Admiral Kuznyecov / Kuznetsov / Project 11435 (Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 730
113
Valami más lehet a háttérben, de erről lehet, hogy sose lesz megbízható info. Ennek ellenmond szinte a következő napon kitett amerikai jelentés, ahol azt írták, radar adataira hivatkozva, hogy a felszállás követően műszaki probléma miatt egyik gép a háromból visszafordult..... Szóval homályos....
A 4-bol az egyik gép már eleve nem tudott repulni meghibásodás miatt. Nov. 13-án a repuloképes 3 példány fel is szállt.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 730
113
W6Xm19P11Xo.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Ez részben rutintalanság. A jenkiknél nem egyszer előfordult az, hogy a visszaérő pilóta többszöröi próbálkozásra sem volt képes leszállni. Ilyenkor vagy parti bázis felé megy, de ha nincs keró, akkor felmegy a tanker és úgy megy parta. (Azt mondjuk el tudom képzelni, hogy egy ilyen pilótára mi vár...)

Az oroszoknál vagy nem volt idő tankert felküldeni vagy nincs is ilyen gyakorlat. A gépnek sanszosan nem volt kerója parta menni, így maradt az ima, hogy odalent gyorsan elkészülnek Hát, nem sikerült... A drótköteles rendszer problémáit emel már írta.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Valami más lehet a háttérben, de erről lehet, hogy sose lesz megbízható info. Ennek ellenmond szinte a következő napon kitett amerikai jelentés, ahol azt írták, radar adataira hivatkozva, hogy a felszállás követően műszaki probléma miatt egyik gép a háromból visszafordult..... Szóval homályos....
Ha igaz hogy gyakorló repülési napon történt a baleset, akkor külső radar-adat alapján nincs az a zseni aki megmondja hogy műszaki hiba történt a repülőgépen!! Honnan tudja?!! Egyik visszafordult? És ha csak annyi volt a feladata, hogy "Felszáll, iskolakör, leszáll (esetleg átstartol néhányszor)"?!! Ez egyébként megmagyarázhatná a kevés kerót is, hiszen bizonyos tüzelőanyagszint fölött le se szabad szállni a túlsúly miatt (kivéve persze a kényszerhelyzetet).
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and aquarell

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
A gépnek sanszosan nem volt kerója parta menni, így maradt az ima, hogy odalent gyorsan elkészülnek Hát, nem sikerült...
Mennyi az esély arra, hogy úgy ítéljék meg a helyzetet, hogy a parti repteret ami 10 percre van nem éri el, de addig a szakadt kábelt minimum le tudják szedni a másikról és leszállásra alkalmassá tudják tenni a fedélzetet?
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 752
61 130
113
Ezek szerint a Kuznyàn nincs egy hàló, ami bizonyos esetekben megfogja a gépet, ha hibàs a fékrendszer stb. Ennek egyik oka lehet, hogy rövid a leszàllópálya, gondolom. A hordozóról való repülès az egyik legveszélyesebb tevekenység. Balesetek szinte reszei a napi gyakorlatnak. És ezek között nem biztos, hogy egy gép elvesztése a legsulyosabb.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
USNnél volt kötélszakadás 2003ban és video is van róla.

Szerencsétlen esetben letarolja a fedélzeten lévő személyzetet. Azok nem bogoznak ki semmit, mire váltás felér, nekiállnak addigra meg mindegy is.

ilyen esetre USNnél megvan az ismert, begyakorolt procedura: vagy budy tankol, vagy irány a szárazföld. Nem várakoztatnak mert 15-120 perc is lehet mire újra le lehet szállni. Kérdés Ciprusi reptér volt e 15percen belűl. De még ha igen is imo akkor se feltétlenül lehet elővenni senkit, jelenlegi helyzetben az is öröm, hogyha nem kell vontatóhalyózni a zászlóshalyót.
 
  • Tetszik
Reactions: varga dima
M

molnibalage

Guest
Balesetek szinte reszei a napi gyakorlatnak. És ezek között nem biztos, hogy egy gép elvesztése a legsulyosabb.
Mármint oroszoknál vagy jenkinél? Az oroszok csodával határos módon eddig 1 gép és 0 pilóta veszteséggel tolták le a Szu-33 üzemet.

