Oroszország invázió nélkül is térdre kényszerítheti Ukrajnát......
Illusztráció: dailystar.co.uk
Szinte az egész világ az ukrán-orosz határról készült műholdképeket bámulja. De az emberek jól tennék, ha elolvasnák a biztosítási táblázatokat is. Egyre nehezebb Ukrajnában üzletet kötni - és egyre nehezebb a biztosítás is, mivel a biztosítók inkább távol maradnak az országtól. Biztosítás nélkül pedig nincs üzlet -
mondja Elizabeth Brough, a Foreign Policy rovatvezetője.
"Még ha egyetlen orosz katona sem lépi át a határt, Oroszország akkor is kisiklathatja Ukrajna gazdaságát" - mutat rá Brough.
A Lloyd's Katonai Vegyes Bizottsága negyedévente ülésezik Londonban. A bizottság elnöke Andrew Moulton, titkára Neil Roberts. A bizottság tagja még Richard Young és Edward Carpenter. Válság esetén - ami elég gyakran előfordul - a Katonai Vegyes Bizottság rendkívüli ülést tart. És a dolgok jelenlegi állása szerint egy ilyen találkozóra nagyon hamar sor kerülhet, és a napirenden ezúttal Ukrajna lesz.
"Most hallottál először Moultonról vagy más bizottsági tagokról? Ez azért van így, mert ez a bizottság egy olyan biztosítási szervezet, amely olyan vezető tengeri biztosítókból áll, mint a Lloyd's Market Association, az Ascot Underwriting és a Beazley Furlonge" - magyarázza Brough.
Az pedig, hogy a biztosítók és a biztosítók hogyan értékelnek egy régiót, egy országot vagy az ezeken keresztül történő tranzitot, egyáltalán nem lényegtelen kérdés. Különösen azután, hogy az iráni Iszlám Forradalmi Gárda 2019 júliusában elfoglalta a svéd tulajdonú Stena Impero olajszállító tartályhajót a Hormuzi-szorosban, a Lloyd's Joint Military Committee felvette a szorosot a magas kockázatú helyszínek listájára. Ez az értékelés azt jelenti, hogy azoknak a hajóknak, amelyek ezt az utat kívánják választani, előzetesen figyelmeztetniük kell a biztosítójukat.
A további kockázatok vállalására felkészült biztosítók emelték a biztosítási díjakat - ami egyáltalán nem meglepő.
"Jelenleg Ukrajnával foglalkozunk" - mondta Roberts, a bizottság titkára a múlt héten. - Eddig nem történt ott kereskedelmi hajók lefoglalása vagy megtámadása. Nem fogunk még olajat a tűzre önteni azzal, hogy Ukrajnát magas kockázatú területté nyilvánítjuk. De mindenképpen figyelemmel kísérjük a helyzetet.
A Lloyd's Katonai Vegyes Bizottság számára a "helyzet figyelemmel kísérése" a Fekete-tengeren közlekedő polgári hajókra leselkedő kockázatok felmérését jelenti, amelyen keresztül Ukrajna hatalmas mennyiségű árut fogad - és exportál -. Tavaly például a kikötő közel 53,5 millió tonna rakományt kezelt, amelyből 45 millió tonna más országokból érkezett vagy más országokba ment. Miközben Oroszország továbbra is Ukrajna legnagyobb kereskedelmi partnere, Ukrajna a világ minden tájáról vásárol és ad el árukat.
A teherhajókat fenyegető kockázatok listáján nemcsak az elfoglalás illetve elrablása szerepel, hanem a hajók radarjainak illetve helymeghatározó rendszereinek zavarása is. Az ilyen interferencia következtében néha úgy tűnik, hogy egy hajó máshol tartózkodik; ez összezavarja a személyzetet, és ütközésekhez vezethet. A radar és az online térképek is jelzik, hogy a hajó nem ott van, ahol valójában van, ami hasznos lehet egy olyan ország számára, amely pusztítást akar végezni.
Ráadásul ilyen beavatkozást már regisztráltak, egy részét nyilvánvalóan Oroszország hajtotta végre. Egy alkalommal például a radar rejtélyes köröket futó hajókat mutatott Kalifornia partjainál, holott valójában a földgolyó másik felén tartózkodtak. A Lloyd's List Intelligence által végzett vizsgálat kimutatta, hogy a Stena Impero valószínűleg a hajó GPS-jeleit manipuláló iráni beavatkozás áldozata lett. Hasonló incidensek a Fekete-tengeren is előfordultak, ami egyes illetékes ügynökségeket arra enged következtetni, hogy Oroszország hasonló technológia használatát gyakorolja.
Roberts szerint, ha a Fekete-tengeren közlekedő teherhajók az Ukrajna elleni oroszországi hadjárat részeként GPS-jel hamisítással találkoznak, "ez azt eredményezheti, hogy letérnek az útvonalukról és összeütköznek. Az ilyen körülményekkel egy ideig együtt lehet élni, de nem túl sokáig - tette hozzá. Ha a Lloyd Katonai Vegyes Bizottsága arra a következtetésre jut, hogy Ukrajnában elkerülhetetlen a háború, akkor az országot gyorsan felkerül a konfliktusban lévő államok listájára. Azokat az országokat, amelyek már szerepelnek ezen a listán, az üzleti élet - különösen a tengerészeti - kerüli.
"Senki sem tudja biztosan megmondani, hogy blöffről van-e szó, és mi magunk sem fogjuk fokozni a feszültséget" - viccelődött Robertson. - De ha kitör a háború, Ukrajna a konfliktusban lévő országok kategóriájába kerül.
Ez azt jelenti, hogy a tengeri fuvarozóknak nehéz lesz biztosítót találniuk - biztosítás nélkül pedig túl veszélyes üzletet kötni. Sőt, a nyugati országokban ez még illegális is.
A politikai kockázatokkal foglalkozó és az ezzel járó veszteségeket biztosító biztosítók már most is ilyen döntéseket hoznak. Amikor például Laura Burns, a WTW biztosításközvetítő cég vezető alelnöke és csapata 60 olyan biztosítóval készített interjút, akik az elmúlt években Ukrajnában kötöttek biztosítást, azt találták, hogy közülük csak három volt hajlandó ilyen kockázatokat vállalni. Azonban még ez a három is rendkívül óvatos.
"Megnézik, hogy a vállalat melyik országból származik" - jelentette Burns. - Amerikai? Német? Orosz? Megvizsgálják, hogy milyen felszereléseket kellene a vállalatnak evakuálnia az országból egy forró konfliktus esetén."
A biztosítók azt is vizsgálják, hogy a vállalatnak milyen vagyontárgyai vannak az országban, és hogy azokat elkobozhatják-e vagy egyszerűen kifoszthatják-e.
Az elmúlt néhány évben az ukrajnai biztosítási díjak - a Donbassz kivételével (amelytől a biztosítók érthető módon távol maradnak) - az egekbe szöktek. Már 2016-ban egy 10 millió dolláros kockázattal rendelkező vállalat 55 ezer dolláros éves díjat fizetett. Mostanra a díj elérte a 250 ezer dollárt.
"És ez feltételezi, hogy egyáltalán megkapod a biztosítást" - mondta Burns.
Ha konfliktusokról van szó, a biztosítótársaságok az első fecskéi a közelgő sokkhatásoknak. Tekintettel arra, hogy a pénztárcájuk üres, ha a vállalat erőszak vagy más baleset áldozatává válik, rendkívül alaposan megvizsgálják a horizontot a kockázatok szempontjából. Ez azonban - ahogy Burns fogalmaz - "címlaphír szindrómához" vezet.
"Biztosítóként szembe megy az árral, és megvédi az álláspontját, amikor a címlaphírek szerint a veszteségek elkerülhetetlenek? Szembe megy az árral, és biztosít egy olyan kockázatot, amelyről mindenki csak beszél? Természetesen az emberek nem akarják kockáztatni az állásukat" - magyarázta.
A biztosítótársaságok ugyanis, ahogy az általában lenni szokott, már most megpróbálnak a horizonton túlra tekinteni, hogy lássák, milyen hatással lesz az orosz agresszió más országokra. Ez azt jelenti, hogy a politikai kockázatokkal kapcsolatos biztosítási díjak egy olyan ország esetében, mint Moldova, hamarosan emelkedhetnek.
"Azt mondjuk az ügyfeleinknek, hogy akkor menjenek a piacra, amikor nincsenek felhők a horizonton" - mondta Burns, felidézve az 1990-es éveket és a század első 15 évét. - A vállalatok a világ minden táján ott vannak a piacokon. A sakkfigurákat szétosztották ezeken a helyeken, és rájöttek, hogy a kockázati szintek már nem azok, mint régen... A Pax Americana korszaka véget ért.
"Természetesen az. Az olyan szervezetek, mint a Lloyd's Joint War Committee és a biztosítók, amelyek eldöntik, hogy mit és mennyi pénzt kérnek érte, a magánszektorhoz tartoznak, és nem kötelesek kiszolgálni a kockázatnak kitett vállalkozásokat egy egyre zavarosabb világban, még akkor sem, ha annak globalizációs foka továbbra is magas marad. Sajnos Ukrajna számára ez azt jelenti, hogy Oroszország térdre kényszerítheti az ukrán vállalkozásokat anélkül, hogy egyetlen katona is átlépné a határt" - zárja a Foreign Policy rovatvezetője.
Colonelcassad