Van azért egy nagy különbség nem azért van "bajban" mert nincs kereslet a termékeire, hanem azért mert bizonyos alkatrészekből hiány volt/van, ami idővel meg fog oldódni...
Még egyszer akkor térdelne le a német gazdaság ha ezt úgy oldanák meg, hogy egyik pillanatról a másikra elzárják az orosz gázt, de nem így fogják csinálni egy hosszabb intervallumban fogják lecsökkenteni/kizárni az orosz energiahordozókat, és ezalatt is jönni fog az orosz gáz, mert az oroszoknak mindennél jobban kell a német euró.És az orosz gáz helyét nem a szél energia vagy más zöld energiák fogják átvenni, hanem az orosz gáz helyét máshonnan beszerzett földgáz, kőolaj és persze egyre nagyobb százalékban a zöldenergiák, ami ha magasak maradnak a földgáz árak egy törvényszerűen bekövetkező jelenség, hiszen akkor több más olyan energiahordozók is előtérbe kerül amely olcsóbb alternatívát kínál mint a földgáz...
Leírtam már számtalanszor a jelenlegi vezetékeken és a most aláírt szerződések alapján épülő vezetékeken az oroszok 2025 magasságában évi 48 milliárd m3 földgázt akarnak eladni Kínának miközben Kína éves gázfogyasztása eléri 2030-ra az évi 520 milliárd m3.
Miközben pl 2018-ban Oroszország Európába évi 201 milliárd m3 földgázt szállított remélem lehet érzékelni az arányokat...
Azzal,hogy megszűntetik Oroszország rendes kereskedelmi kapcsolati státuszát a világgazdaság azon felével tud majd csak kemény vámtételek mellett kereskedni,ahonnan a kieső bevételeket nem tudja más piacokon pótolni.
Fájni fognak ezek a szankció az EU-nak igen fájni fognak rövid távon de szerintem szó sem lesz semmilyen összeomlástól, ellenben az orosz gazdaság fejlődését modernizációját nagyon visszafogja vetni hosszútávon.
Igen, ha nem lenne kereslet a termékeire azt könnyebben megoldaná - változtat ezen-azon és problem solved. Az álló gyárakkal viszont semmit nem old meg ...
Még egyszer - nemcsak a gáz a gond - hanem a minden más is. Maradjunk a gáznál - a hajón szállított gázzal nemcsak az a gond, hogy többszörösébe fog kerülni, hanem a "bizonytalanság" is. A hajó a célkikötő előtt 20 km -el is simán elfordul a világ másik felére, ha "20 forinttal" többet adnak érte. Ezt most részletezzem mit jelent termelés szempontjából? Másfelől az EU -nak a jelenleg kiépített egyéb kapacitásai sem 100% biztosak. Észak-Afrika - Algéria-Marokkó (Nyugat-Szaharai Köztársaság) éppen most néznek farkasszemet. Mali a szomszédban. Kik nyomulnak most még arrafelé? Pl. oroszok? Esetleg Kína is bekapcsolódik? Déli áramlat - főleg, ha kapacitásnövelés is szóba kerül, akkor fog onnan dőlni az orosz gáz, a többszöröséért ...
"máshonnan beszerzett földgáz, kőolaj és persze egyre nagyobb százalékban a zöldenergiák" - egyelőre ötlet sincsen arról, hogy honnan lenne az a "máshonnan" (a "Sci-Fi" -t hagyjuk ...) - a zöldenergia pedig eddig egyelőre egy méregdrága "blöff". Tegyük fel, hogy meglenne a "máshonnan" - ott meg kellene oldani a bányászatot, az infrastruktúrát (csővezetékek, LNG terminálok) és persze a hajókat. Az infrastruktúrát az EU -ban is meg kellene oldani ... Az időfaktoron kívül ez még "pénz, pénz, pénz" ... Ezt meg kellene finanszírozni előre ...
OK, leírtad számtalanszor a Kína "évi 48 milliárd m3 földgázt". Tudod én mit írtam le számtalanszor? Azt, hogy értsük ezt az egészet és magunkévá kell(ene) tenni ezt az állítást:
emelkedő energiahordozó és nyersanyagárak. Azaz Kínának mondjuk negyedét adja el, mint az EU -nak eddig és az EU -ba is kevesebbet ad el. És mégis bőven a pénzénél lesz, ha mást nem is számolok. Költői kérdés - mennyi volt a gáz ára:
- egy évvel ezelőtt,
- most,
- ha a szankciók éreztetni kezdik a hatásukat?
Másfelől nézz utána, hogy Kína mekkora széntüzelésű erőművi kapacitást épít meg évente (kedvcsinálónak: nem keveset) - "Oo. likes this". Amennyiben szeretnék, hogy a városaik ne szmog -ban ússzanak, akkor lehet nézelődnek másfelé is. Persze van víz (aminek lassan a határára érkeznek) meg némi megújuló is játszik. Ugyanakkor főleg utóbbi kiszabályozására mi is jó? Hát persze, hogy a gáz ... Erre írtam, hogy valószínűleg lesznek még arrafelé vezetékek ... Ugyanakkor jelenlegi állapotok alapján is egyetlen ország kiváltja a teljes EU igényének negyedét. Sorban áll: Pakisztán, India, Banglades meg kb. Dél-Kelet Ázsia ...
A "kereskedelmi kapcsolat megszűnéses" dologhoz. Ahogy írtam rendezik bilaterális alapokon. Problem solved. A másik - ezzel viszont a nyugat egyértelműen kommunikálja, hogy a nemzetközi szerződések illetve az adott szava annyit sem ér, mint a papír amire leírják. Ugye ezzel ellentétben Oroszo. most is szállít hiánytalanul (persze kell a zsé) - Őket ugye eleddig nem lehetett azon kapni, hogy valamit nem tartanak be ... Ezt a világ be fogja árazni.
Kicsi példa - egyik fórumtárs örömködött, hogy Szlovákia nem tartja be a fegyverszállítási szerződéseit. Mellesleg az államelnök kb. évente száll bele páros lábbal Kínába. Majd kíváncsi leszek mekkora lesz az örömködés, ha mondjuk egy nyugati partnere játssza el velük ugyanezt ... Apró példa: ha drága és bizonytalan lesz a gáz, akkor arrafelé hamarabb kezdenek el majd fázni meg gyárakat leállítani, mint pl. Németországban ...
Az EU -nak nemcsak rövidtávon fog fájni. Hanem közép- és hosszútávon is. Már csak maga a többszörös energiahordozó- és nyersanyagárak miatt is. Az EU gazdasága már a korona előtt is durván 14 évente
elvesztette a világpiaci részesedésének egyharmadát. Egyre gyorsuló ütemben. Most hozzátéve a fentebbi dolgokat. Az az igazság, hogy most USA, Kína, az oroszok és a világ többi része hagosan röhög az EU -n. Magukat húzzák éppen le a retyón ...
Kicsit más - az oroszokkal az EU a piacának egy részét is elveszíti. Nézd meg, hogy a döglődő francia autóipar százalékosan mekkora részt bukna ezzel. Sírni fogsz ... Azok a franciák, akik Afrikában is folyamatosan teret és bevételt buknak. Avagy az olaszok, akiknek most pl. ötletük sincs honnan pótoljanak évi 75 Mrd m3 gázt (ez ugye több, mint Kína orosz importja). Ezek kit fog magával rántani? Az álló autógyárakkal "nézelődő" germánokat?