Szárazföldön töredéknyi árut lehet szállítani a vízhez képest - egyszerűen nem lenne elég. 20-24ezer konténeres hajók vannak manapság, vasúton ugyanez hetekig tartana és vasút vonalak sem feltétlen arra mennek amerre kellene. Pl. a
legnagyobb réz termelő Chile, hogy szállít rezet a legnagyobb felvásárlójának Kínának, ha az amerikaiak nem engedik át a hajóikat Kína felé?
A világ
legnagyobb olajimportőre Kína. A legnagyobb beszállítóik:
- Saudi Arabia: US$28.1 billion (down -30% from 2019)
- Russia: $27.3 billion (down -25.2%)
- Iraq: $19.2 billion (down -19.2%)
- Angola: $13.9 billion (down -38.7%)
- Brazil: $13.9 billion (down -24.9%)
- Oman: $12.8 billion (down -21.9%)
- United Arab Emirates: $9.7 billion (up 33%)
- Kuwait: $9 billion (down -16.9%)
- United States: $6.3 billion (up 89.5%)
- Norway: $4.3 billion (up 780%)
Ezek közöl
az oroszok az egyetlenek, akik nem hajón szállítanak, de ha az összes orosz olaj Kínába menne, az sem lenne elég!
Kína import igény jelenleg 10.49millió hordó/nap, a teljes orosz olaj export jelenleg 5,2millió hordó/nap, de ennek nagyobb része Európába megy. A csővezetékek áteresztő képessége korlátozza a szállítható mennyiséget, szóval ha akarnák sem tudnák az oroszok szárazföldön mindet Kínába küldeni.
Fizikai képtelenség Kínát szárazföldről ellátni nyersolajjal vagy élelmiszerrel.
Az élelmiszer import nagyrésze "nyugatról" érkezik - pl. az EU és az USA a legnagyobb beszállítók egyike.
Az pedig, hogy Kína körbe legyen kerítve és blokádolható legyen lényegében az USA hivatalos stratégiája - erre utal az ausztrál tengeralattjáró biznisz is.
Igazad van, hogy komoly ellátási gondok lennének mindkét oldalon éppen ezért közel jövőben nem is várható konfliktus szerintem a nagy összefonódás miatt. A nyugati cégek már megkezdték a kivonulást (decoupling) Kínából - pl. Japán komoly pénzekkel támogatja cégei máshova költözését. Nemrég a
Samsung jelentette be egy gyár bezárását - ők voltak Ningbo város legnagyobb foglalkoztatója, tüntetések törtek ki. Összességében egyébként 40millió embert foglalkoztatnak jelenleg külföldi cégek Kínában, beszállítókkal együtt 100millió embernek adnak munkát, szóval azért meg érzi a kínai gazdaság, ha ők szépen elszállingóznak. Nyilván ez egy lassú sok éves folyamat lesz és a "biztonsági, politikai kockázaton" kívül sokkal inkább az motiválja, hogy már nem elég olcsó a kínai munkás. A 100 milliós, nagyon fiatal lakosságú Vietnám vagy a még nagyobb Indonézia tárt karokkal várja ezeket a cégeket és ők biztosan nem fognak annyit problémázni, mint Kína.
Ha már jelentősen csökkent a Kína-függőség, akkor könnyebben működhet a blokád. Közép és hosszú távon elszigetelődik Kína - most sincsenek igazi szövetségesei, akik kiállnak mellette.
Egyébként meg az sem mindegy, hogy az iPhone fog hiányozni a polcokról Amerikában vagy a kaja és az üzemanyag Kínában - más jellegű problémái lennének a két oldalnak.