A US Navy A és B osztályiról asszem itt-ott elérhető statisztika. Ez nem igazán "napi gyakorlat" szintű.dolog.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 752
61 130
113
Molni, el kell olvasni az egesz posztot. Azt irtam " SZINTE részei...".
A mondanivalómnak legfontosabb rèsze, hogy "a hordozóról való repülès az egyik legveszélyesebb tevékenység".
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Volt két működő kötelük. Nem volt flexük, hogy levágják a harmadik épet, amire rágabalyodott a szakadt és e kettővel üzemeljenek. Legföljebb többször átstartol, na bumm! Össz-vissz egy jobb flexre volt szükség az operációhoz az itt közölt információk alapján, szal ha mindez igaz, akkor olyannyira nem funkcionál a személyi állomány se azon a rozsdatemetőn, hogy még a parasztvakítás előadása is komoly mázlit igényel!
A hordozó-fedélzeti üzemeltetési gyakorlat hiánya ezt is jelentheti:
- eddig nem volt ilyen problémájuk, így nem volt rá kidolgozott procedúra, ezért nem volt gyakorlatuk a kivitelében sem (ezért is lehetett szervezetlen káosz a fedélzeten)
- fentiek miatt ad-hoc kellett gyors döntéseket hozni, viszont erre se voltak felkészülve, így ebben sem volt gyakorlatuk
- lehet hogy hibákat követtek el a kötélszakadás után a döntések meghozatalánál az üzemeltető fedélzeti csoport-parancsnokok is a teendők fontossági sorrendjének meghatározásakor, ezért futottak ki az időből
- eddig talán nem szakították ilyen gyakran a kötelet mert amilyen keveset repültek mindig volt idő kicserélni az üzemnapok között a kopott/adott számú engedélyezett leszállást "túlélt" kötelet
- szóval nem biztos, hogy "köztudott" volt a kötélszakadások gyakorisága
- hiányzó/szakadt fékezőkötélnél sokkal nagyobb a baleseti kockázat a leszállásnál, ráadásul lehet hogy a fékezőrendszer csak úgy működik, ha a szakadt kötelet ha nem is cserélték, de minimum kifűzték a rendszerből
- ha a szakadt kötél rácsapódik és rácsavarodik az ép kötélre, azt két csuklóvastagságú drótkötélnél nem 5 perc szétbogozni, összegubancolódott fékezőkötélre leszállni meg még vészhelyzetben is istenkísértés
- ha épp a fentiek miatt nincs a helyszínen, fedélzeten készenlétben tárolt tartalék fékezőkötél, mire az a raktárból felkerül a fedélzetre ÉS sikerül a szakadtat szétbogozni/kicserélni - hát vagy elég a keró vagy nem, itt nem volt elég
Ezért is kell éles körülmények között üzemelni, amikor nem mindig előre eltervezett és kiszámított dolgokat kell csinálni (nem mindig működik a "nagykönyv"), hogy kiderüljenek az ilyen hiányosságok és megfelelően át lehessen szervezni az üzemeltetést és hozzá a kiképzést is. A tanulópénzt sajnos mindig meg kell fizetni.... itt még olcsón megúszták, "csak" egy gépbe került amit egy éven belül le tudnak gyártani, egy 200 hordozó-leszállásos pilótát sokkal tovább tartott volna pótolni!!
Mese habbal. Simán buták voltak. Alkalmatlanok. Persze. Egynek se jutott eszébe, hogy a tűzoltók flexeljék már le. Vagy hogy azonnal küldjék a partra a gépeket.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 113
113
A megoldás a fotelből jól megmondva egy tanker felküldése lenne. De a Kuznyán leszállásból felszállásba átállni nem tudom mennyi idő. Bármennyi idő is, ahhoz egy Szu-33-asnak vagy MiG-29-esnek UPAZ konténerrel a hasa alatt függesztve kéne készenlétben várakoznia. Namost, a Szu-33-as, mint tudjuk, nem szeret sok keróval felszállni, márpedig tankerként az kell, hogy sok kerója legyen, amiből aztán át is tud adni. Tehát kell egy másik Il-78-as is, de az egész Szíriában nincsen, hiszen a potens, nagy teherbírású, levegőben utántölthető Szu-34-esek, Szu-30SzM-ek, de még a Szu-24-esek is szerény bombateherrel és jó sok keróval mennek el a párszáz km-es bevetéseikre. A MiG-29KR, vagy KUBR négy pótossal, UPAZ-zal képes hajóról úgy felszállni, hogy egy-két PTB-1150-eséből a négyből egy másik gépet is megtankoljon. De ugye, a négyből három gép volt csak üzemképes, melyből mind a három külső függesztmény és UPAZ nélkül épp feladaton volt.
Sakk-matt, kifogytunk az ötletekből. Jól látszik, hogy a légi utántölthetőség a hajófedélzeti üzem egyik fontos komponense és ez elvben ugyan adott, a gyakorlatban azonban hiányzik, a feladatokat viszont alapból így tervezték.
 
M

molnibalage

Guest
Molni, el kell olvasni az egesz posztot. Azt irtam " SZINTE részei...".
A mondanivalómnak legfontosabb rèsze, hogy "a hordozóról való repülès az egyik legveszélyesebb tevékenység".
Ebben sem lennék biztos. Sosem szeretek ilyen mély kiejelntéseket tenni. Meg kellene nézni, hogy a navy A ls B osztályú balesetei közül mennyi van leszállás közben.
 
M

molnibalage

Guest
A megoldás a fotelből jól megmondva egy tanker felküldése lenne. De a Kuznyán leszállásból felszállásba átállni nem tudom mennyi idő. Bármennyi idő is, ahhoz egy Szu-33-asnak vagy MiG-29-esnek UPAZ konténerrel a hasa alatt függesztve kéne készenlétben várakoznia. Namost, a Szu-33-as, mint tudjuk, nem szeret sok keróval felszállni, márpedig tankerként az kell, hogy sok kerója legyen, amiből aztán át is tud adni. Tehát kell egy másik Il-78-as is, de az egész Szíriában nincsen, hiszen a potens, nagy teherbírású, levegőben utántölthető Szu-34-esek, Szu-30SzM-ek, de még a Szu-24-esek is szerény bombateherrel és jó sok keróval mennek el a párszáz km-es bevetéseikre. A MiG-29KR, vagy KUBR négy pótossal, UPAZ-zal képes hajóról úgy felszállni, hogy egy-két PTB-1150-eséből a négyből egy másik gépet is megtankoljon. De ugye, a négyből három gép volt csak üzemképes, melyből mind a három külső függesztmény és UPAZ nélkül épp feladaton volt.
Sakk-matt, kifogytunk az ötletekből. Jól látszik, hogy a légi utántölthetőség a hajófedélzeti üzem egyik fontos komponense és ez elvben ugyan adott, a gyakorlatban azonban hiányzik, a feladatokat viszont alapból így tervezték.
A jenkiknél szokták erre mondani, hogy három dolog biztos.
1. Adót kell fizetni.
2. A halál.
3. A készenléti tanker felszáll.
 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
386
870
93
Ennyit arról, hogy mennyire lehet csak a rutin gyakorlatokra építkezni. Az éles helyzet az egy egészen más dimenzó. Még konkrét harci bevetések nélkül is.

050954.jpg


Talán nem véletén, hogy a jenkik pilóta nélküli tankereket terveznek.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostface

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 154
9 329
113
A jenkiknél szokták erre mondani, hogy három dolog biztos.
1. Adót kell fizetni.
2. A halál.
3. A készenléti tanker felszáll.
....
És mit mondanak például a franciák akiknek nincs készenléti tanker, akárcsak a Leendő Erzsébet Királynő osztály tengerészei??..

Az biztos, hogy az oroszok most tanulják a hordozófedélzeti tényeges bevetéseket, és eddig vagy 2x voltak a Földközin. Ebből 1x a balkán háború során és egyszer Szíriánál. A több hónapos pauzák sem segítik az egyetlen hordozó tengerészeti és műszakijai számára a megfelelő gyakorlatot, valamint probléma lehet magában az eljárások kidolgozásában és a gyakorlatba átültetésével.
Innen fotelből tényleg könnyű azt mondani, hogy miért nem reptették azonnal a legközelebbi reptérre a Fulcrumot, én valószínűsítem, hogy nem volt annyi kerozinja, amellyel ezt megtehette volna. (talán még az két gép landolása után lett volna, de mire a parancsnoki láncon minden végigment már nem volt akkora mennyiség, és mire rájöttek, hogy nem fogják tudni cserélni, még annyira sem volt. De ezt ott kellett megoldani, és nem pedig itt a távolból, szóval nem ismerjük, pontosan, hogy mi történt..
 
M

molnibalage

Guest
Ennyit arról, hogy mennyire lehet csak a rutin gyakorlatokra építkezni. Az éles helyzet az egy egészen más dimenzó. Még konkrét harci bevetések nélkül is.

Talán nem véletén, hogy a jenkik pilóta nélküli tankereket terveznek.

Ez megint olyan, hogy teljesen mindegy, hogy egy ilyen kábelszakadás COIN környezetben vagy harcászai gyakorlaton jön. Mindkét esetben ugyanaz a végeredmény, ha nincs tanker...

A jenki pilóta nélküli tanker jelenlegi saját balfaszságuk eredménye, mert az X-47B programból kifarolni látszik a Navy, mint csapásmérő gép. A legkönnyebben végrehajtható autnoóm role, amit rájuk tudtak tukmálni átalakítással és olyan kampószöveggel, hogy stealth gép mellé (F-35C) stealth tanker kell...
Tök felesleges, mert harcászati zónában nem tankol egyetlen gép sem. Attól, hogy esetleg van nagyon long range EW radarod és látod a tankert, attól még lövésed nincs arról, hogy hol vannak éppen stealth gépek...

A jenkik újabban csillagos ötösök saját maguk tökönszúrásában..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
X-47B-vel mit fognak megtankolni? Az egy nagyon kicsi gép, nem sok hely lesz benne plusz kerónak.