"1. A választás napja munkanapon van: a legtöbb (illiberális?
demokrácia hétvégén szavaz, vagy szabadnappá teszi a választás napját, ami azt jelenti, hogy többen szavazhatnak anélkül, hogy aggódnának a kieső munka miatt.
2. A nemzeti választásokon nincs egységesség, ahány állam, annyi szokás: a szavazás több ezer joghatóságban zajlik, számtalan szavazólaptípussal, a szavazók jogosultsági kritériumaival, a szavazóberendezésekkel, a számlálási módszerekkel és időkeretekkel, a korai vagy távollévők szavazására vonatkozó eljárásokkal, valamint a viták rendezésére vonatkozó szabályokkal.
3. Nincs nemzeti választási irányító szerv: szinte minden más országgal ellentétben az Egyesült Államokban nincs nemzeti választási bizottság vagy más, a választási folyamatért felelős szerv (!). Még más, erős szövetségi hagyományokkal rendelkező országokban is, például Indiában, Kanadában és Mexikóban is vannak nemzeti választási bizottságok, amelyek szövetségi választásokat tartanak egységes országos szabályokkal.
4. Pártos választási irányítás: az Egyesült Államok legalább 33 államában a vezető választási tisztviselőt pártválasztásokon választják meg (!), aki egy politikai párttal áll szövetségben – ez az egyetlen demokrácia a világon, amely így választja ki vezető választási tisztviselőit. A választási adminisztráció pártatlansága és tisztessége tehát túlságosan nagy mértékben függ a pártos állami és helyi választási tisztségviselők személyes feddhetetlenségétől, akik gyakran támogatnak jelölteket vagy indulnak az általuk felügyelt választásokon. Ez nagymértékben növeli a viták és pereskedések kockázatát. (És egyébként is ez a gyakorlat übergáz.)
5. Bonyolult választói regisztráció: a legtöbb demokráciával ellentétben az Egyesült Államoknak nincs nemzeti vagy más módon egységes szavazónyilvántartási adatbázisa. Jól tetszett érteni. Ahelyett, hogy a regisztráció automatikus vagy a kormány kezdeményezésére történne, mint a legtöbb demokráciában, a szavazás regisztrációjának terhe kizárólag az egyes szavazóra hárul. Akkor is, ha halott. Vagy akkor pláne...
6. Széles körű viták a szavazók azonosításával kapcsolatban: a legtöbb országban egységes szabályok vonatkoznak arra, hogy a szavazóknak milyen azonosító adatokat kell megadniuk a szavazóhelyiségekben ahhoz, hogy leadhassák szavazatukat. Számos ország rendelkezik nemzeti személyazonosító igazolvánnyal vagy épp választói igazolvánnyal, amelyet minden választópolgár fel tud mutatni. Az USA kivétel ebben is.
7. Nincs szabványos szavazási vagy számlálási folyamat: még egy államon belül is a vonatkozó módszertanok és eljárások megyénként eltérőek. A nem jelenléti szavazók számlálására vonatkozó szabályok államonként különösen jelentősen eltérnek - ez mindig óriási viták forrása. Ismétlem, egyetlen más ország sem műveli ezt, csak A Demokrácia Nagy Letéteményese.
8. Nincs külön mechanizmus a választási viták rendezésére: globálisan az a tendencia, hogy külön választási vitarendezési mechanizmusokat hoznak létre. Ezzel szemben az Egyesült Államokban azoknak, akik panaszt tesznek a választási eljárással kapcsolatban, sima bírósághoz kell fordulniuk, ami lassabb, és nyilvánvalóan kisebb választási szakértelemmel rendelkező bírákat alkalmaz."
mandiner.hu