Angola (1961-1975,1976-2002)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
3 311
17 825
113
Is.Meg a légvédelmi tűz,ami betett a légi utánpótlásnak.Meg az álcázás,ami miatt a harcászati légierő nem tudta se felderiteni,se megsemmisiteni a viet különben amcsi gyártmányú lövegeit.De a támaszpont védelmi gp tűzrendszerét bizony sáncmunkával,rohamárkok ásásával cselezték ki.De a legnagyobb húzásuk az volt,hogy képesek voltak ellátni az ostromsereget.A logisztika megoldása volt a gyözelmük igazi kulcsa.
Van erről vagy 150 oldalam.....le kellene fordítani.
Ŕöpirányok,tervek,veszteségek,stb. Majd hétvégén meglátom hogy lesz időm,aztán belekezdek,darabokban mint itt Hpasp.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
President-Ronald-Reagan-Meeting-with-Dr-Jonas-Savimbi-Regarding-Angola-in-The-Oval-Office-1-30-1986.jpg

Ronald Reagan amerikai elnök és Jonas Savimbi az UNITA vezetője az Ovális Irodában

„Az ellenségem ellenfele akár a barátom is lehetne” politikát követve, Ronald Reagan amerikai elnök 1986 január 30-án fogadta az UNITA gerillák vezetőjét, Jonas Savimbi-t a Fehér Házban.

Stinger-3.jpg

FIM-92 Stinger kézi légvédelmi rakéták

Megállapodásuk értelmében, 1986 és 1987 folyamán összesen 15 millió dollár értékben 310db korszerű FIM-92 Stinger kézi légvédelmi rakétát szállított az Egyesült Államok az UNITA gerillák részére.

1986. szeptember 13-án már meg is történt az első Stinger találat, amiben a MiG-23ML pilótája José Alberto García Flores főhadnagy életét vesztette.

A legismertebb Stinger találat azonban 1987 október 28-án történt.

Jamba-1.jpg

Ramon Quesada kapitány és Manuel Rojas Garcia ezredes MiG-21UM gépükben, majd az UNITA gerillák fogságában

15:25-kor a Lumbala vizuális felderítését végző Manuel Rojas Garcia ezredes és Ramon Quesada kapitány MiG-21UM gépét találták el az UNITA gerillái Stinger kézi légvédelmi rakétával Luvuei települése mellett, majd katapultálásuk után élve el is fogták őket.
Ők lettek a legmagasabb rangú kubaiak az UNITA gerillák fogságában.

Jamba-2.jpg

Bal oldalon: Jamba az UNITA főhadiszállása
Jobb oldalon: „Jamba az elefántok és a kiszáradt folyók földje a világ végén, amiből bátorság és hősiesség sarjad” hirdeti a Savimbi-t ábrázoló tábla


Az elfogott kubai pilótákat Jamba-ba az UNITA főhadiszállására hurcolták a gerillák, ahol 10 hónapos raboskodás várt rájuk.

Jamba-3.jpg

Bal oldalon: Savimbi és a két kubai pilóta.
Jobb oldalon: Immáron az Elefántcsontparti követségen


Végül 1988 augusztus 24-én az Elefántcsontparti elnök közbenjárására engedte el őket Savimbi.
Jamba-ból Dél-Nyugat Afrikán át az Elefántcsontpartra szállították őket, majd onnan haza Kubába.

Jamba-4.jpg

Elnöki fogadtatás Kubában

Hazatértükkor személyesen a kubai elnök Fidel Castro és a kubai hadsereg parancsnoka Raul Castro várta őket a reptéren.

Jamba-5.jpg

Manuel Rojas Garcia a volt UNITA gerillával, aki lelőtte gépüket és Renato Campos tábornokkal, aki elfogta majd Jamba-ba kísérte őket

25 évvel később Manuel Rojas Garcia visszatért az immáron békében fejlődő Angolába és találkozott a volt UNITA gerillával, aki lelőtte gépüket, illetve az addigra már angolai tábornoki rangban szolgáló Renato Campos-al aki negyed századdal korábban még az UNITA színeiben elfogta majd Jamba-ba kísérte őket.



A folytatásban "ez a harc lesz a végső..."
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 467
93
A kubai filmgyártást többször megihlették a forradalmi, illetve kubai részvételű közép-amerikai és afrikai katonai események. Ezekről olyan hazafias filmek készültek, amelyek jeleneteiben gyakran a kubai légierő aktuális egységei játszották el a háborús eseményeket.

