Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 083
50 239
113
Nem haditechnika (még ;) ), de érdekes: a világ első teljesen elektromos utasszállítója túl van az első felszállásán. Hatótávról nem írnak:
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Ez a "nyűgözès" valami szakzsargon?
Igen. A lekötözést, lerögzítést jelenti.

Magyarországon is fordult már elő gépsérülés. Itt egy 2004-es eset:


Ha jól emlékszem, talán '79 szilveszterén is volt jelentős viharkár szintén Budaörsön. Akkor a MÉM RSz gépei rongálódtak meg.

Erről linket nem találtam, de Moldova Égi szekér könyvében is említik.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 522
16 422
113
Új Román légitársaság két A340-el.
Szerényen csak "Legend Airlines"
Bármennyire is szép egy A340 gép kb 25% többet fogyaszt egy modern kéthajtóművessel szemben. A mai árak melett érdekes lesz látni, hogyan boldogulnak..
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 568
26 462
113
h3UZDb9B


"A NASA kifejlesztett egy új típusú, nagy teljesítményű akkumulátort, amelyet a kutatók szerint teljesen elektromos repülőgépek meghajtására lehetne használni.
Az amerikai űrügynökség a szilárdtest-akkumulátorokkal kapcsolatos vizsgálatokat követően jutott el az áttöréshez, amelyek több energiát tárolnak és könnyebbek, mint az ipari szabványos lítium-ion akkumulátorok.

A szilárdtest-akkumulátorok kevésbé hajlamosak a túlmelegedésre és az idő múlásával bekövetkező töltésvesztésre, plusz lassabban merülnek le, mint a lítium-ion akkumulátorok.

A NASA kutatóinak most sikerült az akkumulátorok kisütési sebességét tízszeresére növelniük olyan innovatív új anyagok felhasználásával, amelyeket eddig még nem használtak akkumulátorokban."


 
  • Hűha
  • Tetszik
Reactions: endre and formosa1
M

molnibalage

Guest
h3UZDb9B


"A NASA kifejlesztett egy új típusú, nagy teljesítményű akkumulátort, amelyet a kutatók szerint teljesen elektromos repülőgépek meghajtására lehetne használni.
Az amerikai űrügynökség a szilárdtest-akkumulátorokkal kapcsolatos vizsgálatokat követően jutott el az áttöréshez, amelyek több energiát tárolnak és könnyebbek, mint az ipari szabványos lítium-ion akkumulátorok.

A szilárdtest-akkumulátorok kevésbé hajlamosak a túlmelegedésre és az idő múlásával bekövetkező töltésvesztésre, plusz lassabban merülnek le, mint a lítium-ion akkumulátorok.

A NASA kutatóinak most sikerült az akkumulátorok kisütési sebességét tízszeresére növelniük olyan innovatív új anyagok felhasználásával, amelyeket eddig még nem használtak akkumulátorokban."


Rövid távolságú regionális repülésen túl soha nem lesznek alkalmasak ezek semmire.
Ha elérné a kerozin tömegarányos energiasűrűségét felét az akksi (fizika miatt ez lehetetlen), akkor is az lenne a bibi, hogy nem lesz könnyebb a repcsi repülés közben és akkor is korlátozott lenne a gép sebessége 300-400 km/h feletti sebesség kb. kizárt lenne.
 
M

molnibalage

Guest
Rövid távolságú regionális repülésen túl soha nem lesznek alkalmasak ezek semmire.
Ha elérné a kerozin tömegarányos energiasűrűségét felét az akksi (fizika miatt ez lehetetlen), akkor is az lenne a bibi, hogy nem lesz könnyebb a repcsi repülés közben és akkor is korlátozott lenne a gép sebessége 300-400 km/h feletti sebesség kb. kizárt lenne.
De amúgy meg lehet nézni, hogy egy átlag benzinmotoros Cessna kisgép elrepkedhet 5-6 órát is simán, nagyobb tankkal akár talán 8-at is.
A elektromos változatának a teljes repülési ideje 1-1,5 óra úgy, hogy ugyebár tartalék is kell.
Csak 0,5 óra tartalék 1-1,5 órából egészen más, mint 5-8 órából.

Ez az elektromos mánia teljesen agyatlan. Az akkuk tömege egészen eszement és az üzemanyaggal szemben nem csökken a gép tömege, tehát nem javul a fogyasztása sem, mert a gép sem lesz könnyebb. Ez amúgy amiatt is vicces, hogy a felszálló és leszállósúly is azonos. Ami más gépnél nem igaz. A max. felszállósúly a leszálló felett van.

Amúgy jól mutatja, hogy mennyire hiábavaló az egész az kisgépes kategória alja. Pipistrel Virus sw 121, a gép üres tömege nincs 400 kg, a maximális felszállótömeg 700 kg sincs. A gépbe 2x50l benzin megy, ha jól emlékszem és 100LE táji a motorja. Ezzel el tud repülni valami 1000 km+ távolsága is, de talán 1200-re is, ha csak egy utas van és nem nehéz és nem visz csomagot.

Na, akkor ezt hozzad ki akkubból.
Erőlködni lehet, csak közben fingásból befosás lesz.

Az elektromos gépek legfeljebb oktatásra meg sétarepülése alkalmasak szinte mindenhol.
Egy Debrecen - Bécs távolság áthidalására is már közel alkalmatlanok és időelőnyt se nagyon látnál autópálya tempóhoz mérve a legfeljebb 300 km/h táji utazósebességet.
(Csak a motor chekclist lesz már, mint benzines gépnél...)
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 490
3 931
113
De amúgy meg lehet nézni, hogy egy átlag benzinmotoros Cessna kisgép elrepkedhet 5-6 órát is simán, nagyobb tankkal akár talán 8-at is.
A elektromos változatának a teljes repülési ideje 1-1,5 óra úgy, hogy ugyebár tartalék is kell.
Csak 0,5 óra tartalék 1-1,5 órából egészen más, mint 5-8 órából.

Ez az elektromos mánia teljesen agyatlan. Az akkuk tömege egészen eszement és az üzemanyaggal szemben nem csökken a gép tömege, tehát nem javul a fogyasztása sem, mert a gép sem lesz könnyebb. Ez amúgy amiatt is vicces, hogy a felszálló és leszállósúly is azonos. Ami más gépnél nem igaz. A max. felszállósúly a leszálló felett van.

Amúgy jól mutatja, hogy mennyire hiábavaló az egész az kisgépes kategória alja. Pipistrel Virus sw 121, a gép üres tömege nincs 400 kg, a maximális felszállótömeg 700 kg sincs. A gépbe 2x50l benzin megy, ha jól emlékszem és 100LE táji a motorja. Ezzel el tud repülni valami 1000 km+ távolsága is, de talán 1200-re is, ha csak egy utas van és nem nehéz és nem visz csomagot.

Na, akkor ezt hozzad ki akkubból.
Erőlködni lehet, csak közben fingásból befosás lesz.

Az elektromos gépek legfeljebb oktatásra meg sétarepülése alkalmasak szinte mindenhol.
Egy Debrecen - Bécs távolság áthidalására is már közel alkalmatlanok és időelőnyt se nagyon látnál autópálya tempóhoz mérve a legfeljebb 300 km/h táji utazósebességet.
(Csak a motor chekclist lesz már, mint benzines gépnél...)

Ezek nagyjából mind igazak amit írsz, de a mérleg másik serpenyőjébe is látok azért kerülni egy dolgot:
Az elektromos motor teljesítménye kb. független a légsűrűségtől, azaz a magasság növekedésével nem veszti az erejét. Ez azt jelenti, hogy viszonylag pici beépített motorteljesítménnyel is elég magasan, magas TAS-al lehetne velük közlekedni.
Hétezer méteren azért már egy 350km/h-ás IAS-al elég szép TAS adódik (kb 500km/h, 270kts), ez gyakorlatilag az elterjedt regionális turbopropok utazósebessége (kivéve Q400 és Saab 2000).
 
