Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 522
16 422
113
A gép 29 100 láb magasságon repült, amikor alig több mint egy perc alatt több mint 21 000 lábot veszített! A Flightradar24 adatai szerint úgy tűnik, hogy rövid időre visszanyerték az irányitást 8000 láb körüli magasságon, mielőtt újra zuhanni kezdett...
Nagyon fura egy eset.
 
  • Hűha
Reactions: formosa1

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 490
3 931
113
A Flightradar24 adatai szerint úgy tűnik, hogy rövid időre visszanyerték az irányitást 8000 láb körüli magasságon, mielőtt újra zuhanni kezdett...
Ezt kizárnám. Mármint az irányítás visszaszerzését.
Egyébként ha a fenti vízszintes sebességet függőlegesre állítod, akkor kb. 40 másodperc alatt leér a gép nullára. :(
 

mijki

Well-Known Member
2012. augusztus 12.
341
890
93
A repfedélzeti rendszerekben nem vagyok túlzottan otthon, a 737-en milyen automatikák vezérelhetik a magassági kormányt?

A videón látszik, hogy a gép ép - nem füstől, ég, forog, pörög -, ezért tippre azt mondanám valami teljesen kitérítette a magassági kormányt és azzal próbáltak harcolni a pilóták. Azért gondoltam először az MCAS-ra, mert az pont ezt csinálja.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: endre and formosa1

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 490
3 931
113

Köszi az adatsort, de ebből én továbbra sem látom az irányítás visszaszerzését. o_O:eek:
Az, hogy bő fél percig nem volt szignifikáns magasság változás, még nem feltétlen jelenti, hogy ez tudatos, vezetett manőver volt. Nyolcezer lábon az 500 csomó feletti (590 is van egy mérési pontban!) GS amúgyis horribilis overspeed kb. széliránytól/erősségtől teljesen függetlenül.
Kár, hogy a flightradar csak ennyi adatot logol/oszt meg. Ha lenne mondjuk még IAS/Mach és bedöntés információnk is, akkor már elég jól ki lehetne sakkozni, hogy pontosan milyen térbeli helyzetekben járt a szerencsétlen gép.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Köszi az adatsort, de ebből én továbbra sem látom az irányítás visszaszerzését. o_O:eek:
Az, hogy bő fél percig nem volt szignifikáns magasság változás, még nem feltétlen jelenti, hogy ez tudatos, vezetett manőver volt. Nyolcezer lábon az 500 csomó feletti (590 is van egy mérési pontban!) GS amúgyis horribilis overspeed kb. széliránytól/erősségtől teljesen függetlenül.
Kár, hogy a flightradar csak ennyi adatot logol/oszt meg. Ha lenne mondjuk még IAS/Mach és bedöntés információnk is, akkor már elég jól ki lehetne sakkozni, hogy pontosan milyen térbeli helyzetekben járt a szerencsétlen gép.
Mi lett volna, ha a hátára fordítja a gépet?
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 490
3 931
113
Mi lett volna, ha a hátára fordítja a gépet?

Nem teljesen értem a kérdést, de ebben az esetben is benne van, hogy lehet, hogy volt háthelyzetben is... Ezért is lenne jó, ha lenne bedöntés infónk. Sajnos a területen az ADSB Exchange-nek nincs lefedettsége, így abból nem tudunk adatot kinyerni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 489
59 930
113
Ven elméletetek, hogy mi történhetett? Vagy teljesen sötétben maradunk, amig meg nem találják a feketedobozt?
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Van elméletetek, hogy mi történhetett? Vagy teljesen sötétben maradunk, amíg meg nem találják a feketedobozt?
Nincs elmélet, mivel túl gyorsan leértek. És olyan meredeken, ahogy 1 gép sem szeret repülni. Szóval várjuk meg a vizsgálatokat, mert azok a narancssárga "ládikák" nem lehetnek túl jó állapotban... :(
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Nem teljesen értem a kérdést, de ebben az esetben is benne van, hogy lehet, hogy volt háthelyzetben is... Ezért is lenne jó, ha lenne bedöntés infónk. Sajnos a területen az ADSB Exchange-nek nincs lefedettsége, így abból nem tudunk adatot kinyerni.
Ha hátára fordítja a gépet, akkor lefelé hirtelen fölfelé lessz.
 

