Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Mai eset.
Nagyon durva, hogy ez egészben leszállt!
key_lime_sw4_n280kl_denver_210512_1.jpg


Accident: Key Lime SW4 and private aircraft at Denver on May 12th 2021, midair collision
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 929
113
Az ötlet tök jó, de van azért néhány kérdés ezzel kapcsolatban:
Van-e elég tapadás az orrfutón ahhoz, hogy mozgasson egy 60-70-80-90 tonnás gépet? A neten azt találtam, hogy a gép teljes tömegének a 8-15%-a esik csak az orrfutóra. Több nem lehet, mert akkor nem lehet megemelni az orrát felszálláskor (megrotálni). Éles fordulókban a földön az Airbus 320-as család ráadásul emeli a külső kereket, még jobban lecsökkentve a tapadó felületet:


Ezt még fokozhatjuk vizes, csúszós, havas felülettel.

Konstruktív ötlet: építsék a főfutó kerékagyába a hajtást, akkor az a 2 mázsa plusz súly se lesz messze a súlyponttól. Persze a kereket és a fékeket se legyen nehéz cserélgetni. Gyanítom, hogy így nagyobb átalakítás kellene.
Elég erős-e az APU, hogy egyszerre csináljon áramot a hajtásnak és az egyik hidraulikaszivattyúnak (amire szükség lesz a kormányzás és a fék miatt), meg persze levegőt (bleed) az indításhoz/hosszú elektromos manőverezés esetén a kabin klímázásához. Ha pl. a levegőhöz már kevés a mostani APU teljesítménye és emiatt meg kell állni a hajtómű indításához, akkor a repterek sírva fognak fakadni. A legtöbb helyen az indítás párhuzamosan megy a hátratolással, de így majd csak a gurulóúton, azt blokkolva lehet megoldani. (Indítási idők két hajtóműre kb: CFM56 elég pöcc-röff, ~1.5 max. 2p lehet, IAE V2500 ~3p, MAX/neo ~4-5p)
Egy 36m fesztávú és 45méter hosszú repülővel tolatva forgolódni baromira nem lesz egyszerű akármilyen kamerarendszer ide, vagy oda. Pláne a jó kis fapados reptereken.

Erről lemaradtál, a Honeywell, meg mások megcsinálták egy ideje:


Electric Green Taxiing System (EGTS)

EGTS is an electric taxiing system that is used prior to takeoff and can help airlines reduce costs by eliminating the need to use jet engines which are not efficient on the ground. It can also reduce foreign object damage and is environmentally friendly as it reduces carbon and other emissions created during the taxiing phase. The main landing gear is equipped with an electric motor powered by the auxiliary power unit which allows the aircraft to push back from the gate and taxi without a tug or its jet engines.[1]

The system weighs 300 kilograms (660 lb) and is permanently installed on the aircraft.[2] The system can accelerate the aircraft to 20 knots (37 km/h; 23 mph).[3]

With electric motors located on each of the main landing gear driving inboard wheels and powered by the APU generator, the EGTS system allows aircraft to push back from the gate without a tug tractor and taxi without the use of the main engines.

The Pilot Interface Unit enables the pilot to switch on the EGTS and select the desired taxi speed (forward) or push back speed (backwards). The EGTS controller receives and converts the pilot's directives into orders to power the electronics.

The wheel actuator applies the required torque and speed proportional to the wheel as per the instructions received from the Wheel Actuator Controller Unit (WACU). The WACU converts current into instructions to the electrical motor proportional to the pilot's command as delivered by the EGTS controller.

https://en.wikipedia.org/wiki/EGTS

Nem egy rossz cucc, csak nem szeretik még, mert sokat bonyolít az amúgy tökegyszerű futón, meg ugye a strapabírás, stb... de alapvetően a számítások szerint az elégetett kakaót figyelembevéve megéri, elvileg egy átlagos fapados gépnél üzemanyagköltségen ha jól emlékszem 2 év alatt behozza az árát (amolyan winglet elven számolgatva a fogyasztácsökkentést)
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Erről lemaradtál, a Honeywell, meg mások megcsinálták egy ideje:


Electric Green Taxiing System (EGTS)

