Admiral Kuznyecov / Kuznetsov / Project 11435 (Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 992
113
Ezek szerint a Kuznyàn nincs egy hàló, ami bizonyos esetekben megfogja a gépet, ha hibàs a fékrendszer stb. Ennek egyik oka lehet, hogy rövid a leszàllópálya, gondolom. A hordozóról való repülès az egyik legveszélyesebb tevekenység. Balesetek szinte reszei a napi gyakorlatnak. És ezek között nem biztos, hogy egy gép elvesztése a legsulyosabb.
Még Tbilisziként volt, gyakoroltak is.

449AnxgmnrE.jpg

v38Hy4I0MmM.jpg

1dcrPHXsLE4.jpg

tD01tYHFeyY.jpg


Ez már Nyitka
7YPqTL-bGKE.jpg

5Se2kszkG6Y.jpg
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
Ez a háló most hol volt? Mennyi idő egy ilyent felállítani? Vagy a fedélzeten levő összeszakadt és összecsavarodott kábelek miatt lehet-e egyáltalán használni? Szoktak a gépek sérülni egy ilyen befogás után?
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
Ez a háló most hol volt? Mennyi idő egy ilyent felállítani? Vagy a fedélzeten levő összeszakadt és összecsavarodott kábelek miatt lehet-e egyáltalán használni? Szoktak a gépek sérülni egy ilyen befogás után?

A "majomfogó" hálót nem ok nélkül nem szeretik használni; leborotválja a Pitot csövek egy részét, antennákat, nem beszélve a sérülékeny (nehezen javítható) kompozit elemekről. Egyébként nem lehetetlen, hogy nem volt idő felállítani.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A "majomfogó" hálót nem ok nélkül nem szeretik használni; leborotválja a Pitot csövek egy részét, antennákat, nem beszélve a sérülékeny (nehezen javítható) kompozit elemekről. Egyébként nem lehetetlen, hogy nem volt idő felállítani.
Itt inkább a rövid idő és a szervezetlenség, döntésképtelenség lehetett a probléma. Kit érdekel ha a háló/majomfogó leborotvál ezt-azt, meg a kisebb sérülések, de megmarad a gép amit nagyságrenddel olcsóbb és gyorsabb javítani mint újat venni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
X-47B-vel mit fognak megtankolni? Az egy nagyon kicsi gép, nem sok hely lesz benne plusz kerónak.

Nézz csak rá a szárfesztvjára. Az nemolyan kicsi gép. wiki alapján üresen 6.3tonna, max felszálló 20.2tonna, bombing bajtba raknak tartályt el fog az vinni 10tonna kerót és egy hajtóműves kizárólag subsonicra optimalizát. Jó sokat fent is tud lenni.

Az más kérdés, hogy hülyeség belölle tankert csinálni de hát navy lassan lépdel, majd ha tankerként bevállt után xévvel fog előrelépni, mint ami dobálja a pl MKkat.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 426
113
A fenti két képsorozat különböző helyeken készült, az egyik a Tbiliszin, gép nélkül az Ikarus buszos a T-10-es korai prototípusával pedig Szaki repterén.

Más. A mostani eset is mutatja, hogy ha valahol, akkor pont a haditengerészeti repülésnél kellene a PAK-FA hajófedélzeti változata. A hajó is cserére szorul, mert nem lesz elég csak a Gránitok régi indítóit, meg az ősöreg olajos gőzkazánokat, gőzturbinákat eltávolítani. Az egész hajót fel kéne újítani a lehetetlen legénységi és tiszti életkörülmények, illetve a liftek mérete miatt.

Jól látható, hogy az ugrósánchoz, illetve a jelenlegi hajózási sebességhez képest a Szu-33-as gyakorlati fegyver és tüzelőanyag kapacitása nagyon alacsony, vagyis ezekhez a paraméterekhez, képességekhez képest a gép túl nagy. A MiG-29-es már potensebb gép, de csak ha teleaggatják, mint a karácsonyfát és még akkor is van néhány alapvető betegsége. A fékezőköteles leszállás egy irányított becsapódás. Ezzel nem sokat lehet kezdeni, de a gépek tervezői törekednek egyszerre alacsonyan tartani a leszálló sebességet, a merülési sebességet és az állásszöget is, ami majdnem lehetetlen. A 29-esnél látható, hogy a jókora fékszárnyakkal igyekeztek a típusra alapból jellemző nagy besiklási sebességet úgy redukálni, hogy legalább az állásszög ne legyen nagy, de még így is túl nagy a merülési sebesség, ami megeszi a futóművet és az elpattanások miatt a kötelet is. Ráadásul a becsapódáskor nagy negatív terhelés éri a szárnyakat is. Amit nem értek, hogy az F/A-18-asokhoz, vagy akár a Szu-33-ashoz hasonlóan miért nem az egész szárny mentén ívelik a profilt, miért csak a dedikált fékszárnyak felületét és kitérítési szögét növelték meg ilyen komoly mértékben.
A 29-es és a 33-as futóműve, különösen az orrfutója nem alkalmas jelen formában a katapultos indításokhoz, jó elrettentő példa erre a Rafale, ahol a tengerész verzió orrfutója azért lett olyan, amilyen, mert a relatíve hosszúra tervezett orrfutójú szárazföldi verzióból indultak ki.

Bárhogy is csavarjuk, a leendő orosz hordozó ideális gépe a PAK-FA kellene, hogy legyen, mégpedig az F-35C-hez hasonlóan növelt fesztávval. Az eleve rövid orrfutó dizájn előrevetíti a katapultos indíthatóság lehetőségét, azonban, a túlságosan hátra húzott hátsó fegyvertér miatt hová kerülne a fékhorog... az számomra még rejtély...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
10 tonna kerónak rohadt sok hely kell, a bombatér ha nem 12 köbméteres, akkor oda nincs ahogy beférjen. Nem csak a tömegről van itt szó, hanem helyigénye is nagy van az üzemanyagnak.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A MiG-29KR leszállási sebessége 280km/h míg a Szu-33-é 240 km/h.
Így is van itt a fő probléma a Kuznyecovra történő leszállásoknál, mert hiába kisebb a MiG leszállótömege, a sebesség sajna négyzetesen számolandó a képletekben. Így nagyobb lehet a fékezőkötélre ható energia ami minden paraméter pontos betartása esetén még lehet hogy éppen jó, de ha kicsit nagyobb a leszállósebesség (ami könnyen előfordulhat) akkor kötélszakadás lehet a vége .... utána meg a káosz :-(
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
10 tonna kerónak rohadt sok hely kell, a bombatér ha nem 12 köbméteres, akkor oda nincs ahogy beférjen. Nem csak a tömegről van itt szó, hanem helyigénye is nagy van az üzemanyagnak.

Nem a bombatérben van a 10tonna keró, hanem a bombatért felhasználva összesen van benne 10tonna keró.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
A megoldás a fotelből jól megmondva egy tanker felküldése lenne. De a Kuznyán leszállásból felszállásba átállni nem tudom mennyi idő. Bármennyi idő is, ahhoz egy Szu-33-asnak vagy MiG-29-esnek UPAZ konténerrel a hasa alatt függesztve kéne készenlétben várakoznia. Namost, a Szu-33-as, mint tudjuk, nem szeret sok keróval felszállni, márpedig tankerként az kell, hogy sok kerója legyen, amiből aztán át is tud adni. Tehát kell egy másik Il-78-as is, de az egész Szíriában nincsen, hiszen a potens, nagy teherbírású, levegőben utántölthető Szu-34-esek, Szu-30SzM-ek, de még a Szu-24-esek is szerény bombateherrel és jó sok keróval mennek el a párszáz km-es bevetéseikre. A MiG-29KR, vagy KUBR négy pótossal, UPAZ-zal képes hajóról úgy felszállni, hogy egy-két PTB-1150-eséből a négyből egy másik gépet is megtankoljon. De ugye, a négyből három gép volt csak üzemképes, melyből mind a három külső függesztmény és UPAZ nélkül épp feladaton volt.
Sakk-matt, kifogytunk az ötletekből. Jól látszik, hogy a légi utántölthetőség a hajófedélzeti üzem egyik fontos komponense és ez elvben ugyan adott, a gyakorlatban azonban hiányzik, a feladatokat viszont alapból így tervezték.

