A világon bárhol úgy működik, hogy személyszállítás esetén felelőssége van a légitársaságnak vagy charter esetén az üzemeltetőnek. OK, leszállsz egy reptéren. A fogadó országnak még a tranzitba sem kell kiengednie egy embert sem. Az alap, hogy amennyiben van egy refugee -zó/flüchlingéző utas, akkor az adott légitársaság vagy charter üzemeltető egyetlen gépe sem jöhet be többet az ország légterébe. Ez bizony csak ott nem működik így ahol kifejezetten akarják, hogy ilyenek jöjjenek.
Aztán minek várjanak napokat vagy akármennyit. Meg miért egyszerűbb utólag vakarózni. Amennyiben nem tetszik a banán, akkor mehet vissza ugyanazzal a géppel. Ha kell akkor addig nem száll fel. A költség meg az Ő baja. Aztán problémázik, akkor többet nem kell jönnie soha többet. Könyörgöm a saját légteredben még azt is megmondhatod, hogy az adott repülő merre meg hova mehet kifelé külföldi cél felé. Ilyenformán az, hogy valakik folyamatosan rámolnak be illegálokat az nonszensz - hacsak ...
Ezek a területek kőkeményen le vannak fedve nemzetközi jogszabályokkal - és nemigazán az embercsempészeket védik. A tengeri dolgok dettó. Az, hogy nyugaton magas ívben tojnak ezekre az nem azt jelenti, hogy ezek nem léteznének vagy adott esetben pl. Fehéroroszország ez alapján ne tudná megoldani a dolgait, ha akarná ...
Gondolom mindenki utazott már repülővel és tudja, hogy ha gép leszáll, akkor az utasok is leszállnak. A hatóság zord röntgen tekintete nem hatol át a gép falán, hogy megállapítsa ki az illegális bevándorló és ki nem az, hanem az utasok besétálnak a terminálba és ott elkezdik vizsgálgatni a papírjaikat. Ez eltart némi ideig, lévén egy géppel jön 150-200 utas és ha mind problémás, akkor nem végeznek velük fejenként 1-2 perc alatt.
Ráadásul ha az illetőnél van elég pénz és benyögi az egyik vízummentes beutazási célt és van legalább egy útlevele, akkor az adott pillanatban és helyzetben nem is illegális az érkezése. De tegyük fel, hogy nincs útlevele se! Viszont annyit azért megtanítottak neki, hogy azt hajtogassa, hogy menekült, tehát menekültügyi eljárást kellene lefolytatni, ami azért mégsem megy percek alatt.
Közben pedig a Charter gépet megtankolják a visszaútra és eleresztik. Nem tartják fel sok órán keresztül, hogy hátha vissza kellene küldeni rajta utasokat. A hatóság a gép fehérorosz légtérben való repkedéséről tud rendelkezni, de másról nem. Bármilyen meglepőnek hangzik is, de arra nincs joga a hatóságnak, hogy kötelezze a gépet utasok visszaszállítására. Különösen úgy nem, ha a gép eleve nem is a kiindulási reptérre szeretne visszamenni és eleve nem oda szól a visszaútra való útvonalengedélye. Különösen úgy nem, hogy a visszautat nem a fehérorosz hatóság fizeti és a fehéroroszok nem állnak szerződéses viszonyban a légitársasággal erre a célra. Különösen úgy nem, hogy a légitársaság nem szeretne a visszaszállításnak magukat önként alávetni erőteljesen húzódozó, őrjöngő bandát szállítani.
Vagy hogy gondoltad? Percek alatt lefolytatják az idegrendészeti eljárást? Kiutasítják a delikvenseket? Statáriális kényszerintézkedéssel idegenrendészeti őrizetbe veszik azokat. Majd megbilincselve feltuszkolják az addig erővel visszatartott gépre, ahol egyenként a székhez kötözik/bilincselik mindegyiket és beadnak nekik egy altató/nyugtató koktélt? Ezután jó légikalóz módjára a gép személyzetének fejéhez pisztolyt tartanak és közlik velük, hogy tök mindegy, hogy erre nincs szerződés, nincs kifizetve, hogy eleve nem is a kiindulási reptérre szerettek volna visszamenni és oda nincs előre megkért útvonalengedélyük és leszállási engedélyük, de visszaviszik a hordát és punktum.
Ez azért nem egészen így működik. Ha ezt így megtennék abból még sokkal nagyobb balhé lenne.
A légitársaságnak nem kötelessége a kiindulási reptéren vizsgálni az utasok célországba való beutazási jogosultságát. Ez a fehérorosz határőrség feladata és joga. Ennek megfelelően formálisan nem is tehető felelőssé azért, hogy illegális bevándorlókat szállított és nem is kötelezhető semmire.
Persze ettől még erőből megtehetné a hatóság, hogy az első ilyen után figyelmezteti a légitársaságot, a második után pedig nem ad ki többet útvonalengedélyt és leszállási engedély számára. De a már leszállított hordával akkor is kezdeni kell valamit. A következő gép pedig majd egy másik neve nincs magán légitársaság égisze alatt fog érkezni. Lehet kezdeni elölről a figyelmeztetést és nem hivatalos kitiltást.
És itt nem gépek százairól és utasok tízezreiről beszélünk légitársaságonként, hanem mindösszesen néhány ezer migránsról, akiket a balhé kedvéért küldtek oda. Egy bérelt géppel elvisznek 150-200-at. Mindössze pár tucatjáratról van szó. Eleve több kiindulási reptérről, több légitársasággal reptetve.
Persze a fehéroroszokon számon lehetne kérni, hogy ezzel együtt a már nyakukra hozott hordát miért szállítják a lengyel határra és miért nem táboroztatják, miért nem fogadják be ők, vagy miért nem próbálnak módot találni a visszaszállításra. De ugye mindenki emlékszik, hogy amíg nálunk nem volt kerítés, addig mi sem a szerbekhez dobtuk vissza az illegális bevándorlókat, hanem átbuszoztattuk az osztrák határra? Leszálltak a híres röptető tábornál, ahonnan azonnal átsétáltak az osztrákokhoz. Pedig nekünk nem repülővel kellett volna visszaszállítani őket, hanem csak visszanyomni a szerb oldalra a határon. Pedig minket nem akartak megpuccsolni előtte az osztrákok, hogy legyen kellően nyomós okunk rájuk tolni a problémát. Egyszerűen csak ez volt a legegyszerűbb, mivel a horda eleve arra akart menni.
Sokan ajánlgatják a lengyeleknek is, hogy miért nem buszoztatják át ők is a németekhez a migránsokat. Hát a fehéroroszok sem csinálnak mást, csak tovább dobják a problémát a lengyeleknek. A fehéroroszoknak még csak olyan megfontolást sem kell figyelembe venni, mint nekünk, vagy a lengyeleknek, hogy ha az adott illegális bevándorlók nálunk, vagy Lengyelországban lépnek be az EU-ba, akkor az osztrákok, németek, hollandok, svédek kiválogatják a használható 10-20%-ot, a maradék 80-90%-ot pedig a belépési országba visszaküldhetik (a dublini egyezményre hivatkozva), még elosztási kvótázás nélkül is. A fehéroroszokra ilyen visszafogadási kötelezettség nem vonatkozik, ha Lengyelország felé megszabadulnak a problémától, hiszen nem EU tagok.
Okuk meg bőségesen van rá, hogy a lengyelek orra alá borsot törjenek.
Ezt a bulit az szervezi, aki ürügyként akarja felhasználni. Márpedig a következmények a fehéroroszok és oroszok számára véletlenül sem kedvezőek. Nem ők a haszonélvezői a balhénak.