A magyar hadiipar napjainkban

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 749
113
Egyelőre még nincs arról szó, hogy az SW 121-esek rendszeresítésre kerüljenek a honvédség vagy a rendőrség kötelékén belül, elsődlegesen civil piacra mennének az eszközök. Úgy tudjuk viszont, hogy a döntéshozók remélik, hogy kialakul a kisgépek terjedésének köszönhetően egy olyan repülési kultúra Magyarországon, melynek köszönhetően növekszik azoknak a repülésben jártas személyeknek a száma, akiknek tehetségét adott esetben az állami szférában is hasznosítani lehet.

A Pipistrel már sokadik repülési vállalat, amely bejelentette az elmúlt években, hogy gyártókapacitást telepít Magyarországra, az így kialakuló repülési ökoszisztémával kapcsolatos tervekről Maróth Gáspárral korábban beszélgettünk:

A 10 évre szóló, mintegy 100 millió euró értékű megállapodás keretein belül

  • a Genevation új üzemegységet hoz létre jakabszállási üzemében, amely évi 100 darab, SW 121 családba tartozó könnyű repülőgép gyártására lesz alkalmas. A beruházás értéke 20 millió euró.
  • A hazai gyártmányú repülőgép célpiacai Magyarország, Oroszország, a volt szovjet tagköztársaságok, afrikai országok, V4-országok, Törökország és Izrael lesznek.
  • A szlovén fél biztosítja a hazai szakemberek képzését, illetve támogatja a technológiai folyamatok és infrastruktúra kiépítését.
  • A Genevation az értékesítési folyamatokban is szerepet vállal.
A mostani megállapodás a felek reményei szerint csak a kezdet: középtávon a kutatás-fejlesztés és az alkatrész beszállítás területén tervezik bővíteni az együttműködést. Tervben van többek közt következő generációs, különleges feladatú- és zéró-emissziós kisgépek közös fejlesztése is.
.....
Az eszköz technikai jellemzőiből, alacsony zaj kibocsájtásából adódóan ideális eszköz katonai és védelmi célokra, határfelügyeleti, konvoj kísérési, bűnmegelőzési és egyéb speciális műveletek támogatására is.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 073
113
Ezek inkább egy MHSS sportklub jellegű kiképzésre lenne jó. A Zlin fullosabb, teljesítményben is.
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 096
93

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 749
113
A 10 évre szóló, mintegy 100 millió euró értékű megállapodás keretein belül

  • a Genevation új üzemegységet hoz létre jakabszállási üzemében, amely évi 100 darab, SW 121 családba tartozó könnyű repülőgép gyártására lesz alkalmas. A beruházás értéke 20 millió euró.
  • A hazai gyártmányú repülőgép célpiacai Magyarország, Oroszország, a volt szovjet tagköztársaságok, afrikai országok, V4-országok, Törökország és Izrael lesznek.
  • A szlovén fél biztosítja a hazai szakemberek képzését, illetve támogatja a technológiai folyamatok és infrastruktúra kiépítését.
  • A Genevation az értékesítési folyamatokban is szerepet vállal.
A mostani megállapodás a felek reményei szerint csak a kezdet: középtávon a kutatás-fejlesztés és az alkatrész beszállítás területén tervezik bővíteni az együttműködést. Tervben van többek közt következő generációs, különleges feladatú- és zéró-emissziós kisgépek közös fejlesztése is.
.....
Az eszköz technikai jellemzőiből, alacsony zaj kibocsájtásából adódóan ideális eszköz katonai és védelmi célokra, határfelügyeleti, konvoj kísérési, bűnmegelőzési és egyéb speciális műveletek támogatására is.
A szlovén és magyar (jakabszállási) repülőgépgyártó cég összehangolja majd tevékenységét a fejlett kompozit struktúrák, légijármű-alkatrészek és környezetbarát légi járművek jövőbeni fejlesztésében

Az repülőgyartási megállapodás mellett voltak még további megállapodások.

A tárgyalások után arról is beszélt Szijjártó Péter, hogy az OTP Csoport, illetve a Mol Nyrt. a vállalatfelvásárlások nyomán tovább erősítette pozícióját Szlovéniában. Az OTP 30 százalékos piaci részesedésével a legerősebb bank lesz az országban, a Mol pedig 173 benzinkutat fog működtetni Szlovéniában, és a piac második számú szereplőjévé válik.