OK, hogy nem volt kéznél repképes Mig, de Szu-33 még felszállhatott volna UPAZ-zal. Viszont akkor már két gép lett volna a levegőben úgy, hogy lövésük sincs mikor lesz leszállásra alkalmas a hajó. Annyi keróval, amennyivel a Szu-33 fel tud szállni, a Mig-29-nek és a Szu-33-nak is üzembiztosan el kellet volna jutni a szárazföldi reptérig úgy, hogy a tankolás során is fogyaszt mindkét gép a szűkös mennyiségből.
Ezzel együtt azt tudjuk, hogy a Szu-33 annyi üzemanyaggal fel tud szállni, amennyivel elvisz két bombát és két légiharc rakétát a szíriai célpontig és vissza is jön. Nem tudom, hogy az UPAZ-1K hány kg és hogyan viszonyul a légellenállása két egymás mögötti bombáéhoz és két rakétáéhoz, de nem tartom lehetetlennek, hogy ha akkor felküldik, amikor a Mig-ben még volt némi tartalék, akkor elérhettek volna szír reptérig. Gondolom Ciprusra nem szívesen mentek volna.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 992
113
OK, hogy nem volt kéznél repképes Mig, de Szu-33 még felszállhatott volna UPAZ-zal. Viszont akkor már két gép lett volna a levegőben úgy, hogy lövésük sincs mikor lesz leszállásra alkalmas a hajó. Annyi keróval, amennyivel a Szu-33 fel tud szállni, a Mig-29-nek és a Szu-33-nak is üzembiztosan el kellet volna jutni a szárazföldi reptérig úgy, hogy a tankolás során is fogyaszt mindkét gép a szűkös mennyiségből.
Ezzel együtt azt tudjuk, hogy a Szu-33 annyi üzemanyaggal fel tud szállni, amennyivel elvisz két bombát és két légiharc rakétát a szíriai célpontig és vissza is jön. Nem tudom, hogy az UPAZ-1K hány kg és hogyan viszonyul a légellenállása két egymás mögötti bombáéhoz és két rakétáéhoz, de nem tartom lehetetlennek, hogy ha akkor felküldik, amikor a Mig-ben még volt némi tartalék, akkor elérhettek volna szír reptérig. Gondolom Ciprusra nem szívesen mentek volna.

Elmehetett volna Hmeimim bázisra a Mig-29, de hiányzott ehhez a parancs. Mint írtam abban bíztak, hogy gyorsam megoldják az elszakadt kotél problémát(nem számítottak rá, hogy nem sikerul). Amíg ezzel toketlenkedtek a MiG-nek elfogyott az uzemanyaga és a pilóta kénytelen volt katapultálni.
 
M

molnibalage

Guest
Elmehetett volna Hmeimim bázisra a Mig-29, de hiányzott ehhez a parancs. Mint írtam abban bíztak, hogy gyorsam megoldják az elszakadt kotél problémát(nem számítottak rá, hogy nem sikerul). Amíg ezzel toketlenkedtek a MiG-nek elfogyott az uzemanyaga és a pilóta kénytelen volt katapultálni.
A piros rész az biztos? Vajon egyáltalán volt -e checklist vagy előzetes számítás ilyen helyzetre? Mert, ha nem, az elég nagy slendriánságra vallana... A kitérő repterek és azok elérhetőségének vizsgálata én azt hittem, hogy repülés tervezés során kb. az első lépés...
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
Elmehetett volna Hmeimim bázisra a Mig-29, de hiányzott ehhez a parancs. Mint írtam abban bíztak, hogy gyorsam megoldják az elszakadt kotél problémát(nem számítottak rá, hogy nem sikerul). Amíg ezzel toketlenkedtek a MiG-nek elfogyott az uzemanyaga és a pilóta kénytelen volt katapultálni.

Így nem kerek a történet. Nem azt kérdőjelezem meg, hogy eltöketlenkedték és a Mig utántöltés nélküli Szíriai útjához szükséges alá esett a készlet (vagy eleve sem volt már annyi). Ez tiszta sor. De egy Sz-33-ast felszerelni UPAZ-zal és felküldeni azért nem olyan végtelen sok idő. Amikor azt látták, hogy nagyon fogy a MIG-ből a nafta, akkor küldhették volna a Szuhojt.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 992
113
Így nem kerek a történet. Nem azt kérdőjelezem meg, hogy eltöketlenkedték és a Mig utántöltés nélküli Szíriai útjához szükséges alá esett a készlet (vagy eleve sem volt már annyi). Ez tiszta sor. De egy Sz-33-ast felszerelni UPAZ-zal és felküldeni azért nem olyan végtelen sok idő. Amikor azt látták, hogy nagyon fogy a MIG-ből a nafta, akkor küldhették volna a Szuhojt.


Ez a lehetoség az eszukbe se jutott és az is kérdés, hogy volt-e UPAZ-os lehetoség a hajón-szerintem.
Azért azt vegyuk figyelembe, hogy a Kuznyecov tobbet van javításon mint a tengeren. Legutoljára 2014-ben volt tengeri bevetésen- a személyzet is kozben évente cserélodik a személyzet- nem mindenki hivatásos.


Krízis menedzsment még gyerekcipoben jár Oo-ban :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed