[BIZTPOL] Románia

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kétkedő

Well-Known Member
2021. január 9.
2 972
17 196
113

A lakosság közel egynegyede azonnal külföldre költözne, ha tehetné​


Ezek előbb vagy utóbb el is fognak menni.
Óriási a munkaerő hiány a gazdasági szektorban. Az állami szféra, ami biztos és aránylag nagy fizetéseket ad, túl van tolva munkavállalóval. Közel két millió ember az inproduktív szférában, ahol minimum 2x annyi a fizetés, mint a versenyszférában. Ha kijönnek az új népszámlálási adatok, nagy bajban lesznek, mert a 17-18 millió lakónak nem kell annyi állami fullajtár, mint a jelenleg hivatalosnak tekintett 20 milliónak. Vagyis a már most nagyon nagyon túlméretezett állami szférából jó sok embert el kell küldeniük, ha akarnak valamit kezdeni az országgal. Ezeket az embereket át kellene irányítani a gazdaságba. De hát nem biztos, hogy tetszeni fog nekik a jó meleg íróasztal mellöl átmenni egy hűvös gyári csarnokba, szalag mellé. Lesz ott elégedetlenség bőven már az idei évben. Ha így folytatják, a következő választást az AUR nyeri meg. Vagy ha a román mélyállam elcsalja az eredményt, hogy elkerüljék a nyugat előtti arcvesztést, akkor néplázadás fog kitörni.
 

