M
molnibalage
Guest
Hát röviden. Aztakurva. Ezt azért így megtervezni és jóváhagyni...Valahogy így történt, de pluszként hozzá kell tenni, hogy állítólag nemcsak az állásszög-adat volt hibás (74 fokot jelzett az adó!!, kobrát repült a Boeing?!!), hanem a közelében lévő pitot-csövekről is hibás sebességi és magassági adatokat kaptak a rendszerek, meg a kapitány kijelzői is. A fő probléma az lehet, hogy az "átesést megelőző" új automatikus rendszer csak a bal oldalról kap jelet, tehát még összehasonlítani se tudja a computer mással, hogy kizárja a hibás értéket. A computer "vette és elhitte" a 74 fokot (pedig a másik oldali adó csak valami 10-egynéhány fokot jelzett!), aztán a földig nyomta a gépet a trimmel - a kétségbeesetten ellene küszködő pilótákkal és az utasokkal együtt.
Ez az alternate law-ba állás, amikor sok határolást kikapcsol és mondjuk úgy parasztosan, akkor a pilóta vezeti a gépeket jóval lazább limitek mellett?Én /n-en folyó beszélgetésekből azt szűrtem le, hogy a MCAS-ot NEM LEHET kikapcsolni, csak ideiglenesen kiiktatni, de ha új veszélyre utaló jelet kap újraindul 5 másodperc alatt. Egyszerűen a hajtómű elhelyezkedése, mérete és teljesítménye miatt szinte repülhetetlen lenne nélküle a gép.
Kiemelték, hogy Airbus-on a hasonló rendszereket FIZIKAILAG ki lehet iktatni, megszakítva a vezetékes kapcsolatot ha baj van (+3 duplikált jelfogóval dolgozik nem 1-gyel, felárért 2-vel).