Angola (1961-1975,1976-2002)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
T-34 Angolában(II.)

deddd211ca3c61d1fdaaca53960e428a.jpg

Dél-afrikai katonák T-34-t vizsgálnak

W4zz6-Iv-1.jpg


UNITA T-34-ei

Két T-34-t (valószínűleg Dél-Afriká adta át a „Protea” hadművelet zsákmányanyagából) az UNITA hadereje üzemeltette. Nyilvánvaló, hogy az UNITA-nak sokkal nehezebb volt alkatrészeket beszereznie, min a FAPLA kommunistáknak, T-34 harckocsijaik alkalmazásáról vagy végső sorsukról mit sem tudunk.

UNITA-T-55-BTR-1987-88.jpg

Az UNITA T-55 és BTR-60 oszlopa. Dél-Afrika a zsákmányolt hadianyag egy részét átadta szövetségesei részére, így kerültek harckocsik, páncélozott járművek és tüzérség az UNITA birtokába. De például Rhodéziának is átadtak 8 darab zsákmányolt T-55 harckocsit.

Operation Daisy („Százszorszép” művelet, 1981. november)

Ez a „Protea” gyorsan megtervezett folytatása volt. A hatalmas lőszermennyiség és harckocsik zsákmányolása mellett a dél-afrikaik a „Protea” művelet során olyan dokumentumok is a birtokukba kerültek, amelyek részletesen bemutatták Angola és a SWAPO együttműködését. A „Százszorszép” művelet során a dél-afrikaiak 249 mérföld mélységbe hatoltak be Angolába, a SWAPO Cherequera és a Bambi településeken működő bázisait célozva meg. A művelet húsz napot vett igénybe, ebből tizenhat napba telt a célpontokhoz eljutás és kivonulás. Az angolaiak között még mindig zűrzavar uralkodott a „Protea” művelet idején elszenvedett veszteségektől, ezért T-34-eik minimális segítséget tudtak nyújtani a SWAPO szövetségeseiknek. Mindkét bázis megsemmisült. Ezenkívül egy dél-afrikai Mirage-IIICZ lelőtt egy angolai MiG-21 „Fishbed” -et.

Operation Askari („Aszkari” művelet 1983-1984)

Az „Aszkari” művelet csaták sorozata négy dél-afrikai zászlóaljat érintett és körülbelül két hónapig tartott. 1984. január 3-án a dél-afrikaiak harcba bocsátkoztak a FAPLA 11. dandárjával és két kisebb kubai egységgel. Ezen ütközetek során világossá vált, hogy a T-34 kivonás alatt lehetett a kommunistáknál, mivel az összes bevetett harckocsi T-54/55-ös volt. Öt T-54/55-est kilőttek a Ratel-90-esek, de a második világháborús T-34-esek hiánya egyértelművé tette a dél-afrikaiak számára, hogy komolyabb páncélos fenyegetéssel kell számolniuk, mint eddig.

capturedangolant34-A-captured-T-34-is-studied-by-South-African-troops-prior-to-the-Askari-operation.jpg

Az Askari művelet során zsákmányolt T-34-t vizsgálnak dél-afrikai katonák

Cuito Cuanavale (1987-1988)

Valójában a csaták hosszú sorozata volt, a valaha volt legnagyobb gépesített csata a Szaharától délre fekvő Afrikában. Az angolai kommunista kormány azzal a kissé optimista célkitűzéssel indította a hadműveletet, hogy teljes megsemmisíti az UNITA-t és ez által befejezi az angolai polgárháborút. A Gorbacsov vezette Szovjetunió határozottan ellenezte ezt a nagy hadműveletet, azonban az angolaiak úgy döntöttek, hogy meghallgatják Castrót is, aki áldását adta a hadműveletre.



A fő előrenyomulás során, a „Saludando Octubre” fedőnevű műveletben több mint 150 FAPLA harckocsi került bevetésre - főleg T-54/55-ök, de a T-34-ek közül néhány még mindig szolgálatban állt. A harckocsi egységeket Mi-24 „Hind” harci helikopterek, valamint MiG-21 „Fishbed” és MiG-23 „Flogger” vadászgépek támogatták. A harckocs iegységeket nagyon modern SA-8 „Gecko” SAM járművek is kísérték (szinte biztosan kubai csapatok üzemeltették őket). A cél az volt, hogy átfésüljék Délnyugat-Angolát Cuito Cuanavale városától kezdve a délnyugat-afrikai Caprivi sáv határáig, teljesen felszámolva az UNITA fő fellegvárát.



A dél-afrikai válasz az angolai hadműveletre a „Moduler” művelet volt. A „Moduler” csúcspontja 1987. október 3-án volt, amikor egy tucat dél-afrikai Ratel-90-es helikoptereken szállított kommandósok és helyi UNITA-erők támogatásával megállította az angolai 47. páncélos brigádot a Lomba folyónál. A FAPLA haderő nagyon súlyos veszteségeket szenvedett el, a hadmozdulat során hatvan T-54 és T-55 harckocsi megsemmisült. A FAPLA egyik megsemmisített T-34-ét a dél-afrikaiak figyelték meg; bizonytalan volt, hogy nagy távolságról eltalálta egy Ratel-90, vagy korábban az UNITA gyalogság RPG-7-e találta el. A T-54/55-ökhöz képest a régi T-34-ek nagyon gyengén teljesítettek. Egy T-34-es század eltévedt egy sáros erdős területen, és kihagyta a harc nagy részét. A 47. páncélos dandár gyakorlatilag megsemmisült, és menekülés során felbomlott.