mijki

Well-Known Member
2012. augusztus 12.
341
890
93
MU5735 Flight Data:

FOYT27hVEAEw8Ke
FOYT7VZVgAILCu2

FOYUMmuUcAMVWWt
FOYUOqnUYAMbRSy

FOYUQjgVUAQGYc9
FOYUROQUYAI3qON


Annyit lehet tudni, hogy nagyjából 250 - 280 km-re voltak a céltól (Guangzhou Airport), ha jól tudom akkor az airlinereknél 3°-os süllyedést szoktak engedni, ami azt jelenti, hogy erről a magasságról kb. 170 km-re a reptérről kellett volna elkezdeni az ereszkedést.
A kérdés mi lehet az, ami képes ilyen hirtelen irányváltást okozni egy airlinernél? Úgy, hogy a gépen azon a pár másodperces videón nem látszott külső sérülés nyom, se lángok, se füst, se nem forgott, ingott (ami azt jelenthetné, hogy valamit elhagyott például).
  1. Én még mindig azt mondtom, hogy a magassági kormánnyal volt valami, hidraulika hiba például (tudom, redundáns rendszer van és valószínűleg nem megy egyszerre tönkre az A és B hidraulika kör is)
  2. Ha jó a 3D pálya plottolása akkor arra van a Wuzhou Xijiang Airport, lehet azért kanyarodtak arra, mert műszaki hibába ütköztek és próbáltak elérni oda, hogy vészleszállást hajtsanak végre.
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 800
4 965
113
MU5735 Flight Data:

FOYT27hVEAEw8Ke
FOYT7VZVgAILCu2

FOYUMmuUcAMVWWt
FOYUOqnUYAMbRSy

FOYUQjgVUAQGYc9
FOYUROQUYAI3qON


Annyit lehet tudni, hogy nagyjából 250 - 280 km-re voltak a céltól (Guangzhou Airport), ha jól tudom akkor az airlinereknél 3°-os süllyedést szoktak engedni, ami azt jelenti, hogy erről a magasságról kb. 170 km-re a reptérről kellett volna elkezdeni az ereszkedést.
A kérdés mi lehet az, ami képes ilyen hirtelen irányváltást okozni egy airlinernél? Úgy, hogy a gépen azon a pár másodperces videón nem látszott külső sérülés nyom, se lángok, se füst, se nem forgott, ingott (ami azt jelenthetné, hogy valamit elhagyott például).
  1. Én még mindig azt mondtom, hogy a magassági kormánnyal volt valami, hidraulika hiba például (tudom, redundáns rendszer van és valószínűleg nem megy egyszerre tönkre az A és B hidraulika kör is)
  2. Ha jó a 3D pálya plottolása akkor arra van a Wuzhou Xijiang Airport, lehet azért kanyarodtak arra, mert műszaki hibába ütköztek és próbáltak elérni oda, hogy vészleszállást hajtsanak végre.
Én csak vitorláztam, de nekem úgy néz ki mintha olyan meghibásodás lépett volna fel ami miatt balra át akarna esni. Légköri viszonyok is okozhatták akár, de valószínűbb lenne egy hirtelen extrém csűrőlapozás. Tök jó ez a pár grafikon, de az az igazság, hogy nagyon kevés, sokminden mást kellene tudni, addig teljesen vakon valószínűleg hülyeségeket találgatunk. Egy biztos, a Boeingnél nagyon izgulnak! Annyira, hogy ki tudja mennyire lesz publikus a valódi ok, a cég jövője lehet a tét, ha nem megfelelően reagálják le, és tartok tőle ennek érdekében nekik most bármi belefér.
A Lion 610 Preliminary reportja egy hónap múlva jött ki, a final pedig egy évvel később már a második repülő lezuhanása után.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 490
3 931
113
Én csak vitorláztam, de nekem úgy néz ki mintha olyan meghibásodás lépett volna fel ami miatt balra át akarna esni. Légköri viszonyok is okozhatták akár, de valószínűbb lenne egy hirtelen extrém csűrőlapozás. Tök jó ez a pár grafikon, de az az igazság, hogy nagyon kevés, sokminden mást kellene tudni, addig teljesen vakon valószínűleg hülyeségeket találgatunk. Egy biztos, a Boeingnél nagyon izgulnak! Annyira, hogy ki tudja mennyire lesz publikus a valódi ok, a cég jövője lehet a tét, ha nem megfelelően reagálják le, és tartok tőle ennek érdekében nekik most bármi belefér.
A Lion 610 Preliminary reportja egy hónap múlva jött ki, a final pedig egy évvel később már a második repülő lezuhanása után.

Nem gondolom, hogy az átesés itt szerepet játszott volna, ahhoz túl nagy a sebesség, ráadásul ekkora variónál már az is számít, hogy mi csak a vízszintes komponensét látjuk, de van egy függőleges is hozzá. Ezért lenne jó, ha lenne IAS/Mach értékünk is, nem csak föld feletti sebesség.

Én szerintem itt vagy eleve valami vezérsíkokat/kormányokat érintő hirtelen fellépő komoly hiba lesz (pl. korábbi hibás javítás, mondjuk tailstrike után), vagy esetleg egy rosszul kezelt inflight upset, ami struktúrális túlterheléssel, töréssel folytatódott. Egyáltalán nem lehetetlen széttörni egy repülőt, ha belegyorsul a rettenetesbe... Anno pl. a CAL006-os sem sokon múlt, hogy megússza, abba is valami 4.5g-t húztak bele, és sérült is a farka meg a vezérsík. Ha ott még belemegy plusz fél-1g, (vagy csak simán nehezebb még a gép), simán lehet, hogy ottmaradnak...
Egy utasgép megengedett terhelési többese 2.5g, az alkalmazott biztonsági tényező 1.5x. Bár a tervezésnél, számításnál az egyszerűsítéseket mindig úgy végzik, hogy az a biztonságot növelje, de 4g felett kb. bármikor joga van törni egy kereskedelmi repülőnek. (2.5gx1.5=3.75g)

Egyébként ma olvastam, hogy nem is egy helyen vannak a gép darabjai, ez is azt mutatja, hogy már a levegőben széttört/letört róla valami. Igazából innentől a "miért tört le" megfejtése lesz már a kérdés... :(
 
  • Tetszik
Reactions: endre

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 490
3 931
113
Nem hiszem, hogy izgulnak, mert 25 év és több mint 7.000 legyártott B737NG után kicsi az esély 1 tervezési vagy gyártási hibára...!!!

Ezt én is így gondolom, de pl. ha egy tail strike után a javítás nem volt megfelelő, akkor abban azért a gyártó cég is érintett lehet... Komolyabb sérülések javításakor mindig van konzultáció a gyártóval.
Az biztos, hogy nem irigylem most azokat a műszakiakat, akik dolgoztak valaha is a gépen... o_O
 
  • Tetszik
Reactions: endre and formosa1

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ezt én is így gondolom, de pl. ha egy tail strike után a javítás nem volt megfelelő, akkor abban azért a gyártó cég is érintett lehet... Komolyabb sérülések javításakor mindig van konzultáció a gyártóval.
Az biztos, hogy nem irigylem most azokat a műszakiakat, akik dolgoztak valaha is a gépen... o_O
Ez így igaz, ráadásul időben ki fog derülni, mert a balaset utáni kivizsgálások egyik legfontosabb pontja, hogy milyen karbantartások és javítások voltak a gépen, és hogy azok a gyártó előírásai alapján történtek-e...