A PS752 légikatasztrófa (2020.01.08., Teherán, Ukraine International Airlines B737)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 664
113
T

Törölt tag 2361

Guest
Ilyenek esetek után mindig sokan vannak akik nagyon okosak utólag és szerintük le kellett volna zárni a légteret, kár hogy az ilyen esetek előtt senki se szokott szólni.

Most ne haragudj, de ne sz@rjal itt nekem.

Nektek ukiknak le kellet vona alitani az osszes jaratot azutan amikor a szakik lelotek azt az teherszalito gepet ami 6.000 meter felet repult par napja a civil repulo lelovese elott.

Meg a hulye is latta hogy ez mar nem igla vot es van a szakiknal vmi kemenyebb cucc is..mit kellet ettol nagyobat szolni hogy valami nagyon buzlik ott donbaszba?

A katonai jaratokat az az eset utan lealitotatok de a civel repuloket nem?

Hany repcsit vesztetetek donbaszban? A uki pilotak eleteiert besz@rtatok a civil reppcsiket meg ki nem szarja le? Bizunk a jobba mert kell a kulfoldi penz?

Ez miattl bunosek vagytok es KESZ!

Ha meg nemtod mien tehetszalito geprol beszelek meny oda a fonokodhoz es kerd h baszon le egy 2 pofont mert meg mediharcosnak sem vagy valo.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Annak lehetett hatása hogy a gép 1 óra késéssel indult? Lehet hogy ebben az időben nem számítottak felszálló gépre, mert "nem szokott lenni" ha nincs késés.
Attól még egy B737 nem lesz olyan picike mint egy Tomahawk, ami nem is 2400m-en, hanem 30-50, max 200m-en repül kétszeres sebességgel. "Összetévesztettek" egy elefántot egy szúnyoggal, menetrendi késésről meg még sose hallottak??!!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 535
45 020
113
Most ne haragudj, de ne sz@rjal itt nekem.

Nektek ukiknak le kellet vona alitani az osszes jaratot azutan amikor a szakik lelotek azt az teherszalito gepet ami 6.000 meter felet repult par napja a civil repulo lelovese elott.

Meg a hulye is latta hogy ez mar nem igla vot es van a szakiknal vmi kemenyebb cucc is..mit kellet ettol nagyobat szolni hogy valami nagyon buzlik ott donbaszba?

A katonai jaratokat az az eset utan lealitotatok de a civel repuloket nem?

Hany repcsit vesztetetek donbaszban? A uki pilotak eleteiert besz@rtatok a civil reppcsiket meg ki nem szarja le? Bizunk a jobba mert kell a kulfoldi penz?

Ez miattl bunosek vagytok es KESZ!

Ha meg nemtod mien tehetszalito geprol beszelek meny oda a fonokodhoz es kerd h baszon le egy 2 pofont mert meg mediharcosnak sem vagy valo.
Hibás volt ott mindenki, aki lelőtte az is, aki nem zárta a légteret az is, meg a légitársaság is hogy fillérbaszóként nem került alapból.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostface

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 693
113
Az ICAO és az FAA is figyelmeztetést adott ki Ukrajnában az MH17 előtt hónapokkal.Kinek kellett volna még szólnia, a pápának?

Az ukránoknak egyszerűen kellett a pénz és csak ezért nem zárták le a légteret.A légtérhasználati díjat a maximum felszállósúlyban számolják.Kiválasztották a legalacsonyabb magasságot, ahol a Nyugat-Európából Ázsiába tartó nagy(és nehéz) gépek (777, 787, A330, stb.) általában repülni szoktak, hogy nekik még elég legyen és ne kerüljék el Kelet-Ukrajnát, mert akkor elkerülték volna az egész országot is.
Nagyon is tisztában voltak az ukránok azzal, hogy bőven tudnak FL320 fölé is lőni a térségben, mégis csak eddig zárták a légteret.

Ugyanez persze érvényes az irániakra is.Háborúra készültek, amerikai légicsapásra, mégsem zárták a légteret.

Figyu, adott az FL, amin repülünk - ők meg tudták, mivel a "felkelőknek" nincs légierejük, nem kell nekik sem légvédelem... beengedték, mert úgy kalkuláltak, AKval nem fognak lövöldözni 11 km-re, ha meg mégis, csak van annyi eszük, hogy egy airlinert csak kiszúrnak. Aztán a "felkelők" radarraksival kezdtek lövöldözni, viszont nyomik voltak célazonosításhoz. Más kérdés a légitársaság alapból gyökér volt, hogy nem kerültek, szóval ők is ludasok.

Nekem senki ne mondja, hogy egy légvédelmis nem tudja merre jár egy airliner (ha meg tényleg nem, az alkalmatlan, ő is meg a kiképzési rendszere is). Egy szar flightradar24-en követsz minden rohadt gépet, open weben, nem volt nála egy szar teló, mi??? Mikor mindent felvesznek manapság....

A haderejükben semmi becsület, semmi felelősségvállalás:
-USA elismerte a lelövést, ennyi. Gerinc.
-Irán is elismerte, ennyi. Gerinc.
-ruszkik a mai napig nem, csak hazudoznak, fedezni a háborújukat. Gerinctelenek.

Polgári pilóták szemében a ruszki repülés és légtér a legalja, minden szempontból. Mivel pedig itt nekem van a legnagyobb esélyem, hogy egy nap ledurrantanak ugyanígy, hadd ne tapsikoljak ehhez a hozzáálláshoz. Mert ez attitude NEM halad a javítás felé, hanem konzerválja az állapotot, ami lelőtte azta gépet.
 
T

Törölt tag 1526

Guest
Megmondtam előre, hogy jönnek majd az utólag okoskodók, akik közül egy sem volt okos előtte, de utólag már annak képzelik magukat.

Az ukrajnai és iráni légi irányításnak is pár nap alatt kellett volna reagálnia olyan információkra amihez nem volt hozzáférésük. Ukrajnában a katonai vezetés akkor épp Oroszország közvetlen inváziójával nézett szembe, özönlött az országba mindenféle orosz haditechnika, nem csak a BUK. Visszavonulással, a csapatok kimentésével voltak elfoglalva, a polgári légi irányítás meg szervezetileg is külön állt tőlük, abban a pár napban esélyük sem volt rá, hogy összerakják azt ami utólag már egyértelműnek tűnik.

Az iráni légi irányítás vezetője szintén mit tudott? Hogy az ajatollah bosszút ígért. Sem azt, hogy mivel, sem azt, hogy mikor. Legközelebb akkor szóltak amikor már megvolt a csapás. Előre kellett volna tudnia? Az utólag okoskodók szerint? Az utólag okosak közül mindenki tegye le a kezét és csak az jelentkezzen újra, aki előtte is említette, hogy le kéne zárni a légteret. Utólag én még a lottó nyerőszámokat is tudom, de így utólag semmit nem ér, csak előtte ért volna sokat.

Az MH17 ügyében még becstelenebb a másra mutogatás, mert ott a lelövők máig nem vállalták a tetteiket. Még egy szakállas ajatollahban is több a becsület mint Putyinban.
 
M

molnibalage

Guest
10 hozzászólással ezelőtt linkeltem be a lelövés pillanatát... meglepett hogy 3 nap alatt még senki sem linkelte be.

Annak lehetett hatása hogy a gép 1 óra késéssel indult? Lehet hogy ebben az időben nem számítottak felszálló gépre, mert "nem szokott lenni" ha nincs késés.
Hát, ha valaki erre számít...
Fogalmazzunk úgy, hogy ha van track a célról, akkor az első reality check.
  • Mi a közeli reptér fel/leszálló iránya?
  • Milyen messze van az?
Ez kb. olyan (távolságban), mintha a Hármashatárhegyen lelőne egy cél a Tor-M1, ami úgy 1 km magasság táján sem jár, emelkedik 250 csomó táján és kb. 300 fokos irányban repült. Ordít róla, hogy honnan jön. Akkor is, ha késik. Nem az számít, hogy mikor jön a gép, hanem hogy honnan.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 693
113
Hát, ha valaki erre számít...
Fogalmazzunk úgy, hogy ha van track a célról, akkor az első reality check.
  • Mi a közeli reptér fel/leszálló iránya?
  • Milyen messze van az?
Ez kb. olyan (távolságban), mintha a Hármashatárhegyen lelőne egy cél a Tor-M1, ami úgy 1 km magasság táján sem jár, emelkedik 250 csomó táján és kb. 300 fokos irányban repült. Ordít róla, hogy honnan jön. Akkor is, ha késik. Nem az számít, hogy mikor jön a gép, hanem hogy honnan.

