlegi gazdasagi es politikai kultura megoli. Egyik ismerosom csaladja egy Miskolc kozeli teleplesen kezdett bele a valalkozasaba. HI TECH katonai kikepzo berendezeseket ( szoftver hardver) fejlesztettek gyartottak EXPORTRA. Azert exportra mert a MH nak nem kelett ilyen "jatek" ( szimulator) Ez a "jatek" a szocik alatt hangzott el. Problema egy szall se szallitottak nyugatra is meg azsiaba is. Aztan a Fidesz era alatt tobbszori uzenet erkezett hogy kiket kene bevenni tulajdonosnak az uzletbe majd ezek udvarias de hatarozott elutasitasa utan a selyemzsinor is megerkezett. Vagy eladod vagy radszallunk. Eladta a ceget egy Cheh cegnek ahol megtarthatta a szakmai onallosagat es tulajdonreszenek jelentos vetot ero reszet. Fejleszt gyart exportal tovabbra is.

    Ilyen egy atlag magyar probalkozas. A masik oldal meg a Komondor szintu "fejlesztes es gyartas"
     
  18. Negan

    Negan Well-Known Member

    Hát igen.Államszinten,beleértve a sereget is,úgy szar a szervezeti rendszer,ahogy van.Kontraszelektiv rendszer.Tudás nem,csak a nyalás számit.Urambátyám ország.És még lehetne sorolni.A baj az,hogy ez maga az államhatalmi rendszer.Amig ez nem változik,semmi nem fog változni.
    Az utolsó modern járműcsalád katonai vonalon a Csepel D566....lett volna,ha befejezik.50éve.A tervezők,ha még élnek,a hamut is mamunak mondják.Aki tehetséges mérnök van,az meg húz el az országbol.Nem fog nyalni itthon kisebb pénzért,ha nyugaton a tehetségével nagyságrenddel többet kereshet.Bár azért a külföldi kézben lévő magániparban itthon is van már lehetőség.Azokhoz nem mer annyira enyves kézzel nyulni az aktuálisan(akármilyenpárti) hatalmon lévő kleptokrácia.
     
    fishbed, Firga bácsi and Bleroka like this.
  19. krisss

    krisss Well-Known Member

    Egyelőre azt lépje meg a Rába hogy ne hugyozza az összes futómű az olajat amit ők szállítottak itthonra a H család összes tagjába. (érdekes az export termékeik nem ilyenek mert ott tudják hogy a szart nem veszik át tőlük mert magáncégnek szállít be)
     
    fishbed, Ratamahata, Ocses and 2 others like this.
  20. mindenen kívül

    mindenen kívül Well-Known Member

    A szocialista ipar történet érdekes dolog.
     

Ezen oldal megosztása