A PS752 légikatasztrófa (2020.01.08., Teherán, Ukraine International Airlines B737)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

erdifefe1

Active Member
2016. január 13.
246
220
43
Érdekelne a véleményetek arról hogy miként gondolhatta ellenséges gépnek a személyzet amikor konkrétan Teherán felől jött a gép? 20 kilometerre volt a várostól egyenesen repült a reptértől.
Még ha az ország teszem fel èszaki vagy irak felőli határától lèpne is be az országba, akkor tegyük fel hogy gondolhatják hogy ellensèges. De hogy a francba lehet igy összetèveszteni?
Vagy az teljesen normalis hogy az amcsik csak ugy repkednek Teherán felett mellett?
A szemèlyzet ritka totál alkalmatlan volt.
Teherán igencsak bent fekszik az országban.
Sokan írják hogy a szemèlyzetnek pillanatai voltak dönteni de bakker azert ezt nem hiszem hogy Irán ennyire lefedetlen lenne lègvèdelmi szempontbol hogy valaki azt gondolja ott a Tor kilövőn hogy lám itt van egy amcsi szerkezet Teherántol 20 kilometerre
 
  • Tetszik
Reactions: Lelkeslaikus

cinikus

Well-Known Member
2010. május 7.
2 340
5 040
113
T

Törölt tag 1526

Guest
Teheránt magas hegyek veszik körül. Azt képzelni, hogy egy cirkáló rakéta észrevétlenül bejött Iránba, megmászta az Elburz hegyet, berepült Teheránba és beállt egy forgalmas légifolyosóba...

Ehhez tényleg az kell, hogy egy ifjú forradalmi gárdista bedobjon két kék captagont még a vörös riadó előtt és zavart elmével CM vadászaton képzelje magát miközben rakétát indít egy 737-esre.

És még nincs kizárva, hogy megjelenik Carlos a spanyol légidiszpécser, aki ezúttal a Khomeini reptéren dolgozott és megint mindent másként látott.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 920
73 024
113
Az iráni vezetés viszonylag jól vizsgázott ebben a helyzetben, azt a pár nap tagadást be lehet tudni annak, hogy egy nap kellett mire az ajatollah felfogta mi történt és egy nap amíg az iráni hatalmasságokkal megbeszélték mi legyen, de végül gyorsan és helyesen döntöttek. Bár jobb lett volna első nap azt mondani, hogy még vizsgálják a helyzetet, második nap meg azt, hogy még értékelik az adatokat, kár volt hazudni, de az a pár nap szinte semmi ahhoz képest aki hat éve hazudik.

A légvédelmük viszont leszerepelt. Az a repülő az Imam Khomeini nemzetközi repülőtér felől emelkedett, hogy gondolhatták azt CM-nek? Egyszer csak megjelenik Irán közepén, tán a teheráni reptéren van amcsi rakétasiló? Beáll a CM a 2-es terminálra és két menetrend szerinti járat között felszáll? Vagy mire gondolhattak?
Miert szerepelt le? Celba vettek es lelottek, tiz masodperc alatt. Csont nelkul. Ok hogy ez egy civil gep volt, viszont nem tudtak hogy az.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 920
73 024
113
Nanana, egy Th. csak akkor repül 2400m-en, ha beládázva szállítja egy teherszállítógép, üzemszerűen ált 30-50, esetleg néha max 200m-en repül!! Ráadásul a B737 hossza kb. 6x akkora mint egy Th., fesztávja meg kb. 12x, szóval a Th. egy szúnyog a B737-hez képest!! A Boeing sebessége meg pár perccel start után, telitankolva, emelkedésben kb. a fele mint egy Tomahawk-nak. Hol itt a hasonlóság??!!
Igazi eles Tomahawk ellen nem sok legvedelmisnek volt lehetosege gyakorolni. Meg a mi professzionalis legvedelmunknek sem, pedig szovetsegesek vagyunk. Szoval egy dolog a konyv.
 

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 513
4 783
113
Na, most már csak az a kérdés, hogy a TOR valami "magányos lovag" üzemmódban üzemelt, vagy rendszerben. Ráadásul azt sem tudjuk, hogy automatikus módban lőtte ki a rakétát (rakétáit), vagy a személyzete által. Kíváncsi leszek a kivizsgálás eredményére.

Az MH17 esetét pedig hagyjuk már, mert akkor Ukrajnának kellett volna a felelősséget vállalni, mivel az Ő területükön történt, illetve az ukránok felelősségét nem is vizsgálták idáig. Teljesen politikai ügyet csináltak belőle - Jónapot Kivánok.
Felesleges rugdosni az ukránokat, már másodjára szenvednek más hibája miatt. Az ukrán légtér le volt zárva biztonságosnak megítélhető magasságig, arról nem tehetnek hogy az oroszok emelték a tétet egy BUKkal. Náluk kopogtass inkább.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

erdifefe1

Active Member
2016. január 13.
246
220
43
Nem tudták hogy civil gép 10 kilométerre a reptèrtől? Ráadásul afelől érkezett ?
Ha meg nem tudták hogy az akkor lehet hogy elobb meg kellett volna bizonyosodni rola. Azert van fogalmuk hogy hol áll a bázisuk. Milyen iranybol mik jönnek.

De az is lehet hogy a katonaság teljes lègtèrzàrat rendelt el, csak elfelejtették èrtesiteni errol a civil légiiranyitast. Azert azt tudjuk hogy ott a katonaság az egy külön intèzmèny a kormanytól.
Èrdekelne hogy valaki tud e olyan Flightradar kèpet abban a pillanatban amikor lelottèk a gèpet. Hogy hány masik civil gèp volt a lègtèrben
 
T

Törölt tag 1526

Guest
Miert szerepelt le? Celba vettek es lelottek, tiz masodperc alatt. Csont nelkul. Ok hogy ez egy civil gep volt, viszont nem tudtak hogy az.
Ezt mondja az elkövető, abban az országban ahol van halálbüntetés és 176 rendbeli gyilkosságért valószínűleg meg is kapja.
Mondja az amerikai cirkáló rakétás sztorit, akkor lehet lefejezik és nem agyon korbácsolják.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
Felesleges rugdosni az ukránokat, már másodjára szenvednek más hibája miatt. Az ukrán légtér le volt zárva biztonságosnak megítélhető magasságig, arról nem tehetnek hogy az oroszok emelték a tétet egy BUKkal. Náluk kopogtass inkább.
Beküldték egy olyan környékre, ahol éppen a szakik és a nagyonukránok lőtték egymást. Egy olyan környékre ahol azt megelőzően több repülőgépet is lelőttek már. Ez egyértelműen az ukránok hibája. A légiforgalmi irányításnak kellett volna arról gondoskodnia, hogy oda civil gép ne repülhessen be. Nem tették meg. Ahogy az irániak ott is elbaszták most, hogy engedték felszállni ezt a gépet, két óra késéssel. Akkor amikor éppen azt várták, hogy érkezik e az amerikaiak viszontválasza. Ami végül nem jött.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 606
12 726
113
Amíg autósok képesek körforgalomban nemhogy tolatni, mert túlmentek a lehajtón (pedig senki nem szólna rájuk, ha húsz kört is mennének), de szembefordulni is, addig sajnos ezen a tragikus hibán sem szabad csodálkoznunk.
Az ember nem azért téveszt, mert tévedni akar, hanem mert téved.
Ha amerikai, ha ukrán, ha orosz, ha iráni.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 606
12 726
113
Amíg autósok képesek körforgalomban nemhogy tolatni, mert túlmentek a lehajtón (pedig senki nem szólna rájuk, ha húsz kört is mennének), de szembefordulni is, addig sajnos ezen a tragikus hibán sem szabad csodálkoznunk.
Az ember nem azért téveszt, mert tévedni akar, hanem mert téved.
Ha amerikai, ha ukrán, ha orosz, ha iráni.
Ja és nem a felelősségről írtam most, azt meg kell találni (általában a portás, de ha van kutyája, akkor az).
A hibázóra meg az vesse az első követ a kerítésen kívülről bekiabálva, aki még soha nem hibázott, tévedett.
Amúgy meg aki a hibás döntést hozta, annak - ha van - pont elég lesz egy életen át a saját lelkiismerete...
 