A vereség hatására Kubában Fidel Castro megkezdte a FAPLA vészhelyzeti újrafegyverzési programját, mivel úgy érezte, hogy ha a dél-afrikaiak és az UNITA nem csak megállítják a FAPLA támadást, hanem elfogják Cuito Cuanavale-t is, az valószínűleg az angolai kommunista rendszer végét eredményezi. 1987 novemberétől további 15 000 kubai katonát szállítottak Angolába, és az elveszett harckocsik pótlására folytatták a T-54/55-ös tengeri szállítását.

1680701.jpg



1988. január 2-án a dél-afrikaiak ellentámadásba kezdtek a „Hooper” hadművelettel. Bombázták a Cuito Cuanavale repülőtérét, aminek következtében az ottani kubai repülőgépek távoztak. Érdekesség, hogy a dél-afrikai légierő 1988. január 3-án Raptor-1 irányított fegyverrel elpusztította a Cuito folyón átívelő hidat; amikor afrikai országok először használtak „intelligens bombát” a harcban. A „Hooper” művelet során a dél-afrikai Oliphant Mk.I harckocsikat nagy mértékben használták a kommunista T-54/55-ösök ellen; azonban, amennyire ismert, egyetlen Oliphant sem találkozott T-34-el. A csata tíz T-54/55 harckocsi megsemmisítését eredményezte. A fennmaradó T-34-ek közül néhányat a folyótól délre hátra hagytak, üzemanyaghiány miatt. A dél-afrikai emberek épségben elfogtak egy kubai üzemeltetésű SA-8 „Gecko” SAM járművet is. Abban az időben a légvédelmi komplexumot szovjetek titkos rendszernek minősítették, és miután egy „Gecko” nyugati kézre került, feldühítette őket.
1988-febru-r-13-Menongue-t-l-15-km-re-d-lre.jpg

Menongue-től délre 15 kilóméterre, 1988.02.13.

T-34-19880213.jpg

Elhagyott T-34-ek, 1988. február 13.
missomboangola-A-trio-of-FAPLA-T-34s-abandoned-near-Missombo-Angola-Not-all-of-FAPLA-s-T-34-losses.jpg

A FAPLA három elhagyott T-34-e az angolai Missombo közelében. A FAPLA T-34 veszteségei nem kizárólag a harctevékenység miatt következett be. Néha, ha egy harckocsiból kifogyott az üzemanyag vagy a lőszer, a FAPLA legénysége pánikszerűen elhagyta. Máskor a meghibásodott járműveket egyszerűen leírták, mivel a kubaiaknál és a FAPLA-nál is krónikusan hiányoztak a nehéz vontató járművek, és az utak nagy részét aláaknázták.

A harcok Cuito Cuanavale közelében 1988 áprilisáig folytatódtak, de T-34-ek ebben nem vettek részt. Összességében az egész kaland vereséget jelentett a FAPLA számára, mivel nyilvánvalóan nem sikerült kiütni az UNITA-t a polgárháborúból, miközben hatalmas veszteségeket szenvedett el. Politikai szempontból ez kétértelmű volt, mivel a tartós műveletek fél éve nagyon drága volt Dél-Afrika számára, amelyet ekkor már erősen megterheltek a nemzetközi szankciók, és a legtöbb dél-afrikai egyszerűen ki akarták juttatni az országát Angolából.

megsemmis-lt-I-34.jpg

Megsemmisült T-34

A T-34 vége Angolában

1990-ben lépett hatályba az 1988. decemberi New York-i megállapodás, amely megszüntette a külföldi részvételt Angolában. Abban az időben a dél-afrikai hírszerzés nyolc dandárra és két független harci csoportra becsülte a FAPLA erejét. Semelyik sem rendelkezett T-34-ekkel, így valószínűleg a háborút túlélő T-34-eket kiképzésre használták vagy raktározásra került. Amikor az 1990-es években ismét kitört az angolai polgárháború (ezúttal külföldi részvétel nélkül), a T-34-ek időről időre feltűntek, de nem gyakoroltak valódi hatást. Az biztos, hogy az ezredfordulóra a T-34 eltűnt Angola arzenáljából.

Bár a külső megfigyelők számára elképesztő volt látni, hogy egy második világháborús harckocsi még mindig harcol az 1980-as években, a T-34 angolai teljesítményéről kevés jót lehet mondani. Az idő egyértelműen eljárt a második világháborús legenda fölött, és a modern fegyverek az egész konfliktus során felülmúlták.

t34angolamain.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
101351-ae44ded6beaace7ffcb4c3d688d26e1d.jpg

Ezt a nekünk is felajánlott 72es korszerűsitést saját állitásuk szerint egy Angolában zsákmányolt T72M1 gépen csinálták.Háború végi zsákmány,ennyi amit tudog.Gondolom a végén,mikor Osat is zsákmányolták,akkoriban lehetett ez is.

Hát ez így csak marketing, nem forrás. (simán kaphatták Izrael-től is.)

Csak T-55-ösök (meg T-34-esek) vettek részt a Lomba menti csatában, ott került dél-afrikai kézre az Osza.
A dél-afrikaiak jellemzően mindent lefotóztak (még csata közben is), úgyhogy egy elfogott T-72-es tuti nagydobra vertek volna.

T-62-eseket csak a Calueque elleni műveletben vetettek be Angolában, ez volt egyben a csúcs harckocsi 1988-ig.

Elvileg Angola csak a Hidegháború után vett T-72-eseket Fehéroroszországtól.

