[BIZTPOL] Oroszország (a Szovjetunió utódállama)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 844
90 385
113
1989. július 4-én reggel egy belga gazda 19 éves fia, Wim de Lar békésen ült apja házának verandáján Cooichem faluban, míg egy szovjet MiG-23M vadászgép rá nem esett a fejére.
A helyszínre érkező rendőrség sokáig nem értett semmit. Hogyan került a belga – francia határtól 15 kilométerre, amelyet a Szovjetuniótól több mint 1000 kilométer és Európa fele választ el, egy repülőgép vörös csillaggal a szárnyain? Méghozzá pilóta nélkül , mivel a vadászgép roncsainál más holttestet nem találtak csak a szerencsétlen Wim de Lart.
A pilóta nem is lehetett ott, hiszen katapultált 900 kilométerre a tragédia helyszínétől , a lengyel Kolobrzeg város körzetében, a Balti-tenger partján.
Mi is történt? (Kronológia)
1989. július 4-én egy MiG-23M vadászgép, amelyet Nikolai Szkurigyin ezredes, I. osztályú pilóta repülte, a szovjet hadseregcsoport egyik légi egységének repülőteréről Kolobrzeg térségében (a teljes repülési óraszámja több mint 1700 volt,beleértve a MiG-23-at is, ahol - 527 óra) . Bár viszonylag nagy mennyiségü repült órával rendelkezett, Szkurigyin nem volt harci pilóta, hanem a 239. harci vadászrepülő hadosztály politikai osztályának vezetője (a szovjet repülés politikai tisztjeinek is bizonyos számú órát kellett repülniük a repülési képesítés fenntartása érdekében).
"Ez volt a második repülésem aznap" - mondta a pilóta. - Kilencven méter magasságig minden jól ment. Aztán hallottam és észleltem, egy furcsa zajt a bal oldali légbeömlőben, a sebesség azonnal 550-ről 350 km/h -ra zuhant, és a hajtómű fordulatszáma nagyot esett. Közöltem az irányítással, hogy a katapultálás mellet döntöttem, mivel minden a hajtómű leállására utalt - még zaj sem volt! A földről megkaptam a parancsot: "százharminc másodperc, k..." - vagyis katapultálni. Már a levegőben, ejtőernyővel ereszkedve fekete füstöt láttam a zuhanó repülőgép turbinája mögött. Biztonságosan földet értem, csak a kezemen sérültem meg. A katapultálás előtt a vadászgép a tenger felé fordult. De ki tudta, hogy tovább repül ... "
A repülésigazgató a pilóta beszámolója után figyelte az utánégető lángjának kialudását és a hajtómű mögötti füstölést, valamint a repülőgép megereszkedését. Felszálláskor bekövetkezett vészhelyzet kialakulása a következőképpen magyarázható: az utánégető spontán leállása a tolóerő, a sebesség, a magasság hirtelen csökkenéséhez vezetett, és a pilóta hajtóműhibaként értékelte, ami katapultálásra kényszerítette.
Miután a pilóta elhagyta a gépet, a gép ereszkedni kezdett és rendkívül alacsony magasságban, 4-6 km távolságban tűnt el a látómezőből. A "fekete doboz" szerint a katapultálás után 6 másodperccel a hajtómű teljesítménye hirtelen növekedni kezdett, és a gép enyhe emelkedéssel, automata üzemmódban folytatta repülését.
A Varsói Szerződés országainak légvédelmi szolgálatai nyugodtan reagáltak a jel megjelenésére a radarképernyőkön (sok kiképzési repülést hajtottak végre aznap) - egészen addig a pillanatig, amíg a gép eljutott a Német Demokratikus Köztársaság és a Német Szövetségi Köztársaság határáig.
12.20-kor az NSZK légvédelmi radarjai regisztrálták a határ megsértését egy 12 000 m magasságban repülő tárgy által; 460 km/h sebességgel haladt. Másfél perccel később két amerikai vadászgépet emeltek a levegőbe a NATO katonai támaszpontjáról.
15 perc elteltével az amerikai pilóták arról számoltak be, hogy vizuális kapcsolatot létesítettek az ellenséges repülőgéppel. Két perccel később egy üzenet érkezett a földre, amely meghökkentette a katonai szakembereket: MiG-23 típusú harci repülőgép repül szovjet katonai azonosító jelekkel ... pilóta nélkül.
A NATO szóvivője szerint amerikai repülőgépek pilótáinak parancsot adtak az "elveszett" MiG-23 kíséretére. Szakértők szerint a nagy magasság és az alacsony repülési sebesség kizárta az ellenséges szándékokat. Ezenkívül vizuális megfigyelések szerint a pilóta nélküli vadászgépből hiányzott a szokásos fegyverzet - föld-levegő rakéták (a MiG-nek csak 23 mm-es gépágyúja volt). Ennek ellenére a riasztás több ezer embert feszültség alatt tartott: a repülés a Német Szövetségi Köztársaság, Hollandia és Belgium sűrűn lakott területei felett történt. Repülési útvonal pilóta nélkül (2. kép)
Az amerikai elfogó vadászgépek pilótáit csak végső esetben utasították lelőni a MiG-t. Elegendő információ hiányában a NATO katonai szakemberei továbbra is abban reménykedtek, hogy az üzemanyag felhasználása után a szovjet vadászgép a La Manche-csatornába esik.
A még mindig automata üzemmódban haladó repülőgép addig repült, amíg teljesen ki nem fogyott az üzemanyag, és miután leállt a hajtómü, elkezdte a sima ereszkedést. Sebességét elvesztve Belgium területére esett - majdnem laposan - Cooichem faluban, Kortrijk (Courtray) város közelében, 15 km-re a belga-francia határtól. Ugyanakkor a belga gazda háza teljesen megsemmisült, és fia, a 19 éves Wim de Lar meghalt.
„Szűken megúsztuk az érthetetlen katasztrófát. Nehéz elképzelni, hogy mi történhetett volna, ha a gép Lille ipari kerületeire zuhan ”- sóhajtott megkönnyebbülten Lewis Tobback belga belügyminiszter.
Mint nyugati megfigyelők megjegyezték, a NATO légterének megsértésére adott visszafogott és ésszerűen óvatos válasz segített elkerülni legrosszabb következményeket. Nehéz elképzelni, mi lett volna, ha ilyesmi történik a hidegháború csúcspontján.
Igaz, szemrehányást tettek a Szovjetuniónak az időszerű információk hiánya miatt. A NATO egyik katonai tisztviselője egy tévéinterjúban sajnálattal állapította meg, hogy ebben a konkrét esetben nem jött létre közvetlen kapcsolat a Varsói Szerződés és a Szovjetunió katonai képviselőivel.
Később a nyugatnémet légvédelem képviselői azt állították, hogy észrevettek egy szovjet repülőgépet, és azt a határuktól követték. A Bundeswehr vadászgépei azonban csak akkor emeledtek a levegőbe és megpróbálták befogni a MiG-et, amikor az már átlépte a holland határt. Csak néhány a holland Susterberg támaszpontról felszálló amerikai F-15-ös vadászgép érte utol, hogy elfogja a szovjet gépet. Az amerikai pilóták a vörös csillagos repülőgép közelébe érve alaposan megvizsgálták, és üzenetet küldtek a parancsnokságnak: "Nincs senki a pilótafülkében." Senki sem mert parancsot adni egy furcsa vadászgép lelövésére - nem tudva, hogy hogy a Szovjetunió hogyan reagál erre.
A szovjet fél részvétét fejezte ki és 800 ezer amerikai dollárt fizetett az elhunyt családjának.

A teljes repülés az indulás pillanatától számítva 1 óra 22 percig tartott (a NATO radarképernyőin - 9.21 és 10.37 között). A repülőgép körülbelül 900 km-t tett meg.
 

haubagoi

Well-Known Member
2015. augusztus 4.
10 985
9 498
113
1989. július 4-én reggel egy belga gazda 19 éves fia, Wim de Lar békésen ült apja házának verandáján Cooichem faluban, míg egy szovjet MiG-23M vadászgép rá nem esett a fejére.
A helyszínre érkező rendőrség sokáig nem értett semmit. Hogyan került a belga – francia határtól 15 kilométerre, amelyet a Szovjetuniótól több mint 1000 kilométer és Európa fele választ el, egy repülőgép vörös csillaggal a szárnyain? Méghozzá pilóta nélkül , mivel a vadászgép roncsainál más holttestet nem találtak csak a szerencsétlen Wim de Lart.
A pilóta nem is lehetett ott, hiszen katapultált 900 kilométerre a tragédia helyszínétől , a lengyel Kolobrzeg város körzetében, a Balti-tenger partján.
Mi is történt? (Kronológia)
1989. július 4-én egy MiG-23M vadászgép, amelyet Nikolai Szkurigyin ezredes, I. osztályú pilóta repülte, a szovjet hadseregcsoport egyik légi egységének repülőteréről Kolobrzeg térségében (a teljes repülési óraszámja több mint 1700 volt,beleértve a MiG-23-at is, ahol - 527 óra) . Bár viszonylag nagy mennyiségü repült órával rendelkezett, Szkurigyin nem volt harci pilóta, hanem a 239. harci vadászrepülő hadosztály politikai osztályának vezetője (a szovjet repülés politikai tisztjeinek is bizonyos számú órát kellett repülniük a repülési képesítés fenntartása érdekében).
"Ez volt a második repülésem aznap" - mondta a pilóta. - Kilencven méter magasságig minden jól ment. Aztán hallottam és észleltem, egy furcsa zajt a bal oldali légbeömlőben, a sebesség azonnal 550-ről 350 km/h -ra zuhant, és a hajtómű fordulatszáma nagyot esett. Közöltem az irányítással, hogy a katapultálás mellet döntöttem, mivel minden a hajtómű leállására utalt - még zaj sem volt! A földről megkaptam a parancsot: "százharminc másodperc, k..." - vagyis katapultálni. Már a levegőben, ejtőernyővel ereszkedve fekete füstöt láttam a zuhanó repülőgép turbinája mögött. Biztonságosan földet értem, csak a kezemen sérültem meg. A katapultálás előtt a vadászgép a tenger felé fordult. De ki tudta, hogy tovább repül ... "
A repülésigazgató a pilóta beszámolója után figyelte az utánégető lángjának kialudását és a hajtómű mögötti füstölést, valamint a repülőgép megereszkedését. Felszálláskor bekövetkezett vészhelyzet kialakulása a következőképpen magyarázható: az utánégető spontán leállása a tolóerő, a sebesség, a magasság hirtelen csökkenéséhez vezetett, és a pilóta hajtóműhibaként értékelte, ami katapultálásra kényszerítette.
Miután a pilóta elhagyta a gépet, a gép ereszkedni kezdett és rendkívül alacsony magasságban, 4-6 km távolságban tűnt el a látómezőből. A "fekete doboz" szerint a katapultálás után 6 másodperccel a hajtómű teljesítménye hirtelen növekedni kezdett, és a gép enyhe emelkedéssel, automata üzemmódban folytatta repülését.
A Varsói Szerződés országainak légvédelmi szolgálatai nyugodtan reagáltak a jel megjelenésére a radarképernyőkön (sok kiképzési repülést hajtottak végre aznap) - egészen addig a pillanatig, amíg a gép eljutott a Német Demokratikus Köztársaság és a Német Szövetségi Köztársaság határáig.
12.20-kor az NSZK légvédelmi radarjai regisztrálták a határ megsértését egy 12 000 m magasságban repülő tárgy által; 460 km/h sebességgel haladt. Másfél perccel később két amerikai vadászgépet emeltek a levegőbe a NATO katonai támaszpontjáról.
15 perc elteltével az amerikai pilóták arról számoltak be, hogy vizuális kapcsolatot létesítettek az ellenséges repülőgéppel. Két perccel később egy üzenet érkezett a földre, amely meghökkentette a katonai szakembereket: MiG-23 típusú harci repülőgép repül szovjet katonai azonosító jelekkel ... pilóta nélkül.
A NATO szóvivője szerint amerikai repülőgépek pilótáinak parancsot adtak az "elveszett" MiG-23 kíséretére. Szakértők szerint a nagy magasság és az alacsony repülési sebesség kizárta az ellenséges szándékokat. Ezenkívül vizuális megfigyelések szerint a pilóta nélküli vadászgépből hiányzott a szokásos fegyverzet - föld-levegő rakéták (a MiG-nek csak 23 mm-es gépágyúja volt). Ennek ellenére a riasztás több ezer embert feszültség alatt tartott: a repülés a Német Szövetségi Köztársaság, Hollandia és Belgium sűrűn lakott területei felett történt. Repülési útvonal pilóta nélkül (2. kép)
Az amerikai elfogó vadászgépek pilótáit csak végső esetben utasították lelőni a MiG-t. Elegendő információ hiányában a NATO katonai szakemberei továbbra is abban reménykedtek, hogy az üzemanyag felhasználása után a szovjet vadászgép a La Manche-csatornába esik.
A még mindig automata üzemmódban haladó repülőgép addig repült, amíg teljesen ki nem fogyott az üzemanyag, és miután leállt a hajtómü, elkezdte a sima ereszkedést. Sebességét elvesztve Belgium területére esett - majdnem laposan - Cooichem faluban, Kortrijk (Courtray) város közelében, 15 km-re a belga-francia határtól. Ugyanakkor a belga gazda háza teljesen megsemmisült, és fia, a 19 éves Wim de Lar meghalt.
„Szűken megúsztuk az érthetetlen katasztrófát. Nehéz elképzelni, hogy mi történhetett volna, ha a gép Lille ipari kerületeire zuhan ”- sóhajtott megkönnyebbülten Lewis Tobback belga belügyminiszter.
Mint nyugati megfigyelők megjegyezték, a NATO légterének megsértésére adott visszafogott és ésszerűen óvatos válasz segített elkerülni legrosszabb következményeket. Nehéz elképzelni, mi lett volna, ha ilyesmi történik a hidegháború csúcspontján.
Igaz, szemrehányást tettek a Szovjetuniónak az időszerű információk hiánya miatt. A NATO egyik katonai tisztviselője egy tévéinterjúban sajnálattal állapította meg, hogy ebben a konkrét esetben nem jött létre közvetlen kapcsolat a Varsói Szerződés és a Szovjetunió katonai képviselőivel.
Később a nyugatnémet légvédelem képviselői azt állították, hogy észrevettek egy szovjet repülőgépet, és azt a határuktól követték. A Bundeswehr vadászgépei azonban csak akkor emeledtek a levegőbe és megpróbálták befogni a MiG-et, amikor az már átlépte a holland határt. Csak néhány a holland Susterberg támaszpontról felszálló amerikai F-15-ös vadászgép érte utol, hogy elfogja a szovjet gépet. Az amerikai pilóták a vörös csillagos repülőgép közelébe érve alaposan megvizsgálták, és üzenetet küldtek a parancsnokságnak: "Nincs senki a pilótafülkében." Senki sem mert parancsot adni egy furcsa vadászgép lelövésére - nem tudva, hogy hogy a Szovjetunió hogyan reagál erre.
A szovjet fél részvétét fejezte ki és 800 ezer amerikai dollárt fizetett az elhunyt családjának.

A teljes repülés az indulás pillanatától számítva 1 óra 22 percig tartott (a NATO radarképernyőin - 9.21 és 10.37 között). A repülőgép körülbelül 900 km-t tett meg.

Vagyis az első pilótanélküli katonai repülőgép szovjet volt :)
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 844
90 385
113
Terrorista ellenes müveletek: Moszkvában, Asztrahány régióban és Nalcsikban(Kabárd-Balkárföld)
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
W

Wilson

Guest
Meghiusult Grúzia Pride


Elfoglalták a grúziai Pride szervezőinek irodáját.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.




E5hmJDQX0AIxnOz


E5jr0KKXwAElzHC

E5jdKbDXMAsr6jr

E5iA8uOXEAIEe2M.jpg

E5h9AbdXoAMvYjE.jpg

E5jdKqcXoAAdWFC

Injured-journalists-780x470.png

E5jOXZ2XIAQUsST








 

krokomach

Well-Known Member
2010. április 27.
10 729
11 462
113
https://karpathir.com/2021/07/05/vadat-emelek-denisz-smihal-ellen/
"VÁDAT EMELTEK AZ UKRÁN MINISZTERELNÖK ELLEN
A Nemzeti Korrupcióellenes Hivatal vádat emelt Denisz Smihal és a Miniszteri Kabinet több tagja ellen.

Mivel nem célirányosan használták fel a koronavírus elleni küzdelemre elkülönített alap pénzét, a vád esetleges gondatlanság, írja a főügyészség sajtóközleménye. A hivatal szerint az összegek az ukrán törvényekkel ellentétben kerültek átutalásra más célra.
ENNEK KAPCSÁN AZ ILLETÉKESEK ELLEN A BTK. TÖBB PONTJA (GONDATLANSÁG, SZOLGÁLATI HANYAGSÁG) ÉRTELMÉBEN IS ELJÁRÁST INDÍTOTTAK."
 

krokomach

Well-Known Member
2010. április 27.
10 729
11 462
113
http://politic.karpat.in.ua/?p=26729&lang=hu
"Bandera és Suhevics Ukrajna hőse címének visszaadását kezdeményezik parlamenti pártok Zelenszkijnél
A Legfelső Tanácsban beterjesztett törvénytervezetben kezdeményezik parlamenti pártok Volodimir Zelenszkij elnöknél, hogy nyilvánítsa Ukrajna hősévé Tarasz Bulba Borovecet, az Ukrán Felkelő Hadsereg (UPA) egyik alapítóját, és adja vissza az Ukrajna hőse címet a megszálló német nácikkal kollaboráló Sztepan Banderának és Roman Suhevicsnek – adta hírül hétfőn az rbc.ua hírportál.
A jelentés szerint a parlamentben 5721. szám alatt bejegyzett törvénytervezet benyújtói a náci kollaboránsok hősi címének visszaadása mellett indítványozzák, hogy Ukrajna kormánya hozzon létre szervezőbizottságot az UPA-alapítás 80. évfordulója állami szinten történő megünneplési tervének kidolgozására és annak végrehajtására. A tervezet az Állami Televíziós és Rádiós Bizottságnak javasolja tematikus televíziós és rádiós műsorok készítését és sugárzását az UPA megalapítása 80. évfordulója alkalmából. A helyi önkormányzatoknak ajánlott emlékmű állítása az UPA ukrán függetlenségért vívott küzdelmének megörökítése érdekében.
A törvénytervezetet a Nép Szolgája, az Európai Szolidaritás, a Batykivscsina, a Holosz parlamenti frakcióinak és a Dovira, valamint a Za Majbutnye parlamenti csoportjainak képviselői nyújtották be."
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

krokomach

Well-Known Member
2010. április 27.
10 729
11 462
113
http://politic.karpat.in.ua/?p=26707&lang=hu
"Ukrajna felkészült Oroszország támadására – Danilov
Ukrajna 2021-ben készen áll Oroszország támadására, mert más a helyzet, mint 2014-ben,
amikor az ukrán állam nem erre nem volt felkészülve – jelentette ki Olekszij Danilov, a Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács (RNBO) titkára egy televíziós műsorban, adta hírül hétfőn az rbc.ua hírportál.
A jelentés szerint az RNBO-titkár 24-es csatorna televíziónak nyilatkozva elmondta, hogy jelenleg eléggé összetett folyamatok zajlanak. „Annak ellenére, hogy mindenre nem lehet felkészülni, az értékelhető kihívásokra Ukrajna felkészült” – tette hozzá, megjegyezve, hogy ma már egészen más a helyzet az országban.
Danilov közölte, hogy Oroszországnak egy doktrínája van, nevezetesen: valakivel háborút kell folytatnia, különben nagyon gyorsan szétesik, ha nincs külső ellenség. Mint hangsúlyozta, Ukrajnának más a technológiai ellátottsága, más a hadserege és más a fegyverzete. Ezenkívül – folytatta – Ukrajnának igazi partnerei lettek: a balti államok, Lengyelország, Kanada, USA és Nagy-Britannia."
 
W

Wilson

Guest
Orosz internetes hírdetés:):)....Ennyit érnek a nyugati embargók/szankciók:)Az oroszoknál már SZU-57-be oltott F-15-t is lehet venni:).A A tulajdonos mindösszesen 2 555 043 800 rubelt szeretne kapni a technikáért, szerintem alkalmi vétel:).

IqQJ66yiEFLYhm7AAsjuJf31L7ccGWF8lwMI6QoWXZNfCD2rzt2x-1aFljhspjDlJGJr0QnAPXelukHRxzJhVaa42tCR-J61hkuw1MYCxHc
 

plushun

Well-Known Member
2014. augusztus 26.
7 303
22 042
113
Ja és a legjobb benne az,hogy a legfrisebb státusz szerint a gépet a Balti-tenger felett lehet átvenni:)
Azt mégis hogy képzelték el? :D 15 ezer méteren majd átszállnak az egyik repülőből a másikba a félúton meg átadják a zsét és isznak az üzlet sikeres lezárásaként egy kupica vodkát? :D Egyébként meg ha van olyan marha aki ennek bedől meg is érdemli.
 
W

Wilson

Guest
Azt mégis hogy képzelték el? :D 15 ezer méteren majd átszállnak az egyik repülőből a másikba a félúton meg átadják a zsét és isznak az üzlet sikeres lezárásaként egy kupica vodkát? :D Egyébként meg ha van olyan marha aki ennek bedől meg is érdemli.
Szerintem az eladó úgy gondolja,hogy átutalod a zsét és utána ő felmutat az égre,hogy ott van a gép:):)
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 125
113
Tádzsikisztán elnöke mozgósítást hirdet
 

haubagoi

Well-Known Member
2015. augusztus 4.
10 985
9 498
113
Beteszek Nektek ide egy orosz filmet, szép friss, és oroszul van. Most találtam, érdekes. Háborús film. A tolerancia bajnokai próbálják meg elviselni, hogy egy orosz film oroszul van. És nem, nem fordítom le az egész filmet, bocs.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
W

Wilson

Guest
A Defender romboló krimi akciójához egy kis orosz haditechnikai adalék.....

"Monolith-B" a Defender ellen a Fekete-tengeren

06-03.jpg


A brit Defender romboló provokációja, amely június végén behatolt az orosz felségvizekre a Krím közelében, ismét bizonyítja, hogy milyen fontos szerepet játszanak a parti megfigyelőrendszerek a vízben és a levegőben. Oroszország kellő figyelmet fordít a katonai felszerelések e területének fejlesztésére. Az elmúlt tíz évben a haditengerészet három ilyen rendszert fogadott el. Mindegyikük saját feladatokat lát el. Együttesen teljes képet adnak a part menti helyzetről igen jelentős mélységben. A kapott információkat továbbítják a parti őrség hajóinak, a haditengerészeti repülőgépeknek és a parti rakétakomplexumoknak, hogy meghiúsítsák az ellenséges hajók és repülőgépek ellenséges akcióit, vagy akár a védelem áttörésére irányuló kísérleteket, amelyek célja a katonai támaszpontok elleni támadás.

"Monolit".

A haditengerészet jelenleg a kalugai Typhoon kutató- és gyártóvállalat által létrehozott szárazföldi légi és felszíni felderítő rendszer legújabb változatával, a Monolit-B-vel van felfegyverezve. A hadseregbe az elmúlt évtized végén kezdett el érkezni. A "Monolit-B" megtalálta a brit "Defender" rombolót, kísérte azt, és átadta a célzási paramétereket a "Ball" és a "Bastion" parti rakétarendszereknek. A brit parancsnok rendkívüli makacssága esetén pedig legalább a hajót harcképtelenné tették volna.

A rendszert a felszíni és légi objektumok horizonton túli felderítésére és követésére tervezték. Két MZKT-7930 magas terepjáró járműre van felszerelve, és nagyfokú mobilitásának köszönhetően képes a megfigyeléshez szükséges gyors pozícióváltásra. A komplexumot öt fő személyzet vezeti.

"A Monolit-B egy horizonton túli radarkomplexum és egy rádiós felderítő rendszer kombinációja. Ennek megfelelően két üzemmódban működik - aktív és passzív, azaz passzív módban gyakorlatilag láthatatlan az ellenség számára. Ebben az esetben a harceszközök hovatartozását a "barát vagy ellenség" elve alapján határozzák meg.


Aktív üzemmódban a horizonton túli radar akár 250 kilométeres távolságban is képes célpontokat észlelni. Egyszerre 30 célpontot követünk; ez a rendszer a part menti és hajófedélzeti rakétarendszereink célmegjelölésére is szolgál.

Passzív üzemmódban az észlelési tartomány 450 kilométerre nő. Ugyanakkor a komplexum akár 50 célpontot is képes érzékelni. A célkövetés és a célmegjelölés legfeljebb 10 célt jelent.

A Monolit-B azonban szélesebb körű légi és felszíni megfigyelési képességekkel rendelkezik, mint amennyit a saját berendezései nyújtanak. A komplexum képes adatokat fogadni és elemezni külső forrásokból, például hajókról, repülőgépekről és helikopterekről. Ugyanakkor az észlelt célpontok száma elérheti a kétszázat.

A Mineral-M horizont feletti aktív/passzív radarral felszerelt hajók rendelkeznek a leggyorsabb kommunikációval a külső hírszerzési forrásokkal. Hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a "Monolit-B", és szintén az NPP "Typhoon" állítja elő őket. Ezek közé tartozik a Project 11661 Gepard és a Project 22800 Karakurt kis rakétahajók.

A Monolit-B tehát képes átvenni a" diszpécser" vagy egy automatizált parancsnokság funkcióit, ahová a felelősségi területről minden felderítési információ beáramlik.

A komplexum berendezéseinek kezelése és az eredmények digitális elven alapuló feldolgozása. Az éjjellátó eszközök, a navigációs, topográfiai referencia- és tájékozódási berendezések lehetővé teszik, hogy a Monolit-B bármilyen időjárási körülmények között és a nap bármely szakában működjön, és minimális időt töltsön a követési üzemmódra való átállással, miután új pozícióra váltott.

"Napraforgó"

A Sunflower radar, amelyet az elmúlt évtized elején a Nagy Hatótávolságú Rádiótávközlési Kutatóintézet (NII DAR) fejlesztett ki, nagyobb képességekkel rendelkezik, mint a Monolith. Ez egy helyhez kötött radar, és a tervezőket nem korlátozták a súly- és méretjellemzők, ami szükséges, ha a berendezéseket és az antennákat mobil platformokon helyezik el.

Ugyanakkor a Sunflower az új generációs állomások közé tartozik, amelyeket a magas gyári felkészültség jellemez. Vagyis az összes berendezést konténerekben szállítják, és a telepítés "építőelemekből" áll össze. Az állomást 10 nap alatt szerelik össze. Működése teljesen automatizált, ezzel összefüggésben a "Sunflower"-t három személy szolgálja ki.

A legmunkaigényesebb telepítési folyamat az antennatartók telepítése, amelyek hossza eléri a 600 métert.

A napraforgó valódi jellemzőit osztályozzák. De vannak adatok az exportmódosításról is, ami nem éri el az orosz/hazai változat képességeit. Ezek a következők. A maximális megfigyelési távolság 500 kilométer. Megfigyelési szektor azimutja - 120 fok. Az egyidejűleg kísért víz feletti objektumok száma - 300 és a levegőben - 100. Az energiafogyasztás 120-200 kilowatt. Hullámtartomány - deciméter.

A horizont feletti radaroknak két típusa van. Az első típus Nyikolaj Kabanov szovjet rádiós tudós kutatásain alapul. 1946-ban azt javasolta, hogy rövidhullámok segítségével akár háromezer kilométeres távolságban, azaz jóval a rádiós horizonton túl is észlelni lehessen a repülőgépeket.

A radar deciméteres hullámokat bocsát ki, amelyek visszaverődnek az ionoszféráról, irányt változtatnak, majd visszaverődnek a talajról. Ezután, miután felemelkedtek az ionoszférába, visszaverődnek róla, és visszatérnek a radar vételi antennájához. A visszavert hullám információkat tartalmaz a tárgyakról, amelyekkel találkozott. Így működnek a horizonton túli térhullámú radarok. A 60-as években kezdtek gyorsan fejlődni. Egyik jellemzőjük a több tíz, sőt több száz megawattos óriási energiafogyasztás, amely a rádióhullámok több ezer kilométeres terjedéséhez szükséges. Egyik hátrányuk a holt zóna, amely közvetlenül az adóantennától kezdődik és több száz kilométerre terjed. Van egy ilyen zóna olyan távolságban is, ahol a hullám az ionoszféráról visszaverődik.

A "napraforgó" a horizont feletti felszíni hullámradarokra utal. Ebben az esetben nem történik visszaverődés az ionoszférából. Vagyis nincs holt zóna, ami a térbeli hullám állomásainál van. A napraforgó rádióhullámai a diffrakció miatt "siklanak" a vízfelszínen. És mivel útjukon nem találkoznak a terep formájában jelentkező akadályokkal, a csillapításuk alacsony. Több száz kilométeres távolságra képesek terjedni. Ugyanakkor az energiafogyasztás alacsony.

A napraforgó telepítése összehasonlíthatatlanul kevesebb időt vesz igénybe, mint a térhullámú radar telepítése. Például egy háromezer kilométeres hatótávolságú konténerradart egy-két év alatt építenek meg, ami magában foglalja a bonyolult hibakeresési munkát is. Ennek megfelelően az ilyen típusú horizont feletti radarok költsége is magas.

A felszíni hullámhosszú radarok jelentősége az utóbbi időben nőtt, mivel a csempészet, a kalózkodás és az illegális halászat elleni küzdelem érdekében a 200 mérföldes gazdasági övezetek szigorúbb ellenőrzésére van szükség. De magas katonai képességgel is rendelkeznek, amelyet a katonai provokációkra, szabotázsra vagy fegyveres behatolásra való felkészülésre való figyelmeztetés határoz meg. Automatikusan figyelik mind a felszíni, mind a légi környezetet. Jelenleg három napraforgó van készültségben - az Okotszki-tengeren és a Japán-tengeren, valamint a Kaszpi-tengeren. A Sunflower-t modernizálják, hogy az Északi-sarkvidék zord körülményei között is használható legyen.

A Sunflower kis mérete, alacsony energiafogyasztása és könnyű kezelhetősége azt a tévhitet keltheti, hogy ez a típusú radar gyenge célmeghatározási pontossággal rendelkezik.

Ezt a tévhitet azonban 2014-ben megcáfolták a Kaszpi-tengeren a Dagestan projekt 11661 rakétahajó felszíni és légi célpontok célmegjelöléssel történő felderítését célzó gyakorlat során. A "Napraforgó" négy alacsonyan repülő Szu-24MR felderítő repülőgépet észlelt, és adatokat továbbított róluk a hajónak. "Dagesztán" "feltételesen" eltalált minden légi célpontot.

Az NII DAR kifejlesztett egy másik felszíni hullámok felett a horizonton működő állomást, amelyet most kezdenek üzembe helyezni. A radar neve Laguna-M. Ez azonban egyszerűbb, és kizárólag polgári célt szolgál. Képes a csempészek, kábítószer-kereskedők és orvvadászok elfogására 200 mérföldes körzetben. maximum 200 hajót követhet . A z érzékelési szektora" 120 fokos, akárcsak a Napraforgóé.

Ez az állomás áthelyezhető, de nem mobil. Két konténerben van elhelyezve, amelyekből a radarelemek a lehető legrövidebb időn belül szét és összeszerelhetők, ha a műveleti helyszín megváltozik.

Mikhail Skolotnev, az NII DAR tervezője szerint a Laguna-M nagy exportlehetőségekkel rendelkezik . Az egyik délkelet-ázsiai szigetország kész tárgyalni a megvásárlásáról.

A "Peru" NII DAR rendelkezik egy másik hatékony és eredeti horizont feletti radarral - "Volnaval". A Távol-Keleten, Nakhodka város közelében 1992 óta áll riadókészültségben. Ez egy hibrid állomás. Egyszerre valósítja meg az "űrhullámos" és a felszíni radart. Az érzékelési távolság az "űrhullámmal" háromezer kilométer, a felszíni hullámmal pedig egy, 320 kilométer.

A radar két fázisos antennarendszerrel rendelkezik - adó- és vevőantennákkal, amelyek egymástól 85 kilométerre helyezkednek el. Mindkét rács magassága 15 méter. Az adó hossza 200 méter, a vevőé pedig 1500 méter.