A400M Atlas (Airbus)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Úgy értem, hogy messzire visz, de pl. a Pumával már ügyeskedni kell benne. Ez meg német IFV-k szállítására lett tervezve.

Ok így már világos mire gondoltál:)Azt azért el kell ismerni alaposan meghíztak ezzek a német IFV-k,dehát a megbízhatóságnak(védelem) ára van.De amíg nem fejlesztenek ki egy ekkora méretű pajzsgenerátort:):):)aminek a közeljövőben elhanyagolható a valószínűsége,addig bizony nagyon is érvényes Penge Borisz örökbecsű mondása miszerint "a súly a megbízhatóság jele".
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 467
M

molnibalage

Guest
Tudjátok, hogy mi felettébb kínos?
Az, hogy már vért pisiltek, úgy bizonygatjátok a saját szubjektív kis igazatokat. Iszonyú fárasztó ez a megmondóemberes stílus, a normális, kulturált beszélgetés, vita helyett.
Ami teljesen egyértelmű, hogy nem vagytok tervező műszaki emberek - vagy ha igen, akkor az még kínosabb - valószínűleg még semmit nem terveztetek igények, specifikációk, előírások szerint.
Egyszerűen döbbenetes, hogy itt sokan nem fogják fel, hogy ezek a műszaki eszközök léptékezve vannak az országok méretéhez is. A US megteheti, hogy teljes méretskálát állít rendszerbe, nekik van C-5, C-17, C-130, (C-27), náluk a Herki a "postásfiú" a fuss ide-fuss oda, minden másra ott a C-17, C-5.
Ugyanez a probléma egyébként a Blackhawkkal is, az náluk nem egy mindenes, mert van nekik kisebb és nagyobb is, az ő igényeiknek - amire tervezték! - megfelel. Nekünk túl specifikus lenne a BH, mert egyszerűen bizonyos feladatokban kevés. Az amiknak ez nem gond, mert azt megoldják pl. Chinookkal. Ugyanez a helyzet a C-130-al is.
Az Atlas közepes méretű országok (ny-európai nagyobb országok némi exgyarmati érdekszférákkal) igényei szerint készült, nem a C-130 direkt konkurensének. Ők úgy gondolták, hogy kell nekik valami, ami nagyobb, gyorsabb, messzebb megy a Herkinél, de - ezek szerint - nem akartak C-17-et.
Na, már most, miután ez a kör elég behatárolt, egyértelmű, hogy nem kapkodnak a gép után ezer helyről. De ha azt nézem, hogy egyéb rendelések honnan jöttek (Törökország, Malajzia, Dél-afrika <- lemondva) akkor azért az is látszódik, hogy igenis ezen méretkategóriájú országokban van reális igény Atlas méretű és képességű gépre!
Azt szajkózzátok, hogy szar a gép, mert a piacnak nem kell! Mi van?? Mi ez, valami teleshop közgáz akadémia??:eek:
Az a gép műszaki szempontból sikeres, ha teljesíti a tervezési igényeket és a fejlesztő/megrendelő országok elégedettek vele. Az Atlas "baja", hogy nem a piacnak, hanem a megrendelő országok igényeinek megfelelően lett tervezve. A műszaki problémák meg nemcsak Európában ismertek, a Boeing egy szaros tanker gépet képtelen összerakni hosszú évek alatt egy már meglévő alapgép bázisán (nem is tudom, sikerült már nekik?). De sok, kezdetben problémás gép lett sikeres javítások, fejlesztések után. A KC-46 is eddig egy rakás szerencsétlenkedés, de lehet 10-20 év múlva már senki sem fog erre emlékezni. Az Atlas is láthatóan jó úton halad ilyen tekintetben.

Erre a piacos dumára meg ideferdítek egy kicsavart hasonlatot: a Nimitz osztály is egy szarul sikerült konstrukció ezek szerint, mert a fejlesztő országon kívül senkinek sem sikerült eladni, a kutyának sem kellett a piacon!:hadonaszos: De pl. az F-111 reálisabb hasonlat. Szerintem annak sem volt probléma mentes a "gyerekkora" és finoman fogalmazva, nem sok helyre sikerült eladni. ÉÉÉS?? Attól még potens és sikeres gép volt, különleges képességekkel. De hát "sajnos" kevés országnak volt valós szüksége ezekre a képességekre.

