A fenti két képsorozat különböző helyeken készült, az egyik a Tbiliszin, gép nélkül az Ikarus buszos a T-10-es korai prototípusával pedig Szaki repterén.
Más. A mostani eset is mutatja, hogy ha valahol, akkor pont a haditengerészeti repülésnél kellene a PAK-FA hajófedélzeti változata. A hajó is cserére szorul, mert nem lesz elég csak a Gránitok régi indítóit, meg az ősöreg olajos gőzkazánokat, gőzturbinákat eltávolítani. Az egész hajót fel kéne újítani a lehetetlen legénységi és tiszti életkörülmények, illetve a liftek mérete miatt.
Jól látható, hogy az ugrósánchoz, illetve a jelenlegi hajózási sebességhez képest a Szu-33-as gyakorlati fegyver és tüzelőanyag kapacitása nagyon alacsony, vagyis ezekhez a paraméterekhez, képességekhez képest a gép túl nagy. A MiG-29-es már potensebb gép, de csak ha teleaggatják, mint a karácsonyfát és még akkor is van néhány alapvető betegsége. A fékezőköteles leszállás egy irányított becsapódás. Ezzel nem sokat lehet kezdeni, de a gépek tervezői törekednek egyszerre alacsonyan tartani a leszálló sebességet, a merülési sebességet és az állásszöget is, ami majdnem lehetetlen. A 29-esnél látható, hogy a jókora fékszárnyakkal igyekeztek a típusra alapból jellemző nagy besiklási sebességet úgy redukálni, hogy legalább az állásszög ne legyen nagy, de még így is túl nagy a merülési sebesség, ami megeszi a futóművet és az elpattanások miatt a kötelet is. Ráadásul a becsapódáskor nagy negatív terhelés éri a szárnyakat is. Amit nem értek, hogy az F/A-18-asokhoz, vagy akár a Szu-33-ashoz hasonlóan miért nem az egész szárny mentén ívelik a profilt, miért csak a dedikált fékszárnyak felületét és kitérítési szögét növelték meg ilyen komoly mértékben.
A 29-es és a 33-as futóműve, különösen az orrfutója nem alkalmas jelen formában a katapultos indításokhoz, jó elrettentő példa erre a Rafale, ahol a tengerész verzió orrfutója azért lett olyan, amilyen, mert a relatíve hosszúra tervezett orrfutójú szárazföldi verzióból indultak ki.
Bárhogy is csavarjuk, a leendő orosz hordozó ideális gépe a PAK-FA kellene, hogy legyen, mégpedig az F-35C-hez hasonlóan növelt fesztávval. Az eleve rövid orrfutó dizájn előrevetíti a katapultos indíthatóság lehetőségét, azonban, a túlságosan hátra húzott hátsó fegyvertér miatt hová kerülne a fékhorog... az számomra még rejtély...