1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Allied Force hadművelet

Diskurzus a(z) 'Hadtörténelem' témában - Hpasp által indítva @ 2018. február 9..

  1. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Ezerszer bebizonyosodott hogy abban a térségben ha izraeli használja a francia eszközt, pl. Mirage III akkor működik, ha arab akkor nem. A francia cuccok általában a világ élvonalában vannak, ez még ma is igaz. Amit viszont állítottál hogy a iraki mig23/Mirage F1 üti BVR Ben az F16 őt, nekem túlzásnak tűnik, azok is már minimum Sparrow képesek voltak apg68 al. Mig29 meg iraknak fixre veszem hogy butított ment, nem VSZ szint.
     
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Csak hogy összefoglaljam a véleményemet...
    ... (figyelem!!!) nem célom sem ítéletet mondani a szerb pilótákról, sem senki hitét sem megváltoztatni.
    (Szerbiában ma is átpolitizált, kényes téma a háború)

    - Az egész szerb haderő, az OAF alatt a számukra pótolhatatlan harceszközök megóvására koncentrált
    Ezért sem szálltak fel a 100-as nagyságrendben rendszerben álló MiG-21bisz-ek, és próbálták óvni a MiG-29-eseket is.
    Aki a pilóták halálba küldéséről fantáziál, annak semmi fogalma sincs a valós szerb taktikáról.
    78 nap után is megmaradt szinte a teljes koszovói hadsereg, plusz a légvédelem fele.

    - A háború első éjszakájára döntést kellett hozni, hogy a lérak, vagy a vadászok szálljanak szembe a NATO-val.
    91-ben Irak a lérakot választotta, amit a csali célok után érkező HARM-ok megtizedeltek, így a szerbek inkább a MiG-29-re szavaztak.

    - Nem volt ezres/százas/húszas nagyságrendű NATO vadász a harci zónában.
    Szerbiát a NATO két részre osztotta, Belgrád - észak, illetve Koszovó - dél.
    A két rész egységei egymástól teljesen függetlenül tevékenykedtek.
    Egy adott részen eleinte 4db F-15C (CAP) + 4db F-16CJ (SEAD) gép őrjáratozott.
    Északon csak lopakodó bombázók (általában 8~10db F-117A + 2db B-2) repültek a fenti 4+4 gépen kívül, nem volt több vadász.
    A háború későbbi részében előfordult már, hogy csak 4db F-16CJ (CAP+SEAD) jutott északra.

    - Nem annyira egyszerű megoldani a CAP váltást, mivel nem tudod mennyi üzemanyagot használ el a CAP adott idő alatt.
    Ez főleg akkor jelentett gondot, amikor összesen 4db F-16CJ adott (CAP+SEAD) feladatot, és lérak elleni harcban ment a fáklya - gyorsan fogyott az üzemanyag.
    Ha a CAP üzemanyaga elfogyott, kiparancsolták a harci zónából a bombázókat, amíg az új CAP meg nem érkezett (vagy a régi újra nem töltött)

    - Aki azzal érvel, hogy a szerb MiG-29-esek éjszaka mentek radar nélkül bevetésre...
    A radar hiszti amúgy a háború alatt folyamatos volt a pilóták részéről, ezért március 28-án a légierő egyik parancsnoka tesztrepülésre vitt egy MiG-29-est. (18105)
    Akkor persze semmi gondja sem volt a radarnak.

    - Elég sok sikeres beaming manővert bemutattak a MiG-29 pilóták, ez is bizonyítja, hogy az RWR is működött a gépükön.

    - Miért nem zavarták a MiG-29-esek az F-15C radarját?
    Mert nincs a fedélzeten zavaróberendezés. (MN időben csak a Szu-22M3-nak volt zavaró berendezése, meg két helikopternek)

    - MiG-29 földi rávezetés végig üzemelt, nem zavarták.

    - Az összes lérak osztály kitelepült a háború előtti napon, nemcsak Dani Zoliék.
    Volt amelyik még messzebbre is Belgrádtól.
    Gyakorlatilag mindegyik lérak osztály Belgrádtól 10..30km-re üzemelt, a számára megadott "tortaszeletben".
    Minden indítás után áttelepültek.
    A MiG-ek is áttelepültek de közben a 18110-est sikerült a háború előtti napon összetörni.

    MiG-29-est nem lőtt le KUB, mivel nem is volt a környéken.
    KUB találatot nem él túl egy pilóta, mivel ellentétben a Nyevával, jellemzően telibeveri a célt, és jelentős a harci rész tömege.

    - P-18-ason volt lehetőség játszani az üzemi frekvenciával.
    Ez amúgy MN-ben is ismert, de tiltott dolog volt.
     
    misinator, fishbed, Pocok75 and 3 others like this.
  3. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    "Nem volt ezres/százas/húszas nagyságrendű NATO vadász a harci zónában."
    Itt lakom Ferihegynél, felszálló irányon. A gyalázat csúcsidejében este tíz körül öt tangergép szállt fel olyan 5-tíz perces időközben. Hát hova tették azt a tömérdek naftát? Olyan húsz gépet kellett megitatniuk.
     
  4. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    No +1 mítosz...

    - A 14db MiG-29A harci változatból, 4db volt üzemképtelen (18102, 18103, 18107, 18108), ezekből kettőt (18103, 18107) bombáztak le Batajnicán a háború folyamán, a másik kettő ma is rendszerben áll.

    Összesen 11 harci bevetést, 7 áttelepülést, és 1 (radar ellenőrző) tesztrepülést teljesítettek 78 nap alatt.

    [​IMG]
     
    fishbed likes this.
  5. emel

    emel Well-Known Member

    Északi és déli szektorban 4-4 vadász őrjáraton, 4-4 SEAD, 1-1 AWACS, 8-10 F-117, 2xB-2 = 28-30 gép (20 helyett), és ehhez hozzá lehet tenni, hogy egy B-2 vagy pláne egy AWACS többet iszik mint egy négyes kötelék F-16! Ráadásul előfordulhat, hogy egy-egy köteléket nemcsak egyszer kell feltankolni egy tartós bevetéshez. Ugye nem felejtetted el, hogy F-16-al repültek már 12 óránál hosszabb bevetést is?!! Hány légitankolás kellett ehhez?
     
    fishbed, molnibalage and gacsat like this.
  6. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Molnitol kérdezz,de ha jol emlékszem az AMRAAM elterjedéséig ccsak egy marék ami ADF F16nak volt BVR képes-amiket a 90es években aztán felajánlottak neknk is megvételre.Iraknak meg ugyanaz az exportverzió ment,ami a rácoknak is-és amit mi is kaptunk.
     
  7. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Persze. Ezt itt nem akartam részletezni, de itt előre tudtam, mikor fognak bombázni. Mondtam is, figyu, éjjel egykor fogják bombázni Belgrádot. Aztán a CNNen meg is nézhettem.
     
  8. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    ---
    Az F-16-os könnyű vadászbombázónak készült ezért csak Sidewinder rakétáka és több típusú bomba és NIR volt a fegyverzete. Az első F16 BVE gépek a NORAD alárendeltségébe tartozó honi területen állomásoztatot vadászok voltak. Az európai Falconok az MLU-val kapták meg a BVR képességet.
    Az Mirage F1 Matra Super 530 típusú légiharcrakétával BVR képességel rendelkezett. Ezek nem minden arab országba rendszeresített változatnál voltak intergárlva. Egyiptom, Jordána, Kuwait, Katar és Irak fegyverzetében voltak ilyen rakéták. Az Irakiak nem vettették be a rakétákal olvasatom szerint. Én még légigyőzelemről sem tudok a Super 530-al kapcsolatban.. Igaz nem olvastam utána..
     
  9. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Az Argik 82-ben 3db-ot indítottak (4db Magic R550, és 5db Shafrir mellett), minden eredmény nélkül.
     
    molnibalage likes this.
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Bakker, naná hogy felülmúlják az F-16-ost, hiszen annak nem volt BVR képessége 1991-ben az ADF változatot leszámítva, AIM-9 volt az egyetlen légiharc-rakéta hozzá. F-16 ADF az honi légvédelemre készült és egy sem volt Irakban belőle és akkor még nem is lehetett annyira sok, mert az elsőt 1989 feb. elején adták át és 1994-ig ment a program. Eleve az ANG-nek szánták tudommal, nem USAF-nak.
    http://www.f-16.net/f-16_versions_article14.html

    A csapásmérő hadműveletek ki voltak zárva iraki oldalról - bár Mirage F.1-gyel bepróbálkoztak a flotta ellen, de annak módja is érthetetlen, hogy milyen röhejes gépmennyiséggel - , de mivel a SV alatt nappali bevetések is voltak elvi síkon minden szutyok vadászgépet lehetett volna emelni. Az F-15 írásban is ott van, ha csak az eltúlzott gépmennyiség negyede volt meg és annak az 1/3-át emelték volna, akkor több, mint izzadhatott volna az F-15 CAP, mert azok voltak az elsődleges vadászok. A két Hornet győzemet leszámítva minden lgy-et F-15 ért repülőgép ellen, ha a maneuvering kill nem számít bele. Most képzeljük el, ha géppáros bohóckodás helyett egy időben több irányból emelnek 8 db MiG-23-at és 8 db MiG-29-est és mondjuk 6 db Mirage F1. EQ-t? Na, mennyire izzadt volna 8 db F-15C ARH nélkül?


    Gondoltam egyszer írsz valamit forrásokkal vagy bármivel érvelve. Nem sikerült. Most sem. Komolyan mondom, hogy az embernek elmegy mindentől a kedve...

    A katonaság alapból parancsuralmi rendszer. Egy diktatúrában a katonai fegyelem, ha szerinted olyan, amit te elképzelsz, akkor pislogok. Mai napig nem adott senki értelmes magyarázatot arra, hogy mi volt a buli abban, hogy a betonbunkerekben mindenféle ellenállás nélkül hagyta szaddám szétbombázni az erőket és nem emeltek fel gépeket sőt, inkább átmenekítette Iránba valami homályos reményt hajszolva...

    A világ élvonala azért túlzás, de megütötték a használható szintet.
    • Amikor a jenki F-4-ek már valódi BVR killt is értek el Vietnámban, akkor a francia vadászok radarja olyan színvonalon volt, hogy a pilóták sokszor előbb látták meg a két szép szemükkel a gépeket, mint a radar. BVR AAM nem is volt franciáknál a '70-es évekig igazából.
    • Amikor a francia csúcs decken levő gép a Etendard és az amerikai F-8 volt akkor a jenkinél az F-4 és már készült az F-14. Szóval azért túlozni nem kell. A Rafale is igen ütős 4++ gép, csak "picit" maradt le IOC-en az USA-hoz képest.

    Azt meg hanyadjára kell leírni, hogy a F-16A ADF változatot leszámítva nem volt AIM-7 képes F-16 változat, ami nem is volt 1991-ben és kvázi hadrendbe alig voltam, és hh vége miatt az AMARC-ba? Amúgy is ANG-snek volt szánva az összes emlékeim szerint és nem USAF-osnak. HTÖ, n+1 komment. Tényleg ennyire nehéz a 2x2-őt megjegyezni? Szóval nem "minimum AIM-7 képesek voltak", hanem semmiféle BVR képessége nem volt semmilyen valóban hadrendben álló F-16-nak 1991-ben.

    Te ennyire nem figyelsz? Te is write only mode-ban vagy? A választ emel is megadta, amit eddig úgy kb. hússzor írtam le.

    Így van. Csak erre jön még rá a SARCAP a túlbiztosítás miatt és maga a tankerből is lehetett még tartalék. Az EDC-s példát is mutattam. 123 db gép emelése 18 db csapásmérő célba juttatására...

    Igen, ilyet is ajánlottak, lényegében 0 órás ADF gépeket. Erre írta azt sok balfasz, hogy 20+ éves gépek. Konkrétan a HOBS képességet leszámítva sanszosan mindenben űberelte a 9.12-es 29-est.
     
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Francia Mirage pilóta is a délszláv válság idején repült hét órát. Mesélte is a problémát, hogy a gép nem igazán volt felkészítve erre és ő sem, kis híja volt, hogy össze nem pisálta magát. Szó szerint.
     
    fishbed likes this.
  12. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Énis igy tudom.Átlag F16nak nem volt BVR kéessége az AMRAAM elterjedésig.Viszont tudtommal az irakiak bevetették a Super 530ast iráni gépekkel szemben.Viszont a MiG21esik is el voltak látva Matra Magic rakétákkal.Állitólag még iráni f14est is kaptak el a kombóval.(?)F15ökkel szemben nem is,de az akkor még sláger A4/6/7,és jaguár,Tornádo gépekkel szemben bevethették volna.Üsd és fuss taktikát alkalmazva talán még az F16okkal szemben is.Adnan AWACSuk máig nem tudni biztosan,végülis működőképes volt e,de ha igen,azt sem használták.Namondjuk könnyű okoskodni és kibicelni utólag és a biztonságos távolbol.....
     
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Emlékszem, nekem azt mondta, hogy a személyi felkészítése pelenkából állt??!! És a karját széttárva: " A dicső és hősi vadászpilóta-életnek is vannak árnyoldalai!" Szergej is tudna mesélni erről nem túl vidám dolgokat a Szu-27/34 berepülési időszakából ...
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A háború után kiderült, hogy nem mind arany, ami fénylik. Próbálkoztak AWACS létrehozásával, működésképtelen vacak volt. A Szovjetuniónak sem sikerült a hh végéig valóban jól használható AWACS megalkotása. Lásd HTÖ 74. oldal.

    Azonban a radar felderítő-rendszer megfelelő képességei ellenére maga az A-50M, mint eszköz összességében a hidegháború végén nagyon messze volt még a tökéletestől és jól használható állapottól. Az oroszok saját értékelése az A-50-ről a ’90-es években napvilágot látott, amikor már őszintén írhattak erről az Avijacija i koszmonavtika-ban, a légierő lapjában:

    • Az A-50 a kívánalmakhoz képest túlsúlyos lett, ennek több oka is volt. Az egyik, hogy a szovjet elektronikai berendezések nehezebbek voltak, mint nyugati megfelelőik az E-3-ban. A másik megrendelő által állított követelmény, miszerint az A-50-nek képesnek kellett lennie mind a hadsereg, mind a flotta, mind a légierő felé a kapcsolattartásra, kommunikációra. Ezek azonban eltérő rendszereket használtak, ezért az A-50-en triplázott rendszereket kellett alkalmazni a három-irányú kommunikációhoz.
    • A „Darázs” rádiótechnikai komplexum tömege közel 20 tonna volt, a leggyengébb része a rádiótechnikai komplexumnak az "Argon" számítógép, illetve annak korlátozott kapacitása.
    • A fenti berendezések tömege miatt, hogy a futóművek túlterhelését elkerüljék, felszálláskor nem tankolhatták tele üzemanyaggal a gépet, mindössze 30 percnyi repülésre elegendővel szállhattak fel békeidőben. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy minden felszállás után az utazómagasságon azonnal légi utántöltést kellett végrehajtani, ez viszont az Il-78 tanker és az A-50 kialakítása miatt problémás volt, ugyanis az A-50-nek rendkívül rossz légi tankolási tulajdonságai voltak.
    • A tankergép örvénylése szilárdságilag veszélyes volt az antennaszerkezetre – az eleve túlsúlyos állapot miatt nem fért bele a további szerkezeti megerősítés – valamint durván befolyásolta a magasra helyezett T-vezérsíkon a vízszintes vezérsík és a magassági kormányvezérlés hatásosságát. A sikeres tankoláshoz fontos volt a profi személyzet – Oroszország pénztelensége miatt a pilóták extrém keveset repültek minden típuson a 2010-es évtizedig – illetve megfelelő időjárási körülmények kellett.
    • Az utántöltő csonk vibrációs problémái miatt a hosszú őrjáratozási idő nem mindig volt biztosítható, ezt csak a 2010-es években megkezdett korszerűsítéssel sikerült megoldani. [1] (Előfordult, hogy az utántöltő csonk letört.)
    • Csak korlátozott mértékben tudtak a személyzet számára hosszú időtartamra normális körülményeket biztosítani, ami a bevetési időt nagyban korlátozta még akkor is, ha a légi utántöltés lehetséges volt. A túlsúly és a triplázott kommunikációs rendszerek miatt nem volt hely a gépen sem pihenőfülkének sem WC-nek, így a 15 főnyi személyzet vödröt volt kénytelen használni testi szükségleteik kielégítésére.
    • A személyzetek beszámolói szerint, még ha lett volna pihenőfülke a gépen olyan magas volt a zajszint hogy pihenésről és/vagy alvásról szó sem lehetett volna. (A zaj és elektronikai szmog nem egyedi probléma, a Tu-160 típus is ettől szenvedett a korai időszakban sőt, még a ’90-es évek végén is.)

    A fenti technikai problémák kiküszöbölését Oroszország gazdasági helyzete évtizedekig gátolta, ezt csak a 2000-2010 közötti években megkezdett korszerűsítési program orvosolta ezek többségét. Erre bizonyíték az, hogy az A-50 utódja, az A-100 típus továbbra is Il-76 alapjain került kifejlesztésre. Az A-50 első változatának létrehozása óta eltelt évtizedek és műszaki fejlődés már lehetővé teszik azt, hogy a típusból valóban használható légtérellenőrzőt hozzanak létre.
    [1]
    https://htka.hu/2011/11/02/atvette-az-elso-a-50u-t-az-orosz-legiero/



    Majd pont Iraknak sikerült volna...
     
  15. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    @molnibalage
    Hát ezaz.Plusz ha közben zavaró berepülésre küldik a Szu24eiket,megosztják vele a szövetséges CAP géeket.Elvileg a Fencer elég jó REH felszerelést kapott,és elég nagy teljesitménye volt,hogy meglépjen,ha jelez a besugárzásjelző.Namondjuk nemtudom Irak mien szintű felszereltséggel kapta a Szu24eket.
    Szerbek esetében szerintem az AMRAAM már olyan szintű taktikai fölényt jelentett,hogy egy ilyen akció alighanem a bevetett géek végét is jelentette volna.De tudtak volna valószinüleg veszteséget okozni a NATO gépeknek.
     
  16. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Állitólag egy francia lokátort épitettek bele.Ha jolemlékszem átrepülték azt is Iránba.Irániak azthiszem egy darabig még kisérleteztek vele-aztán eltünt.Alighanem nem volt egy túl sikeres szerkezet
     
  17. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Ezek nem kőbe véset számok csak közelítések, de annak elég jók:
    Irak-Iráni háború. Első szám a légi győzelem, második a légi harc vesztesség, harmadik az SAM vesztesség:
    Mirage F1: 15-35-11
    MIG-21 : 32-40-?
    MIG-23: 16-56-?
    MIG-25P/PD: 5-1-0 (Szovjet források szerint: 19-2-0)
     
  18. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Ha mindegyik sokkal több légi harc veszteséggel rendelkezik, mint amennyi győzelemmel, akkor mi volt az a típus, ami tarolt? F-14, F-5, Mig-29? Sehogy sem jön ki a vége.
     
  19. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Irak-Iráni háborúban még nincs MiG29.F14 tarolt és az F4E.De az egész háború bizonytalan az adatok szempontjábol.Kölcsönösen annyi légigyözelmet jelentettek,hogy nemhogy az ellenségnek,de még a szomszédjának is 2x el kellet volna fogynia minden repülőjének........
     
    zsolti, gacsat and Pocok75 like this.
  20. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

     
    fishbed and gacsat like this.

Ezen oldal megosztása