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
485
3 134
93

A lakosság közel egynegyede azonnal külföldre költözne, ha tehetné​


Azt azért sietve hozzátenném, hogy már annak a 16 milliónak a negyede aki még otthon van ... a román nyelvű olvasóinknak pedig üzenem, hogy ezek nem a - hogy is mondjátok - "nedves álmaink" mondatják velünk, hanem ezek az egészségügyi miniszteretek Alexandru Rafila szavai. Ő azzal magyarázza a gyalázatosan alacsony átoltottságot, hogy valójában a rezidens lakossághoz kellene mérni a védettek arányát az meg nem 19 M hanem csak 16. Szóval ennek a negyede kívánkozik el még a "balkáni birodalomból". Pont.
Kialakulőban van egy európai "félgyarmati övezet" ami a Balkántól az ukrán sztyeppéken át elér egészen a baltikumig a közös jellemzőjük nem csak az, hogy a lakosság kiürülőben van, dinamikusan csökken, hanem hogy a termelés gyarmati szinvonalra kezd berendezkedni, inkább az alapanyag előállítás, az alacsony hozzáadott értékű termékek, a nagy és szükségszerűen olcsó munkaerő igényű termékek gyártása valósul meg, persze mindenhol vannak kivételek. Az alacsony termelési intenzitás miatt pedig az elérhető kereset is alacsony, ezért igen magas az országon belüli és a kifelé irányuló népmozgás is, közös jellemzőjük az alacsony adóintenzitás is, az adóelkerülés és gazdasági korrupció (másként nem versenyképesek a vállalkozások) és emiatt az államok alacsony bevételei, kicsiny pénzügyi mozgástérrel. A skála alja Ukrajna ahol a gabona és a bányajavak adja a kivitelük negyedét, harminc év alatt az "egyen fejlettségű" kelet európai országok szintjéről azok harmadára esett, a legkevésbé érintettek a balti országok, ahol ez már csak nyomokban található meg. Rossz helyzetben van Bulgária ahol a lakosság harmada elfogyott a rendszerváltás óta, az állam bevételei rendkívül alacsonyak, speciális helyzetben van Belarusz ahol a végeredmény hasonló, de ők a rendkívül alacsony energiaköltségek miatt a korszerűtlen termelői kapacitásaikat még életben tartják, de emiatt teljesen kiszolgáltatva az orosz energiaszállításoknak, gyarmati függőségben tartva az országot. Lecsúszóban van Románia is, a mezőgazdaság egyértelműen megrekedt a szövetkezeti szinten, egy román mezőgazdasági munkás ötödannyi GDP-t termel mint egy cseh vagy magyar. Különösen nagy gond a népesség fogyása ami a bulgárénál szerényebb de ahhoz mérhető, a munkaképes lakosság negyede ráadásul külföldön dolgozik és teoretikusan az általuk máshol megtermelt javakat importálja vissza Románia hatalmas, idén már 30 Mrd Euróra saccolt külkereskedelmi hiányt produkálva. Ahogy az ibériai országokkal megtörtént a "félgyarmati országok" közül az EU tagokat a felzárkóztatási juttatások egy ideig még életben tartják, azután ugyanaz következik mint Spanyol vagy Görögország , vagy Portugália esetében, a GDP arányos EU juttatások folyamatos csökkenésével párhuzamosan a fejlődés is dinamikusan csökken mert hiányoznak a stabil belső motorok, még akkor is ha van húzóágazat mint a nevezett országokban a turizmus. Románia, Bulgária amiatt sérülékenyebb mert nincsen ilyen húzóágazat, nincs hagyományosan erős értékteremtő ágazat és nem is épült ki új ilyen mint például Szlovákiában az autóipar, a demográfiai mutatók is kritikusak ami a nyugdíjasok tömeges megjelenésével, ugyanakkor a munkaképes, őket eltartó lakosság külföldre költözésével gyakorlatilag önmagában is adósságspirálba kényszeríti ezen országokat. Nem véletlen a stabil és a legmagasabb GDP növekedési periódusokban is kitartóan emelkedő államadósság növekedés (Románia csak 2021 novemberében +0,5% egy hónap alatt), mert hiányzik a GDP-t meghatározó tényezők közül egy erős "állami láb", az ország, országok beavatkozó képessége, mozgástere rendkívül alacsony és ha meg is teszik az szükségszerűen az adósság emelkedésével jár. A civilizációnk hajnalán volt egy "gabona félhold" ami a Közel Kelet Mezopotámia környéki területeit jelölte ahol kivételes körülmények alakultak ki a gabona termesztéshez megalapozva a terület felemelkedését. Most újfent kialakulóban van egy félhold alakú térség, A Balkán közepe, Bulgária, Románia, Ukrajna, Belarus és ... valahol ennek környékén a végével, amely területek a gazdasági berendezkedésük révén igen jellemző és hasonló jegyeket írnak le, elnéptelenedő országok, alacsony gazdasági intenzitású termelés, gyenge állami jelenlét és beavatkozó képesség, magasabb GDP esetén is alacsony állami bevételek. Közös jellemzőjük a félgyarmati gazdasági struktúrára való berendezkedés a főként alapanyagexport, az alacsony hozzáadott értéket jelentő termékek, szolgáltatások előállítása, a csekély külföldre irányuló tőkekivitel, a honi vállalatok belterjessége, a szocialista nagyvállalatok görcsös mentegetése. Persze az érintkező országok sincsenek biztonságban, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, de ezek helyzete csak szemre hasonló, a struktúra amire épülnek teljesen más, nagyon erős a kiépült infrastruktúra, a gazdasági konszolidáció már végbement, jelentős honi vállalati struktúrával is rendelkeznek amely vállalatok külföldi tőkekivitele magas (maguk is gyarmatosítanak), nem kell másra gondolni mint a Cseh CEZ, a Lengyel PKN, a magyar MOL, vagy OTP vállalatokra, a "félholdban" alig találni ilyen cégeket. Az érintkező országok képessége a gazdaság magasabb tempóra emelésére meg van, míg a "félgyarmati félhold" jobbára ezt most veszíti végleg el. Románia képessége meg volt, hogy ugyanazt érje el mint a V4-ek átlaga, és jelenleg pontosan ugyanezt az utat akarja lejárni amit azok bő 20 évvel ezelőtt. Jelentős infrastrukturális beruházásokkal pörgetni a gazdaságot hogy nem csak kiszolgálja, de be is vonzza a működő tőkét, csakhogy közben szépen lassan elveszítette a "türelmetlen" lakosságát, aki a jólfizető munkahelyeket nem megvárni, hanem nyugaton megkeresni akarta inkább. Szépen lassan elveszítette a saját vállalatai képességét, hogy otthon megerősödve aztán külföldön is megjelenjenek. Szépen lassan elveszítette a képességét, hogy úgy és olyan struktúrában adóztassa a honi szereplőket, hogy azok egyrészt életben is maradjanak másrészt az állam vagyonát is gyarapítsák és erősítsék az állam lépességeit, nem véletlen a Román Kormány késlekedése az energiaárak, az elszabadult üzemanyagárak, az élelmiszerárakkal szembeni intézkedésekben, máshol (MO is) ezt időben és sokkal korábban megtették, Romániában gyárak zárnak be a késlekedés miatt (Azomures, Alro). Van ahol gyorsabb és látványosabb, van ahol lassabb de gyorsuló (mint Románia) a félgyarmati státus kialakulása, ami ugyan nem egy gazdasági fogalom, hanem inkább egy "működési logikát" leíró jelző. Az biztos, hogy a következmények arra tendálnak amit a "félhold" legrosszabb állapotban lévő tagja produkál Ukrajna, széthullott gazdaság, a gyenge piaci szereplők csoportosulása olyan oligarchák kezében akik az állammal nem állnak alá-fölé rendeződött státusban, leromlott infrastruktúra, elszegényedett, tömegével külföldön munkavállalóként megjelenő lakosság, összességében egy széthulló állam. A mértékekkel lehet vitatkozni, az iránnyal nehezen ...
 

kétkedő

Well-Known Member
2021. január 9.
2 972
17 196
113
Néhány amerikai LNG karvalytőkés érdekében egész európa gazdaságát meg lehet fektetni. Az ostoba romànok még tapsolnak is ehhez. No sebaj! :oops:
Kb. azt fogja kapni Nyugat-Európa az USA-tól, amit nekünk adott a rendszerváltáskor. Azaz, felszámolta/beszántotta az iparunkat önös érdekből. Pontosabban, hogy legyen olcsó elszívható és helyben kizsákmányolható munkaerő, illetve, hogy mint piac működjünk az árújuk terítésére. Semmi önállóság nélkül. Most meg őket várja a répa. Csak azt nem tudom, hogy az a sok ellustult semmire sem alkalmas felnőtt várományos nyugati fiatal, hogy fogja ezt kibírni. Mert mi, 50 közeliek, amikor a nyugatiak ránk omlasztották az ország iparát, akkor még tudtunk és akartunk is dolgozni, így valamennyire korrigáltuk a fosáradat irányát.
Igaza lesz annak az Izraeli ismerősömnek, aki 2005 környékén azt mondta, hogy Európa le van írva. Egy elöregedő, skanzen jellegű, migráns lerakat lesz belőle (hol volt akkor még 2015!).
 