- Minden indulás és késés közzé van téve, járatok indulásának weboldalain. Másodpercre pontos. Ezt a légvédelmi parancsnokság meg kell kapja. Tessék Ferihegyé: https://www.bud.hu/indulo_jaratok
- Minden SID (standard instrument departure) eljárás ismert, kiadva, elérhető bárkinek. Ezen rajta van milyen irányba, milyen magasságon, milyen pontok fölött repülhetsz el. Nincs kérdés, tudod mere megy egy gép - utána meg csatlakozik a leadott(!) útvonalához. (Tessék megint Ferihegyé: https://ais.hungarocontrol.hu/aip/2018-05-24/2018-05-24-AIRAC/html/eAIP/LH-AD-2.LHBP-en-HU.html).
- A gépen transponder van, ami minden irányban visítja, hogy ki vagy, milyen magasan, milyen típus, szinte csak azt nem, mennyire rakták tele a klotyót az utasok. Amint pályára gurulsz TA/RA-be teszed - vagyis megy és sugároz. Ha nem, mondod, meg szólnak is, hogy hiba van.
- Általában 10000 feet alatt van egy 250 KIAS (csomó) sebességhatár - ez is árulkodó, katonai cuccok ezt nem igen tartják be...
- Minden Airliner igyekszik minél magasabban repülni (és egyre feljebb, ez a step up - ahogy fogy ki az üzemanyag, úgy lépcsőzől egyre feljebb), mert az üzemanyag takarékos. A sebesség (TAS, vagy a GS, ami az ütegnek kell) pedig a szuperkritikus profil miatt szintén majd mindegyiknél azonos.

Szóval nekem senki nem mondja, hogy aki ki van képezve tisztességesen, nem szúr ki egy airlinert. Nem stealth, látni honnan jön, merre megy, világít és sugároz mindent, hogy lássák.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 653
55 307
113
Azért emlékeztetek az IR655-re, hogy làssuk, hogy modern technikával rendelkezö, jòl kiképzett, szervezett eröknèl is becsúszhatnak hibàk. Senki nem tudja, bizony, hogy valódi stresshelyzetben hogyan reagál.
Nagy problémának tartom, hogy nem reagálnak a hatóságok a légtér lezàràsával hamarabb. Ennek valószinüleg anyagi okai lehetnek. Remélem, senki nem áll neki, kifacsarni soraim értelmét.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 414
4 450
113
Figyu, adott az FL, amin repülünk - ők meg tudták, mivel a "felkelőknek" nincs légierejük, nem kell nekik sem légvédelem... beengedték, mert úgy kalkuláltak, AKval nem fognak lövöldözni 11 km-re, ha meg mégis, csak van annyi eszük, hogy egy airlinert csak kiszúrnak. Aztán a "felkelők" radarraksival kezdtek lövöldözni, viszont nyomik voltak célazonosításhoz. Más kérdés a légitársaság alapból gyökér volt, hogy nem kerültek, szóval ők is ludasok.

Nekem senki ne mondja, hogy egy légvédelmis nem tudja merre jár egy airliner (ha meg tényleg nem, az alkalmatlan, ő is meg a kiképzési rendszere is). Egy szar flightradar24-en követsz minden rohadt gépet, open weben, nem volt nála egy szar teló, mi??? Mikor mindent felvesznek manapság....

A haderejükben semmi becsület, semmi felelősségvállalás:
-USA elismerte a lelövést, ennyi. Gerinc.
-Irán is elismerte, ennyi. Gerinc.
-ruszkik a mai napig nem, csak hazudoznak, fedezni a háborújukat. Gerinctelenek.

Polgári pilóták szemében a ruszki repülés és légtér a legalja, minden szempontból. Mivel pedig itt nekem van a legnagyobb esélyem, hogy egy nap ledurrantanak ugyanígy, hadd ne tapsikoljak ehhez a hozzáálláshoz. Mert ez attitude NEM halad a javítás felé, hanem konzerválja az állapotot, ami lelőtte azta gépet.
Havonta egyszer én is utazok nekem is összeszorult a gyomrom hogy megtörtént. Az ukránok pont még európai biztonsági mutatókkal rendelkeznek, kb ők a legolcsóbbak Európa-Ázsia útvonalon naná hogy alig volt ukrán csak átszálló utas.
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 413
5 011
113
Csak halkan kérdezem, a nélam jobban tájékozottak biztos tudják a választ: az iráni rakétacsapás után egy órával reális e várni egy ellencsapást? Ok, szóltak előre róla, de gondolom nem két nappal. Vagy, az amerikai oldalon minden pillanatban betöltve várakozik x darab eszköz iráni célpont koordinátákkal?
 
M

molnibalage

Guest
Azért emlékeztetek az IR655-re, hogy làssuk, hogy modern technikával rendelkezö, jòl kiképzett, szervezett eröknèl is becsúszhatnak hibàk. Senki nem tudja, bizony, hogy valódi stresshelyzetben hogyan reagál.
Nagy problémának tartom, hogy nem reagálnak a hatóságok a légtér lezàràsával hamarabb. Ennek valószinüleg anyagi okai lehetnek. Remélem, senki nem áll neki, kifacsarni soraim értelmét.
Az IR665 esete azért más, mert ott volt a USS Stark esete és igencsak lőttek egymásra a környéken. Irán ellen ki és mikor mért légicsapást utoljára? Mitől volt a nagy izgalom? Ők is elbaszták, csak ők tudták, hogy harci zónában vannak.

Irán indított AGM-84-et is hajóról a jenkik ellen. Annak kéne utána néznem, hogy ez az IR665 előtt volt vagy utána.

Persze ez sem menti fel a jenkiket, hogy ők is elbaszták. Csak akkor még nem volt se flightradar, se valós idejű net elérés. Ma meg igen...
Ja, és nem egy reptér mellett cövekeltek.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 414
4 450
113
Csak halkan kérdezem, a nélam jobban tájékozottak biztos tudják a választ: az iráni rakétacsapás után egy órával reális e várni egy ellencsapást? Ok, szóltak előre róla, de gondolom nem két nappal. Vagy, az amerikai oldalon minden pillanatban betöltve várakozik x darab eszköz iráni célpont koordinátákkal?
Amerika sikeresen elhitette a világgal hogy mindenhol ott vannak meg technológiailag fejlettebbek mindenkinél. Túl is van ez tolva az emberek pszichéjében néha irreálisan szóval én simán elhiszem hogy egy átlag baka akinek nincs rálátása a nagy egészre feltétel nélkül elhinné hogy a szomszédos országban fészkelő nagy ördög hirtelen megjelenik egy CM képében.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 067
26 632
113
- Minden indulás és késés közzé van téve, járatok indulásának weboldalain. Másodpercre pontos. Ezt a légvédelmi parancsnokság meg kell kapja. Tessék Ferihegyé: https://www.bud.hu/indulo_jaratok
- Minden SID (standard instrument departure) eljárás ismert, kiadva, elérhető bárkinek. Ezen rajta van milyen irányba, milyen magasságon, milyen pontok fölött repülhetsz el. Nincs kérdés, tudod mere megy egy gép - utána meg csatlakozik a leadott(!) útvonalához. (Tessék megint Ferihegyé: https://ais.hungarocontrol.hu/aip/2018-05-24/2018-05-24-AIRAC/html/eAIP/LH-AD-2.LHBP-en-HU.html).
- A gépen transponder van, ami minden irányban visítja, hogy ki vagy, milyen magasan, milyen típus, szinte csak azt nem, mennyire rakták tele a klotyót az utasok. Amint pályára gurulsz TA/RA-be teszed - vagyis megy és sugároz. Ha nem, mondod, meg szólnak is, hogy hiba van.
- Általában 10000 feet alatt van egy 250 KIAS (csomó) sebességhatár - ez is árulkodó, katonai cuccok ezt nem igen tartják be...
- Minden Airliner igyekszik minél magasabban repülni (és egyre feljebb, ez a step up - ahogy fogy ki az üzemanyag, úgy lépcsőzől egyre feljebb), mert az üzemanyag takarékos. A sebesség (TAS, vagy a GS, ami az ütegnek kell) pedig a szuperkritikus profil miatt szintén majd mindegyiknél azonos.

Szóval nekem senki nem mondja, hogy aki ki van képezve tisztességesen, nem szúr ki egy airlinert. Nem stealth, látni honnan jön, merre megy, világít és sugároz mindent, hogy lássák.
Az mind szép és jó, hogy te otthon ezt így átlátod, de egy harcállásponton az ütegnél kicsit más a helyzet. Először is nincs hozzáférésed a civil hálózathoz, annyit tudsz a téged körülvevő valóságról, amennyit a légvédelmi rendszer integrációs szintje szerint megosztanak veled. Egy fejlett NATO tagállamban, ahol létezik ilyen rendszer, jó esetben látod kikre nem lőhetsz, Iránban, talán semmit...
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 513
14 965
113
Ahogy Magyarországon, így például Iránban is van reptéri, közel- és távolkörzeti irányítás.
1. Konfliktushelyzetben nem szállok fel utasszállítóval még parancsra sem.
2. Ha már fel kell szállnom, elvárom, hogy az irányítás közölje a katonákkal, hogy xx óra yy perckor Teheránból ilyen és ilyen irányon, sebességgel forgalom van.
3. Ha az értesítés indulás előtt nem történt meg, akkor a katona nem hibás. Felelős az irányítás, a légitársaság és a pilóta.
4. Ha megtörtént az értesítés, akkor a kezelőszemélyzet okolható.
5. A reakcióidő tényleg rövid, a stressz nagy, a képzettség/gyakorlat hiányos.
Flexusnak: biztosan van készenlétben olyan amerikai eszköz tengón, felszíni egységen vagy szárazföldi/légi telepítéssel, ami Iránnal szemben azonnali reagálást tesz lehetővé. Ezek indítása politikai döntés kérdése. Kivéve közvetlen támadást, akkor a hagyományos fegyverek felett parancsokló elöljáró joga a válaszcsapás, de itt is van politikai kontroll.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Az IR665 esete

Ja, és nem egy reptér mellett cövekeltek.
Hát nem a kerítésnél, de az A300 Bandar Abbas-ból szállt fel ahol a reptér vége a tengerpartra ér, és a USS Vincennes nem lehetett kb. 80km-nél messzebb onnan, mert akkor már a dubai partokon hajózott volna. Szóval valszeg MAX 40-50km-re lehettek a reptértől a Hormuzi-szorosban.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

Törölt tag 1526

Guest
- Minden indulás és késés közzé van téve, járatok indulásának weboldalain. Másodpercre pontos. Ezt a légvédelmi parancsnokság meg kell kapja. Tessék Ferihegyé: https://www.bud.hu/indulo_jaratok
- Minden SID (standard instrument departure) eljárás ismert, kiadva, elérhető bárkinek. Ezen rajta van milyen irányba, milyen magasságon, milyen pontok fölött repülhetsz el. Nincs kérdés, tudod mere megy egy gép - utána meg csatlakozik a leadott(!) útvonalához. (Tessék megint Ferihegyé: https://ais.hungarocontrol.hu/aip/2018-05-24/2018-05-24-AIRAC/html/eAIP/LH-AD-2.LHBP-en-HU.html).
- A gépen transponder van, ami minden irányban visítja, hogy ki vagy, milyen magasan, milyen típus, szinte csak azt nem, mennyire rakták tele a klotyót az utasok. Amint pályára gurulsz TA/RA-be teszed - vagyis megy és sugároz. Ha nem, mondod, meg szólnak is, hogy hiba van.
- Általában 10000 feet alatt van egy 250 KIAS (csomó) sebességhatár - ez is árulkodó, katonai cuccok ezt nem igen tartják be...
- Minden Airliner igyekszik minél magasabban repülni (és egyre feljebb, ez a step up - ahogy fogy ki az üzemanyag, úgy lépcsőzől egyre feljebb), mert az üzemanyag takarékos. A sebesség (TAS, vagy a GS, ami az ütegnek kell) pedig a szuperkritikus profil miatt szintén majd mindegyiknél azonos.

Szóval nekem senki nem mondja, hogy aki ki van képezve tisztességesen, nem szúr ki egy airlinert. Nem stealth, látni honnan jön, merre megy, világít és sugároz mindent, hogy lássák.
Ukrajnában hiányos volt a BUK rendszer ez vezetett téves azonosításhoz. Iránban még nem tudjuk milyen állapotban volt a TOR, de ha ott is csak egy TLAR befogó radarjával akcióztak, akkor hiába visított a transponder. Bár még így is tudhatták volna, hogy ami úgy néz ki mint egy utasszállító és úgy is repül mint egy utasszállító az lehet akár egy utasszállító is.

Hivatalosan a Forradalmi Gárda szerint a kezelőknek nem működött a kommunikációja, ezért kellett parancs nélkül dönteniük 10 másodperc alatt.
https://www.irna.ir/news/83629483/سردار-حاجی-زاده-نیروهای-مسلح-و-سپاه-نمی-خواستند-این-ماجرا-را
 
M

molnibalage

Guest
Nem csak emberi hiba, hanem rendszerszintű probléma vezethetett az ukrán repülőgép lelövéséhez
https://jogalappal.hu/nem-csak-embe...hiwwo6Xl_1ofHxkWIBHQLn9J_0m9whdeonAZq3EeZUGRQ
Azért ebben az írásban is vannak elég fejvakarós részek...

  • Nem érthető el az iráni weboldal. Egyből kibertámadás. Vagy éppen csak annyian akarják olvasni, hogy lehal...
  • Összevissza hitetlenkedik a kamerázásról. Majd azon rugózik, hogy nem pont a gépet veszi. Nahát? Tényleg? A fülével halott valami kb. irány, hogy honnan jött a zaj és kb. ráállt az irányra. A kamera 60-70 fokos látószögét nézve csoda, hogy egyáltalán sikerült ez, mert a városban a hang elég jól verődik összevissza. A fókuszt meg nem az ember tartja, jó reggelt, autofókusz van. Ami vagy jól beállítódik vagy nem. Az irány nem egyenlő fókusz...
  • Igen, furcsa lenne, de emlékeim szerint a hiperszuper AEGIS is képes volt mellélőni az IR665-nek.

Hát nem a kerítésnél, de az A300 Bandar Abbas-ból szállt fel ahol a reptér vége a tengerpartra ér, és a USS Vincennes nem lehetett kb. 80km-nél messzebb onnan, mert akkor már a dubai partokon hajózott volna. Szóval valszeg MAX 40-50km-re lehettek a reptértől a Hormuzi-szorosban.
40-50 km-es távolságban a felszálló irányból már régen kifordulnak a gépek. És akkor asszem még légifolyosók voltak. Ma már nem. Legalábbis itthon nem. Hogy arrafelé mi van, azt nem tudom.

@angelsoul ?

Csak halkan kérdezem, a nélam jobban tájékozottak biztos tudják a választ: az iráni rakétacsapás után egy órával reális e várni egy ellencsapást? Ok, szóltak előre róla, de gondolom nem két nappal. Vagy, az amerikai oldalon minden pillanatban betöltve várakozik x darab eszköz iráni célpont koordinátákkal?
Csak Hollywoodban. A legközelebbi CM indítási hely is szárazföldön vagy tengón 1+ óra távolságra van és azt jelenti, hogy Kuvait partjainál dekkolnak...
Meg a CM-nek a hegyeken is át kéne mászni, ezért a 750 km-es távot is tutira nem tudná le 1 óra alatt egy Tomahawk sem.

És olyan nincs, hogy instant válaszcsapás. Mert a támadás után hazaszólnak, összeülnek a fejesek, majd döntenek és akkor lesz valami. Már, ha van mivel, ha volt egyáltalán tengó vagy hajó a közelben ehhez, mert szárazföldi CM indítója emlékeim szerint nincs már a jenkiknek és főleg nem Irakban.