M

molnibalage

Guest
Ezek nagyjából mind igazak amit írsz, de a mérleg másik serpenyőjébe is látok azért kerülni egy dolgot:
Az elektromos motor teljesítménye kb. független a légsűrűségtől, azaz a magasság növekedésével nem veszti az erejét. Ez azt jelenti, hogy viszonylag pici beépített motorteljesítménnyel is elég magasan, magas TAS-al lehetne velük közlekedni.
Hétezer méteren azért már egy 350km/h-ás IAS-al elég szép TAS adódik (kb 500km/h, 270kts), ez gyakorlatilag az elterjedt regionális turbopropok utazósebessége (kivéve Q400 és Saab 2000).
Hóóóóóóóóóóó.
Nem.
Mert az igaz, hogy a belső égésű motoroknál a légsűrűség csökkenését egy ponton túl a turbó sem kompenzálja és a GT-k esetén meg a CR erős túlzással fix.

Viszont ettől még a légcsavat hatásfoka sem állandó a levegő sűrűség és viszkozitás hatása miatt.

Amúgy meg egy másik "apróság".
A belső égésű motorok hulladékhőjével fűtöd a gépet.
Na, a vellanymotoros gépet mivel fűtöd? Mert hadd ne ecseteljem, hogy 300 km/h sebességű -40 fokos levegő menni hőt von el egy gépből...
Szóval elvi szinten szuper lenne, csak közben mindenki megfagyna a gépen. Na, nem mintha fel lehetne emelkedni és kihasználni ezt.


Az akkus gép 100 nm, a hagyományos hajtású meg 1070 nm.
Ehm... Egy Bp-Debrecen táv nem tudható le vele stabilan.
Ezek a vackok kb. sétrarepülés és szigetek közötti ugrálásra alkalmasak.
Már, ha ott nem lenne drága az áram én nem egyszerűbb a tankolás folyékony üzemanyaggal...

Az akksi kurva nehéz. A kocsit 0 sebességnél megtartja az anyaföld, a repcsiknél meg a hasznos terhet nullázod ki vele, de igen hamar.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 490
3 931
113
Viszont ettől még a légcsavat hatásfoka sem állandó a levegő sűrűség és viszkozitás hatása miatt.

Gyanítom, ez eléggé jól kompenzálható lenne megfelelő légcsavar választással. Lásd marsi kopter.
Vagy akár arra is gondolhatunk, hogy teoretikailag akár egy turbofan hajtómű ventillátor fokozata is simán lehetne elektromos hajtású is. A ventillátor nem tudja, hogy elektromotor, vagy turbina hajtja a tengely túlvégéről, ugyanúgy húz akár M.085-nél is...

A belső égésű motorok hulladékhőjével fűtöd a gépet.

Ez igaz a belső égésűekre. De azokból gyakorlatilag nincs túlnyomásos regionális utasszállító.
A regionális utasszállítók gyakorlatilag mind gázturbinásak, és ott már nincs hulladékhő, csak kompresszortól elvett levegő, az viszont komoly fogyasztásnövelő/teljesítménycsökkentő elem jelenleg is. Nem véletlen kapott a Dreamliner újfajta kondirendszert.
Egyébként egy ilyen nulláról fejlesztett elektromos gép szinte biztosan kompozit építésű lesz, azért az meg jobban szigetel alapból is, mint az alu, és hát plusz szigetelés is nyilván menne rá, ahogy most is van minden gépen.
A kabin hőveszteségének nagy részét egyébként szerintem az overflow valve-en át távozó használt levegő adja...

Amúgy a fentieket meg alapvetően kiegészítésként, árnyalásként írom, nem cáfolatként az általad felvetettekre. Én sem vízionálok elektromos óriásgépeket az égre, csak a technikai kihívásokat próbálom kicsit árnyalni. És ahogy fejlődik a tudomány, azért nyílnak új lehetőségek is, 30-40 éve pl. egy Tesla szintű autó teljesen elképzelhetetlen volt, és nem csak a számítástechnikai rendszerei miatt.
 
