Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 753
113
Sok konkrétumot tényleg nem lehet tudni, inkább proof of concept egyelőre ebben egyet értek - na de a parasztvakitas jelző egy kissé erős hiszen te sem tudhatod, hogy mit tud majd elvinni a cucc.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Amikor a politikai hovatartozás dönt mérnöki kérdésekben:

1521356240420.jpg


1521358301472.jpg


1521357411517.png


1521359921550.jpg
 
S

speziale

Guest
Elektromos autót próbáltam (igaz csak Leaf-et) a MOL budapesti kölcsönzőjében, de nálam még mindig a (plug-in) hibrid technológia jelenti a jelenlegi és közeljövőbeli csúcsot.
Tökéletes kompromisszum a belsőégésű motorok szabadsága az elektromosok olcsó üzemeltetése között.


Tisztán elektromos autó most ugyanaz a sznob úri-muri mint a hibrid volt 15 éve, mikor a beképzelt majmok fizették ki azt a fejlesztési költséget amit most kiélvezhetünk.
15 év múlva leváltja az e-kocsi a jelenlegi autóparkot? Valószínűleg igen.
Most viszont csak erős torzítással lehet "használhatónak" nevezni egy-egy specifikus felhasználást kivéve.

Őszintén szólva én kicsit nehezen tudom hová tenni ezt a plug-in-hybrid dolgot.
A fő gondom vele az, hogy egy PHEV autótípustól függően 150-250 kg-val nehezebb, mint egy sima belsőégésű motoros. Az akkuk kapacitása ezekben jellemzően elég kevés, és ha lemerül, akkor hordozod a többlet súlyt. Ráadásul műszaki szempontból az egész rendszer csak bonyolultabb lesz, ellenben a tisztán e-autókkal..
Ráadásul mivel a PHEV koncepciója az lenne, hogy a városban menj villannyal, hosszú úton meg belső égésűvel, ezért a PHEV hajtáslánc inkább dízellel kombinálva lenne igazán használható....csak a dízel önmagában drága a PHEV hajtás meg nem keveset dob még rajta pluszban...

Igazából azt nem értem, hogy miért nem ilyen irányba mennek az autógyárak:

http://www.mahle-powertrain.com/en/experience/mahle-range-extender-vehicle/

Ezzel sokkal nagyobb rendszer hatásfok lenne elérhető...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 529
12 318
113
Őszintén szólva én kicsit nehezen tudom hová tenni ezt a plug-in-hybrid dolgot.
A fő gondom vele az, hogy egy PHEV autótípustól függően 150-250 kg-val nehezebb, mint egy sima belsőégésű motoros. Az akkuk kapacitása ezekben jellemzően elég kevés, és ha lemerül, akkor hordozod a többlet súlyt. Ráadásul műszaki szempontból az egész rendszer csak bonyolultabb lesz, ellenben a tisztán e-autókkal..
Ráadásul mivel a PHEV koncepciója az lenne, hogy a városban menj villannyal, hosszú úton meg belső égésűvel, ezért a PHEV hajtáslánc inkább dízellel kombinálva lenne igazán használható....csak a dízel önmagában drága a PHEV hajtás meg nem keveset dob még rajta pluszban...

Igazából azt nem értem, hogy miért nem ilyen irányba mennek az autógyárak:

http://www.mahle-powertrain.com/en/experience/mahle-range-extender-vehicle/

Ezzel sokkal nagyobb rendszer hatásfok lenne elérhető...

Szerintem, mint minden hajtásrendszernek, hajtásmódnak, a plug-in-hybridnek is van egy jellegzetes használati profilja, ahova van értelme vásárolni, ahol van értelme használni.
Az azon kívül eső felhasználás ilyen-olyan okokból már hosszú távon gazdaságtalanná válik.
Nincs értelme például részecskeszűrős turbódízelt napi két-három kilométeres utakra használni városi (csúcs)forgalomban, mert soha nem fogja elérni a motor az üzemi hőfokot, a részecskeszűrő csak telítődni fog tudni, de regenerálódni nem, stb. stb.-
Lehet, hogy kevesebbet fog fogyasztani, mint egy buta szívóbenzines akármi, de a szervizszámla előbb utóbb kijózanító lesz.
(Szoktam mondani a kor-szerű dízellel szerelt autók tulajainak, hogy a dízel annak éri meg, akinél nem romlik el..., egy páran már megtapasztalták ezt a saját kárukon)

Tegnap autóztunk hazafele az M3-on, s az óra szerinti 130-as csigatempónkkal (1.4, szívó benzin, 77 lóerő) elmentünk egy kb. 100-al cammogó Prius mellett. Megkérdezte a párom, hogy miért megy ilyen lassan?
- Mert a szerencsétlen benzinmotornak az öt utason, meg a csomagjaikon kívül még kell cipelnie kell vagy 5 darab ötvenkilós cementes zsákot is.:D
(Aztán persze elmagyaráztam neki részletesebben is.)