kétkedő

Well-Known Member
2021. január 9.
2 972
17 196
113
...nem véletlen a Román Kormány késlekedése az energiaárak, az elszabadult üzemanyagárak, az élelmiszerárakkal szembeni intézkedésekben, máshol (MO is) ezt időben és sokkal korábban megtették, Romániában gyárak zárnak be a késlekedés miatt (Azomures, Alro).
Éppen most tervezi szubvencionálni a nagy gyártókat a román állam, hogy bírják a versenyt.
Ez két kérdést is felvet:
1. Az EU-ban szabályos-e állami pénzekkel magán vállalatokat menteni?
2. Ez a pénz amit az elszaladt energiaárak támogatására fordítanak, nem fog máshonnan hiányozni?

Nem mellékesen a lakosság egy jelentős részét is jelentős támogatásban részesítik a gázárak kapcsán. Ez a pénz is ablakon kidobott pénz.

U.i.: Az Azomures-ért egyáltalán nem kár, mert egy brutális szennyező (50 km-ről látszik a füstje, ahogy megy az ember Marosvásárhely felé), na meg - többek között - annak működtetése ürügyén hordták be a sok románt, hogy egy majd 85%-ban magyar várost elrománosítsanak.
 

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
485
3 134
93
Éppen most tervezi szubvencionálni a nagy gyártókat a román állam, hogy bírják a versenyt.
Ez két kérdést is felvet:
1. Az EU-ban szabályos-e állami pénzekkel magán vállalatokat menteni?
2. Ez a pénz amit az elszaladt energiaárak támogatására fordítanak, nem fog máshonnan hiányozni?

Nem mellékesen a lakosság egy jelentős részét is jelentős támogatásban részesítik a gázárak kapcsán. Ez a pénz is ablakon kidobott pénz.

U.i.: Az Azomures-ért egyáltalán nem kár, mert egy brutális szennyező (50 km-ről látszik a füstje, ahogy megy az ember Marosvásárhely felé), na meg - többek között - annak működtetése ürügyén hordták be a sok románt, hogy egy majd 85%-ban magyar várost elrománosítsanak.
Hasonlókat gondolok én is.
1, Lehet szubvencionálni, de szigorú szabályai vannak, általában valamilyen feltételhez van kötve. Nem ismertek a részletek.
2, Az bizonyos hogy az állam nem áll pénz bővében, a decemberi hitelfelvételeket elhalasztották januárra és akkor meg is történtek, a cél valszeg az EU előtt is vállalt mutatók megtartása volt 2021-ben, az államadósság szinten tartása, én szűk egy éve 50% környékét jósoltam ez be is jön, emelkedett 2021-ben is, pedig magas volt a GDP növekedés.

A nagykoalíció azt hozta el, hogy a kormánynak valójában nincs kritikusa így bátrabban költekezik mint korábban, a pártok egymásra licitálnak és nem mondanak nemet egymásnak sem, mert azonnal "jó fiú-rosz fiú" szerepet ragasztanak egymásra. Igen magas a szociális jellegű pénz kiáramlás, emelik a nyugdíjakat is, az energiatámogatások is bőven viszik a pénzt, a híresztelésekkel ellentétben nem túlburjánzó az állami szektor - EU átlag nagyjából, de a bevételarányos ráfordítás az állami alkalmazottakra viszont kiemelkedő EU szinten. Jelenleg nő a közszolgák száma, az intézmények a megugró EU pályázatok kezelésével indokolnak leginkább. A lehetetlen jogszabályok miatt nő a szitokszónak számító különnyugdíjak egy része is, mert azok egy részét a hatályos fizetések mértéke határozza meg, botrány hogy 10 % járadékalapú (szerzett) átlag nyugdíj emeléssel ellentétben a bírák-ügyészek-bírósági szolgák stb különnyugdíja 20%-al emelkedik emiatt. Ilyen a világon nincs máshol, hogy valaki 20 éve fennálló nyugdíja azért emelkedik, mert ha máig dolgozna abban a munkakörben akkor a fizetése emelkedne ... Mindent összevetve 2021-hez képest az állam szociális jellegű kiadásai jelentősen emelkednek, amivel elvileg az adóbevételek és a GDP emelkedése kellene egyensúlyt tartson. No ezt túlgondolták kicsit a tervezéskor... a GDP - már csak a jelenlegi járvány miatt is - nehezen sem éri el a kitűzött szintet, a független elemzők eleve nem látták esélyét elérni a kormány céljait és akkor még nem látszott az idei járvány. Az adóbevételeket pedig az ÁFA bevételek emelkedésére alapozzák (javarészt), amiknek úgy kellene emelkednie, hogy már 2021-ben is 30%-ot emelkedtek 2020-hoz képest - akkor viszont részben azért mert a Cocid miatt a cégek halasztást kaptak a befizetésekben. No ez 2022-ben , 2021-hez képest már nem lesz meg, max az infláció segíthet, mert nominálisan azzal növekvő bevétel lehet, már ha a fogyasztók nem véve tudomást az értékvesztésről, változatlanul költenek. Az EU intézmények visszafogottak, a saját elemzőik viszont erősen lefelé húzzák az idei GDP növekedési előjelzéseket, és általában a kormány álomszerű céljait.

Szűk egy éve, 2021 tavaszán azt bírtam itt mondani, hogy 2021-ben botlik a román gazdaság ami jórészt be is jött, még nem láthatóak a számok, de a Q4 sanszosan mínuszos lett Q3-hoz képest, vagy ahhoz nagyon közeli, az államadósság pedig tovább nőt. A másik állításom pedig az volt hogy 2022 az igazság éve lesz és megmutatja a gazdaság gyengeségeit, ez már a tervezéskor eldőlni látszik, eleve az EU legmagasabb államházt. hiányát tervezték be álomszerű bevételek és GDP növekedés mellett is. Azt is írtam hogy ebben az évben intenek búcsút az Euro bevezetésnek, ennek céldátuma jelenleg 2028, de az egyetlen mutató ami még a sokból tartható is elúszik a fenntiek miatt - az államadósság tempósan nő tovább ...
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 019
6 154
113
Ezek előbb vagy utóbb el is fognak menni.
Óriási a munkaerő hiány a gazdasági szektorban. Az állami szféra, ami biztos és aránylag nagy fizetéseket ad, túl van tolva munkavállalóval. Közel két millió ember az inproduktív szférában, ahol minimum 2x annyi a fizetés, mint a versenyszférában. Ha kijönnek az új népszámlálási adatok, nagy bajban lesznek, mert a 17-18 millió lakónak nem kell annyi állami fullajtár, mint a jelenleg hivatalosnak tekintett 20 milliónak. Vagyis a már most nagyon nagyon túlméretezett állami szférából jó sok embert el kell küldeniük, ha akarnak valamit kezdeni az országgal. Ezeket az embereket át kellene irányítani a gazdaságba. De hát nem biztos, hogy tetszeni fog nekik a jó meleg íróasztal mellöl átmenni egy hűvös gyári csarnokba, szalag mellé. Lesz ott elégedetlenség bőven már az idei évben. Ha így folytatják, a következő választást az AUR nyeri meg. Vagy ha a román mélyállam elcsalja az eredményt, hogy elkerüljék a nyugat előtti arcvesztést, akkor néplázadás fog kitörni.


Ámen, adja isten
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 916
14 726
113
Hasonlókat gondolok én is.
1, Lehet szubvencionálni, de szigorú szabályai vannak, általában valamilyen feltételhez van kötve. Nem ismertek a részletek.
2, Az bizonyos hogy az állam nem áll pénz bővében, a decemberi hitelfelvételeket elhalasztották januárra és akkor meg is történtek, a cél valszeg az EU előtt is vállalt mutatók megtartása volt 2021-ben, az államadósság szinten tartása, én szűk egy éve 50% környékét jósoltam ez be is jön, emelkedett 2021-ben is, pedig magas volt a GDP növekedés.

A nagykoalíció azt hozta el, hogy a kormánynak valójában nincs kritikusa így bátrabban költekezik mint korábban, a pártok egymásra licitálnak és nem mondanak nemet egymásnak sem, mert azonnal "jó fiú-rosz fiú" szerepet ragasztanak egymásra. Igen magas a szociális jellegű pénz kiáramlás, emelik a nyugdíjakat is, az energiatámogatások is bőven viszik a pénzt, a híresztelésekkel ellentétben nem túlburjánzó az állami szektor - EU átlag nagyjából, de a bevételarányos ráfordítás az állami alkalmazottakra viszont kiemelkedő EU szinten. Jelenleg nő a közszolgák száma, az intézmények a megugró EU pályázatok kezelésével indokolnak leginkább. A lehetetlen jogszabályok miatt nő a szitokszónak számító különnyugdíjak egy része is, mert azok egy részét a hatályos fizetések mértéke határozza meg, botrány hogy 10 % járadékalapú (szerzett) átlag nyugdíj emeléssel ellentétben a bírák-ügyészek-bírósági szolgák stb különnyugdíja 20%-al emelkedik emiatt. Ilyen a világon nincs máshol, hogy valaki 20 éve fennálló nyugdíja azért emelkedik, mert ha máig dolgozna abban a munkakörben akkor a fizetése emelkedne ... Mindent összevetve 2021-hez képest az állam szociális jellegű kiadásai jelentősen emelkednek, amivel elvileg az adóbevételek és a GDP emelkedése kellene egyensúlyt tartson. No ezt túlgondolták kicsit a tervezéskor... a GDP - már csak a jelenlegi járvány miatt is - nehezen sem éri el a kitűzött szintet, a független elemzők eleve nem látták esélyét elérni a kormány céljait és akkor még nem látszott az idei járvány. Az adóbevételeket pedig az ÁFA bevételek emelkedésére alapozzák (javarészt), amiknek úgy kellene emelkednie, hogy már 2021-ben is 30%-ot emelkedtek 2020-hoz képest - akkor viszont részben azért mert a Cocid miatt a cégek halasztást kaptak a befizetésekben. No ez 2022-ben , 2021-hez képest már nem lesz meg, max az infláció segíthet, mert nominálisan azzal növekvő bevétel lehet, már ha a fogyasztók nem véve tudomást az értékvesztésről, változatlanul költenek. Az EU intézmények visszafogottak, a saját elemzőik viszont erősen lefelé húzzák az idei GDP növekedési előjelzéseket, és általában a kormány álomszerű céljait.