M

molnibalage

Guest
Gyanítom, ez eléggé jól kompenzálható lenne megfelelő légcsavar választással. Lásd marsi kopter.
Vagy akár arra is gondolhatunk, hogy teoretikailag akár egy turbofan hajtómű ventillátor fokozata is simán lehetne elektromos hajtású is. A ventillátor nem tudja, hogy elektromotor, vagy turbina hajtja a tengely túlvégéről, ugyanúgy húz akár M.085-nél is...
Nem. Ott nagyon szűk spektrumra és EXTRÉM rövid üzemidőben bír az egész. Így alig, de képes repülni.
Ez igaz a belső égésűekre. De azokból gyakorlatilag nincs túlnyomásos regionális utasszállító.
A regionális utasszállítók gyakorlatilag mind gázturbinásak, és ott már nincs hulladékhő, csak kompresszortól elvett levegő, az viszont komoly fogyasztásnövelő/teljesítménycsökkentő elem jelenleg is. Nem véletlen kapott a Dreamliner újfajta kondirendszert.
Egyébként egy ilyen nulláról fejlesztett elektromos gép szinte biztosan kompozit építésű lesz, azért az meg jobban szigetel alapból is, mint az alu, és hát plusz szigetelés is nyilván menne rá, ahogy most is van minden gépen.
A kabin hőveszteségének nagy részét egyébként szerintem az overflow valve-en át távozó használt levegő adja...

Amúgy a fentieket meg alapvetően kiegészítésként, árnyalásként írom, nem cáfolatként az általad felvetettekre. Én sem vízionálok elektromos óriásgépeket az égre, csak a technikai kihívásokat próbálom kicsit árnyalni. És ahogy fejlődik a tudomány, azért nyílnak új lehetőségek is, 30-40 éve pl. egy Tesla szintű autó teljesen elképzelhetetlen volt, és nem csak a számítástechnikai rendszerei miatt.
Ezek kerekítési hibák. Amikor akksik tömege a gép sárkányának szerkezetét lenyomja, de a keró energiatartalmát töredékét tudka, akkor a végeredményt csak kozemetikázni lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and Torgamba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113
Majd meglátjuk, hogy a szilárdtest akkumulátorok képesek-e valamit javítani az akkupakk fajlagos energiatárolási mutatóin, mert jelenleg a sárnehéz lítium-ion akkumulátorok és a folyékony szénhidrogének között két nagyságrend a fajlagos energiakapacitás különbsége, miközben egy meghibásodás, vagy baleset miatt fellépő tűz hőhatása között is nagyságrendi az eltérés. A kerozin kb 800 fokon ég szabad levegőn, amit az áramló levegő megemelhet, de tart kb 10 perc - fél óráig, míg az akkumulátortűz hőhatása 1000 fok feletti, de akár napok múlva is kiújúlhat. Ha olyan a roncs állapota.

Bízzunk benne, hogy a grafén akksik majd fel tudnak mutatni valamit, egyszer, ha lesz belőlük valami. Ugyanis hozzájuk a szenet relatíve könnyen kinyerhetjük a nagy mennyiségű szemétből, plazma hőfokon, pirolízissel. De azért látjátok, hogy bár mesés lenne a minket körülvevő rakás szemétből "el nem törő" grafén repülőt csinálni, amit grafén akksiban tárolt zöldenergia hajt, de "kissé" még foghíjas az elképzelés.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113

"A pilótákat nem érdekelte..."
Hát persze. Transzatlanti átrepülésre teletankolt géppel nem fognak kényszerleszállni, ha amúgy a kifogyasztás után úgyis kényszerleszállnak a célállomáson. És nem is keletkezik akkora pluszköltség, mintha indokolatlanul égették volna a kerót a repér körül körözve, blokkolva annak közelkörzetét. Csak mert egy kerékkel kevesebb lett.
Majd lehetett volna javítani a megpakolt gépet idegenben és újratankolva repülni haza.
 
M

molnibalage

Guest
Hú, ha ez más helyen pont rosszkor esik le, akár egy autót teliberve elég csúnya dolgokat művelhetett volna.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed