1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Autó-motor, elektromos járművek, közlekedés

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2018. február 9..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Pedig az. Kozepiskolas fizikaval belathato...
     
  2. misinator

    misinator Well-Known Member

    Szerintem, mint minden hajtásrendszernek, hajtásmódnak, a plug-in-hybridnek is van egy jellegzetes használati profilja, ahova van értelme vásárolni, ahol van értelme használni.
    Az azon kívül eső felhasználás ilyen-olyan okokból már hosszú távon gazdaságtalanná válik.
    Nincs értelme például részecskeszűrős turbódízelt napi két-három kilométeres utakra használni városi (csúcs)forgalomban, mert soha nem fogja elérni a motor az üzemi hőfokot, a részecskeszűrő csak telítődni fog tudni, de regenerálódni nem, stb. stb.-
    Lehet, hogy kevesebbet fog fogyasztani, mint egy buta szívóbenzines akármi, de a szervizszámla előbb utóbb kijózanító lesz.
    (Szoktam mondani a kor-szerű dízellel szerelt autók tulajainak, hogy a dízel annak éri meg, akinél nem romlik el..., egy páran már megtapasztalták ezt a saját kárukon)

    Tegnap autóztunk hazafele az M3-on, s az óra szerinti 130-as csigatempónkkal (1.4, szívó benzin, 77 lóerő) elmentünk egy kb. 100-al cammogó Prius mellett. Megkérdezte a párom, hogy miért megy ilyen lassan?
    - Mert a szerencsétlen benzinmotornak az öt utason, meg a csomagjaikon kívül még kell cipelnie kell vagy 5 darab ötvenkilós cementes zsákot is.:D
    (Aztán persze elmagyaráztam neki részletesebben is.)


    Szóval jó dolog a plug-in-hybrid (is), ha pont úgy használod, ahogy neki optimális...
     
    LMzek, fip7, sirdavegd and 1 other person like this.
  3. sirdavegd

    sirdavegd Well-Known Member

    Ideológiailag nem vagyok elég képzett: hogy a jó istenbe' áll ez a rácsostartó ennyire aszimmetrikusan? Ráadásul úgy, hogy mindent rátol a 11-es elemre?!
     
    danielblack and blitzkrieg like this.
  4. beta

    beta Well-Known Member

    A hibrid úgy néz ki nem igazán vált be. Ahogy említettétek is csak bizonyos körülmények között hozna előnyt, többnyire a plusz súlyt kell cipelnie és bonyolultabb a felépítése.

    Lakott területen az elektromos autó jobb, hosszú távon meg a sima dízeles egyszerűbb és takarékosabb.
     
    blitzkrieg likes this.
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezzel a megközelítéssel a bajom az, hogy egyik autót akarjátok a másikra cserélni. Ez nagytávolságú egyéni utazásnál még megérthető, de a jövő az lenne, hogy a városokban adott zónákban ne akaron senki autózni és ennek ára olyan legyen, hogy szokjanak le róla az emberek. Lásd dugódíj, behajtási zónák, stb.

    A villamos autó az autózás hatásainak legalapvetőbb problémájávan nem tud mit kezdeni, nevezetesen, hogy a városban emberek és ne autók lakjanak...

    A topik címében ez is benne van.
     
    misinator, fip7 and szpg9 like this.
  6. beta

    beta Well-Known Member

    Jogos. Ebben az önvezető autók és a közösségi közlekedés segíthet. Kevesebb autó kell és azok is tudják optimalizálni az útvonalaikat, ami kevesebb dugót és rövidebb utazási időket eredményez. Persze ezek igazán csak elektromos autóval képzelhető el.
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az önvezető autók a közösségi közlekedés kiegészítő és integrált része kell hogy legyen, de a car sharing önmagában nem megoldás. Több jenki nagyvárosban az Uber és meg megosztás azt érte el, hogy egyre több ember használja, viszont a megtett km-ek is nőnek. Tehát a dugót önmagában nem csökkentik sőt, egy ponton túl csak rontják a helyzetet.

    (Tegnap vagy tegnapelőtt volt egy jó FB bejegyzésre erről Vitézy Dávidnak.)

    Egy előadásán voltam pár hónapja. Ott Stockholmot és Lisszabont modellezték asszem. Feltételezték, hogy 3-6 fős autók és kisbusz sharing esetén a parkolóhelyek száma esne vissza 90% tájával, de a forgalom és a közösségi közlekedés minimum mai szinten tartása kellene, de inkább fejlesztése.