Ezek a csaták majd részletesen ki lesznek tárgyalva, térképekkel, fotókkal, stb...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 232
33 509
113
Hát ez így csak marketing, nem forrás. (simán kaphatták Izrael-től is.)

Csak T-55-ösök (meg T-34-esek) vettek részt a Lomba menti csatában, ott került dél-afrikai kézre az Osza.
A dél-afrikaiak jellemzően mindent lefotóztak (még csata közben is), úgyhogy egy elfogott T-72-es tuti nagydobra vertek volna.

T-62-eseket csak a Calueque elleni műveletben vetettek be Angolában, ez volt egyben a csúcs harckocsi 1988-ig.

Elvileg Angola csak a Hidegháború után vett T-72-eseket Fehéroroszországtól.

Ezek a csaták majd részletesen ki lesznek tárgyalva, térképekkel, fotókkal, stb...
Meglehet.Anno,mikor én kerestem,szintén nem találtam,hogy hol került hozzájuk.Viszont olyan feljegyzést találtam,hogy a Ratel90 ágyúja hatástalan a T72M ellen-dehogy hol kerültek össze,azt nem irták.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
43. oldalon írja a HRW...

Vice-Minister for Defense Pedro Sebastião visited Moscow in August 1993, one of many such visits by Angolan officials in 1993. In its submission to the United Nations Register of Conventional Arms, Russia reported deliveries in 1993 to the Angolan government of twenty tanks, thirty-five armored combat
vehicles, and fourteen large caliber artillery systems. (See below for more on the Register). This listing appears to be very incomplete, given the widespread observations of massive Angolan purchases of Soviet-style weaponry in 1993.
The Nora Heeren shipment detailed above may be typical of recent Russian-Angolan deals. It is known that one single recent deal was valued at $180 million. Russia is providing the full range of conventional weaponry to Angola, including some advanced weapons not seen in Angola before, such as the T-72 tank.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Na,akkor egy újabb tétel a listán,amiről kiderült,hogy hibás infó volt.Vagy inkább pofátlan promó/hibás magyar forditás.
Én is utánanéztem a T-72 történetnek, és valóban több forrásban felelhető a T-72 1988-as angolai szereplése. Zaloga a Vanguard T-72 című könyvében azt írja, hogy Angola és Etiópia vásárolt (vagy kapott) néhány T-72-est, de az értékesítéseket a hidegháború utáni politikai / közgazdasági változás miatt törölték. Ténylegesen valóban a Boki által említett fehérorosz szállítmány lehetett az első a 1990-es években
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Én is utánanéztem a T-72 történetnek, és valóban több forrásban felelhető a T-72 1988-as angolai szereplése. Zaloga a Vanguard T-72 című könyvében azt írja, hogy Angola és Etiópia vásárolt (vagy kapott) néhány T-72-est, de az értékesítéseket a hidegháború utáni politikai / közgazdasági változás miatt törölték. Ténylegesen valóban a Boki által említett fehérorosz szállítmány lehetett az első a 1990-es években

Zaloga elég sok legendát terjesztett...
... szerencsére most már elérhetőek a dél-afrikai, szovjet és kubai visszaemlékezések és források, így ezért is ideje tisztába tenni a történetet.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Cifu

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 232
33 509
113
Én is utánanéztem a T-72 történetnek, és valóban több forrásban felelhető a T-72 1988-as angolai szereplése. Zaloga a Vanguard T-72 című könyvében azt írja, hogy Angola és Etiópia vásárolt (vagy kapott) néhány T-72-est, de az értékesítéseket a hidegháború utáni politikai / közgazdasági változás miatt törölték. Ténylegesen valóban a Boki által említett fehérorosz szállítmány lehetett az első a 1990-es években
Zaloga elég sok legendát terjesztett...
... szerencsére most már elérhetőek a dél-afrikai, szovjet és kubai visszaemlékezések és források, így ezért is ideje tisztába tenni a történetet.
Anno a Kentron T72 korszerűsitési csomagja kapcsán került eló a dolog,mi szerint 88 végén került Angolába T72.Hogy melyik szaklapba volt róla szó,már nem tudom,talán a HTben.Mindenesetre hadműveleti nyomát akkor nem találtam-de akkor még csak TV-ben láttunk internetet.A fáma az volt,hogy a korszerűsitési proto egy angolai harcokban zsákmányolt hk.
Nem ez lenne az első eset,hogy közben kiderül,hogy nem erre volt az arra.De azt sem tartom kizártnak,hogy a háború végén került oda 72es,az Olifanok ellensúlyozására,csak a kubai kivonulással azt is kivonták.Csak akkor azt hova vitték?Tudtommal Kubának ma sincs T72e.Cuito Cuanavalei harcokban nincs jelentés,csak T62ről.De az SADF visszavonulása után azért még délen folytatódtak a harcok.Végül is a búrok a kubaiak duzzasztógát elleni légtámadása után ültek le tárgyalni.A déli védvonal kiépitéséhez meg még voltak szovjet hadianyagszállitások.Ha volt 72es a harcokbanm,talán ekkor-vagy csak sima legenda/valaki félreirt egy karaktert,és igy lett a T62ből 72.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Anno a Kentron T72 korszerűsitési csomagja kapcsán került eló a dolog,mi szerint 88 végén került Angolába T72.Hogy melyik szaklapba volt róla szó,már nem tudom,talán a HTben.Mindenesetre hadműveleti nyomát akkor nem találtam-de akkor még csak TV-ben láttunk internetet.A fáma az volt,hogy a korszerűsitési proto egy angolai harcokban zsákmányolt hk.
Nem ez lenne az első eset,hogy közben kiderül,hogy nem erre volt az arra.De azt sem tartom kizártnak,hogy a háború végén került oda 72es,az Olifanok ellensúlyozására,csak a kubai kivonulással azt is kivonták.Csak akkor azt hova vitték?Tudtommal Kubának ma sincs T72e.Cuito Cuanavalei harcokban nincs jelentés,csak T62ről.De az SADF visszavonulása után azért még délen folytatódtak a harcok.Végül is a búrok a kubaiak duzzasztógát elleni légtámadása után ültek le tárgyalni.A déli védvonal kiépitéséhez meg még voltak szovjet hadianyagszállitások.Ha volt 72es a harcokbanm,talán ekkor-vagy csak sima legenda/valaki félreirt egy karaktert,és igy lett a T62ből 72.