Szóval jó dolog a plug-in-hybrid (is), ha pont úgy használod, ahogy neki optimális...
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 794
9 602
113
A hibrid úgy néz ki nem igazán vált be. Ahogy említettétek is csak bizonyos körülmények között hozna előnyt, többnyire a plusz súlyt kell cipelnie és bonyolultabb a felépítése.

Lakott területen az elektromos autó jobb, hosszú távon meg a sima dízeles egyszerűbb és takarékosabb.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
A hibrid úgy néz ki nem igazán vált be. Ahogy említettétek is csak bizonyos körülmények között hozna előnyt, többnyire a plusz súlyt kell cipelnie és bonyolultabb a felépítése.

Lakott területen az elektromos autó jobb, hosszú távon meg a sima dízeles egyszerűbb és takarékosabb.
Ezzel a megközelítéssel a bajom az, hogy egyik autót akarjátok a másikra cserélni. Ez nagytávolságú egyéni utazásnál még megérthető, de a jövő az lenne, hogy a városokban adott zónákban ne akaron senki autózni és ennek ára olyan legyen, hogy szokjanak le róla az emberek. Lásd dugódíj, behajtási zónák, stb.

A villamos autó az autózás hatásainak legalapvetőbb problémájávan nem tud mit kezdeni, nevezetesen, hogy a városban emberek és ne autók lakjanak...

A topik címében ez is benne van.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 794
9 602
113
Ezzel a megközelítéssel a bajom az, hogy egyik autót akarjátok a másikra cserélni. Ez nagytávolságú egyéni utazásnál még megérthető, de a jövő az lenne, hogy a városokban adott zónákban ne akaron senki autózni és ennek ára olyan legyen, hogy szokjanak le róla az emberek. Lásd dugódíj, behajtási zónák, stb.

A villamos autó az autózás hatásainak legalapvetőbb problémájávan nem tud mit kezdeni, nevezetesen, hogy a városban emberek és ne autók lakjanak...

A topik címében ez is benne van.

Jogos. Ebben az önvezető autók és a közösségi közlekedés segíthet. Kevesebb autó kell és azok is tudják optimalizálni az útvonalaikat, ami kevesebb dugót és rövidebb utazási időket eredményez. Persze ezek igazán csak elektromos autóval képzelhető el.
 
M

molnibalage

Guest
Jogos. Ebben az önvezető autók és a közösségi közlekedés segíthet. Kevesebb autó kell és azok is tudják optimalizálni az útvonalaikat, ami kevesebb dugót és rövidebb utazási időket eredményez. Persze ezek igazán csak elektromos autóval képzelhető el.
Az önvezető autók a közösségi közlekedés kiegészítő és integrált része kell hogy legyen, de a car sharing önmagában nem megoldás. Több jenki nagyvárosban az Uber és meg megosztás azt érte el, hogy egyre több ember használja, viszont a megtett km-ek is nőnek. Tehát a dugót önmagában nem csökkentik sőt, egy ponton túl csak rontják a helyzetet.

(Tegnap vagy tegnapelőtt volt egy jó FB bejegyzésre erről Vitézy Dávidnak.)

Egy előadásán voltam pár hónapja. Ott Stockholmot és Lisszabont modellezték asszem. Feltételezték, hogy 3-6 fős autók és kisbusz sharing esetén a parkolóhelyek száma esne vissza 90% tájával, de a forgalom és a közösségi közlekedés minimum mai szinten tartása kellene, de inkább fejlesztése.

Tehát a car sharinget is szabályozni szükséges egy pontot túl valamennyire.
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
A hibrid úgy néz ki nem igazán vált be. Ahogy említettétek is csak bizonyos körülmények között hozna előnyt, többnyire a plusz súlyt kell cipelnie és bonyolultabb a felépítése.

Lakott területen az elektromos autó jobb, hosszú távon meg a sima dízeles egyszerűbb és takarékosabb.

Ha egy hibridet -ami egy városba optimalizált belsőégésű motorral szerelt eszköz- "rendesen", optimalizálnak, akkor csak egy kb. 20-25 kW-os motorja van(családi autó méret: 5 fő+csomag), ami hajt egy generátort, és egy kb. 35-50 kg-os akkupack adja a csúcsteljesítményhez (kb. 90-120kW) szükséges -gyakorlatilag pár másodperces/gyorsítások- energia igényét döntően az eltárolt/visszanyert energiából.
Az országúti plussz állandó 15kW teljesítményigényt egy kb. 10-15kg-os modullal lehetne biztosítani pl. a benzinkutaknál "vételezhető" modul formájában. Ehelyett a döntően városi forgalomban cipelnek kb. 100-150kg többlet súlyt.

"Mindjárt" tudná a 3 liter alatti fogyasztást "VW-trükk" nélkül. VÁROSBAN!

Felesleges képességet cipeltetnek és fizettetnek/gyártatnak le!

NEM.
Nincs semmi (gyártói)érdek a háttérben.
Semmi.
Szinte semmi.
Alig valami...
 
M

molnibalage

Guest
Ha egy hibridet -ami egy városba optimalizált belsőégésű motorral szerelt eszköz- "rendesen", optimalizálnak, akkor csak egy kb. 20-25 kW-os motorja van(családi autó méret: 5 fő+csomag), ami hajt egy generátort, és egy kb. 35-50 kg-os akkupack adja a csúcsteljesítményhez (kb. 90-120kW) szükséges -gyakorlatilag pár másodperces/gyorsítások- energia igényét döntően az eltárolt/visszanyert energiából.
Az országúti plussz állandó 15kW teljesítményigényt egy kb. 10-15kg-os modullal lehetne biztosítani pl. a benzinkutaknál "vételezhető" modul formájában. Ehelyett a döntően városi forgalomban cipelnek kb. 100-150kg többlet súlyt.

"Mindjárt" tudná a 3 liter alatti fogyasztást "VW-trükk" nélkül. VÁROSBAN!

Felesleges képességet cipeltetnek és fizettetnek/gyártatnak le!

NEM.
Nincs semmi (gyártói)érdek a háttérben.
Semmi.
Szinte semmi.
Alig valami...
Juj...
Azt ugye vágod, hogy ezzel az autóval a legkisebb dombot sem mászod meg? Mert nem csak pár másodperc gyorsításhoz kell ennyi kraft. Menjél fel csak a Normafára ennyi teljesítményből 4 emberrel.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Tehát a car sharinget is szabályozni szükséges egy pontot túl valamennyire.
Vegre arnyalod a carsharinges megoldast. Eddig azt hittem, teljesen elhitted ezt a reszet a zold propagandanak. o_O
Szvsz. a carsharing a taxikat (es csak kisebb reszben a bkv-t) helyettesiti. A sajat autonak nem vetelytarsa.

Vannak autotol elzart (korlatozott) teruletek ma is. Nehany setaloutca, a Margit-sziget es a var. A rakpart is felmerult, de szeintem az egesz belvaros szigoritasa biztosan nem indokolt.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Vegre arnyalod a carsharinges megoldast. Eddig azt hittem, teljesen elhitted ezt a reszet a zold propagandanak. o_O
Végre...? Elhittem...? Ezeket te miből vezetted le...? Egyik állításod sem igaz. Mindig is árnyaltam és soha nem tekintettem rá univerzális megoldásként.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Végre...? Elhittem...? Ezeket te miből vezetted le...? Egyik állításod sem igaz. Mindig is árnyaltam és soha nem tekintettem rá univerzális megoldásként.
Hat... eleg sokszor emlitetted korabban, de a korlatait nem reszletezted, most is csak parat emlitettel. Nem reagaltam ra eddig mert az egy ujabb szalat hozott volna letre a topikban.
En is sokat varok tole, de szerintem nem a sajat tulajdonu autokat fogja valtani, hanem a draga es lehuzos taxikat. Megjegyzem amikor a sotetzold/anarchista/voros/progressziv/stb oldalon a magantulajdon ellen hallok erveket, akkor mindig ovatosabb vagyok es csak mosolygok rajtuk. :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg