Beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

winter

Active Member
2011. november 19.
109
198
43
Én most olyat hallottam, hogy elvileg azzal szeretnék enyhíteni a matektanár-hiányt, hogy bárkit, akinek van tanári végzettsége, 2 (!) félév alatt továbbképeznek matektanárrá. 2 félév > 5 év matektanári képzés. Annyira ott lennék egy olyan matekórán, tömör gyönyör lehet :D
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Én most olyat hallottam, hogy elvileg azzal szeretnék enyhíteni a matektanár-hiányt, hogy bárkit, akinek van tanári végzettsége, 2 (!) félév alatt továbbképeznek matektanárrá. 2 félév > 5 év matektanári képzés. Annyira ott lennék egy olyan matekórán, tömör gyönyör lehet :D
Az egyik szünetben azon viccelődtünk, hogy elég lenne egy tanár/tantárgy, aki online lenyomná az egész országban az órákat, a rendre meg minimálbéren vigyázna valaki, hisz az úgyse szakmunka.
De fentebb írtam példát. Ma se kell már nagyon szakosnak lenni. Engem is tanított németre olyan, aki középiskolában tanulta. Apámék idejében is volt egy csomó szakképesítés nélküli tanár. Szóval ez már bizonyos értelemben előrelépés.

Igazából ha csak a szaktárgyakra mennek rá és nem kellenek azok a sallangok, amik amúgy voltak, meg biztos valaki szerint kellettek a tanári pályán, akkor ha nem is a nulláról, ha nem is munka mellett, de két félév alatt intenzív oktatással majdhogynem meg is lehet tanítani, hisz anno 8 félév volt 2 szakra és mellé még pedagógiai, pszichológiai, nyelvi stb. órákkal és ez heti négy napban; de ha a szoros értelemben vett szakos tárgyakat összeraknák, akkor egy szak megtanítása, főleg, ha nem humánosból akarnak reálost, akkor nem is annyira nagy hülyeség. Bár a 2 félév szo-szó...
Csak azt nem tudom, hogy hol állnak sorban mondjuk a munkanélküli magyar-tanárok, és ebből mennyi akar átképződni.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 137
10 465
113
Én most olyat hallottam, hogy elvileg azzal szeretnék enyhíteni a matektanár-hiányt, hogy bárkit, akinek van tanári végzettsége, 2 (!) félév alatt továbbképeznek matektanárrá. 2 félév > 5 év matektanári képzés. Annyira ott lennék egy olyan matekórán, tömör gyönyör lehet :D
És az ilyeneket a nyolcadikos matekszakkörösök megeszik majd. tényleg.
Aki nem lett matektanár, mert hülye volt hozzá és ének-zenét tanított, annak most menni fog?!
Egy-két generáció teljesen hülye lesz, ha duplázzuk a tanári fizetést talán csak annyi. A matek nem csak a másodfokú egyenletre készít fel, hanem a strukturált gondolkodásra is.
 
T

Törölt tag 008

Guest
Ki kéne szórni azokat, akiktől nem lehet haladni.
Külön kell rakni azt is, aki gyengébb képességű, és azt is, aki alkalmatlan arra, hogy tanítsák.
Ezek az osztályok feltűnően színesek lennének és akkor az lenne "azabaj".
Az a lakás, ami 2009-ben 10 millió volt, az most 40.
Világjelenség. Gyakorlatilag 10 év alatt berobbant minden városban a lakáspiac.
Ugyanerre panaszkodnak, USAn, Kanadán, Ausztálián, Kínán, Koreán át mindenhol.
Átlag melós a fizetéséből sehol sem tud nagyvárosban lakást venni.
Ellenben vidéken csak 50-100%-al ment föl 10 év alatt.

Egyébként pont a magyar CSOKot dícsérik mindenhol, hogy fiatal családoknak esélyt ad a kezdésre.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Ki kéne szórni azokat, akiktől nem lehet haladni.
Külön kell rakni azt is, aki gyengébb képességű, és azt is, aki alkalmatlan arra, hogy tanítsák.
Az volt a szerencsém, hogy egyetemen bekerültem egy olyan társaságba, ahol ciki volt szar jegyeket szerezni, és ez jelentett kb 1,5 jeggyel jobb átlagot.

Hú, ha, hová kerültem!

Bocsi srácok, nem olvasom vissza az összes kommentet a témában ebben a topicban, bármennyire kihozta sokszor Xpert, hogy próbáljam az offolást rövidre zárni néhány rövid...nek szánt volna reaggal. Próbálok erre néhány dolgot elmondani közérthetően, olyanokat, amiknek esélyük nincs erre.

Óriási vita van mindig a gyenge és a tehetséges tanulók szétválasztása kapcsán. A problémát csak úgy tudom szemléltetni, hogy ha kiveszed egy 100 fős évfolyam összes osztályából a 10 legtehetségesebb zsenijét, a tizedik legtehetségesebb úgy fogja érezni magát az új közegben, hogy ő a leggyengébb. A 9. meg úgy, hogy ő a második leggyengébb. (Horgony hatásnak nevezik azt, hogy milyen alaphoz rögzítve érzed azt, hogy te egy skálán valahol vagy. Mit nevezel nullának. Ha a sor végén találod magad egy fizika szakos iskolában, akkor a tehetséged ellenére sem erősödik meg a vágy, hogy ebbe az irányba tovább tanulj, hanem a kudarcok miatt elfordulsz és más területeken kezdesz el kompenzálni. A vegyes osztályösszetétel segít a gyerekeknek tájékozódni saját képességeikben, erősségeikben és gyengeségeikben.)

Jelenleg a közoktatásban a legtöbb gyerek nem azért hátráltatja a többiek tanulását, mert ő gyengébb és lassabban halad, hanem mert fegyelmezési gondok vannak az osztályban. Jó pár rossz magaviseletűt egyszerűen el kellene tanácsolni és a "ki hátráltat kit" kérdések 80-90%-a megszűnne.
Ennek fő akadálya az általános tankötelezettség jelenlegi értelmezése. Csak akkor tudod kirakni a diákot, ha abban a pillanatban találsz egy olyan hülye igazgatót, aki átveszi a gyereket. Nem szokott hosszú sor állni sem a verekedőkért, sem az órán hangoskodókért, sem a notórius későkért.
Én felnőtt képzésen voltam olyan tanfolyamon, ahol a tanulói "klubunk" brigádnak nevezte el magát. Aki nem tartozott közénk, azt délutáni műszaknak hívtuk. Nem volt oktatás délután, de mindig utánunk több órával érkeztek a suliba és nekik mindig sikerült hamarabb végezniük. A tanároknak meg nem sikerült feltörniük az ellenszenvet a két felnőtt csapat között, ami abból eredt, ahogyan ők a munkához, a kötelességükhöz hozzá álltak. Közülük egy nem szerzett papírt, elhullottak, közöttük a nagy része sikeres vizsgát tett. (Pedig borzalmas képességű hülyék is szép számmal akadtak, akik átmentek a zárásnál, miközben náluk értelmesebbek az évközi felmérőket sem teljesítették sok esetben, egyszerűen a nem akarok tanulókra nem lehet kettest adni.)
Döntő részt nem a képességeikkel van a gyerekeknél gond. Nem érzik, hogy lenne a kötelesség nem teljesítésének következménye. És semmi rálátása nincs az iskolai évek alatt a gyereknek, hogy minek mi a következménye a felnőtt életére nézve. A gyakori kérdés: "És ezt mikor fogom használni a való Életben?"

Tanulói közösségek:
Amit az angolszász oktatási rendszerből a magam részéről átvennék, az a "New School" egyes elemei. Ott állítólag nagyon tudatosan szervezetileg is beleépítették a tanulói közösségek kialakítását és nem csak azonos korú gyerekek között. Körülbelül úgy képzeljük el ezeket, mint Harry Potterben a négy házat! A diákok egy szűkebb csoportja között összetartozás érzését alakítják ki. Arra ösztönzik a felsőbb évfolyamosokat, hogy segítsék a tanulásban a kisebbeket. És infrastruktúrát tesznek mögé. A házak külön társalgó szobái, tanulói csoportok vezetői, stb.
A magyarok nem érzékelik sajnos, de borzasztó nagy szükség lenne arra, hogy az egyes évfolyamok foglalkozzanak a korábbi évek tananyagával is. Ha csak az ötös tanulókkal dolgozatot íratnánk az előző év tananyagából, akkor legalább a fele megbukna. És a verseny is hiányzik, hogy azért akarok picit is jobb lenni, mert a csapatomnak szüksége van rám, le akarom győzni a másik csapatot. Egyéni teljesítményben van verseny nagyon éles is. De a legtöbb kölyök a középsulira már belefárad és beárazza magának, hogy milyen jegyet szeretne miből.

Nem tudom, mennyire volt ez közérthető. Félek semennyire sem. Ezért nem is mennék bele részletesen. Sajnos én nem tudok olyan címszavakban beszélni a magyar oktatásról, mint az átlag emberek. A hosszú és értelmezhetetlen elemzésekre meg nem hinném, hogy nagy igény lenne a témában.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 548
10 851
113
Az egyik szünetben azon viccelődtünk, hogy elég lenne egy tanár/tantárgy, aki online lenyomná az egész országban az órákat,
Az a vicc, hogy ez nem vicc. Le lehet érettségizni a netről, a frontális oktatás ma már csak a rendszer tehetetlenségénél fogva és a szabályok által kikényszerítve létezik (vegetál).
Szvsz a szocializáció és a gyerekek fejlesztése, felzárkóztatása miatt lenne fontos a jelenléti oktatás, a tárgyak egy jelentős részét kiadnám nekik egy nagyon alapos központi tananyag keretein belül, az elsajátítását a kevés meglévő valódi szaktanár konzulensként segítené.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán
M

molnibalage

Guest
Az a vicc, hogy ez nem vicc. Le lehet érettségizni a netről, a frontális oktatás ma már csak a rendszer tehetetlenségénél fogva és a szabályok által kikényszerítve létezik (vegetál).
Hát, nekem a középiskolai szocializáció fele alsó hangom a hátam közepére való volt. Az osztályom fele bunkó volt, nem kedveltem őket. Ők meg csak simán lenéztek, mert ruppótlan voltam hozzájuk képes, na meg persze jó tanuló voltam. Ők meg nem.

Aztán LOL, volt aki 5 évvel később osztálytalálkozón tudta meg, hogy van ikertestvérem. Na ezekkel jártam egy osztályba 4 évig. Ennyit sem tudtak rólam...
Szvsz a szocializáció és a gyerekek fejlesztése, felzárkóztatása miatt lenne fontos a jelenléti oktatás, a tárgyak egy jelentős részét kiadnám nekik egy nagyon alapos központi tananyag keretein belül, az elsajátítását a kevés meglévő valódi szaktanár konzulensként segítené.
A jelenléti oktatás nagyon sok olyan dolgot meg tud oldani, amit egy (fél)passzív módon nézett oktató videó nem pótol.
Én egyetemen a 3. félév lazulása után az órák 99%-ra bejártam, mert úgy volt hatékony a tanulás.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 372
11 337
113
Egyébként pont a magyar CSOKot dícsérik mindenhol, hogy fiatal családoknak esélyt ad a kezdésre.

Na ja, csak már egy 18 éves csitrinek is, már amelyik kinéz valahogy, olyan elvárásaik vannak, hogy beszarsz. Legalább is Budapesten gyakorlatilag vagyonos eltartót keresnek.

a 10 legtehetségesebb zsenijét, a tizedik legtehetségesebb úgy fogja érezni magát az új közegben, hogy ő a leggyengébb. A 9. meg úgy, hogy ő a második leggyengébb. (Horgony hatásnak nevezik azt, hogy milyen alaphoz rögzítve érzed azt, hogy te egy skálán valahol vagy.

Nekem mindig azt mondták, hogy ne legyek annyira büszke az ötöseimre, mert csak vakok között vagyok félszemű.
 
M

molnibalage

Guest
Na ja, csak már egy 18 éves csitrinek is, már amelyik kinéz valahogy, olyan elvárásaik vannak, hogy beszarsz. Legalább is Budapesten gyakorlatilag vagyonos eltartót keresnek.
Nem ismerem a fiatalokat, de a menyasszonyom munkatársa mondott olyat, hogy szegény elvált apja 50 nm-en kell hogy nyomorogjon.
Még jó, hogy nem volt pohár a kezemben, mert kiesett volna, még visszafojtott röhögés közben is.

Ilyenkor érzem azt, hogy egyes fiatalok realitásérzéke nagyon nincs a helyén...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 372
11 337
113
Nem ismerem a fiatalokat, de a menyasszonyom munkatársa mondott olyat, hogy szegény elvált apja 50 nm-en kell hogy nyomorogjon.
Még jó, hogy nem volt pohár a kezemben, mert kiesett volna, még visszafojtott röhögés közben is.

Ilyenkor érzem azt, hogy egyes fiatalok realitásérzéke nagyon nincs a helyén...

Erre mondta Lukács Laci, hogy: "Ha nem tudod, hogy ki vagy, hát majd megtanulod, ha vernek."
 
T

Törölt tag 008

Guest
Na ja, csak már egy 18 éves csitrinek is, már amelyik kinéz valahogy, olyan elvárásaik vannak, hogy beszarsz. Legalább is Budapesten gyakorlatilag vagyonos eltartót keresnek.
Igen aztán 40 évesen meg picsognak, hogy nincs egy pasi aki elveszi őket és gyereket rak alá, mert azok a gazdagok akik őt eddig kitartották azóta 2x fiatalabbra cseréltek és addigra minden éppkézláb pasi elkelt.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 548
10 851
113
Gratula!

Hát, nekem a középiskolai szocializáció fele alsó hangom a hátam közepére való volt.
Kb. 15 éves korig mindenképp fontos a csoportdinamika megtapasztalása a személyiségfejlődésben, utána nem tartom jó ötletnek a folyamatos összezártságot, önállóbb munkavégzésre törekednék ahogy pl. a konzulens témában írtam.
Emellett az érzelmi kérdést habár értem és nekem sem volt felhőtlen időszak, de nem reprezentatív.

A jelenléti oktatás nagyon sok olyan dolgot meg tud oldani, amit egy (fél)passzív módon nézett oktató videó nem pótol.
Időarányosan nagyon rossz hatékonyságú, "kicsi az energiasűrűség" :)
A videó egyetlen eszköz a rengeteg más eszköz mellett.
 
  • Tetszik
Reactions: Blitz97

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Teljesen mindegy mit hadoválnak.
Tényleg bárki azt hiszi, hogy egyáltalán nem lesz meg a következő narancsos kétharmad?
Az ilyen dumákkal meg a végén még belőlem is narancsos szavazót faragnak...
story of my life. Öcsém fel is rója, hogy osztottam anno Viktorékat... amivel igaza van, de az érdekeim jelenleg ezt kívánják, még ha OV nem is elég kemény sok témában az én ízlésemnek.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Szerintem nagyon sokan mennek majd el és undorral húzzák az x-et Viktorra.
Ha nem is undorral, de elégedetleneül teszi sok ismerősöm, egyedül azért, mert amit más kínál, az még rosszabb. Egyikük pl. 20 éve nem szavazott... Másikuk kétfarkús volt, de családja lett... és több vesztenivalója, mint pusztán az elvei.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Majd a NER lovagok kölkeinek lesz magántanárja, a többi meg rohadhat meg, ahol van.
Gyerekmegőrző lesz lassan, ha így megy a tanítás.
sok szempontból az én időmben is az volt. Ami segíthet: amíg kicsi a gyerek sokat kell foglalkozni vele és felkelteni az érdeklődését, hogy utána magától tanuljon! Én szórakozásból matek verseny felkészítő feladatsorokat meg könyveket oldottam meg anno

(volt is ebből magatartás gondom, mert a gyerekmegőrzőként funkcionáló matekórán meg unatkoztam, mást olvastam, majd összevesztem a tanárral úgy, hogy szaktanárit is kaptam, és kis híján osztályozóra küldött (késések miatt), amire közöltem vele, hogy hajrá, tudja jól, hogy hátrakötött kézzel is megcsinálom....).
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Az a vicc, hogy ez nem vicc. Le lehet érettségizni a netről, a frontális oktatás ma már csak a rendszer tehetetlenségénél fogva és a szabályok által kikényszerítve létezik (vegetál).
A frontális oktatás nagyon jó módszer. Szerintem nincs ezzel semmi baj, csak úgy elég nehéz bármit kreatívkodni, hogy a tanulók 3/4-e nem hoz otthonról semmit, amit meg hoz, azt meg megtarthatná a szüleinek. A maradékkal, ha épp van rá idő a fegyelmezések és a szájbarágások mellett meg nagyon jól lehet dolgozni ebben a rendszerben is, főleg, hogy ha tudják és érzik, hogy lehet kérdezni is, vagy észrevételezni. Nagyon sok értelmes gyerek van, akik ki tudják használni a frontális oktatás kereteit; illetve legtöbbször szerintem nem az oktatási módszer, hanem a minden oldalról való hozzáállás a mérvadó.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
sok szempontból az én időmben is az volt. Ami segíthet: amíg kicsi a gyerek sokat kell foglalkozni vele és felkelteni az érdeklődését, hogy utána magától tanuljon! Én szórakozásból matek verseny felkészítő feladatsorokat meg könyveket oldottam meg anno

(volt is ebből magatartás gondom, mert a gyerekmegőrzőként funkcionáló matekórán meg unatkoztam, mást olvastam, majd összevesztem a tanárral úgy, hogy szaktanárit is kaptam, és kis híján osztályozóra küldött (késések miatt), amire közöltem vele, hogy hajrá, tudja jól, hogy hátrakötött kézzel is megcsinálom....).
Nagyon szerethettek. :)
Még jó, hogy nem mindenki ilyen kis szorgalmas zseni. :p
 
  • Vicces
Reactions: zeal