Mi-G-21bis.jpg

Fotó: A Kubai Légierő MiG-21bis repülőgépe, angolai festéssel a kormányfelületén, filmforgatás közben.


Ilyen a 2008-ba bemutaott Kangamba című film is, mely a nyolcvanas évek első felében játszódott Angolában:


A 2007 és 2008 között forgatott filmben a kubai légierő MiG-21-es, An-26-os repülőgépei és Mi-17-es helikopterei játszák az angolai légierő gépeinek szerepét. Bár a pontos alváltozatok nem mindig stimmeltek, de ez csak egy haditechnikai fórumon tűnhet fel.

Mi-G-21-MF-bis.jpg

Fotó: Egy angolai MiG-21MF jelzéseit vislő, a valóságban kubai MiG-21bis-t álcáznak 2007-ben a film kellékeként.


Mi-17.jpg

Fotó: A filmben angolai Mi-8T helikopter játszó kubai Mi-17-es, a későbbi üzemelése során is megőrizte az angolai H-02-es jelzést.


Mi-G-21-PFM.jpg

Fotó: A film repülős jelenetinek nagyrészét az nyugat-kubai San Julián repülőterén vették fel. Itt helyi kubai kiképző repülőezred, már korábban selejtezett MiG-21PFM-jei világos terepszínt kaptak, hogy statisztaként résztvehessenek a filmben. A filmben szereplő PFM alváltozata megegyezik az Angolában használtakkal. Mindkét helyen a gorkiji gyárban, eredetileg a Szovjet Frontlégierő számára készült MiG-21PFM-eket alkalmaztak, melyeket használtan vettek át. A képen látható statiszták, 1982-ben érkeztek Kubába, hogy a megnövekedett igényeket kiszolgáló új kubai repülőiskolában szolgáljanak. Ezeket a példányokat végül a kilencvenes években selejtezték, majd hattyúdalként rá bőtíz évre még új festéssel kellékek lehettek a filmben.


Kangamba.jpg

Fotó: Ahol az angolai vadászrepülőgépek repültek is a filmben, ott vagy kubai MiG-21bis-eket, vagy trükkfelvételeket használtak. A filmben repülő MiG-21bis-ek, a Kubai Légierőtől sokkal világosabb, papagáj festést kaptak, aminek nem volt sok köze a valódi angolai példányok kinézetéhez.


Mi-G-21bis.jpg

Fotó: A filmben repülő kubai MiG-21bis-ek, a későbbi üzemeltetésük során is megőrizték az eltérő, filmbeli papagáj festésüket, miután azok újra a Kubai Légierő kötelékében üzemeltek San Antonio repülterén.



A fenti filmforgatás során készült képek közül, gyakran ilusztrálnak angolai eseményekről szóló cikkeket, hiszen a valóban háborúban készült, gyakran rossz minőségű fekete-fehér történelmi képek helyett ezek jó minőségű és színes példányok. Bár mi most már tudjuk, hogy ezek bő húsz évvel később, Angola helyett, az óceán másik oldalán Kubában készültek, egy filmforgatáson.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A kubai filmgyártást többször megihlették a forradalmi, illetve kubai részvételű közép-amerikai és afrikai katonai események. Ezekről olyan hazafias filmek készültek, amelyek jeleneteiben gyakran a kubai légierő aktuális egységei játszották el a háborús eseményeket.

Mi-G-21bis.jpg

Fotó: A Kubai Légierő MiG-21bis repülőgépe, angolai festéssel a kormányfelületén, filmforgatás közben.


Ilyen a 2008-ba bemutaott Kangamba című film is, mely a nyolcvanas évek első felében játszódott Angolában:


A 2007 és 2008 között forgatott filmben a kubai légierő MiG-21-es, An-26-os repülőgépei és Mi-17-es helikopterei játszák az angolai légierő gépeinek szerepét. Bár a pontos alváltozatok nem mindig stimmeltek, de ez csak egy haditechnikai fórumon tűnhet fel.

Mi-G-21-MF-bis.jpg

Fotó: Egy angolai MiG-21MF jelzéseit vislő, a valóságban kubai MiG-21bis-t álcáznak 2007-ben a film kellékeként.


Mi-17.jpg

Fotó: A filmben angolai Mi-8T helikopter játszó kubai Mi-17-es, a későbbi üzemelése során is megőrizte az angolai H-02-es jelzést.


Mi-G-21-PFM.jpg

Fotó: A film repülős jelenetinek nagyrészét az nyugat-kubai San Julián repülőterén vették fel. Itt helyi kubai kiképző repülőezred, már korábban selejtezett MiG-21PFM-jei világos terepszínt kaptak, hogy statisztaként résztvehessenek a filmben. A filmben szereplő PFM alváltozata megegyezik az Angolában használtakkal. Mindkét helyen a gorkiji gyárban, eredetileg a Szovjet Frontlégierő számára készült MiG-21PFM-eket alkalmaztak, melyeket használtan vettek át. A képen látható statiszták, 1982-ben érkeztek Kubába, hogy a megnövekedett igényeket kiszolgáló új kubai repülőiskolában szolgáljanak. Ezeket a példányokat végül a kilencvenes években selejtezték, majd hattyúdalként rá bőtíz évre még új festéssel kellékek lehettek a filmben.


Kangamba.jpg

Fotó: Ahol az angolai vadászrepülőgépek repültek is a filmben, ott vagy kubai MiG-21bis-eket, vagy trükkfelvételeket használtak. A filmben repülő MiG-21bis-ek, a Kubai Légierőtől sokkal világosabb, papagáj festést kaptak, aminek nem volt sok köze a valódi angolai példányok kinézetéhez.


Mi-G-21bis.jpg

Fotó: A filmben repülő kubai MiG-21bis-ek, a későbbi üzemeltetésük során is megőrizték az eltérő, filmbeli papagáj festésüket, miután azok újra a Kubai Légierő kötelékében üzemeltek San Antonio repülterén.



A fenti filmforgatás során készült képek közül, gyakran ilusztrálnak angolai eseményekről szóló cikkeket, hiszen a valóban háborúban készült, gyakran rossz minőségű fekete-fehér történelmi képek helyett ezek jó minőségű és színes példányok. Bár mi most már tudjuk, hogy ezek bő húsz évvel később, Angola helyett, az óceán másik oldalán Kubában készültek, egy filmforgatáson.

Canganba ostromáról korábban írtam, imhol egy jellemző filmjelenet (MiG-21-esek nem irányított rakétákkal tüzelnek, megérkezik az erősítés helikopteren):

 
T

Törölt tag 1945

Guest
A szovjet és a kubai katonai tanácsadók véleménye az angolai helyzet megoldásának módjáról szinte az egész konfliktus alatt különbözött.
A kubaiak, akik az emberanyagot adták az angolai háborúhoz, Közép és Dél-Amerikában a gerilla hadviseléshez, illetve az az elleni harcban voltak jártassak. A szovjetek, akik a technikát adták a hidegháború európai hadszínterén készültek összfegyvernemi harcra, alapvetően gépesített és harckocsi hadosztályokkal.

11.jpg

Szovjet páncélozott technika exportja Angolába 1983 és 1987 között

1983 és 1987 között a Szovjetunió egy teljes gépesített hadosztály felszereléséhez szükséges mennyiségű páncélozott technikát szállított Angolába.

174909-07-A-government-soldier-walks-by-a-mobile-radar-station-October-25-1993-in-Menogue-Angola-Ang.jpg

Bal oldalon: OSzA-AK önjáró légvédelmi rakétakomplexum kezelőinek oktatása Angolában
Jobb oldalon: Angolai harckocsizó


A nyolcvanas évek közepéhez képest már erősen másodvonalas páncélozott technika mellett, 1986-ban a leendő gépesített hadosztály számára 8db a kor színvonalán álló OSzA-AK (NATO jelölése: SA-8B Gecko) önjáró légvédelmi rakétakomplexum is leszállításra került.

13.jpg

Szovjet tanácsadók Angola térképével

A szovjetek szerint a kubaiak gerilla ellenes taktikája sehová sem vezet és ideje egy gépesített összfegyvernemi hadosztály bevetésével végleg megtörni az UNITA gerillák ellenállását. A szovjet tanácsadók elképzelése szerint, a Menongue – Cuito Cuanavale út biztosítása mellett, a hadosztály Cuito Cuanavale-ból megindulva elfoglalja az UNITA gerillák ellenőrzése alatt álló Mavinga repterét, ahonnan már könnyen elérhetővé válik Savimbi utolsó fő bázisa Jamba településén Angola dél-keleti sarkában.

14.jpg

Fidel Castro kubai elnök és Mihail Szergejevics Gorbacsov az Szovjetunió Kommunista Pártjának főtitkára

A kubaiak szerint viszont az egész elképzelés teljesen nélkülözte a terep és a jellemzően analfabéta kényszersorozott angolai katonák harci moráljának ismeretét, így Fidel Castro személyes döntése alapján, a kubai kontingens kimaradt az akcióból, szerepük csak a megindulási pont, Cuito Cuanavale településének biztosítására terjedt ki.
A szovjetek által felszerelt gépesített hadosztály így 100%-ban angolai katonákból állt.

A készülődés hírére, Dél-Afrika 73db különféle változatú RATEL „méhészborz” gyalogsági harcjárművel felszerelt ezredet küldött az UNITA megsegítésére, az „Operation Moduler” művelet keretében. A konfliktus eszkalációját elkerülendő, dél-afrikai harckocsik ekkor még nem kerültek bevetésre Angolában.

15.jpg

Dél-Afrikai RATEL-90 „méhészborz” és Angolai T-55-ös

A dél-afrikai RATEL harcjárműcsaládot MAN teherautó alvázra építették fel, páncélzata csak a kézifegyverek tüzének állt ellen.
A főfegyverzete alapján jelölt több RATEL-20/60/81/90/ZT3 változata készült; 20mm-es gépágyúval, 60mm-es gránátvetővel, 81mm-es aknavetővel, 90mm-es löveggel, illetve ZT3 Ingwe páncéltörő rakétával.

A RATEL-90 Denel GT-2 90mm-es lövegének kumulatív lőszere 320mm páncélzatot volt képes átütni, 850m pásztázott lőtávolságon.
A löveg nem rendelkezett stabilizátorral és csak a megállást követően a jármű kirugózása után lehetett vele pontosan tüzelni.
A szovjetek által szállított T-55-ös harckocsi szemből 200mm vízszintes páncélvastagsággal rendelkezett, két síkban stabilizált 100mm-es D10-T2Sz lövegével menetközben is lehetett tüzelni és bármely páncéltörő lőszerével kilométeren túlról is végzetes találatot érhetett el a RATEL-90-en.

16.jpg

"Saludando a Octubre” hadművelet, pirossal az angolai, fehérrel a dél-afrikai alakulatok

A „Szovjet Nagy Októberi Szocialista Forradalom” előtt tisztelgő "Saludando a Octubre” hadművelet 1987 augusztus 14-én vette kezdetét, amikor az angolai gépesített hadosztály elhagyta a kubaiak által biztosított Cuito Cuanavale települését (fenti térkép bal felső sarkában) és megindult Mavinga felé (fenti térkép jobb alsó sarkában).
Hogy elkerüljék az UNITA gerillák által állított esetleges csapdákat, a négy angolai ezred* dél-keleti irányban rövidesen elhagyta a régi portugál utat (a fenti térképen sárga vonal) és a bozótosban közelített a Lomba folyó felé.
A dél-afrikai 20. gépesített lövész ezred** a Lombától délre várta a jelentős túlerőben lévő támadókat.


*Itt jegyezném meg, hogy az angolai alakulatok eredeti elnevezése BrIM (portugálul - Brigada de Infantaria Motorizada) volt, ami viszont ténylegesen hidegháborús szovjet állománytáblájú gépesített lövészezredet takart, így a továbbiakban azoknak is nevezem őket.

** A dél-afrikai alakulat angol jelzése 20 SA Brigade, de kétezer fős létszáma, és 73db különféle változatú RATEL harcjárműve és három zászlóaljból álló szervezete szintén egy ezred méretű összfegyvernemi alakulatot takart.


17.jpg

Bal oldalon: 155mm-es G-5 tarack
Jobb oldalon: AM.3C Bosbok (920) könnyű repülőgép


A dél-afrikaiak nagyon bíztak a 155mm-es G-5 tarackjaik képességeiben, amik 43.5kg-os repesz romboló gránátjaikat 42km-re voltak képesek ellőni, melynek időzítő gyújtóját számítógép programozta, azok így a célpont fölött 20m-el robbantak és beterítették az alattuk lévő területet 5000db forró repesszel. A pontos belövéshez az Olaszországból 1972 és 1974 között beszerzett 40db AM.3C Bosbok (920..959) könnyű repülőgépek egyikét használták, amely a fák szintjének vonalában, vagy akár azok között cikázva repült.

Szeptember 3-án, azonban a tüzérségi megfigyelést végző AM.3C Bosbok (934) gépet OSzA-AK légvédelmi rakétatalálat érte, Richard William Glynn hadnagy pilóta és Johann Christiaan Du Randt parancsnok tüzérségi megfigyelő a találat pillanatában életét vesztette.



A folytatásban "erőszakos" folyami átkelés...
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 424
59 578
113
Nem akkoriban volt egy óriàsi botrány, mert az osztràk államositott ipar ( VOEST) lelkesen szállitotta Del-Afrikànak azokat a 155mm-es GHN-45 Noricum tarackokat?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
terkep-11.jpg


Miközben a jobbszárnyon haladó angolai 59. gépesített lövészezred átkelt a Cuzizi folyón nyugatról-keleti irányban, a 47. harckocsiezred nyugat felé fordult, hogy megkerülje a Lomba folyó forrását.

TMM.jpg

TMM nehéz hídrakó gépkocsi

Szeptember 9-én az addig középen haladó 21. gépesített lövészezred egy TMM nehéz hídrakó gépkocsi segítségével tervezte az átkelést a 6-8m széles Lomba folyón megvalósítani. A folyót itt egy 2.5km széles nyílt terület öleli körbe és csak utána kezdődik a környékre jellemző bozótos.

18.jpg

bal oldalon: RATEL-ZT3 prototípus parancsnoka Hannes Nortman őrnagy és legénysége Johan Jacobs, Neels Claasen és Darren Nelson
középen: RATEL-ZT3 prototípus álcázva a bozótban
jobb oldalon: az 5km hatótávolságú ZT3 „Ingwe” tandem kumulatív harci résszel rendelkező, lézernyaláb irányítású páncéltörő rakéta 1000mm-es homogén páncélátütése


10-én reggel ért a helyszínre a dél-afrikai ZT3 „Ingwe” (magyarul: „Leopárd”) tandemfejes lézernyaláb irányítású páncéltörő rakétákkal felszerelt RATEL prototípus és a mocsár szélén a bozótosban helyezkedett el. A Lomba folyó északi partján az angolai katonák zsebre dugott kézzel, csoportokba verődve bámulták a hídrakás műveletét.
Az első három angolai T-54-es rövidesen át is kelt a folyón.

19.jpg

balra: RATEL-ZT3 a mocsárszéli bozótosban
jobbra: RATEL-ZT3 páncéltörő rakéták
utántöltése

A dél-afrikai páncéltörő jármű pár perc lefolyása alatt összesen 8db ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakétát indított több állásváltás és gyors utántöltések segítségével, amivel mind a három a folyón átkelt T-54-est megsemmisítik, két kezelői hibázás és három műszaki hibát produkáló rakéta elhasználása mellett.

20.jpg

A három ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakéta által kilőtt T-54-es a Lomba folyó déli partján a nyílt területen

Mivel az „Iron Maiden”-re elkeresztelt RATEL-ZT3 jármű prototípus volt, így első éles bevetését fekete doboz rögzítette, ami az alábbi linken meghallgatható…


00:02 Az első ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakéta indítása, a rakéta elvesztette az őt célba vezető lézernyalábot így indítása után alig 200m repülés után függőleges emelkedés végén önmegsemmisített.

00:29 Második ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakéta indítása, a rakéta hasonlóan viselkedett, mint az első. „F*ck!”

00:48 Harmadik ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakéta indítása sikertelen, az nem hagyja el a kilövő állványt.
„Nothing?” Semmi? „Get out from here!” Tünés innen vezényel Nortman őrnagy.

00:53-01:39 Állásválltás, utántöltés. (1:20-nál az utántöltés ki van vágva)

01:40 Negyedik ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakéta indítása, a rakéta eltalálja az első T-54-est, aminek tornya a találat következtében lerepül. Elkaptam, elkaptam! („I got him! I got him!”) kiabálja Darren Nelson az irányzó.
„Pull back!” Tolassunk vissza vezényel Nortman őrnagy.

01:50-02:06 Újabb állásválltás.

02:14 Ötödik ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakéta indítása, a rakéta a célpont előtt a földbe csapódik, kezelői hibázásként elkönyvelve.
A túlzottan izgatott Darren Nelson irányzó sisakjára ekkor az őrnagy jó nagyot csapott, hogy az lenyugodjon, és jobban koncentráljon a rakéta célravezetése közben.

02:20-04:10 Újabb állásválltás, utántöltés.

04:16 Hatodik ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakéta indítása, a rakéta eltalálja a második T-54-est, ami a találat után kigyullad és megáll. „Wooouuu!” kiáltja az irányzó.

04:44 Hetedik ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakéta indítása, a rakéta eltalálja a harmadik T-54-est, aminek tornyát a robbanás a harckocsitest hátuljára löki.
„Wooouuu! Yes! Yes!” Igen, igen kiabálja az irányzó.
„Ok, pull back!” Ok, tolassunk vissza vezényel Nortman őrnagy.

Nincs a felvételen a nyolcadik és egyben utolsó ZT3 „Ingwe” páncéltörő rakéta indítása, a rakéta a TMM nehéz hídrakó gépkocsi előtt a földbe csapódik, kezelői hibázásként elkönyvelve, így azt végül az egyik RATEL-90-es lőtte ki.

21.jpg

Ballra: három kilőtt angolai T-54-es ég a Lomba folyó menti nyílt területen
Jobbra: kiégett TMM nehéz hídrakó gépkocsi


Az átkelés meghiúsulása után az angolai 21. gépesített lövészezred visszahúzódott a nyílt mocsárból a folyó északi oldalán elterülő bozótosba.


A folytatásban az első páncélozott járművek közti ütközet Afrika földjén a második világháború óta...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 185
113
ZT3 Ingwe Izraellel közös fejlesztés,a TOW rakétábol lett továbbfejlesztve.Izraeli változata a MAPATS.Nem teljesen egyformák,a zsidó változat lézer vezetősugaras(mint a Kornet),de az Ingwenek valószinűleg van ilyen és félaktiv lézeres önirányitású változata is.Sorozatgyártásra a félaktiv változat került.
Ma is gyártják,Algéria a búr modernizálással megvette a Mi17/24 tipusokra.Irak pedig az Airbus H135 tipuson alkalmazza,és be is vetették az ISIS ellen.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
ZT3 Ingwe Izraellel közös fejlesztés,a TOW rakétábol lett továbbfejlesztve.Izraeli változata a MAPATS.Nem teljesen egyformák,a zsidó változat lézer vezetősugaras(mint a Kornet),de az Ingwenek valószinűleg van ilyen és félaktiv lézeres önirányitású változata is.Sorozatgyártásra a félaktiv változat került.
Ma is gyártják,Algéria a búr modernizálással megvette a Mi17/24 tipusokra.Irak pedig az Airbus H135 tipuson alkalmazza,és be is vetették az ISIS ellen.

ZT3 is lézer vezetősugaras.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 185
113
ZT3 is lézer vezetősugaras.
Upsz,rosszul irtam,közben mást is csinálok,mea culpa.Az akkori változat biztos,de a most gyártott változatokat már félaktivnak irják-illetve hol ennek,hol annak.YTon van fent videó algériai SuperHindről,hogy külső célmegjelölővel csinál céllövészetet.
A 87es változat vezetősugaras.
fee0d-ingwe2-bmp.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 223
83 873
113
Azt arulja mar el nekem valaki,bogy egy 6-8 meter széles folyón mi a bűbánatért nem zavartak át 1-2 század gyalogságot biztosítani?
No meg az a 3 harckocsi is megéri a pénzét.
Aki nem vesz észre 2 ATGM indítást az meg is érdemli,hogy kilőjék...

Biztosíthatok mindenkit,hogy egy ATGM indítás marha hangos és nagy füst/fényhatással jár.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Azt arulja mar el nekem valaki,bogy egy 6-8 meter széles folyón mi a bűbánatért nem zavartak át 1-2 század gyalogságot biztosítani?
No meg az a 3 harckocsi is megéri a pénzét.
Aki nem vesz észre 2 ATGM indítást az meg is érdemli,hogy kilőjék...

Biztosíthatok mindenkit,hogy egy ATGM indítás marha hangos és nagy füst/fényhatással jár.

Érdemes meghallgatni a felvételt...
... egyáltalán nem hallom rajta, hogy egyáltalán lőnének rájuk, bármivel is.
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
3 311
17 825
113
Van erről vagy 150 oldalam.....le kellene fordítani.
Ŕöpirányok,tervek,veszteségek,stb. Majd hétvégén meglátom hogy lesz időm,aztán belekezdek,darabokban mint itt Hpasp.
Látom a like-okat.
Jelzem ,folyamatban. A bevezető már kész,Hpasp,és Molni már lektorálta.
Kb jövőhét végén elkezdem felpakolni.
(Tabletten vagyok,PC-ről fogom felrakni)
Mazsolázok az anyagban, hogy érdekességek legyenek benne,amik eddig magyarul nem nagyon jelentek meg.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
terkep-12.jpg

„A Lomba folyó menti ütközet”

Miután az angolai 47. harckocsiezred nyugatról megkerülte a Lomba folyó forrását, immáron a folyó déli partján vonult a dél-afrikai 20. gépesített lövészezred irányába. Október 3-án kezdetét vette az első páncélozott járművek közti ütközet Afrika földjén a második világháború óta; „A Lomba folyó menti ütközet”.

22.jpg

Lőtávolságok a bozótban tíz métertől, a nyíltabb fás területen párszáz méterig terjedtek

A RATEL-90-esekből való jobb kilátás, valamint a 90mm-es löveg nagyobb tűzgyorsasága döntő fontosságúnak bizonyult.

23.jpg

Angolai legénységük által elhagyott T-55-ös harckocsik és OSzA-AK önjáró légvédelmi rakétakomplexum

A dél-afrikai „méhészborzok” estére teljesen felőrölték az angolai katonák harci kedvét, akik elhagyták járműveiket és a folyón átúszva próbáltak meg északra menekülni. Dél-Afrika a harckocsik és BM-21 sorozatvetők mellett zsákmányolt egy teljesen működőképes, csatamezőn a személyzete által elhagyott OSzA-AK önjáró légvédelmi rakétakomplexumot is.

24.jpg

bal oldalon: Johan Rankin őrnagy géppuska filmje Orlano Carbó Gárvez kapitány teljes forszázzsal menekülő MiG-23ML gépéről
jobb oldalon: angolai MiG-23-as teljes forszázson


1987 február 25-én Orlano Carbó Gárvez kapitány MiG-23ML gépével vizuális felderítést folytatott Cuito Cuanavale-től délre, amikor egy magányos dél-afrikai Mirage gépet észlelt a kubai radarszázad. Amikor Orlano megközelítette a célt, hirtelen két másik Mirage F1 AZ lepte meg hátulról, amik addig a kubai radarszázad horizontja alatt rejtetten várakoztak. A kibontakozó légiharban a Mirage gépek három dél-afrikai gyártmányú V3B Kukri infravörös önirányítású rakétát is indítottak minden eredmény nélkül. A légiharcban résztvett Johan Rankin őrnagy, Dél-Afrika kétszeres légiharc győztese is, aki ezúttal azonban hiába próbálkozott gépágyúval is, a MiG-23ML jobb gyorsulásának hála faképnél hagyta a dél-afrikai gépeket.

Szeptember 4-én a dél-afrikai 3. vadászrepülőszázad Mirage F1 CZ vadászrepülő gépeivel átköltözött az addig használt dél-nyugat afrikai Ondangwa repteréről a Lomba menti harcokhoz közelebb eső Rundu repterére.

Szeptember 10-én két Mirage F1 CZ lepett meg 10db kubai MiG-23ML gépből álló köteléket.
Amíg a kötelék 8 bombákkal felfegyverzett MiG-je vészoldás után gyorsan kereket oldott, a légifedezetet adó géppár a Mirage gépek felé fordult. A kibontakozó légiharcban Anton van Rensburg kapitány két R.550 Magic infravörös önirányítású légiharc rakétát indított eredménytelenül.

Mirage-kill-map.jpg


1, 1987 szeptember 27-én késő délután a Lomba folyó menti helikopteres művelet légi fedezetének szállt fel Alberto Rafael Ley Rivas őrnagy és kísérője Juan Carlos Chávez Godoy főhadnagy MiG-23ML vadászrepülő gépeikkel Menongue repteréről.

2, Fél négykor hat Mirage F1 CZ szállt fel Rundu-ról, hogy csapdát állítsanak a MiG-eknek. Az első géppárt Carlo Gagiano parancsnok, valamint Arthur Douglas Piercy kapitány, a másodikat Pierre du Pleissis és Frank Tonkin, a harmadikat Rudi Mes és Jaco Beer alkotta. Mindhárom géppár kismagasságon, a kubai radarok számára láthatatlanul repült. Céljuk, hogy túlerő és a meglepetés segítségével tőrbe csalják a MiG-eket.

3, A dél-afrikai vadászirányítás utasítására, az első két géppár jobb fordulóval 15° irányban egyenesen a MiG-ek felé fordult, a harmadik folytatta útját, hogy az esetleges erősítésként érkező kubai gépeket meglepje.

4, Az első dél-afrikai Mirage géppár 30’000 láb magasságra emelkedett, miközben a második továbbra is kismagasságon a kubai lokátorok radarhorizontja alatt, számukra láthatatlanul követte őket.

5, A Cuito Cuanavale-ban települt kubai radarszázad 130km távolságon és 175° irányban derítette fel az egyenesen a MiG-ek felé közeledő dél-afrikai Mirage géppárt. Az első észlelés után, a kubai vadászirányítók számára még 2 perc és 40 másodpercbe került, mire értesítették (felhívták) az elöljárót és megszületett az elhatározás a légiharc engedélyezésére. Ezalatt a Mach 1.3 sebességgel közeledő Mirage géppár már 40km-re megközelítette őket.

6, Mire a kubai pilóták befejezték a jobbfordulójukat 210° irányba a távolság immáron 21km-re csökkent. A MiG-ek fordulójával párhuzamosan a dél-afrikaiak is jobbfordulóba kezdtek 33° irányba, hogy a találkozásnál ők érkezzenek a nap felől.

A kubai kísérő Chávez Godoy főhadnagy 12km távolságon tudta Szapfír lokátorával követésbe fogni az egyik Mirage-t, de nem merte a szembe támadásra is alkalmas R-24R félaktív önrávezetésű légiharc rakétáját indítani, mivel a vezérgép a cél irányában előtte repült.

Eközben a vezérgépben Ley Rivas őrnagy hiába próbálkozott, képtelen volt lokátorával a célokat felderíteni. A távolság gyorsan fogyott, 8km ... 7km … 6km „nem látom őket” kiáltotta Ley Rivas egyre kétségbeesettebb hangon.

A Cuito Cuanavale-ban települt kubai radarszázad ebben a pillanatban szúrta ki a másik két dél-afrikai géppárt „vigyázzatok 6-an vannak!”.

On-27-September-1987-Captain-Arthur-Piercy-s-Mirage-FICZ-Mirage-2-in-the-diagram-took-a-missile-hit.jpg


1, Amint a Mirage vezérgép pilótája észrevette a MiG géppárt, dobták a póttartályokat…

2, … majd éles balfordulóval igyekeztek a céljaik mögé kerülni.

3, A kubai géppár a szintén éles balforduló után pont a két dél-afrikai géppel szemben találta magát.

4, Már a forduló előtt mindketten átváltottak az R-60MK infravörös önirányítású légiharc rakétára, mely szintén alkalmas volt szemből indításra. A mintegy 100 méterrel fölöttük szemből közeledő Mirage-okara mindketten indítottak. Ley Rivas őrnagy az indítás utáni pillanatban élesen oldalra rántotta gépét, hogy elkerülje az ütközést, így nem látta eredményes volt-e a rakétája.

5, Arthur Douglas Piercy kapitány éppen kibiztosította a Mirage F1 CZ DEFA gépágyúját, hátha tüzet tud nyitni a szembe repülő MiG-re, amikor egy fényes narancsszínű villanást látott a cél hasán, majd egy tömör fehér füstcsíkot húzó „telefon pózna” indult felé, elképesztő sebességgel.

geoff-pleasance-sketch-pdc.jpg

Geoff Pleasance rajza

Hiába tanították meg Piercy-nek elméletben, hogy a közeledő rakétát hozzá képest 10 vagy 2 órára kell helyezni, majd a gépet a találat előtti pillanatban felrántani, a gyakorlatban az R-60MK egyre táguló spirált leírva közelített, így Piercy egy pillanatig abban sem volt biztos, hogy ő a célpont. A következő pillanatban a rakéta elhúzott a jobb szárnya felett, majd egy tompa puffanás után enyhe ütést érzett a gépén.

A kubai kísérő, Chávez Godoy főhadnagy R-60MK rakétája eközben ártalmatlanul húzott el Gagiano Mirage-ának kabintetője fölött.

Piercy lenézett a műszereire, de minden rendben levőnek tűnt. Amikor felpillantott, abban a pillanatban húzott el mellette a MiG.
Rádiózott Gagiano-nak hogy eltalálták, amire a vezér reakciója az volt hogy „Ok, hazamegyünk”.
Piercy a fák szintjéig zuhant, majd teljes utánégető mellett, Mach 1.1 sebességgel dél felé tartott.

A gépe tökéletesen kezelhetőnek tűnt, nem volt vibráció sem „Lehet, hogy túlreagáltam és el sem találtak?” gondolta.



Folytatás holnap...