Szovjetek szállítottak 83-87 között egy komplett gépesített hadosztályra való T-55-öst. Ez Angolai személyzettel vett részt a Lomba menti ütközetben.
Cuito Cuanavale-t jórészt kubaiak védték, három ezreddel.
A Kuenei fenyegetés kedvéért Castro átküldte Kubából az 50. gépesített hadosztályát, annak egy zászlóalja (mintegy 30 harckocsi) volt T-62-es, a többi T-55-ös.
Azután Kuene-t lerendezték a MiG-ek, és kitört a béke.

Mivel a szovjetek T-55-nél korszerűbb technikát nem szállítottak Angolába a békekötésig, Kubának meg nem is volt T-72-ese így ez csak Zaloga egyik butasága volt a sok közül. (Persze azóta már a korabeli CIA anyagok is nyilvánosak, de azokban is csak T-34-esek és T-55-ösök vannak)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Mi-G-21pfm.jpg

MiG-21PFM (C50, C54) vadászrepülőgép, előbbi túlfutása előtt és után (bal oldalon)

1981-re a jugoszláv Planum Beograd vállalat befejezte Lubango európai szinten is korszerű légibázisának építését, így oda települtek a kubai üzemeltetésű MiG-21MF (C40..49) és az angolai üzemeltetésű MiG-17F (C20..28) gépek. Szeptemberben a Szovjetunió szállított még 5db Gorkij-i gyártású korábban a Szovjet Frontlégierő által használt és felújított MiG-21PFM (C50..C54) vadászrepülőgépet, illetve két MiG-21UM (C10..11) gyakorlógépet.

Lubango bázisától az UNITA gerillák elleni csapásmérő bevetések mellett, az MiG-21UM gyakorlógépek kiképző és vizuális felderítő, a MiG-21MF változat pedig légvédelmi készültségi szolgálatot adott.

Március 15-én Leonel Ponce őrnagy MiG-21MF gépét találták el UNITA gerillák, a típus első harci veszteségét okozva öt éves angolai szolgálata alatt.

Május 2-án Carlos Benitez Estacio hadnagy MiG-21MF gépével szemben volt „eredményes” a Lubango-i Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétaosztály, Benitez sikeresen katapultált zuhanó gépéből.

Tu-95RC.jpg

Tu-95RC haditengerészeti felderítő repülőgép, az igazi „nagyvas” Luanda repülőterén

Áprilisban igazi „nagyvasak”, a Szovjet Északi Flotta Kipelovóban állomásozó 392. önálló nagy hatótávolságú felderítő repülőezred Tu-95RC haditengerészeti felderítő repülőgépei repültek Luanda repteréről, hogy a Brit Flotta mozgását figyeljék a Falkland szigetek felé.

Tu-95-RC-II.jpg

Tu-95RC fotóján, a sértetlen HMS Hermes és HMS Invincible hordozók hazafelé tartanak a konfliktusból

Júliusban a győztes konfliktusból hazatérő brit egységekről készítettek történelmi jelentőségű fotókat, hitelesen cáfolva az Argentin jelentéseket a brit hordozók sérüléseiről.

November 6-án az UNITA gerillák elleni kubai akció Mi-8T szállítóhelikoptereinek légi fedezetének szállt fel Lubango bázisáról Ezequiel Cancela Vázquez hadnagy és kísérője Donacio Valdés Espinosa hadnagy MiG-21MF gépeikkel. Mindkét gépen 4-4db R-3Sz infravörös önirányítású légiharc rakéta és egy 800 literes üzemanyag tartály volt felfüggesztve.

Amióta a délnyugat-afrikai határtól 230km-re északra a Lubango-i légibázis megépült, a Dél-Afrikai Légierő pilótái R.550 Magic rakétákkal felfegyverzett Mirage F1 CZ vadászgépeikben ülőkészültséget adtak Ondangwa repterén. Reggel 7 órakor a dél-afrikai radarok két angolai cél felszállását észlelték Lubango bázisáról, amik a határ felé közeledtek. Az éppen ülőkészültséget adó Johan Rankin őrnagyot és kísérőjét Johan du Plessis hadnagyot riasztották a célok elfogására. A kubaiak által üzemeltetett Matala-i radarszázad is észlelte a közeledő dél-afrikai géppárt és a MiG-21MF géppárt rájuk vezették. A két egymáshoz szemből közeledő céljel gyorsan összeolvadt a radar indikátorokon.

First-Mi-G-kill-m.jpg

A november 6-án történt légiharc vázlata

1, Vizuálisan először Johan du Plessis hadnagy a dél-afrikai géppár kísérője szúrta ki 9 óránál a tőlük három-öt mérföldre, velük azonos magasságon és ellentétes irányon repülő MiG-21-es géppárt. A MiG kísérő 1000-1500 lábnyi oldaltávolsággal követte a vezérgépet.