Sztem ezek az üzletek előmozdíthatják a szlovén Lynx rendelést is.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 749
113
Bohózat! Egyre rosszabb a helyzet.
Tudjátok mikor lesz ebből rendszeresíthető drón?
Ráadásul minél jobban higul ez a klaszter is, egyre nehezebb lesz hozzá szakembert biztosítani, úgyhogy az egyre jobban ide tülekedő cégek nem is biztos, hogy erősíteni fogják egymást.
Ez a megállapodás elsősorban nem azért született, hogy a Honvédség rendszeresítse. Repülőt gyártani exportra, pénzt termelni.

Másrészt a szlovén cég finanszíroz hazai szakemberképzést, foglalkoztatást is, így fejlődik a hazai repülőipari szakemberképzés, tapasztalat.

Jövőbeli gépek K+F tevékenységet is finanszírozzák, megint nemcsak az összeszerelésbe, hanem a jövőbe is beruházunk, ráadásul a szlovén cégnek elég innovatív termékei vannak. Közép, hosszú távon jöhet ki ebből vmi, ami erdemes lesz katonai rendszeresítésre.

Nem ezzel akarják most megoldani a drónkérdést, kihangsúlyozták, a jelenlegi gyártás civil piacra megy. A klaszter nem hígul, most alakul, eddig lényegében nem volt százas nagyságrendben repülők szériagyártása Mo-n. Nem ez a gép jön a török - izraeli drónok helyett, nem kell telerakni egyből a gatyeszt! ;)
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 096
93
Ez a megállapodás elsősorban nem azért született, hogy a Honvédség rendszeresítse. Repülőt gyártani exportra, pénzt termelni.

Másrészt a szlovén cég finanszíroz hazai szakemberképzést, foglalkoztatást is, így fejlődik a hazai repülőipari szakemberképzés, tapasztalat.

Jövőbeli gépek K+F tevékenységet is finanszírozzák, megint nemcsak az összeszerelésbe, hanem a jövőbe is beruházunk, ráadásul a szlovén cégnek elég innovatív termékei vannak. Közép, hosszú távon jöhet ki ebből vmi, ami erdemes lesz katonai rendszeresítésre.

Nem ezzel akarják most megoldani a drónkérdést, kihangsúlyozták, a jelenlegi gyártás civil piacra megy. A klaszter nem hígul, most alakul, eddig lényegében nem volt százas nagyságrendben repülők szériagyártása Mo-n. Nem ez a gép jön a török - izraeli drónok helyett, nem kell telerakni egyből a gatyeszt! ;)
Szerintem meg egyre ingoványosabb talajra tévedünk, nem véletlen, hogy nem volt nálunk komoly repülőgépgyártás.
Valahogy úgy érzem, hogy a lényeg már elveszett, és a nagy pénztelenségben mindenkinek megragadjuk a karját, aki partnert (esetleg balekot) keres, hátha..
 
  • Vicces
Reactions: megazez and Blitz97

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 749
113
Szerintem meg egyre ingoványosabb talajra tévedünk, nem véletlen, hogy nem volt nálunk komoly repülőgépgyártás.
Valahogy úgy érzem, hogy a lényeg már elveszett, és a nagy pénztelenségben mindenkinek megragadjuk a karját, aki partnert (esetleg balekot) keres, hátha..
Ezt a nagy pénztelenséget már többször említetted, de a számok ellentmondanak neked. Jövőre rekordösszeggel gazdálkodhat a HM. kb. három - négyszerese a pénz, mint 5 éve.

Ha érkezik egy beruházás, újabb cég hoz mérnökirodát, gyártást, fejlesztést Mo-ra azzal mi a gond???

Értem, hogy várod a drónokat, én is. De elég valószínű, hogy nem csak venni akarunk, hanem idecsábítani a céget is. A dróngyártás fejlődik a leggyorsabban. Persze kell drón, de lehet egy mai termék mellett 6-8 év múlva már elavul. Lásd mobilok. Akkor újra tárgyalhatunk. De ha most 2 év alatt összehozunk vmi jó üzletet és a drónok nellett stratégiai együttműködési megállapodás is születik, amivel a jövőbeni fejlesztéseket is automatikusan megkapja a Honvédség, akkor érdemes várni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 213
81 110
113
Én egy kicsit azért tartottam a Vestel hagyományosnak nem mondható húzó légcsavarjától, mert arra gondoltam, hogy a propeller elöl való elhelyezése rontja a gép radarkeresztmetszetét.
Aztán a témára rákeresve azt találtam, hogy alapvetően azért jobb a toló légcsavar, mert akkor könnyebb elhelyezni a hasznos terhet, érzékelőket.
Mert ugye az EO torony képébe nagyon nem jó, ha belelóg a propeller.
Azaz csak a gép hátulján lehet ilyet rögzíteni. Így is történt a Karayellel.
Viszont a normál motoros sportgépekkel egyező hagyományos kialakítás valószínűleg pont hogy elősegítene itthon egy továbbfejlesztési programot.
Valószínüleg az irányítással kapcsolatos algoritmusokat csak minimálisan kellene átírni, ha mondjuk a Genevation mondjuk egy saját sárkányból akarna UAV-t faragni.
Valahogy van egy olyan érzésem, hogy nem a Magnus lesz a magyar UAV program "gazdája", hanem inkább a Genevation.

A repülőnapon (kiállítói térkép) az látszott, hogy a Magnusnak nem osztottak lapot. Pedig ez a Vírus nevű gép lehet hogy az ő profiljába jobban illett volna, a célpiacuk is egybe esik, ők is évi 100 gépet akarnak gyártani, ők is kompozittal foglalkoznak és Pécs közelebb van Szlovéniához mint Jakabszállás...

Valószínűleg itt nekünk inkább a Pipistrel tudása és technológiája lesz a lényeg, mert a Geneviation-nek érdekes ötletei vannak, de csak egy-egy prototípust tudtak eddig összehozni, pedig az állam nagyon tolja őket pénzzel. Az évente 100 gép előállítására képes gyárat kicsit eltúlzottnak érzem, mert a Pipistrel 30 év alatt összesen 2200 gépet gyártott, ami 73,3 gép évente átlagosan. Nem látom, hogy merev szárnyú gépekre ekkora igény lenne, hogy ekkora többletkapacitás kellene. Viszont e-VTOL-ra lehet hogy lesz.

"10 évre szóló, mintegy 100 millió euró értékű megállapodás" ... az 36 milliárd HUF. Összehasonlításként az Airbus gyár 25 milliárdba, a Lynx gyár 60 milliárdba kerül.

Furcsa, hogy ha nem lesz védelmi szerepe a fejlesztéseknek, akkor miért Maróth írta alá a szerződést és nem Palkovics, Szíjjártó vagy valamelyik embere. Szlovén részről a gazdaság- és technológiafejlesztési miniszter írta alá. Úgy tűnik hogy fontosabb volt a szlovén vásárra időzíteni a bejelentést, mint a kecskeméti repülőnapra.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 213
81 110
113
Mintha végül nem lettek volna ott, de a repülőnapos térképen van egy hosszú nevű török kiállító.
Boğaziçi Savunma Teknolojileri A.Ş. (Ankara)

Nagyon kellene már egy drónelhárító rendszer az ukrán cigicsempészek ellen.

És van egy rövid nevű kiállító is még a térképen, az ESEN. Ők mindenféle hasznos repülőgép fedélzeti elektronikai rendszert gyártanak.

Valószínűleg ők voltak hajlandóak arra a mindenki-mindenkivel együttműködésre, amit mi szeretnénk.
Most akkor kezdjük el keresni, hogy hol mikor milyen nagy török ipari vásár/kiállítás lesz? Várjuk a további bejelentéseket... :)
 

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 921
7 300
113
Mintha végül nem lettek volna ott, de a repülőnapos térképen van egy hosszú nevű török kiállító.
Boğaziçi Savunma Teknolojileri A.Ş. (Ankara)

Nagyon kellene már egy drónelhárító rendszer az ukrán cigicsempészek ellen.

És van egy rövid nevű kiállító is még a térképen, az ESEN. Ők mindenféle hasznos repülőgép fedélzeti elektronikai rendszert gyártanak.

Valószínűleg ők voltak hajlandóak arra a mindenki-mindenkivel együttműködésre, amit mi szeretnénk.
Most akkor kezdjük el keresni, hogy hol mikor milyen nagy török ipari vásár/kiállítás lesz? Várjuk a további bejelentéseket... :)
Közülük csak az ESEN -t ismerem. Olyan rendszert kínálnak, amely felületesebb felismerést biztosít nagyobb területeken, nem pedig a klasszikus Flir -kép. Természetesen nem hiszem, hogy maguk készítik az érzékelő- vagy érzékelőcsomagokat, mint az Aselsan, de ez egy szép rendszer a szükségletek alapján.


A szárazföldi változat működhet a határőrizetésnél, de azt hiszem, rengeteg alternatíva létezik.

 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Közülük csak az ESEN -t ismerem. Olyan rendszert kínálnak, amely felületesebb felismerést biztosít nagyobb területeken, nem pedig a klasszikus Flir -kép. Természetesen nem hiszem, hogy maguk készítik az érzékelő- vagy érzékelőcsomagokat, mint az Aselsan, de ez egy szép rendszer a szükségletek alapján.