M

molnibalage

Guest
Miert szerepelt le? Celba vettek es lelottek, tiz masodperc alatt. Csont nelkul. Ok hogy ez egy civil gep volt, viszont nem tudtak hogy az.
Ja értem. Amikor IFF problémák miatt lő le egy iráni gépet az jenki, akkor azon persze röhögnek itt sokat meg fúj fúj...
Vagy amikor sikerül odalent szintén tökéletesen eltalálni egy célt csak kiderül róla, hogy...

...kanadaiak...
...esküvői csoport, ami lövöldözget helyi szokás szerint.

A légvédelmi tevékenység része, hogy nem minden szarra lősz. Arra Ali és Juszuf is képes volt 1973-ban. És majdnem olyan súlyos veszteséget okoztak saját maguknak, mint a Dávid csillagos légierő...

Most civileket sikerül ledurranatni.
Azért egészen elképedek a kettős mércén.

Teheránt magas hegyek veszik körül. Azt képzelni, hogy egy cirkáló rakéta észrevétlenül bejött Iránba, megmászta az Elburz hegyet, berepült Teheránba és beállt egy forgalmas légifolyosóba...

Ehhez tényleg az kell, hogy egy ifjú forradalmi gárdista bedobjon két kék captagont még a vörös riadó előtt és zavart elmével CM vadászaton képzelje magát miközben rakétát indít egy 737-esre.

És még nincs kizárva, hogy megjelenik Carlos a spanyol légidiszpécser, aki ezúttal a Khomeini reptéren dolgozott és megint mindent másként látott.


Ritkán írsz értelmeset, de ez most az. Teherán egy völgyben van. Onnan tényleg nem látni ki bizonyos magasság alatti célokra, de a CM oda jön be. Fentről. Erre azt hinni, hogy a völgy közepén emelkedik egy CM.
Hát azért ez vicces lenne...
... ha nem halt volna bele ennyi ember.

Amíg autósok képesek körforgalomban nemhogy tolatni, mert túlmentek a lehajtón (pedig senki nem szólna rájuk, ha húsz kört is mennének), de szembefordulni is, addig sajnos ezen a tragikus hibán sem szabad csodálkoznunk.
Az ember nem azért téveszt, mert tévedni akar, hanem mert téved.
Ha amerikai, ha ukrán, ha orosz, ha iráni.
Aki ezt teszi az nem téved. Durván szabályt szeg és ki kell dobni az utakról, mert nem oda való.

Nem tudták hogy civil gép 10 kilométerre a reptèrtől? Ráadásul afelől érkezett ?
Ha meg nem tudták hogy az akkor lehet hogy elobb meg kellett volna bizonyosodni rola. Azert van fogalmuk hogy hol áll a bázisuk. Milyen iranybol mik jönnek.

De az is lehet hogy a katonaság teljes lègtèrzàrat rendelt el, csak elfelejtették èrtesiteni errol a civil légiiranyitast. Azert azt tudjuk hogy ott a katonaság az egy külön intèzmèny a kormanytól.
Èrdekelne hogy valaki tud e olyan Flightradar kèpet abban a pillanatban amikor lelottèk a gèpet. Hogy hány masik civil gèp volt a lègtèrben
Pro változatban lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: angelsoul

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 241
81 155
113
Igazi eles Tomahawk ellen nem sok legvedelmisnek volt lehetosege gyakorolni. Meg a mi professzionalis legvedelmunknek sem, pedig szovetsegesek vagyunk. Szoval egy dolog a konyv.