És ez az "európai dolog csak szar lehet, bezzeg az amiknak még a seggéből is napfény süt" mentalitás már nagyon-nagyon fárasztó és állandóan visszatér a fórumon. Igen, Európa nemzetállamokból áll(t:() és mint olyan, megosztott, szemben állnak a nemzetgazdasági érdekek és ez nem tesz jót a kooperatív tervezésnek, ez tény. De akkor is nagyon fárasztó ezt olvasni állandóan a kisország, kispolgárának, kisstílű, kárörvendős stílusában.
Hát hallod, ezt a kommentet csak azért látom, mert megnéztem, hogy az ignore-on levő kamm miket mond...
Jaj..
  1. De, pontosan tudjuk a léptékezést. Nem kéne kőhülyének nézni mindenkit.

  2. Kulturált beszélgetés? Feloldottam kamm ignore-ját és igen vastag személyeskedéseket látok csak. Nálad is legalább kettő van a kommentedben.

  3. Az, hogy Európának nem kell más az szép rizsa, de akkor Pápán mi kis a közös C17 flotta, és miért is van koppra járatra jár évek óta? Miért is lett akkor egy géppel bővítve és miért nem elég most sem...?
  4. Érdekes módon az A400 marketingesei erőltetik állandóan az összehasonlítást a C-130J-vel... A C-17-tel meg valamiért nem, pedig hát az AB ragasztotta rá a "stratégiai szállítógép" jelzőt a gépre... Jah, hogy ugyanazt a távot kisebb teherrel 2,5-szer annyi idő alatt tudja le a gép. Kemény egy "stratégiai gép"...

  5. A C-17 az USA igényei szerint készült, ehhez képest elég szép számban adtak el mindenhova és az utolsó 12 gép megrendelés nélkül készült, majd elvitték mindent. Az A400 ott tart, hogy a németek egy rakás gépet egyedül em szeretnének üzemeltetni. Érdekes módon a HAW módra sem akarja senki...

  6. A Nimitz és F-111 példák LOL szinten vannak. Az F-111 exportját soha nem tervezték, mert eleve olyan kategóriájú gép, hogy fel sem ajánlották, csak a legfontosabb ázsiai (mert érdekszféra miatt Ausztrália bizony oda sorolandó) szövetségesnek, akik jelentéktelen mennyiséget vettek belőle. Az angolok a TSR fejlesztést kaszálták, majd F-111-et sem vettek és a kisebb és olcsóbb Tornado lett a vége.

    Szuperhordozós példa? Ez most komoly? Soha nem akartak abból sem eladni. Csak a nagy difi az, hogy ehhez képest, amikor létezett már az A400, akkor is ment el C-17. Sok. Meg C-130J is.

  7. Senki nem mondta, hogy európai csak szar lehet. Ezt te költötted hozzá. Erre kiváló példa szárazföldi harcjárművek terepe, mert adtak el Leclerc hk-t, és mást is, pl radarokat és vadászgépeket is sikerült ide-oda. De ettől az A400 nem lesz sem jó, sem sláger termék. A gép 10+ éve létezik és lényegében Malajzián kívül, aki korán aláírt sehova nem tudtak eladni. Egy darabot sem. A fejlesztő országok is visszavágták a megrendeléseket.

Szóval az elején felütés, hogy kicsoda és micsoda, vastag személyeskedés, majd aztán nyomod pontosan azt a vicces dumát, mint az A400 fő marketingesei itten...
 
W

Wilson

Guest
https://www.lefigaro.fr/sciences/gu...400m-pour-des-evacuations-sanitaires-20200625

French Guiana, az Atlasokkal viszik az intenziven levo covidos betegeket mas teruletekre (ezt csinaltak amugy az ohazaban is korabban.) Ami fure, hogy azt irjak, 4 full intenziv beteg fer be... nem keves az kicsit? Ertem, hogy minden megy vele, a vastudotol a fene tudja miig, de negy... persze lehet, mindegyikhez megy 3-4 apolo meg doki, ki tudja.

Az RAF-l találtam egy képet de ezen annyira nem látszanak az arányok.
https://www.airmedandrescue.com/sit...tlas to be used for medevac.jpg?itok=IHALgkAt
 
W

Wilson

Guest
Hát hallod, ezt a kommentet csak azért látom, mert megnéztem, hogy az ignore-on levő kamm miket mond...
Jaj..
  1. De, pontosan tudjuk a léptékezést. Nem kéne kőhülyének nézni mindenkit.

  2. Kulturált beszélgetés? Feloldottam kamm ignore-ját és igen vastag személyeskedéseket látok csak. Nálad is legalább kettő van a kommentedben.

  3. Az, hogy Európának nem kell más az szép rizsa, de akkor Pápán mi kis a közös C17 flotta, és miért is van koppra járatra jár évek óta? Miért is lett akkor egy géppel bővítve és miért nem elég most sem...?
  4. Érdekes módon az A400 marketingesei erőltetik állandóan az összehasonlítást a C-130J-vel... A C-17-tel meg valamiért nem, pedig hát az AB ragasztotta rá a "stratégiai szállítógép" jelzőt a gépre... Jah, hogy ugyanazt a távot kisebb teherrel 2,5-szer annyi idő alatt tudja le a gép. Kemény egy "stratégiai gép"...

  5. A C-17 az USA igényei szerint készült, ehhez képest elég szép számban adtak el mindenhova és az utolsó 12 gép megrendelés nélkül készült, majd elvitték mindent. Az A400 ott tart, hogy a németek egy rakás gépet egyedül em szeretnének üzemeltetni. Érdekes módon a HAW módra sem akarja senki...

  6. A Nimitz és F-111 példák LOL szinten vannak. Az F-111 exportját soha nem tervezték, mert eleve olyan kategóriájú gép, hogy fel sem ajánlották, csak a legfontosabb ázsiai (mert érdekszféra miatt Ausztrália bizony oda sorolandó) szövetségesnek, akik jelentéktelen mennyiséget vettek belőle. Az angolok a TSR fejlesztést kaszálták, majd F-111-et sem vettek és a kisebb és olcsóbb Tornado lett a vége.

    Szuperhordozós példa? Ez most komoly? Soha nem akartak abból sem eladni. Csak a nagy difi az, hogy ehhez képest, amikor létezett már az A400, akkor is ment el C-17. Sok. Meg C-130J is.

  7. Senki nem mondta, hogy európai csak szar lehet. Ezt te költötted hozzá. Erre kiváló példa szárazföldi harcjárművek terepe, mert adtak el Leclerc hk-t, és mást is, pl radarokat és vadászgépeket is sikerült ide-oda. De ettől az A400 nem lesz sem jó, sem sláger termék. A gép 10+ éve létezik és lényegében Malajzián kívül, aki korán aláírt sehova nem tudtak eladni. Egy darabot sem. A fejlesztő országok is visszavágták a megrendeléseket.

Szóval az elején felütés, hogy kicsoda és micsoda, vastag személyeskedés, majd aztán nyomod pontosan azt a vicces dumát, mint az A400 fő marketingesei itten...

Az Airbus pontosan így definiálja az A400-t.

"The A400M "Atlas" is the most advanced, proven and certified airlifter available, combining 21st century state-of-the-art technologies to fulfil the current and upcoming armed forces’ needs. The A400M combines the capability to carry strategic loads with the ability to deliver even into tactical locations with small and unprepared airstrips and can act as a frontline-tanker. One aircraft that can do the work of three – the"
 
M

molnibalage

Guest
Ez a 2,5x-ös idő hogy jön ki?
Mert a Mach .68 és .76-78 között nem ennyi a különbség, hanem 15% se teljesen.
Ez egy konkrét út volt, ahol kb. ugyanoda ment A400 és C-17 is. Nem elmélet. Gyakorlat.

https://forum.htka.hu/threads/airbus-a400m-atlas.265/page-48#post-670442
https://forum.htka.hu/threads/airbus-a400m-atlas.265/page-48#post-670587
https://forum.htka.hu/threads/airbus-a400m-atlas.265/page-48#post-670678

A gép sebessége nem jelent semmit, mert abba nincs benne az, hogy hányszor kell megszakítani az utat a lassabb emelkedés, lassabb utazósebesség és kisebb hatótáv miatt. Mert pl. lejárt a személyzet engedélyezett repült órája egy nap...

Erre mondtam azt, hogy a marketing maszlaggal más tessék fárasztani. Ez az, amit a "stratégiai" szállítógép tud. Mert alapvetően elcseszték magát a gép specifikációját. Az egy szép duma, hogy Európának csak ekkora kell. Aha. Akkor a HAW miért C-17-tel van felszerelve és miért megy koppon...?
https://forum.htka.hu/threads/airbus-a400m-atlas.265/page-60#post-685640
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and migfun

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 485
84 567
113
Tehát akkor vegyünk több gépet? Mert ha bérled a gépeket, azok sem ugranak. :rolleyes:
Múltkor te mondtad, hogy minek nekünk egyáltalán szállítógép!
Különben de. Múltkor valahol (vagy itt a fórumon, vagy valamelyik SAC-ról szóló cikkben) azt olvastam, hogyha megy az igény, akkor 24-72 órán belül megy a SAC gép. (de javítsatok, ha ennél valaki jobban emlékszik!)

Maig nem értem miért kell nekünk mi önerőből IFV-t elvinni pár ezer km-re.Nem azt mondtam,hogy vegyünk többet hanem azt,hogy 3 gépaz csak papíron képesség a gyakorlatban értelmezhetetlw.3 géppel még egy szaksz erőt sem tudsz kijuttatni,ahozis minimum 6 gép kéne.Ha megnezed a német és francia mwnnyiségeket akkor azt látod,hogy ők képesek kb 1 zászlóaljat egyben megmozdítani.
 
M

molnibalage

Guest
Maig nem értem miért kell nekünk mi önerőből IFV-t elvinni pár ezer km-re.Nem azt mondtam,hogy vegyünk többet hanem azt,hogy 3 gépaz csak papíron képesség a gyakorlatban értelmezhetetlw.3 géppel még egy szaksz erőt sem tudsz kijuttatni,ahozis minimum 6 gép kéne.Ha megnezed a német és francia mwnnyiségeket akkor azt látod,hogy ők képesek kb 1 zászlóaljat egyben megmozdítani.
  • Hát igen, én sem értem ezt az igényt.
  • Az, hogy az A400 mennyire elég elég jól bizonyítja, ha HAW...
    ... és mellette hány An-124 bérszállítás volt...? Ehm...
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Ez egy konkrét út volt, ahol kb. ugyanoda ment A400 és C-17 is. Nem elmélet. Gyakorlat.

Sztem egy konkrét út alapján nem lehet ennyire kategórikus kijelentést tenni a gép sebességére. Mert akkor vizsgáljunk meg egy Brize Norton -Akrotiri utat is, és ott is hasonlítsuk össze az arányokat. (megtettem, bő fél óra a különbség ezen a távon, 4.5h vs. bő 5 óra)

Amúgy meg nyilvánvaló, hogy az A400-at nem interkontinentális repülésre tervezték, az, hogy most ezen alkalmazták, az a kényszer eredménye volt. Kb. annyi értelme van egy ilyen úton hasonlítgatni a C-17est az A400-al, mint a polgári vonalon a Wizz A321neot az A330-al/B787-el. Nem ugyanarra a célra készültek.

Egyébként a 2,5x-ös különbség továbbra sem értem hogy jön ki, mert 33/2,5 az 13 óra, az alatt semmi nem járja meg a Madrid-Sanghajt oda-vissza, C17-nek is minimum 26 óra csak a repülés.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and Wilson

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az, hogy Európának nem kell más az szép rizsa, de akkor Pápán mi kis a közös C17 flotta, és miért is van koppra járatra jár évek óta? Miért is lett akkor egy géppel bővítve és miért nem elég most sem...?
Koppra járatva? ÖÖÖ alig repültek pár fordulót a Távol-Keretre amikor Kínából kellett szállítani.
Annyira koppra van járatva, hogy mi is alig győzzük marhaságokra elkölteni a keretet. Múltkor is vagy 20 ejtőernyőst dobtak belőle, meg 'asszem @Terminator írta, hogy most fognak teherdobás gyakorlatot csinálni.

Érdekes módon az A400 marketingesei erőltetik állandóan az összehasonlítást a C-130J-vel... A C-17-tel meg valamiért nem, pedig hát az AB ragasztotta rá a "stratégiai szállítógép" jelzőt a gépre... Jah, hogy ugyanazt a távot kisebb teherrel 2,5-szer annyi idő alatt tudja le a gép. Kemény egy "stratégiai gép"...
Akkor most döntsük el, hogy kinél van a LOLA T, mer' má' nagyon unalmas!
  • A C-17 az USA igényei szerint készült, ehhez képest elég szép számban adtak el mindenhova és az utolsó 12 gép megrendelés nélkül készült, majd elvitték mindent. Az A400 ott tart, hogy a németek egy rakás gépet egyedül em szeretnének üzemeltetni. Érdekes módon a HAW módra sem akarja senki...
Kik is vették? A Five Eyes és az Öböl menti országokon (akiknek kötelező volt) kívül ki is? Szerintem csak India. Akinek a méretéhez képest inkább mérhetetlenül ciki, hogy nincs saját rep. ipara. :)
Kuvaitnak és az Emírségeknek aztán volt értelme! :p
A Katari 8 gép komolyságát jelzi, hogy ugyan annyi gépük van, mint az angoloknak! :cool: Nyilván a stratégiai szállítási igény miatt. Ehhh?!

Azt honnan vetted, hogy a Lechfeldi leendő szállítóezredhez nem akar senki sem csatlakozni?

Ezzel degradálni akarom a C-17 érdemeit? Dehogy! Eszemben sincs. Én nem érzem erkölcsi kötelességemnek, hogy degradáljak nekem nem tetsző típusokat. Csak azért mert nekem nem tetszik. Mert olyan IZÉ!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 485
84 567
113
Koppra járatva? ÖÖÖ alig repültek pár fordulót a Távol-Keretre amikor Kínából kellett szállítani.
Annyira koppra van járatva, hogy mi is alig győzzük marhaságokra elkölteni a keretet. Múltkor is vagy 20 ejtőernyőst dobtak belőle, meg 'asszem @Terminator írta, hogy most fognak teherdobás gyakorlatot csinálni.


Akkor most döntsük el, hogy kinél van a LOLA T, mer' má' nagyon unalmas!

Kik is vették? A Five Eyes és az Öböl menti országokon (akiknek kötelező volt) kívül ki is? Szerintem csak India. Akinek a méretéhez képest inkább mérhetetlenül ciki, hogy nincs saját rep. ipara. :)
Kuvaitnak és az Emírségeknek aztán volt értelme! :p
A Katari 8 gép komolyságát jelzi, hogy ugyan annyi gépük van, mint az angoloknak! :cool: Nyilván a stratégiai szállítási igény miatt. Ehhh?!

Azt honnan vetted, hogy a Lechfeldi leendő szállítóezredhez nem akar senki sem csatlakozni?

Ezzel degradálni akarom a C-17 érdemeit? Dehogy! Eszemben sincs. Én nem érzem erkölcsi kötelességemnek, hogy degradáljak nekem nem tetsző típusokat. Csak azért mert nekem nem tetszik. Mert olyan IZÉ!

Azt ugye tudod,hogy ezeknek a szállítógépeknek is van kikepzesi repidejük?Nem csak szállítanak.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75
M

molnibalage

Guest
Koppra járatva? ÖÖÖ alig repültek pár fordulót a Távol-Keretre amikor Kínából kellett szállítani.
Annyira koppra van járatva, hogy mi is alig győzzük marhaságokra elkölteni a keretet. Múltkor is vagy 20 ejtőernyőst dobtak belőle, meg 'asszem @Terminator írta, hogy most fognak teherdobás gyakorlatot csinálni.


Akkor most döntsük el, hogy kinél van a LOLA T, mer' má' nagyon unalmas!

Kik is vették? A Five Eyes és az Öböl menti országokon (akiknek kötelező volt) kívül ki is? Szerintem csak India. Akinek a méretéhez képest inkább mérhetetlenül ciki, hogy nincs saját rep. ipara. :)
Kuvaitnak és az Emírségeknek aztán volt értelme! :p
A Katari 8 gép komolyságát jelzi, hogy ugyan annyi gépük van, mint az angoloknak! :cool: Nyilván a stratégiai szállítási igény miatt. Ehhh?!

Azt honnan vetted, hogy a Lechfeldi leendő szállítóezredhez nem akar senki sem csatlakozni?

Ezzel degradálni akarom a C-17 érdemeit? Dehogy! Eszemben sincs. Én nem érzem erkölcsi kötelességemnek, hogy degradáljak nekem nem tetsző típusokat. Csak azért mert nekem nem tetszik. Mert olyan IZÉ!
Nem csak COVID létezik barátom...
A járvány előtt a normál napi üzem során 98% körüli kihasználtsággal ment a flotta. Ha jól emlékszem @arcas kommentelte be.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 288
4 739
113
Amúgy meg nyilvánvaló, hogy az A400-at nem interkontinentális repülésre tervezték,
Pont ott van pár hsz-el felette, hogy stratégiai terhet szállít taktikai fel-és leszálló képességekkel. A stratégiai távolság igenis interkontinentális. Ha csak a teher stratégiai, de azt nem tudja értemezhető távolságra szállítani, akkor az nem stratégiai szállítógép.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez nem feltetlen MH kikepzes,lehet,hogy SAC-os.
Akkor most gondosan gondoljuk végig, hogy miért is van szüksége egy többnemzeti közös üzemeltetésű SAC-nak ejtőernyős ugratási képességre (az amerikaiakon kívül SAC-os ország ilyet nem csinál, de neki erre van sajátjuk), de a teher dobási képesség sem egy olyan dolog, amit mondjuk bármelyik résztvevő ország eddigi időtartam alatt bármikor is élesben igényelt volna. A SAC a résztvevő országok missziós szállításainak kivitelezésére jött létre. Nem az egyes országok holmi 3 gépes légideszant különakciójára.
Miért is kell a SAC-nak a résztvevő országok pénzén felesleges marhaságokra költeni a drága repültórákat? A pilóták szakszója nem fog attól elveszni, hogy nem gyakorolják az ejtőernyős ugratást. De gondolom a SALIS sem túl sok ejtőernyős gyakorlatot tol le. A mi könnyű lövészeink sem járnak évente sarkköri meg dzsungel kiképzésre.
Közben pedig olyan válsághelyzet van, ami gyakorlatilag kizárólag csak a légi szállításról szól. A-ból B-be.
Nem azt mondom, hogy ezek a képességek ne lennének egy nemzeti légierő alapvető feladatai, de egy többnemzeti HAW-nak értelmetlenek.

Közben én azért tisztában vagyok vele, hogy miért nem mentek folyamatosan a SAC gépek Kelet-Nyugat között ingázva, csak értelmetlen bárkinek a SAC-ra mint képességre nemzeti szállítókapacitást bazírozni. Ennek a lényege a kiegészítő képesség. Ez igen is egy képesség. Bár képes lenne a C-17 harckocsikat mozgatni, azonban ilyet az USA-n kívül egyik SAC tag sem fog mozgatni.
Nekünk egy missziós kitelepítést, hazatelepítést tud meggyorsítani a jelenlétük. Lehetővé válik, hogy 3db rámpás gép elég legyen az A319-esekkel kiegészítve.