2, A két Mirage F1 dobta a póttankjait és éles balfordulóval igyekezett a MiG-21-esek mögé kerülni.

3, Mivel a MiG-ek pont a nap irányába fordultak, Rankin R.550 Magic légiharc rakétája nem volt képes követésbe fogni a kísérő gépét, ezért 30mm-es DEFA gépágyúra váltott és 350m távolságból leadott egy sorozatot, ami után a MiG üzemanyag csíkot kezdett húzni maga után.

4, A MiG kísérő ekkor fundamentális hibát vétve, jobbfordulóra váltott, ami által lehetőséget adott üldözőjének, hogy még jobban megközelítse.

5, Rankin levágta a MiG jobb fordulójának ívét és ismét megsorozta forduló miatt előtte keresztbe repülő célt.

rankin-1k.jpg

Johan Rankin őrnagy Mirage F1 CZ vadászgépének fotógéppuska felvétele, Donacio Valdés Espinosa hadnagy felrobbanó MiG-21MF gépéről

6, A találat után felrobbanó MiG roncsait éles rántással kerülte csak el Rankin, aki hátra pillantva látott egy nyitott ejtőernyőt.
Ezequiel Cancela Vázquez hadnagy ugyan katapultált, de nem élte túl a légiharcot.

7, Johan du Plessis eközben szűk balfordulóban igyekezett a vezér MiG mögé bekerülni. A fülében ugyan hallotta az R.550 Magic légiharc rakéta célbefogást jelző 800Hz-es hangját, de hiába próbálta kétszer is indítani, a rakéta a Mirage szárnyvégén maradt, mivel gépe túllépte a Magic indításánál engedélyezett legmagasabb túlterhelést. Eközben a MiG vezérgép a föld felé zuhanással felgyorsítva szinte állva hagyta a szűk fordulóban lelassuló du Plessis-t és hazatérés után épségben leszállt Lubango repterén.

Johan-Rankin-left-congratulated-by-Jack-Gr-ndling-for-shooting-down-the-first-Mi-G-21-of-the-war.jpg

Johan Rankin őrnagy (bal oldalon) ünneplése leszállás után.

Ünnepi pillanat volt, amikor a győztes Mirage F1 CZ (213) vadászgép leszállt Ondangwa légibázisán, hiszen ez volt a Dél-Afrikai Légierő első légiharc győzelme a Koreai háború óta, viszont a légiharc megtörténte jelentős vitát eredményezett az Angolai Légierő agresszivitásának megváltoztatásáról, valamint arról, hogy ez mit jelenthet a jövőbeli légi műveletek szempontjából, különösen miután kiderült, hogy a dél-afrikai légiharc rakéták kritikus harci körülmények között nem működtek. Az események után már egyértelműnek tűnt, hogy a dél-afrikaiak által végrehajtott műveletek során az addig feltételezett légi fölény már messze nem magától értetődő dolog.

Mi-8-kill.jpg


1982 május 13-án Martin Louw kapitány Mirage F1 CZ (206) és Jon Inges hadnagy Mirage F1 CZ (210) magasrangú kubaiakat szállító Mi-8 helikopter levadászására szállt fel. Cuvelai-től délre a földön vették észre a helikoptert a rotorlapátjai még forogtak.
Inges hadnagy csapott le rá elsőnek, de gépágyú sorozata a cél mellett csapódott a földbe. Ezután Louw kapitányon volt a sor, aki már pontosan tüzelt 30mm-es DEFA gépágyújával elpusztítva a H516 (vagy H518) jelű helikoptert. Épp aznap volt Louw kapitány 27. születésnapja.


Folytatásban újabb légiharc következik...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 232
33 509
113
Dél afrikai mobil harccsoport.
Zl harccsoport,általában 2 lövész század és egy ágyús jármű század (háború elején ez az Eland90,de ezt leváltották a Ratel90re-ezzel az ágyús század is gépesitett gyalogos századdá vált) alkotja,megerősitve egy aknavető üteggel,egy tüzér üteggel,páncéltörő üteggel,légvédelmi vegyes üteggel,műszaki és javitó alegységekkel,és saját trénnel.A háború végén általában egy század harckocsit is csatoltak hozzájuk.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
1982 október 5-e reggelén a Dél-Afrikai Légierő 12. repülőszázadának szubszonikus Canberra bombázó gépe indult fotófelderítő küldetésre Angola légterébe.
A kíséretének kijelölt két Mirage F1 CZ gépet Johan Rankin őrnagy a korábbi légiharc győztese és Cobus Toerien kapitány vezette.
Toerien gépe csak nehézkesen indult be, ezért a kubai lokátorok kezelői azt gondolhatták, hogy a felderítő gépnek nincs kísérete így 10:42-kor Raciel Marrero Rodriguez és Gilberto Ortiz Perez hadnagyok felszálltak a készültségi MiG-21MF vadászgépeikkel. Amikor a földi irányítás segítségével 10km-re megközelítették céljukat, dobták a póttankokat. Eközben a Canberrát a MiG-ek felszállását észlelve a dél-afrikai földi irányítás visszarendelte, így már csak a négy vadász közeledett egymás felé.

Second-Mi-G-kill-m.jpg

Az 1982 október 5-én történt légiharc vázlata

1, Vizuálisan először Johan Rankin őrnagy a dél-afrikai géppár vezére szúrta ki 3 óránál a tőlük öt mérföldre, velük azonos magasságon és ellentétes irányon repülő MiG-21-es géppárt.

2, A két Mirage F1 dobta a póttankjait és éles jobbfordulóval igyekezett, a MiG-21-esek mögé kerülni.

3, Perez hadnagy a póttank dobásakor vette észre a két Mirage-t, ezután mindkét MiG-21MF pilóta teljes forszázst kapcsolt.

4, Eközben a két Mirage is teljes utánégetővel igyekezett a két szuperszonikus célt utolérni.

5, Az élesen forduló Mirage-okat a MiG pilóták rövidesen szem elől tévesztették.

6, Célját hangsebesség fölött Mach 1.3-al üldöző Rankin felkapcsolta gépe Cyrano-IV lokátorát, majd a Matra R.550 Magic infravörös önirányítású légiharc rakéta megsemmisítési zónájának távoli határán, 3000m-en indította bal szárnyvégi rakétáját. Az R.550 Magic szépen követte a MiG-et, de nem érte utol.

rankin-2kr.jpg

Johan Rankin őrnagy által indított R.550 Magic rakéta a kép bal alsó sarkában

7, Immáron 1500m-re megközelítve célját, Rankin indította második, jobb szárnyvégi R.550 Magic légiharc rakétáját is, ami szintén szépen követte a MiG-et, de amikor utolérte, annak forszázsába kerülve ártalmatlanul felrobbant.

8, Perez hadnagy a periszkópjában kiszúrta a hátulról közeledő Mirage-t, jobbra leborított miközben rádión figyelmeztette társát.

9, Rodriguez hadnagy a figyelmeztetés hatására éles balfordulóra váltott, ami által azonban lehetőséget adott üldözőjének, hogy az még jobban megközelítse.

rankin-2k.jpg

Johan Rankin őrnagy Mirage F1 CZ (203) vadászgépének fotógéppuska felvétele, Raciel Marrero Rodriguez hadnagy MiG-21MF (C47) gépén elért gépágyú találatáról

10, Rankin levágta a MiG bal fordulójának ívét és 350m-ről sikertelenül próbálta megsorozni a MiG-et, mivel korábban tévedésből a gépágyú elsütőbillentyűjét bebiztosította. Kibiztosítás után immáron 230m távolságból tüzelt, a MiG-ből kiömlő üzemanyag felrobbant.
Mivel már túl közel volt a robbanáshoz, elkerülés helyett Rankin átrepült a tűzgömb közepén, aminek hatására leállt a hajtóműve.

11, Rodriguez hadnagy éppen 6.7 G túlterhelésű balfordulóban volt, amikor érezte a gépén esett gépágyú találatokat, mintha a gépét egy pillanatra hátulról megtolta volna valami. A bal szárnya sérült és hosszú fekete füstcsíkot húzott miközben a gépének mind az olaj, mind a hidraulika nyomása rendben volt, irányítható maradt, egyedül némi jobbra billenési hajlam jelentkezett.
Végül biztonságosan le tudott szállni Lubango-i bázisán, gépét a C47-es oldalszámú MiG-21MF-et selejtezték.

12, Toerien kapitány a rádión hallva, hogy Rankin hajtóműve leállt, abbahagyta a másik MiG üldözését és vezére keresésére sietett.
A 203-as oldalszámú Mirage hajtóművét végül sikerült újraindítani, így a dél-afrikaiak is sikeresen hazatértek bázisukra.

SA-9-Gaskin-Russe-10.jpg


1982-ben megkezdődött a Sztrela-1M (NATO jelölése: SA-9 Gaskin) önjáró légvédelmi rakétakomplexumok angolai szállítása.

Az optikai fotó-kontraszt elven működő önrávezető fejjel ellátott és emiatt akár közeledő légicélokra is indítható rakéta maximális hatótávolsága 4.2km volt.

1983 december 22-én Joe van den Berg kapitány Impala Mk II csatarepülőjébe fúródott egy Sztrela-1M rakéta mely harci része nem robbant fel. Sikeres kényszerleszállás után a rakéta önrávezető fejét a dél-afrikai műszakiak a gépbe ékelődve találták meg.

ed-3.jpg

Edward Richard Every őrnagy felszálláshoz készülődik Mirage F1 AZ vadászbombázójával

1988 február 20-án a Menongue–Cuito Cuanavale földúton haladó konvoj támadása közben Edward Richard Every őrnagy Mirage F1 AZ (245) vadászbombázó gépét érte kismagasságon rácsapás közben Sztrela-1M találat, azonban ekkor a rakéta harci része rendeltetés szerint működött. Az őrnagy lángoló gépével a találat után, katapultálás nélkül nagy sebességgel a földbe csapódott.

ed-4.jpg

Edward Richard Every őrnagy Mirage F1 AZ (245) vadászbombázójának roncsai kiállítva Luandában

Ed-0.jpg

Edward Richard Every őrnagy Mirage F1 AZ (245) vadászbombázójának roncsai manapság


A folytatásban korszerűbb szovjet repülőtechnika érkezik, illetve megkezdődik Canganba ostroma...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A korábbi két légiharc eredménytelensége miatt az Angolában állomásozó kubai pilóták számára manőverező légharc oktatást szerveztek, aminek folyamán 1982 december 16-án egy MiG-21MF lezuhant, míg 1983-ig még két angolai pilóták által repült MiG-17F tört össze katasztrófában, így már csak alig pár üzemképes gép maradt mindkét típusból.