Szűk egy éve, 2021 tavaszán azt bírtam itt mondani, hogy 2021-ben botlik a román gazdaság ami jórészt be is jött, még nem láthatóak a számok, de a Q4 sanszosan mínuszos lett Q3-hoz képest, vagy ahhoz nagyon közeli, az államadósság pedig tovább nőt. A másik állításom pedig az volt hogy 2022 az igazság éve lesz és megmutatja a gazdaság gyengeségeit, ez már a tervezéskor eldőlni látszik, eleve az EU legmagasabb államházt. hiányát tervezték be álomszerű bevételek és GDP növekedés mellett is. Azt is írtam hogy ebben az évben intenek búcsút az Euro bevezetésnek, ennek céldátuma jelenleg 2028, de az egyetlen mutató ami még a sokból tartható is elúszik a fenntiek miatt - az államadósság tempósan nő tovább ...
A próféta beszéljen belőled :)
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 223
57 618
113
Éppen most tervezi szubvencionálni a nagy gyártókat a román állam, hogy bírják a versenyt.
Ez két kérdést is felvet:
1. Az EU-ban szabályos-e állami pénzekkel magán vállalatokat menteni?
2. Ez a pénz amit az elszaladt energiaárak támogatására fordítanak, nem fog máshonnan hiányozni?

Nem mellékesen a lakosság egy jelentős részét is jelentős támogatásban részesítik a gázárak kapcsán. Ez a pénz is ablakon kidobott pénz.

U.i.: Az Azomures-ért egyáltalán nem kár, mert egy brutális szennyező (50 km-ről látszik a füstje, ahogy megy az ember Marosvásárhely felé), na meg - többek között - annak működtetése ürügyén hordták be a sok románt, hogy egy majd 85%-ban magyar várost elrománosítsanak.



Persze, hogy szabályos, kivéve ha Malévnak hívják a céget.
 

kétkedő

Well-Known Member
2021. január 9.
2 972
17 196
113
Az AUR nem a mélyállam származéka?
De az. A közel 150 éves román mélyállam része.
Szomorú, hogy a románok össze tudtak hozni egy ilyen a látható állam mögött álló láthatatlan struktúrát. Mi meg nem. Ennek is volt köszönhető, hogy mindig jól tudtak lépni, ha eljött az idő, mi meg nem (lásd: Mo. sikertelen kiugrását a németek mellöl a II. Vh. végén).
Persze, hogy szabályos, kivéve ha Malévnak hívják a céget.
Mindig írtam, hogy amit a a románnak (és a többi nyugat által - Mo. krára - kerált államnak) szabad, annak 10%-át sem engedik nekünk. Amíg létezik ez az Atlantista (Antanat utód) erőtér, mi nekünk magyaroknak még a fejlőést is csak annyira engedik meg, amennyire nem zavarjuk az utódállamokat. Még egyszer nem szabad belemenni, hogy nyugatért harcolunk. Oldják meg maguk. Egyszer meg kell próbálni, hogy mi lenne ha kelet mellé állnánk. Egyébként is keleten kel a nap!
De meg az angolszászok kreálmánya az egész képződmény a vas gárdához hasonlít. Nem lennék meglepve, ha hamarosan ok adnak a miniszterelnököt.
Így van. Az AUR-t Angliában hozták létre. Onnan indult hódító útjára. Nagy valószínűséggel angolszász kreálmány, a román mélyállam beavatásával és egyetértésével.
A célja, hogy kihasználja a románok elégedetlenségét és feltüzelt állapotba hozza a románokat, hogy adott esetben neki lehessen kergetni őket Oo.-nak, illetve Mo-ot sakkban tartsák! Az utóbbi kihívásra sürgősen vállaszt kell adnunk!
 

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
485
3 134
93
Szösszenet az uborkaszezon miatt:
Teljesen érthetetlen folyamatok zajlanak Romániában, nagyon sok ellentétes végkimenetelű történés folyik, valami a számokkal, a bevallott igazsággal nem stimmelnek, a folyamatok a normalitást egyre jobban nélkülözik, pár valós szám némi okfejtéssel :
  • Az idei évre már 100.000 külföldi vendégmunkás beengedését szavazták meg, de rögvest jelezte a munkaügyi tárca, hogy nem képesek ennyi kérelmet/adatot/folyamatot kezelni majd, sanszos a közszolgák további bővítése --> Lefordítva, egyre több erőforrást vonunk el az értékteremtő ágazatokból és csinálunk az emberekből értékteremtést nélkülöző admin közszolgákat, hogy ők majd képesek legyenek kezelni a miattuk betöltetlen értékteremtő státusokra behívott külföldieket. Jól hangzik ...
  • Mindamellett van - bevallottan 3,4 millió (becsülve 4M) külföldre költözött polgár aki utalja haza a keresete egy részét, hogy azt olyan termékekre költsék a hazaiak amiket, az utalók külföldön teremtettek elő, illetve olyan termékekre amiket a Romániába importált ázsiai vendégmunkások állítanak elő akik a keresetüket egyre növekvő mértékben szintén tovább utalják. A szaldó jól is kijöhetne de nem így van, a Kárpátok alatt nem képesek annyi terméket/szolgáltatást előállítani ami elegendő lenne a lakóknak, mert a lakók külföldön termelik a GDP-t és hazaexportálják a deficitet, 2021 23Mrd Euró mínusszal zárt. Jól hangzik ...
  • De mit lehet tenni ha nincs munkás kéz? Jah van, csak regisztrált munkanélküli ! 2021 év végére nőtt a munkanélküliek száma, már 443.000 fő, akkor amikor elvileg gazdasági konjunktúra köszöntött az országra, munka van, hisz a EU helyreállítási alap miatt egyszerre kéne utakat betonozni 500 helyen, fákat telepíteni az erdőkben stb, de nincs munkás kéz és a beruházások eleve késéssel számolnak. Jah akkor hozunk be ázsiaiakat idén már 100.000-et akik azok helyett dolgoznak és viszik ki a keresetüket az országból akiknek még segélyt is kell utalni, duplán megéri. Jól hangzik ...
  • No de ennyi munkanélküli? Jakérem, csak papíron , mellettük meg 1,9 millió minimálbéres is dolgozik a Revisal munkaerő nyilvántartó szerint, ami a teljes munkaerő piac harmada körül van kuriózumot teremtve ezzel az aránnyal az EU-ban, pedig 2011-ben tíz évvel ezelőtt még csak 350 ezer minimálbérest tartottak nyilván, magyarán az elmúlt tíz évben az ország sanszosan a fekete gazdaságát építette, elrejtve az állam és adószedői elől a teljesítményét, minimálbéreseket és munkanélkülieket foglalkoztatva zsebbe fizetve, az arány már olyan léptékű amit nehéz titkolni, már csak azért is mert az állam bevételei az említett EU statisztikák szerint rekord alacsonyak GDP arányosan. Akkor hogy is van ez? Termelünk és rekord gabona termést regisztrálunk az EU felé, de nincs mögé erőforrás jelentve ami képes lett volna valójában létrehozni? Jól hangzik ...
  • Körbeér a történet ha az ÁFA bevételek beszedési hatékonyságára nézünk ami szintén botrányosan a legalacsonyabb az EU-ban, nem véletlenül cél ezt emelni idén. De hogy lehetne olyan keresetek után adót beszedni amik nincsenek, hogy költhető el a boltban az a fizetés ami papíron nincs is? A munkásnak nyilván könnyen, aki fizeti mint munkabér annak meg nehezebb előteremteni, mert eltitkolt jövedelemből éri meg, amit a nagy umbuldában valahogy elő kell állítani és ez amint láttuk az elmúlt 10 évben egyre jobban és nagyüzemi módon megy. Emberek milliói dolgoznak sanszosan feketén --> a megtermelt árut vagy szolgáltatást számlázás (blokk) nélkül árusítják ugyanezen emberek tömegeinek, sőt a rendszer lenyeli a külföldről haza utal többmilliárt Euró keresetet is --> kihagyják az államot aminek ebből a díjból kellene a funkcióit fenntartania, például a munkanélküliek tömegeit fizetni --> A munkások millióinak aligha jobb, a feketegazdaság urai viszont talicskázzák a pénzt kifelé a gazdaságból --> Az állam egyre jobban szegényedik, már a funkcióit fenntartani is hitelre van szükség, az államadósság nő --> Hogy megfogja az adósságspirált adókat vet ki a piaci szereplőkre akiknek emiatt egyre nagyobb haszna keletkezne ha elkerülnék ezeket az adókat, ergo a rendszer erre buzdít --> Pláne akkor buzdít erre ha enélkül már nem is lehetne talpon maradni, hisz a vetélytárs vállalkozó könnyedén aláígér a fekete munkásaival, hiába akar valaki tisztességes maradni --> A folyamat már annyira rétegzett, hogy az adóelkerülés és a korrupció nélkül már nem is működik a gazdaság, sem belső, sem külső szereplőkkel szemben enélkül nem tud talpon maradni. Hogy hol tart ebben a folyamatban Románia azt ki tudja, de a többmillió minimálbéres és munkanélküli megjelenése 10 év alatt beszédes adat ... Jól hangzik...
 

kétkedő

Well-Known Member
2021. január 9.
2 972
17 196
113
Körbeér a történet ha az ÁFA bevételek beszedési hatékonyságára nézünk ami szintén botrányosan a legalacsonyabb az EU-ban, nem véletlenül cél ezt emelni idén. De hogy lehetne olyan keresetek után adót beszedni amik nincsenek, hogy költhető el a boltban az a fizetés ami papíron nincs is? A munkásnak nyilván könnyen, aki fizeti mint munkabér annak meg nehezebb előteremteni, mert eltitkolt jövedelemből éri meg, amit a nagy umbuldában valahogy elő kell állítani és ez amint láttuk az elmúlt 10 évben egyre jobban és nagyüzemi módon megy. Emberek milliói dolgoznak sanszosan feketén --> a megtermelt árut vagy szolgáltatást számlázás (blokk) nélkül árusítják ugyanezen emberek tömegeinek, sőt a rendszer lenyeli a külföldről haza utal többmilliárt Euró keresetet is --> kihagyják az államot aminek ebből a díjból kellene a funkcióit fenntartania, például a munkanélküliek tömegeit fizetni --> A munkások millióinak aligha jobb, a feketegazdaság urai viszont talicskázzák a pénzt kifelé a gazdaságból --> Az állam egyre jobban szegényedik, már a funkcióit fenntartani is hitelre van szükség, az államadósság nő --> Hogy megfogja az adósságspirált adókat vet ki a piaci szereplőkre akiknek emiatt egyre nagyobb haszna keletkezne ha elkerülnék ezeket az adókat, ergo a rendszer erre buzdít --> Pláne akkor buzdít erre ha enélkül már nem is lehetne talpon maradni, hisz a vetélytárs vállalkozó könnyedén aláígér a fekete munkásaival, hiába akar valaki tisztességes maradni --> A folyamat már annyira rétegzett, hogy az adóelkerülés és a korrupció nélkül már nem is működik a gazdaság, sem belső, sem külső szereplőkkel szemben enélkül nem tud talpon maradni.
Valami ilyen volt nálunk is a 2000-es évek közepéig.

Ha jól tudom most hoztak valami olyan törvényt, ami a minimálbérrel történő trükközést próbálja visszaszorítani.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
485
3 134
93
Valami ilyen volt nálunk is a 2000-es évek közepéig.

Ha jól tudom most hoztak valami olyan törvényt, ami a minimálbérrel történő trükközést próbálja visszaszorítani.
Igen, ez így van. Hoztak egy olyan törvényt, hogy minimálbéren ugyanaz a vállalkozás ugyanazt az embert max 2 évig foglalkoztathatja. A szabály nem visszamenőleges hatályú, ha jól emlékszem most Jan. 1-től indult a stopper. Jellemző egyébként, hogy sok az ilyen "puha" szabály, sok a késlekedés a román törvényhozásban. Egyrészt bizonytalanok, kevés a szakértő, sok a baki a törvényekben amik csak utólag derülnek ki (most a nyugdíjak, korábban a Covid szabályok amikkel egymást hozták kellemetlen helyzetbe a minisztériumok stb stb ), másrészt tudják, hogy a helyi gazdaság mennyire sérülékeny, nem véletlenül szorulnak ki a hazai termékek a polcokról, a gazdaságuk nem hatékony, a külföldi áru sok esetben olcsóbb (például amagyar élelmiszerek). Ha elkezdik határozottan szorítani és fehéríteni a gazdaságot akkor sok vállalkozás inkább tönkremegy ezért vannak a végtelenbe nyúló határidők, a kiskapukat rejtő szabályozások. Romániában nagyon gyenge az igazi nemzeti gazdaságot megtestesítő kisvállalkozói szektor, inkább a szolgáltatásokra szorítkozik amiben a számlaadást nagyon nehéz ellenőrizni (fodrász-vízszerelő-burkoló-kőműves), ezért esélytelen a további jelentős ÁFA bevétel növekedés ami az egyik pillére az idei költségvetésnek, a közép és nagyvállalati szektor jobbára már külföldi tulajdonban van, ami még állami maradt az szinte elvétve nyereséges. Nemzeti óriásvállalat szinte nincs, én ez EMAG vagy a DIGI-n kívül nem is tudok olyan cégről aminek lennének külföldön jelentős érdekeltségei, MOL vagy OTP szintű (már külföldön is óriás) vállalataik nincsenek, a román tőkekivitel (csak fejből emlékszem egy számra), a magyarnak csak 1-2 %-át éri el.
Hiába fest jól a Román GDP, azt azért tudni kell, hogy a GDP az nem az állam bevétele (!), így - ha már ez egy ilyen topic - nem olyan könnyen költhető belőle akárcsak 2% hadi kiadásokra. A GDP-t a vállalkozások, a lakosság és az állam közösen állítja elő egy országban, ebből Romániában az állami láb nagyon gyenge, az államnak alig vannak bevételei, rengeteg a veszteséges állami pénz költő (Tarom, CFR, régi hadiüzemek stb), a GDP-hez mérten EU szinten is igen kevés a szabadon elkölthető bevétel. Ezért fals az az összehasonlítás is, hogy bezzeg a görögök is mekkora államadósság mellett mekkora haderőt képesek fenntartani. Lehet hogy a görög GDP sem olyan magas, de magasabb az állam bevétele, nem mindegy hogy 1000 fabatkából, vagy 200-ból kell azt a kettőt kigazdálkodni amibe egy tucat F16-os kerül. Ez leegyszerűsítve, de nagyjából így van. Ezért van párunktól az a sulykolás, hogy nem érdemes kirobbanóan erős román fegyverkezéstől tartani, mert az pont odáig tart ameddig még valaki hitelez nekik, márpedig évi stabil 2-3-4% környéki eladósodás néz ki nekik ami miatt hamar kiszaladnak a lehetőségekből. Az a 49 F16 beszerzés most azt is jelenti, hogy gyakorlatilag a jelentős üzemeltetési költségek miatt egyébre nem nagyon kell számítani hosszú ideig, F35-re pláne nem.
Egyszerűen a koncepció amit a gazdaságuk képvisel, amit a folyamataik lejárnak az nem működik, sehova nem tart, koncepciótlan, valójában kisemmizi az államot, tart a félgyarmati státus felé. Nekem mindig az ugrik be, hogy a félévente váltott politikai garnitúra úgy viselkedik mint amit a török berendezkedés alatt megtanultak az uraiktól, basa módjára gyorsan le kell rabolni amit lehet, mert egy év múlva másé a vilajet ...
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 223
57 618
113