    Tehát a car sharinget is szabályozni szükséges egy pontot túl valamennyire.
     
    misinator, sirdavegd and szpg9 like this.
  8. LMzek

    LMzek Well-Known Member

    Ha egy hibridet -ami egy városba optimalizált belsőégésű motorral szerelt eszköz- "rendesen", optimalizálnak, akkor csak egy kb. 20-25 kW-os motorja van(családi autó méret: 5 fő+csomag), ami hajt egy generátort, és egy kb. 35-50 kg-os akkupack adja a csúcsteljesítményhez (kb. 90-120kW) szükséges -gyakorlatilag pár másodperces/gyorsítások- energia igényét döntően az eltárolt/visszanyert energiából.
    Az országúti plussz állandó 15kW teljesítményigényt egy kb. 10-15kg-os modullal lehetne biztosítani pl. a benzinkutaknál "vételezhető" modul formájában. Ehelyett a döntően városi forgalomban cipelnek kb. 100-150kg többlet súlyt.

    "Mindjárt" tudná a 3 liter alatti fogyasztást "VW-trükk" nélkül. VÁROSBAN!

    Felesleges képességet cipeltetnek és fizettetnek/gyártatnak le!

    NEM.
    Nincs semmi (gyártói)érdek a háttérben.
    Semmi.
    Szinte semmi.
    Alig valami...
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Juj...
    Azt ugye vágod, hogy ezzel az autóval a legkisebb dombot sem mászod meg? Mert nem csak pár másodperc gyorsításhoz kell ennyi kraft. Menjél fel csak a Normafára ennyi teljesítményből 4 emberrel.
     
    misinator, svajcibeka and fip7 like this.
  10. zeal

    zeal Well-Known Member

    Vegre arnyalod a carsharinges megoldast. Eddig azt hittem, teljesen elhitted ezt a reszet a zold propagandanak. o_O
    Szvsz. a carsharing a taxikat (es csak kisebb reszben a bkv-t) helyettesiti. A sajat autonak nem vetelytarsa.

    Vannak autotol elzart (korlatozott) teruletek ma is. Nehany setaloutca, a Margit-sziget es a var. A rakpart is felmerult, de szeintem az egesz belvaros szigoritasa biztosan nem indokolt.
     
    blitzkrieg likes this.
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Végre...? Elhittem...? Ezeket te miből vezetted le...? Egyik állításod sem igaz. Mindig is árnyaltam és soha nem tekintettem rá univerzális megoldásként.
     
  12. zeal

    zeal Well-Known Member

    Hat... eleg sokszor emlitetted korabban, de a korlatait nem reszletezted, most is csak parat emlitettel. Nem reagaltam ra eddig mert az egy ujabb szalat hozott volna letre a topikban.
    En is sokat varok tole, de szerintem nem a sajat tulajdonu autokat fogja valtani, hanem a draga es lehuzos taxikat. Megjegyzem amikor a sotetzold/anarchista/voros/progressziv/stb oldalon a magantulajdon ellen hallok erveket, akkor mindig ovatosabb vagyok es csak mosolygok rajtuk. :rolleyes:
     
    blitzkrieg likes this.
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Én azt mondom, lehessen egyénileg közlekedni a városban is, de legyenek hozzá a felszínről eldugott mélygarázsok, sőt, egyenesen mély autóutak.
    Budapest jelenkori hatalmas problémája, hogy egyfelől minden lakóövezetből bel- és külvárosban egyaránt P+R parkoló lett, ahelyett, hogy igazi P+R parkolókat építettek volna, így ezeken a csomópont közeli lakótelepeken és belváros közeli lakóövezetekben se élni se parkolni az ott ténylegesen lakóknak már nem lehet.
    Másfelől pedig a normális közlekedést a félsikerű autózásellenes pogromok oly módon tették tönkre, hogy se autózni, se máshogy haladni, létezni nem lehet. Két szék közt a pad alá.
    Pár példa:

    Blahán eredetileg a Rákóczi út lement volna a Nagykörút alá, ezért épült a nagy aluljáró. Ez a terv elhasalt a kivitelezéskor (60-as évek vége) élretörő felüljárólobby aknamunkájának következtében. Csakhogy a felüljárólobby mire meg tudta csinálni a felüljáróit (Róbert Károly Krt/Váci út, Tökhöly út/Rottenbiller utca, Flórián tér, Nyugati tér, Hegyalja út és az Üllői út felüljárói), elhasalt a felüljáró mánia-ellenes mozgalmak akcióin, így végül nem épült se fel- se aluljáró. Hatása ismert, míg a föld alatt kialakult egy szép csövestanya, a felszínen meg állandó a dugó.

    Évtizedek óta megpróbálják a dunai alsó rakpartok forgalmát a föld alá levinni, de ezek a projektek elhasalnak a környezetvédők forgalomellenes akcióin, melyet a legperverzebb módon, indirekt forgalom lassítással próbálták megakadályozni. Ezzel csak azt érték el, hogy autózni ugyan kell, mert nem lehet minden ingóságunkat a hónunk alatt keresztülbékávézni a városon, de legalább a belassult forgalomban nagyobb lett a környezeti terhelés, nőtt a károsanyag kibocsátás, stresszháttér, balesetek, rák, éc és elmebaj kockázata.

    Adott a kelet-nyugati fő haladási útvonal, ami a 3-as út - Kerepesi út - Rákóczi út - Kossuth Lajos utca - Erzsébet híd - Hegyalja út - BAH csomópont - M1/M7 bevezető.
    Ezt ugye a fentiek alapján kettévágja a Nagykörút, de legalább innen egyenesben háborítatlanul lehetett haladni az Erzsébet hídra, ha már eljutott odáig az ember.
    Nem baj, hiába volt jó a Petfői Sándor utca végi aluljáró, betömték, hogy ne legyen ott (mert zavarta a vároképet(?), cserébe most bedugult az egész. A Váci utca gyalogos aluljáróját felszíni zebrára cserélték, had csapkodjuk el a gyalogosokat.

    Margit híd felújítás: a margitszigeti lejáró gyalogos lauljáróját is kiveztették a hídpályára, had legyen ott is egy lámpa a kocsiknak végül is az a jó, hogy egy íves hídon várakozzanak az autósok, szennyezve a környezetet. Addig legalább a sorukra várakozó gyalogosok is szagolhatják a benzingőzt.

    Árpád híd pesti hídfő: eredetileg gyorsítósáv jött volna fel a Népfürdő utca felől, de az túl drága lett volna, inkább beraktak egy lámpát. Persze, hát nyilván a Róbert Károly körút hídra hajtó és a Váci úti felüljáró alatt megidnuló forgalmát kell megfogni, had duguljon vissza az egész vagy két km-t!

    Látható, hogy elektromos vagy hibrid ide vagy oda, a környezeti terhelés addig magas lesz, amíg érdemben nem gyorsítják fel a közlekedést az ellenérdekelt felek szintbeli elkülönítésével. Nincs semmi bajom a közösségi közlekedéssel vagy a car sharinggel, de nekem nagyon sok dolgom van újpestről csepelre, amihez buszra, metróra villamosra nem igazán felhordható eszközöket szállítok. Ehhez nekem személyautó kell. Én, peremkerületi az ilyen útjaimon autózni fogok.
     
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A hibrid autó nem hülyeség. Pont ott segít, ahol a benzinmotor gyenge, nevezetes a nyomaték tekintetében. És szemben a villanyautóval ez a helyben állítja elő a villamos hajtás áramszükségletét. Energetikalilag a hibrid autó a nagy tengelyteljesítményű benzimotor energiáját a kívánt időben nagy nyomatékká transzferálja, tisztán villamos, vagy hibrid üzemben. A nagy haladási sebességeken viszont már a nagy teljesítményt használja ki.
    Hátrány az energiatároló akku holt tömege. Az sajnos még nagy. Hátrány továbbá a veszteség. A hatótávnövelő Otto-motoros hibrideknél az elégetett üzemanyag lehető legnagyobb százaléka az elektromos energia előállítására megy, ez ugye a hagyományos hibrideknél megoszlik a haladás és a villamosenergia generálás közt.

    A villanyautó előnye, hogy a villamos energia előállítható a fosszilis tüzelés teljes mellőzésével is (nukleáris, víz, szél, nap...) így a telejs kiterjesztett rendszer hatásfoka nagyobb.