Mi-G-21bisz.jpg

MiG-21BISz (C62, C351, C323)

A veszteségek pótlására 1983-ban egy századnyi C6x oldalszámú, majd 1988-ig újabb két századnyi C3xx oldalszámú MiG-21BISz vadászrepülőgép érkezett a Szovjetunióból. Ezek egy része Gorkijban készült új, másik részük pedig a 70-es évek második felében gyártott és alighanem a Szovjet Frontlégierő által korábban használt példányok voltak. Az angolai pilóták kizárólag csapásmérő bevetéseket repültek a típussal, míg a kubaiak légvédelmi készültségi szolgálatot is adtak Lubango repteréről.

Mi-G-21bisz-2.jpg

R-13M infravörös önirányítású légiharc rakéták egy MiG-21BISz szárnya alatt

A géphez R-13M infravörös önirányítású légiharc rakéták érkeztek, melyek nitrogén hűtésű és ezáltal érzékenyebb infravörös önrávezető feje és hosszabb repülési ideje megduplázta a korábbi R-3Sz hatótávolságát és bár ezt a típust is csak a hátsó légtérből lehetett indítani, az immáron 5G túlterheléssel manőverező célokkal szemben is eredményesen alkalmazható volt, ellentétben a korábbi szinte csak egyenesen repülő célok ellen bevethető R-3Sz típussal.

Mi-G-21-UM-I17-2.jpg

MiG-21UM (I17) gyakorlógép Lubango repterén

1983 júliusában érkezett még egy századnyi I1x oldalszámú MiG-21UM gyakorlógép, így szovjet és kubai oktatók segítségével megkezdődött az angolai pilóták helyi felkészítése a szuperszonikus géptípusokkal való repülésre.

Angola keleti részében fekszik Canganba a 8000 lakosú és egyben a legelszigeteltebb települése. A helyőrséget 818 angolai katona, 92 kubai tanácsadó és úgy 300 felfegyverzett milicista alkotta.

Cangamba.jpg

Canganba ostroma, piros vonal jelzi a védők lövészárkait, HQ a parancsnokságot ahová a védők visszaszorultak, kék nyíl az UNITA gerilláinak áttörését és Mi-8T sziluettek az erősítés deszantolásának helyét

1983 augusztus 2-án reggel 5:55-kor megkezdődött az Canganba ostroma, 3000 UNITA gerillaharcos vette körbe és intézett rohamot a települést körbevevő lövészárkokban harcoló védőkkel szemben.

BTR-60PB.jpg

BTR-60PB menetoszlop Angolában

Az ostrom hírére a 450km-re fekvő Huambo-ból augusztus 3-án 15:40-kor egy 180 járműből álló felmentő oszlop indult útnak, viszont alig 50~60km-t tudtak csak naponta haladni a gerillák által aláaknázott földutakon.

5-ére már több helyen is áttörték a gerillák a védők külső gyűrűjét, így azok visszaszorultak a kifutópálya végén lévő parancsnokságot körbevevő belső gyűrűbe. Egyedül a légierő segíthetett a szorult helyzeten.

Mi-8.jpg

Deszant kirakása Mi-8 szállítóhelikopterből Canganba-tól északra

A Mi-8T szállítóhelikopterek folyamatosan hozták az erősítést, muníciót és evakuálták a sebesülteket, illetve szórták meg a gerilla állásokat Sz-5 nem irányított rakétákkal.

Négy MiG-21BISz, három MiG-21PFM és két MiG-21MF áttelepült Menongue repterére, ami 250km-re volt Canganba-tól, így felszállás után 20~24 perccel értek az ostromlott város fölé, ahol alig 10 perc őrjáratozásra való idejük maradt. Mivel a Dél-Afrikai Légierő is élénken tevékenykedett, így légifedezetként két MiG-21BISz mindig R-13M légiharc rakétákkal volt felfegyverezve.

Az ostrom nyolc napja alatt a kilenc gép összesen 203 bevetést repült és felhasznált három-negyed millió liter kerozint, 400 darab 250kg-os repeszbombát, 2700 23mm-es gépágyú lőszert és 2741 darab Sz-5 nem irányított rakétát.

Mivel az ostrom közben felhasználták az Angolában tárolt teljes Sz-5 készletet, augusztus 7-én Kubából Il-62-es fedélzetén érkezett 2200, majd Moszkvából Il-76-os fedélzetén még 3400 darab rakéta.

Cangamba-ostrom.jpg


Augusztus 11-ére megérkezett az erősítést hozó konvoj és a gerillák támadása jóformán véget ért.

Augusztus 14-én reggel 8:00-kor a Dél-Afrikai Légierő négy Buccaneer bombázója lőtt ki gépenként két AS.30 irányított levegő-föld rakétát a kubai parancsnokság bunkerjeinek bejáratára, majd négy Canberra szórta meg gépenként 15 bombával a területet.

A teljes ostrom alatt a kubaiak 15 főt vesztettek.


A folytatásban még korszerűbb szovjet repülőtechnika érkezik...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 440
113
A korábbi két légiharc eredménytelensége miatt az Angolában állomásozó kubai pilóták számára manőverező légharc oktatást szerveztek, aminek folyamán 1982 december 16-án egy MiG-21MF lezuhant, míg 1983-ig még két angolai pilóták által repült MiG-17F tört össze katasztrófában, így már csak alig pár üzemképes gép maradt mindkét típusból.

Mi-G-21bisz.jpg

MiG-21BISz (C62, C351, C323)

A veszteségek pótlására 1983-ban egy századnyi C6x oldalszámú, majd 1988-ig újabb két századnyi C3xx oldalszámú MiG-21BISz vadászrepülőgép érkezett a Szovjetunióból. Ezek egy része Gorkijban készült új, másik részük pedig a 70-es évek második felében gyártott és alighanem a Szovjet Frontlégierő által korábban használt példányok voltak. Az angolai pilóták kizárólag csapásmérő bevetéseket repültek a típussal, míg a kubaiak légvédelmi készültségi szolgálatot is adtak Lubango repteréről.

Mi-G-21bisz-2.jpg

R-13M infravörös önirányítású légiharc rakéták egy MiG-21BISz szárnya alatt

A géphez R-13M infravörös önirányítású légiharc rakéták érkeztek, melyek nitrogén hűtésű és ezáltal érzékenyebb infravörös önrávezető feje és hosszabb repülési ideje megduplázta a korábbi R-3Sz hatótávolságát és bár ezt a típust is csak a hátsó légtérből lehetett indítani, az immáron 5G túlterheléssel manőverező célokkal szemben is eredményesen alkalmazható volt, ellentétben a korábbi szinte csak egyenesen repülő célok ellen bevethető R-3Sz típussal.

Mi-G-21-UM-I17-2.jpg

MiG-21UM (I17) gyakorlógép Lubango repterén

1983 júliusában érkezett még egy századnyi I1x oldalszámú MiG-21UM gyakorlógép, így szovjet és kubai oktatók segítségével megkezdődött az angolai pilóták helyi felkészítése a szuperszonikus géptípusokkal való repülésre.

Angola keleti részében fekszik Canganba a 8000 lakosú és egyben a legelszigeteltebb települése. A helyőrséget 818 angolai katona, 92 kubai tanácsadó és úgy 300 felfegyverzett milicista alkotta.

Cangamba.jpg

Canganba ostroma, piros vonal jelzi a védők lövészárkait, HQ a parancsnokságot ahová a védők visszaszorultak, kék nyíl az UNITA gerilláinak áttörését és Mi-8T sziluettek az erősítés deszantolásának helyét

1983 augusztus 2-án reggel 5:55-kor megkezdődött az Canganba ostroma, 3000 UNITA gerillaharcos vette körbe és intézett rohamot a települést körbevevő lövészárkokban harcoló védőkkel szemben.

BTR-60PB.jpg

BTR-60PB menetoszlop Angolában

Az ostrom hírére a 450km-re fekvő Huambo-ból augusztus 3-án 15:40-kor egy 180 járműből álló felmentő oszlop indult útnak, viszont alig 50~60km-t tudtak csak naponta haladni a gerillák által aláaknázott földutakon.

5-ére már több helyen is áttörték a gerillák a védők külső gyűrűjét, így azok visszaszorultak a kifutópálya végén lévő parancsnokságot körbevevő belső gyűrűbe. Egyedül a légierő segíthetett a szorult helyzeten.

Mi-8.jpg

Deszant kirakása Mi-8 szállítóhelikopterből Canganba-tól északra

A Mi-8T szállítóhelikopterek folyamatosan hozták az erősítést, muníciót és evakuálták a sebesülteket, illetve szórták meg a gerilla állásokat Sz-5 nem irányított rakétákkal.

Négy MiG-21BISz, három MiG-21PFM és két MiG-21MF áttelepült Menongue repterére, ami 250km-re volt Canganba-tól, így felszállás után 20~24 perccel értek az ostromlott város fölé, ahol alig 10 perc őrjáratozásra való idejük maradt. Mivel a Dél-Afrikai Légierő is élénken tevékenykedett, így légifedezetként két MiG-21BISz mindig R-13M légiharc rakétákkal volt felfegyverezve.

Az ostrom nyolc napja alatt a kilenc gép összesen 203 bevetést repült és felhasznált három-negyed millió liter kerozint, 400 darab 250kg-os repeszbombát, 2700 23mm-es gépágyú lőszert és 2741 darab Sz-5 nem irányított rakétát.

Mivel az ostrom közben felhasználták az Angolában tárolt teljes Sz-5 készletet, augusztus 7-én Kubából Il-62-es fedélzetén érkezett 2200, majd Moszkvából Il-76-os fedélzetén még 3400 darab rakéta.

Cangamba-ostrom.jpg


Augusztus 11-ére megérkezett az erősítést hozó konvoj és a gerillák támadása jóformán véget ért.

Augusztus 14-én reggel 8:00-kor a Dél-Afrikai Légierő négy Buccaneer bombázója lőtt ki gépenként két AS.30 irányított levegő-föld rakétát a kubai parancsnokság bunkerjeinek bejáratára, majd négy Canberra szórta meg gépenként 15 bombával a területet.

A teljes ostrom alatt a kubaiak 15 főt vesztettek.


A folytatásban még korszerűbb szovjet repülőtechnika érkezik...
Nem vitték túlzásba az erődítést.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 085
113
A 15 fős veszteségből úgy tűnik, hogy a kubaiak szinte elit-egységek voltak a 3000 UNITA gerillaharcoshoz képest.
...amellett, hogy nem teljesen kerek a kép az összehasonlításhoz, mert a valószínűleg magasabb milícia-veszteségekről ezek szerint nem maradt infó.

Az arányok az arab-izraeli háborúkhoz hasonlóak, gyanítom, hogy az okok is hasonlóak: képzettség és fegyelem/motíváció közti erős különbség!

...de ez lehet, hogy majd benne lesz a további részekben.

Jól összerakot anyag, mellőzve a felesleges politikai maszlagot, folytatást várva: Köszönet!