Igen, ez így van. Hoztak egy olyan törvényt, hogy minimálbéren ugyanaz a vállalkozás ugyanazt az embert max 2 évig foglalkoztathatja. A szabály nem visszamenőleges hatályú, ha jól emlékszem most Jan. 1-től indult a stopper. Jellemző egyébként, hogy sok az ilyen "puha" szabály, sok a késlekedés a román törvényhozásban. Egyrészt bizonytalanok, kevés a szakértő, sok a baki a törvényekben amik csak utólag derülnek ki (most a nyugdíjak, korábban a Covid szabályok amikkel egymást hozták kellemetlen helyzetbe a minisztériumok stb stb ), másrészt tudják, hogy a helyi gazdaság mennyire sérülékeny, nem véletlenül szorulnak ki a hazai termékek a polcokról, a gazdaságuk nem hatékony, a külföldi áru sok esetben olcsóbb (például amagyar élelmiszerek). Ha elkezdik határozottan szorítani és fehéríteni a gazdaságot akkor sok vállalkozás inkább tönkremegy ezért vannak a végtelenbe nyúló határidők, a kiskapukat rejtő szabályozások. Romániában nagyon gyenge az igazi nemzeti gazdaságot megtestesítő kisvállalkozói szektor, inkább a szolgáltatásokra szorítkozik amiben a számlaadást nagyon nehéz ellenőrizni (fodrász-vízszerelő-burkoló-kőműves), ezért esélytelen a további jelentős ÁFA bevétel növekedés ami az egyik pillére az idei költségvetésnek, a közép és nagyvállalati szektor jobbára már külföldi tulajdonban van, ami még állami maradt az szinte elvétve nyereséges. Nemzeti óriásvállalat szinte nincs, én ez EMAG vagy a DIGI-n kívül nem is tudok olyan cégről aminek lennének külföldön jelentős érdekeltségei, MOL vagy OTP szintű (már külföldön is óriás) vállalataik nincsenek, a román tőkekivitel (csak fejből emlékszem egy számra), a magyarnak csak 1-2 %-át éri el.
Hiába fest jól a Román GDP, azt azért tudni kell, hogy a GDP az nem az állam bevétele (!), így - ha már ez egy ilyen topic - nem olyan könnyen költhető belőle akárcsak 2% hadi kiadásokra. A GDP-t a vállalkozások, a lakosság és az állam közösen állítja elő egy országban, ebből Romániában az állami láb nagyon gyenge, az államnak alig vannak bevételei, rengeteg a veszteséges állami pénz költő (Tarom, CFR, régi hadiüzemek stb), a GDP-hez mérten EU szinten is igen kevés a szabadon elkölthető bevétel. Ezért fals az az összehasonlítás is, hogy bezzeg a görögök is mekkora államadósság mellett mekkora haderőt képesek fenntartani. Lehet hogy a görög GDP sem olyan magas, de magasabb az állam bevétele, nem mindegy hogy 1000 fabatkából, vagy 200-ból kell azt a kettőt kigazdálkodni amibe egy tucat F16-os kerül. Ez leegyszerűsítve, de nagyjából így van. Ezért van párunktól az a sulykolás, hogy nem érdemes kirobbanóan erős román fegyverkezéstől tartani, mert az pont odáig tart ameddig még valaki hitelez nekik, márpedig évi stabil 2-3-4% környéki eladósodás néz ki nekik ami miatt hamar kiszaladnak a lehetőségekből. Az a 49 F16 beszerzés most azt is jelenti, hogy gyakorlatilag a jelentős üzemeltetési költségek miatt egyébre nem nagyon kell számítani hosszú ideig, F35-re pláne nem.
Egyszerűen a koncepció amit a gazdaságuk képvisel, amit a folyamataik lejárnak az nem működik, sehova nem tart, koncepciótlan, valójában kisemmizi az államot, tart a félgyarmati státus felé. Nekem mindig az ugrik be, hogy a félévente váltott politikai garnitúra úgy viselkedik mint amit a török berendezkedés alatt megtanultak az uraiktól, basa módjára gyorsan le kell rabolni amit lehet, mert egy év múlva másé a vilajet ...



Mintha 3 dús keblu, ázsiai prosti lenne kifizetve egy hétre, úgy érzem magam, miután elolvastam.
:rolleyes:
 

kétkedő

Well-Known Member
2021. január 9.
2 972
17 196
113
Azert arra nagyon kiváncsi lennék, hogy abból a kevés pénzből amiből gazdálkodnak mennyi megy el a szolgálatokra. Mennyi megy el a nagy Románia projektre a Moldávia egyesülés szervezésére.
Nagyon sokat költenek a szolgálatokra (amik nagyobbak létszámban mint a német, ahol 80 millióan vannak), 40 ezres jól fizetett csendőrségre (belső rendfenntartás) és persze tolják évente a pár milliárd eurót a moldáv testvéreiknek, akik nem kérik, de ha kapják, hát elfogadják (persze a hálátlanok egyesülni nem akarnak :rolleyes: ).