A mozgási energia a sebességgel négyzetes, hátulról gyorsabban jőve sokkal nagyobb energiát adhat át.
Ez egyszerűség kedvéért vegyünk két 1 tonna tömegű járművet.
1 t tömeg, 110 km/h sebesség esetén a mozgási energia 465 kJ. Ez csökken nullára az ütközésnél, frontális esetben, két egyforma tömegű, és sebességű járművet, és tökéletesen rugalmatlan ütközést feltételezve.
Ha azonban utoléréses ütközést nézünk, 250 km/h sebességű utolérő járművel, aminek a mozgási energiája 2,4 MJ, azaz kb. hatszor annyi, mint a 110-el mozgó autónak!, akkor szintén teljesen rugalmatlan üzközés esetén a két jármű együtt fog mozogni az ütközés után, a sebességük állandó lesz, a rendszer ak ét energia öszegével fog rendelkezni,ami 2,8 MJ körülre adódik. Így az egyes járművel esetében 1,44 MJ lesz a mozgási energia. A lassabb jármű esetében 1 MJ-t változik kb, a gyorsabb esetében szintén. Ez nagyobb energia változás, mint a frontális esetben.
Az ütközés persze nem teljesen rugalmatlan az energiaelnyelő zónák tökéletlensége miatt, de az ütközési számok meghatározásához kísérleteket kéne elvégezni, mert így látatlanban nagyon nehéz jó becslést adni.
Nem szabad elfeledkezni arról, hogy a mozgási energia nem lineáris a sebességgel!