„A Lomba folyó menti ütközet”
Miután az angolai 47. harckocsiezred nyugatról megkerülte a Lomba folyó forrását, immáron a folyó déli partján vonult a dél-afrikai 20. gépesített lövészezred irányába. Október 3-án kezdetét vette az első páncélozott járművek közti ütközet Afrika földjén a második világháború óta; „A Lomba folyó menti ütközet”.
Lőtávolságok a bozótban tíz métertől, a nyíltabb fás területen párszáz méterig terjedtek
A RATEL-90-esekből való jobb kilátás, valamint a 90mm-es löveg nagyobb tűzgyorsasága döntő fontosságúnak bizonyult.
Angolai legénységük által elhagyott T-55-ös harckocsik és OSzA-AK önjáró légvédelmi rakétakomplexum
A dél-afrikai „méhészborzok” estére teljesen felőrölték az angolai katonák harci kedvét, akik elhagyták járműveiket és a folyón átúszva próbáltak meg északra menekülni. Dél-Afrika a harckocsik és BM-21 sorozatvetők mellett zsákmányolt egy teljesen működőképes, csatamezőn a személyzete által elhagyott OSzA-AK önjáró légvédelmi rakétakomplexumot is.
bal oldalon: Johan Rankin őrnagy géppuska filmje Orlano Carbó Gárvez kapitány teljes forszázzsal menekülő MiG-23ML gépéről
jobb oldalon: angolai MiG-23-as teljes forszázson
1987 február 25-én Orlano Carbó Gárvez kapitány MiG-23ML gépével vizuális felderítést folytatott Cuito Cuanavale-től délre, amikor egy magányos dél-afrikai Mirage gépet észlelt a kubai radarszázad. Amikor Orlano megközelítette a célt, hirtelen két másik Mirage F1 AZ lepte meg hátulról, amik addig a kubai radarszázad horizontja alatt rejtetten várakoztak. A kibontakozó légiharban a Mirage gépek három dél-afrikai gyártmányú V3B Kukri infravörös önirányítású rakétát is indítottak minden eredmény nélkül. A légiharcban résztvett Johan Rankin őrnagy, Dél-Afrika kétszeres légiharc győztese is, aki ezúttal azonban hiába próbálkozott gépágyúval is, a MiG-23ML jobb gyorsulásának hála faképnél hagyta a dél-afrikai gépeket.
Szeptember 4-én a dél-afrikai 3. vadászrepülőszázad Mirage F1 CZ vadászrepülő gépeivel átköltözött az addig használt dél-nyugat afrikai Ondangwa repteréről a Lomba menti harcokhoz közelebb eső Rundu repterére.
Szeptember 10-én két Mirage F1 CZ lepett meg 10db kubai MiG-23ML gépből álló köteléket.
Amíg a kötelék 8 bombákkal felfegyverzett MiG-je vészoldás után gyorsan kereket oldott, a légifedezetet adó géppár a Mirage gépek felé fordult. A kibontakozó légiharcban Anton van Rensburg kapitány két R.550 Magic infravörös önirányítású légiharc rakétát indított eredménytelenül.
1, 1987 szeptember 27-én késő délután a Lomba folyó menti helikopteres művelet légi fedezetének szállt fel Alberto Rafael Ley Rivas őrnagy és kísérője Juan Carlos Chávez Godoy főhadnagy MiG-23ML vadászrepülő gépeikkel Menongue repteréről.
2, Fél négykor hat Mirage F1 CZ szállt fel Rundu-ról, hogy csapdát állítsanak a MiG-eknek. Az első géppárt Carlo Gagiano parancsnok, valamint Arthur Douglas Piercy kapitány, a másodikat Pierre du Pleissis és Frank Tonkin, a harmadikat Rudi Mes és Jaco Beer alkotta. Mindhárom géppár kismagasságon, a kubai radarok számára láthatatlanul repült. Céljuk, hogy túlerő és a meglepetés segítségével tőrbe csalják a MiG-eket.
3, A dél-afrikai vadászirányítás utasítására, az első két géppár jobb fordulóval 15° irányban egyenesen a MiG-ek felé fordult, a harmadik folytatta útját, hogy az esetleges erősítésként érkező kubai gépeket meglepje.
4, Az első dél-afrikai Mirage géppár 30’000 láb magasságra emelkedett, miközben a második továbbra is kismagasságon a kubai lokátorok radarhorizontja alatt, számukra láthatatlanul követte őket.
5, A Cuito Cuanavale-ban települt kubai radarszázad 130km távolságon és 175° irányban derítette fel az egyenesen a MiG-ek felé közeledő dél-afrikai Mirage géppárt. Az első észlelés után, a kubai vadászirányítók számára még 2 perc és 40 másodpercbe került, mire értesítették (felhívták) az elöljárót és megszületett az elhatározás a légiharc engedélyezésére. Ezalatt a Mach 1.3 sebességgel közeledő Mirage géppár már 40km-re megközelítette őket.
6, Mire a kubai pilóták befejezték a jobbfordulójukat 210° irányba a távolság immáron 21km-re csökkent. A MiG-ek fordulójával párhuzamosan a dél-afrikaiak is jobbfordulóba kezdtek 33° irányba, hogy a találkozásnál ők érkezzenek a nap felől.
A kubai kísérő Chávez Godoy főhadnagy 12km távolságon tudta Szapfír lokátorával követésbe fogni az egyik Mirage-t, de nem merte a szembe támadásra is alkalmas R-24R félaktív önrávezetésű légiharc rakétáját indítani, mivel a vezérgép a cél irányában előtte repült.
Eközben a vezérgépben Ley Rivas őrnagy hiába próbálkozott, képtelen volt lokátorával a célokat felderíteni. A távolság gyorsan fogyott, 8km ... 7km … 6km „nem látom őket” kiáltotta Ley Rivas egyre kétségbeesettebb hangon.
A Cuito Cuanavale-ban települt kubai radarszázad ebben a pillanatban szúrta ki a másik két dél-afrikai géppárt „vigyázzatok 6-an vannak!”.
1, Amint a Mirage vezérgép pilótája észrevette a MiG géppárt, dobták a póttartályokat…
2, … majd éles balfordulóval igyekeztek a céljaik mögé kerülni.
3, A kubai géppár a szintén éles balforduló után pont a két dél-afrikai géppel szemben találta magát.
4, Már a forduló előtt mindketten átváltottak az R-60MK infravörös önirányítású légiharc rakétára, mely szintén alkalmas volt szemből indításra. A mintegy 100 méterrel fölöttük szemből közeledő Mirage-okara mindketten indítottak. Ley Rivas őrnagy az indítás utáni pillanatban élesen oldalra rántotta gépét, hogy elkerülje az ütközést, így nem látta eredményes volt-e a rakétája.
5, Arthur Douglas Piercy kapitány éppen kibiztosította a Mirage F1 CZ DEFA gépágyúját, hátha tüzet tud nyitni a szembe repülő MiG-re, amikor egy fényes narancsszínű villanást látott a cél hasán, majd egy tömör fehér füstcsíkot húzó „telefon pózna” indult felé, elképesztő sebességgel.
Geoff Pleasance rajza
Hiába tanították meg Piercy-nek elméletben, hogy a közeledő rakétát hozzá képest 10 vagy 2 órára kell helyezni, majd a gépet a találat előtti pillanatban felrántani, a gyakorlatban az R-60MK egyre táguló spirált leírva közelített, így Piercy egy pillanatig abban sem volt biztos, hogy ő a célpont. A következő pillanatban a rakéta elhúzott a jobb szárnya felett, majd egy tompa puffanás után enyhe ütést érzett a gépén.
A kubai kísérő, Chávez Godoy főhadnagy R-60MK rakétája eközben ártalmatlanul húzott el Gagiano Mirage-ának kabintetője fölött.
Piercy lenézett a műszereire, de minden rendben levőnek tűnt. Amikor felpillantott, abban a pillanatban húzott el mellette a MiG.
Rádiózott Gagiano-nak hogy eltalálták, amire a vezér reakciója az volt hogy „Ok, hazamegyünk”.
Piercy a fák szintjéig zuhant, majd teljes utánégető mellett, Mach 1.1 sebességgel dél felé tartott.
A gépe tökéletesen kezelhetőnek tűnt, nem volt vibráció sem „Lehet, hogy túlreagáltam és el sem találtak?” gondolta.
Folytatás holnap...