    A hibrid autók jövője: nagy kompressziójú Atkinson/Otto kettős ciklusú turbomotor (igen, nagy kompresziójú, de feltöltéses, ez ma még ellentmondás), a jelenleginél könnyebb, de kétszer-háromszor nagyobb kapacitású és gyorsabban tölthető akkucsomag. A cél, hogy a sűrűn lakott városi övezetekben nulla legyen az emisszió, plusz legyen tartalék a zöldövezeti nagyobb nyomatékigényű dombvidéki közlekedéshez, míg a nagy egyenesekben egyenletes autózáshoz, távol a lakott területektől a lehető leghatékonyabb rezsimen dolgozzon egy belső égésű gép, minimális teljesítmény ingadozással.
     
    szpg9, sirdavegd, fishbed and 2 others like this.
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem teljes tiltásról beszéltem, de korlátozni szükségs a forgalmat. A mélygarázsok elszaporodása a belvárosban nem segít. A probléma az, hogy egy helyre koncentrálja a forgalmat, amíg az utcán való parkolás elosztottabb. Tehát hiába építesz sok parkolóhelyet, azok ki- és betárolási sebessége nem lesz jobb, sőt...

    Több tízezer autónak nem lehet P+R parkolót építeni. A legszerencsésebb az lenne, ha be sem menne az ember autóval még a Hungária tájáig sem. Csak az agglomerációs közlekedés a legtöbb irányból egy rakás szar, mert többszöri átszállás kell és csigalassúak. Münchenben Kb. Tököl távolságból átszállás nélkül jutottam be a belvárosba kb. feleannyi idő alatt, mint csak a Vágóhídra a HÉV. Amíg ez van, addig nincs miről beszélni. A 4-es metró is egy szotyadék szigetüzemi metró lett...

    Hóhó, ez akkor lett volna értelmes, amikor épült. A mai cél az lenne, hogy tűntjön el a soka autó és ne legyen városi autópálya... Tehát kötöttpályás közlekedés legyen, troli, stb, és ne egy rohadt 3x3 sávos autópálya a város közepén...

    Mármint hova a föld alá...? É-D-i irányban a Duna vonala a mérvadó. Alagútba bevinni kb. semi értelme, mert akkor inkább épüljön metró...

    Itt most az Erzsébet híd előtti részre gondolsz? Bocsi, de az a város szégyene volt. Életemben kb. 3-szor jártam arra a régi állapotában és olyan érzésem volt, hogy a Szárnyas Fejvadász egy jelenetében vagyok valami lepusztult gettóban. Azóta a teret és környékét birtokba vette a gyalogos és brigaforgalom. Csak így tovább. Szív az autós? Jah kérem, a városban emberek élnek, nem autók...

    A Margit-híd nem képes kiszolgálni az azt autótömeget, amit ráengednek. Sokan pl. katasztrófának tartják, hogy az Erzsébet híd 3x3 sávos. Ha nem robbantják be és úgy épület volna újjá, mint a Szabadság-híd, akkor kevés sávon és vilivel sanszosan ma nem lenne városi autópályánk...


    Ok, de akkor te nem az átlag vagy. Az utazók nagy százaléka kb. szatyorral, oldaltáskával és hátizsákkal jár. Nem mindenki kereskedő, építési vállalkozó, stb. Azok napközben mozognak. Akkor nincs is dugó... Csak a reggeli csúcsban és húzok el bringával az autók mellett a belefe haladó utakon meg este is. Nem az fent felsoroltak adják a forgalom jelentős részét, hanem az ingázók. 1-2 ember van a kocsikban nagy átlagban...
     
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nekem a leírt teljesítménnyel van bajom.
     
  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Én azt mondom, amíg ebben a városban a peremkerületekben többen laknak és a peremkerületekben többen dolgoznak, mint a belvárosban, addig azon kell agyalni, hogy hogyan lehet átkelni a városon úgy, hogy ne rohadjunk bele a dugóba. Volt a Dózsa György úti ingyenes parkoló. Jó nagy volt, le tudtam tenni a kocsit és onnan még értelmes távokon tudtam tömegközlekedni vagy gyalogolni és már a város központjában voltam. Erre összezsugorították és fizetőssé tették. Buzik.

    És ezzel most mit kezdjen az, aki keletről nyugatra tart és nem az M0-hoz közel lakik, hogy megérje azon kerülnie? Az dögöljön meg ott ahol van? Budapest nem csak a belvárosiaké, ha már ekkorára nőtt.
    Kell egy kelet-nyugati és egy észak déli átautózási vonal, a föld alatt. Kettő metszékében pedig P+R parkolók. Meg kell egy befejezett körgyűrű. Budapest túl nagy ahhoz, hogy csak megkerüljük és túl forgalmas, ahhoz, hogy csak átautózznk rajta a felszínen. A kettő egyszerre kell és az utóbbi a föld alatt.

    A metrókra meg a fel és ki nem használt városi MÁV szakaszokra még ki sem tértem.

    Abban az egyben viszont egyetértünk, hogy az nonszensz, hogy a belvárosban egyedül ülnek az emberek az autóikban. Ez így marhaság, ehhez vagy car sharing kell, ha munkábajárás, vagy működő tömegközlekedés, vagy egynyomtávú egyéni járműparkot kiszolgáló közlekedés.
     
    blitzkrieg, Kurfürst and szpg9 like this.
  18. zeal

    zeal Well-Known Member

    A varos nem setaloutca es nem bicikliut. Abbol nem lesz ekkora GDP.
    Ami tobb egy hetkoznapi bevasarlasnal ahhoz mar auto kell. Nem olyan jo moka bkv-n vagy biciklin cipelni a ketliteres palackokat vagy a 24-es wc-papir pakkot.
    A bmw i3 hatotav-novelo motorja 25kw(/34le-)s es meg senki sem szidta, hogy keves lenne. Ha szukseg van ra akkor besegit az aksi is a 25%-os tartalekkal. Igaz, az nem szerencses, hogy csak 9 literes a tankja. (Tenyleg olyan erzesem van, mintha direkt szabotalnak ezt a technologiat. :oops:) Az atlag szemelyauto 130-nal kabe 27-le motorteljesitmenyt igenyel.
     
    Kurfürst likes this.
  19. zeal

    zeal Well-Known Member

    A belvarosi hazak alol nagyon hianyoznak a parkolok.
    Szerintem tulzasba estek. A szemelyautok soha nem a maximalis terhelesrol kihasznalasarol szoltak. Ott a haszon egy resze maga az az opcio, hogy szukseg eseten tobben is hasznalhatjak illetve akar csomagokat is cipelhet. Sot, aki varosban lakik az eleve kisebb autot vesz maganak. A varosi autoknal kisebbnek mar nem sok ertelme lenne, mert akkor a varoson kivuli kozlekedesben nem lennenek biztonsagosak.
    A varosban gyujto rendszeru automegosztasnak nincs ertelme. Az oszkar korlatozottan talan hasznalhato nagyobb tavokon.
     
    szpg9 likes this.
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Elég jót mosolygok ezen a kijelentésen...
    • Barcelonától kezdve mindenhol, ahol kizavarták a belvárosból az autókat ott ellepték az emberek és a szogláltatóipar az egekbe szökött és termeli a pénzt. A közlekedés a városon át hol termel pénzt? Szmogot, mocskot és zajt termel, az embereket meg elűzi az utcáról.

      Ennek a végén meg az, hogy USA-ban miért kezdnek újra villamost építeni és miért vált be.

      Szóval bocs, de úgy érzem nagyon mellélőttél. Akkor is lehet pénz költeni és adózni ÁFÁ-tól kezdve mindenhol, ha nem autózol...
    • Bp-n mikor jártál utoljára a Nagykörúton vagy a Rákóczin? Lepuszult szar, elhagyott üzletek - főleg a Rákóczi út - mert szotyadék autópálya szeli át a várost. Okádék, ahogy az egész kinéz.
    Erre lehet jó a car sharing, mert ehhez nem kell annyi autó, ahány család vagy ember.

    Egyébként meg a nagybevásárlás mániától megyek a falnak. Előre tervezéssel napi szinten meg lehet vásárolni dolgokat, és nem kell a világ fájdalmával elmenni több órás nagybevásárlásra és telinyomni a kocsit. Persze ahhoz ész is kéne...

    Én bringával és egy hátizsákkal járok és 3-4 nap alatt beszereztem annyi dolgot, ami egy cirka 15 fős házibulihoz elég volt. Minden napegy egy kicsit vettem egy nagy masszív bevásárlás helyett. Ennyi. Még 4 emberre is meg lehet oldani a bevásárlást napi szinten 1 db nagyobb hátizsákkal. Persze akinek a segge alá odanőtt az autó és nem akar kicsit sem változtatni, annak hiába mondja az emer. Nyugaton meg vannak olyan nagyvárosok, ahol 20-40% ember teker és autója sincs. Ha nagybevásárlás kell, akkor bérel boxos bringát és akár sütőt is abban viszi haza. A fejekben is változtatni kell vagy megdöglünk a szennyezésben és Bp marad az a túl sok helyen szutyok város, ami ma.

    Ne a síkterepi igényt vedd alapul tökéletes időben. Az autónak kb. minden körülmények között mennie kell. Akkor is, ha éppen negyed kerékig érő sár van, ha hó is és akkor, ha 21%-os emelkedőt kell megmászni 4 emberrel és 100 kg csomaggal.
     

Ezen oldal megosztása