Az teljesen egyértelmű, hogy ukrán provokációról van szó. Szándékosan reptették a gépet ezen az útvonalon és szándékosan oda tervezték a lezuhanását. Ezekben a drónokba nem településneveket táplálnak be latin betűkkel, hanem teljes összefüggő útvonalat több ponton keresztül vezetve, koordinátákkal, forduló pontokkal, magassági profillal. Nem lehet véletlenül az ellenkező irányba elküldeni közel 1000 km távolságba. Nem lehet véletlenül átreptetni a Kárpátokon, ha nem ennek megfelelő lenne a betáplált magassági profil. A zágrábi leszálló is tervezett volt, hiszen egy ilyen drónt csak leszállást programozva tudnak adott helyen becsapódásra késztetni és ez a drón szabályosan ernyőt nyitott. Nem elfogyott az üzemanyag, nem lelőtték, hanem programozottan le akart ott szállni, csak nyilván úgy programozták, hogy erre ne legyen helye, hanem földbe álljon. Tehát oda szánták, ahol földet ért. Az 1300 méter repülési magasság se ideális a felderítéshez. Visszafordulni, hazamenni láthatólag nem akart, márpedig ez a drón nem műholdon küldi élőben képeket, hanem még a fénykép kazetta ejtőernyőn ledobálós módszert használja. Ez egyik ernyője ezt a célt szolgálja, a másik meg a gépet hozza le. Ha felderítési adatot szeretne szolgáltatni, akkor haza is kellene mennie. A végpont sem lehet véletlen. Zágrábon keresztül ment, de pont olyan helyen esett le, ami nincs beépítve, pedig előtte sűrűn beépített város felett haladt. Előtte 15 km-en belül bárhol csapódik be áldozatokkal kellett volna számolni. Ebben a parkban, éjszaka viszont nem. Ugyanakkor elég látványos landolási hely ahhoz, hogy üzenet értéke legyen és a sajtó azonnal rárepüljön a témára. Ekkora véletlenek nincsenek.
A provokációs szándék is egyértelmű, hiszen átreptették a román légtéren is, holott kézenfekvő lett volna csak Magyarországon keresztül küldeni. Nálunk elreptették olyan katonailag és egyéb szempontokból érzékeny helyek közelében, mint Debrecen, Szolnok, Kecskemét, Paks, Medina, Kaposvár. Azt akarták, hogy legalább az ukrán határ közelébe vitt mobil és a Kecskemétnél, Medinánál megtalálható fix radarjaink lássák. Aztán átreptették Zágráb fölött és a város túlsó végén állították földbe. 3 NATO országot is provokáltak egy repüléssel. Nem véletlenül éjszaka küldték, amikor a vizuális azonosítás nehéz és nem véletlenül egy olyan repülési profilú eszközt küldtek, ami a sebessége, magassága alapján lehetne alacsonyan behatoló sugárhajtású katonai repülőgép, vagy támadó robotrepülő is.
Mi láthatott magyar légvédelem és légierő? Az biztos, hogy tényleg követték radaron és az útvonal miatt esélyes, hogy emeltek is rá készültségi gépet.
Csengertől Kecskemétig a repülési idő 12-15 perc lehet ennek a drónnak. Ez békeidőben éppen hogy belül van a készültségi Gripenek emelési rekcióidején, de a jelen helyzetben felteszem emelt készültség van és gyorsabban is tudnak gépet emelni, mint 15 perc. Ha viszont lemaradtak a Gripenek a Kecskemét melletti elrepülésről, akkor már necces a helyzet, mert az éppen hogy felszállt, lassan és alacsonyan repülő Gripennek már nehéz utolérnie egy 1000-1100 km/h-val alacsonyan repülő drónt. Fegyverrel terhelve a Gripen nem sebességi, gyorsulási, emelkedési rekorder. Alacsonyan alig lépi túl a hangsebességet, magasra meg először fel kellene mászni a vágtázáshoz majd a végén lejönni a drónért. Ha a drónnak van pár 10 km előnye, távolodik és a Gripennek még gyorsítani, emelkedni kell, akkor húzós az elfogás. Szóval az elfogási ablak viszonylag szűk volt.
Mással nem nagyon lehetett volna lelőni, mint a Gripenek rakétáival. A KUB és Mistral légvédelmünk rendkívül ásatag, gyenge és nem hogy lyukas, mint a szita, hanem egyenesen csak pár pontot tud védeni, de azt is nagyon kétségesen.
Az hogy nem azonosították természetes, hiszen éjszaka mi a szösszel azonosították volna? A Gripenjeink nincsenek felszerelve nagy felbontású infra kamerával és a készültségi gépeken aligha van alapból Litening konténer. Tehát a nem azonosították nem jelenti azt, hogy nem is emeltek gépet. Viszont a miért nem kapta tűzparancsot (mármint ha volt egyáltalán elfogás) kérdésre nehéz válaszolni egy ilyen repülési profilú és útvonalú, azonosítatlan eszköz esetében. Azt tudták hogy magányos, tehát nem tömeges csapás készül. Azt is tudták, hogy merről jött. Valószínűleg ne hitték, hogy egy magányos ukrán repülő eszköz csapásmérési céllal érkezzen. Minden más esetben pedig a lelövés politikailag nem javallott. Akár provokációról, akár dezertálásról, akár bármi másról legyen szó. Lehetett volna egy ukrán vadászgép is, amit ha lepuffantunk, azzal csak magunknak ártunk, már amennyiben nem bombázni jött.
Érdekes info, hogy már Ukrajna felett láttuk. Hát a saját radarjanikkal ez nem valószínű. A földi radarjaink a Kárpátok hegyein nem látnak át és a távolság alapján is kétséges, hogy felderíthető lett volna, ha viszonylag alacsonyan jött a drón. Pont ott jött át már az ukrán - román határon is ahol 600 m feletti hegyek takarják és ahol a mi feltételezhető térségbeli mobil radarjainktól 70-100 km-re volt. Viszont elméletileg Románia felett AWACS van fent 0-24-ben. Arról nyilván látni kellett. Illetve feltehetőleg a határ közelébe teleült román radaroknak is. Ha már Ukrajna felett "láttuk", akkor valószínű, hogy ez inkább átadott adatot jelent a NATO rendszerén belül. Viszont egy AWACS-nak már több 100 km-el és minimum 10-15, de inkább 20 perccel a román határ átlépése előtt látnia kellett. Az iránya, sebessége alapján már a románoknak is emelni kellett volna rá gépet, ha kaptak AWACS infot.
Szóval sok minden nem stimmel itt, de elégé beugratós mókának néz ki. Mi pedig nem ugrottunk be. Ezt lehet negatívan nézni, hiszen egy veszélyes repülési profilú és útvonalú, azonosítatlan repülő eszközt nem lőttünk le. De lehet úgy is nézni, hogy nem hagytuk magunkat belerángatni valamibe, aminek csúnya következményei is lehettek volna. Lehet hogy hiba volt, de lehet hogy szándékos és jó döntés.
Egy dolog viszont biztos. Hogy az ukránok (illetve esetleg rajtuk keresztül az USA) ellenünk és részben a horvátok, románok ellen kavarják a végterméket. Nagyon észnél kell most lenni.