És ma már létezik a AGM-158 JASSM és még ki tudja mi minden, amiről nem is tudunk. Az amerikaiaknak szinte minden háborúban volt valami "meglepetése" a világnak...
 
T

Törölt tag 1526

Guest
Ilyenek esetek után mindig sokan vannak akik nagyon okosak utólag és szerintük le kellett volna zárni a légteret, kár hogy az ilyen esetek előtt senki se szokott szólni.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 606
12 726
113

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Felesleges rugdosni az ukránokat, már másodjára szenvednek más hibája miatt. Az ukrán légtér le volt zárva biztonságosnak megítélhető magasságig, arról nem tehetnek hogy az oroszok emelték a tétet egy BUKkal. Náluk kopogtass inkább.
Nemcsak az oroszok emelték a tétet a BUK-rendszerrel, az ukránoknak is volt/van ugyanaz. És korábban ők is bizonyították hogy rakétával le tudnak lőni utasszállítógépet (aztán ugyanúgy tagadni!), pedig akkor még háború se volt. Szóval egy háborús helyzetben nagyobb magasságig, teljesen le kellett volna zárni a légteret.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ilyenek esetek után mindig sokan vannak akik nagyon okosak utólag és szerintük le kellett volna zárni a légteret, kár hogy az ilyen esetek előtt senki se szokott szólni.
Mert ha szólt volna nekik Jancsi/Iván/Sanyi/Hanzi/Joe/Pierre vagy akár te innen a fotelből, akkor ugye le is zárták volna??!! Hány éves vagy te herceg úr és mikor nősz ki a mesékből??!!
 
M

molnibalage

Guest
Nem tudták hogy civil gép 10 kilométerre a reptèrtől? Ráadásul afelől érkezett ?
Ha meg nem tudták hogy az akkor lehet hogy elobb meg kellett volna bizonyosodni rola. Azert van fogalmuk hogy hol áll a bázisuk. Milyen iranybol mik jönnek.

De az is lehet hogy a katonaság teljes lègtèrzàrat rendelt el, csak elfelejtették èrtesiteni errol a civil légiiranyitast. Azert azt tudjuk hogy ott a katonaság az egy külön intèzmèny a kormanytól.
Èrdekelne hogy valaki tud e olyan Flightradar kèpet abban a pillanatban amikor lelottèk a gèpet. Hogy hány masik civil gèp volt a lègtèrben
https://www.flightradar24.com/2020-01-08/02:44/12x/35.41,51.26/10
Hát, ez minden csak nem zsúfolt légtér...
 

KoviUbi

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 830
6 685
113
Ilyenek esetek után mindig sokan vannak akik nagyon okosak utólag és szerintük le kellett volna zárni a légteret, kár hogy az ilyen esetek előtt senki se szokott szólni.

Az ICAO és az FAA is figyelmeztetést adott ki Ukrajnában az MH17 előtt hónapokkal.Kinek kellett volna még szólnia, a pápának?

Az ukránoknak egyszerűen kellett a pénz és csak ezért nem zárták le a légteret.A légtérhasználati díjat a maximum felszállósúlyban számolják.Kiválasztották a legalacsonyabb magasságot, ahol a Nyugat-Európából Ázsiába tartó nagy(és nehéz) gépek (777, 787, A330, stb.) általában repülni szoktak, hogy nekik még elég legyen és ne kerüljék el Kelet-Ukrajnát, mert akkor elkerülték volna az egész országot is.
Nagyon is tisztában voltak az ukránok azzal, hogy bőven tudnak FL320 fölé is lőni a térségben, mégis csak eddig zárták a légteret.

Ugyanez persze érvényes az irániakra is.Háborúra készültek, amerikai légicsapásra, mégsem zárták a légteret.