A szárazföldi változat működhet a határőrizetésnél, de azt hiszem, rengeteg alternatíva létezik.


A nagyobb terület felületes felismerést úgy érted, hogy képes ugyan bejárni nagyobb távolságokat, de nem túl kifinomultak a szenzorai és a képelemző algoritmusai? Úgy hangzik, mint ami önmagában katonai felderítésre nem állná meg a helyét, inkább a nagy hadseregeknek kiegészítő funkció, versenytársaknál olcsóbban beszerezni olyan UAV-okat, amik mondjuk előre repülnek és a nagyobb csapatmozgásokat (vagy ahogy említetted a migránsok mozgását) könnyen kiszúrja... és ezeket a gépeket lövik le elsőként komolyabb légvédelemmel, nem a mögötte jövő drágábbat.
Azért kérdezek rá, hogy biztosan jól értem-e?
 

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 921
7 300
113
A nagyobb terület felületes felismerést úgy érted, hogy képes ugyan bejárni nagyobb távolságokat, de nem túl kifinomultak a szenzorai és a képelemző algoritmusai? Úgy hangzik, mint ami önmagában katonai felderítésre nem állná meg a helyét, inkább a nagy hadseregeknek kiegészítő funkció, versenytársaknál olcsóbban beszerezni olyan UAV-okat, amik mondjuk előre repülnek és a nagyobb csapatmozgásokat (vagy ahogy említetted a migránsok mozgását) könnyen kiszúrja... és ezeket a gépeket lövik le elsőként komolyabb légvédelemmel, nem a mögötte jövő drágábbat.
Azért kérdezek rá, hogy biztosan jól értem-e?
Ez inkább az érzékelőkkel kapcsolatos probléma, mint az algoritmusok, amikor részletesebb képre van szüksége, ezt nem tudja megtenni ezekkel a kamerákkal, és működési problémák is felmerülhetnek, mivel nem működik, mint a többi közös teljesítményű vagy szabványos csomagolású érzékelőcsomag minden időjárási körülmények között.
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85 and Vogon

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Ez inkább az érzékelőkkel kapcsolatos probléma, mint az algoritmusok, amikor részletesebb képre van szüksége, ezt nem tudja megtenni ezekkel a kamerákkal, és működési problémák is felmerülhetnek, mivel nem működik, mint a többi közös teljesítményű vagy szabványos csomagolású érzékelőcsomag minden időjárási körülmények között.

Értem. És köszönöm a választ!
 
  • Tetszik
Reactions: Vlad

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 210
20 563
113
A repülőnapon (kiállítói térkép) az látszott, hogy a Magnusnak nem osztottak lapot. Pedig ez a Vírus nevű gép lehet hogy az ő profiljába jobban illett volna, a célpiacuk is egybe esik, ők is évi 100 gépet akarnak gyártani, ők is kompozittal foglalkoznak és Pécs közelebb van Szlovéniához mint Jakabszállás...

Valószínűleg itt nekünk inkább a Pipistrel tudása és technológiája lesz a lényeg, mert a Geneviation-nek érdekes ötletei vannak, de csak egy-egy prototípust tudtak eddig összehozni, pedig az állam nagyon tolja őket pénzzel. Az évente 100 gép előállítására képes gyárat kicsit eltúlzottnak érzem, mert a Pipistrel 30 év alatt összesen 2200 gépet gyártott, ami 73,3 gép évente átlagosan. Nem látom, hogy merev szárnyú gépekre ekkora igény lenne, hogy ekkora többletkapacitás kellene. Viszont e-VTOL-ra lehet hogy lesz.

"10 évre szóló, mintegy 100 millió euró értékű megállapodás" ... az 36 milliárd HUF. Összehasonlításként az Airbus gyár 25 milliárdba, a Lynx gyár 60 milliárdba kerül.

Furcsa, hogy ha nem lesz védelmi szerepe a fejlesztéseknek, akkor miért Maróth írta alá a szerződést és nem Palkovics, Szíjjártó vagy valamelyik embere. Szlovén részről a gazdaság- és technológiafejlesztési miniszter írta alá. Úgy tűnik hogy fontosabb volt a szlovén vásárra időzíteni a bejelentést, mint a kecskeméti
Akkor teszem fel a kérdést, ha Palkovics így nyilatkozott anno, miért Jakabszállás és miért nem Békés?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 150
130 399
113