EGTS is an electric taxiing system that is used prior to takeoff and can help airlines reduce costs by eliminating the need to use jet engines which are not efficient on the ground. It can also reduce foreign object damage and is environmentally friendly as it reduces carbon and other emissions created during the taxiing phase. The main landing gear is equipped with an electric motor powered by the auxiliary power unit which allows the aircraft to push back from the gate and taxi without a tug or its jet engines.[1]

The system weighs 300 kilograms (660 lb) and is permanently installed on the aircraft.[2] The system can accelerate the aircraft to 20 knots (37 km/h; 23 mph).[3]

With electric motors located on each of the main landing gear driving inboard wheels and powered by the APU generator, the EGTS system allows aircraft to push back from the gate without a tug tractor and taxi without the use of the main engines.

The Pilot Interface Unit enables the pilot to switch on the EGTS and select the desired taxi speed (forward) or push back speed (backwards). The EGTS controller receives and converts the pilot's directives into orders to power the electronics.

The wheel actuator applies the required torque and speed proportional to the wheel as per the instructions received from the Wheel Actuator Controller Unit (WACU). The WACU converts current into instructions to the electrical motor proportional to the pilot's command as delivered by the EGTS controller.

https://en.wikipedia.org/wiki/EGTS

Nem egy rossz cucc, csak nem szeretik még, mert sokat bonyolít az amúgy tökegyszerű futón, meg ugye a strapabírás, stb... de alapvetően a számítások szerint az elégetett kakaót figyelembevéve megéri, elvileg egy átlagos fapados gépnél üzemanyagköltségen ha jól emlékszem 2 év alatt behozza az árát (amolyan winglet elven számolgatva a fogyasztácsökkentést)
Sejtettem, hogy nem én fogom feltalálni a spanyolviaszt. Rémlett, hogy a Lufthansa kísérletezett vele, de nem néztem utána. Viszont, ha jól tudom, azóta sem használja senki.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Csak egy érdekesség: Pest fölött köröz FL280-on egy King Air 200-as egy ideje. Gondolom, a bicikliverseny közvetítését lövi tovább.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 107
9 431
113

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 070
14 119
113

Szerintem meg az lett volna a legjobb, ha a bevált dolgok javát úgy hagyják, ahogy van, és az első lépésben az összességében akár 15% (teljesítmény)veszteséget hordozó super-charger megoldást az azóta(70-80 évvel ezelőtti tervezés óta) sokkal olcsóbb, megbízhatóbb és gazdaságosabb turbó-feltöltővel váltják le.
Szinte az egész konstrukció maradhatott volna a régi, és azonos teljesítmény mellett 20-30%-kal kevesebbet fogyaszt!

Közbe meg már faragnám hozzá a Diesel-változatot.
Az kb. megint -15% üzemanyag-fogyasztást hoz, a Diesel-működésből adódó nagyobb sűrítési viszony által, a jobb termikus hatásfok előnyös következményeként.
...sőt, a mindenevő-Diesel adagolós tapasztalataikkal egy mindenevő-motoros(diesel, rep-benzin-kerozin...) következő fázis is elképzelhető, ha a katonai szempontok --vagy más-- miatt előnyös.

Kis eszmefuttatás.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Szerintem meg az lett volna a legjobb, ha a bevált dolgok javát úgy hagyják, ahogy van, és az első lépésben az összességében akár 15% (teljesítmény)veszteséget hordozó super-charger megoldást az azóta(70-80 évvel ezelőtti tervezés óta) sokkal olcsóbb, megbízhatóbb és gazdaságosabb turbó-feltöltővel váltják le.
Szinte az egész konstrukció maradhatott volna a régi, és azonos teljesítmény mellett 20-30%-kal kevesebbet fogyaszt!

Közbe meg már faragnám hozzá a Diesel-változatot.
Az kb. megint -15% üzemanyag-fogyasztást hoz, a Diesel-működésből adódó nagyobb sűrítési viszony által, a jobb termikus hatásfok előnyös következményeként.
...sőt, a mindenevő-Diesel adagolós tapasztalataikkal egy mindenevő-motoros(diesel, rep-benzin-kerozin...) következő fázis is elképzelhető, ha a katonai szempontok --vagy más-- miatt előnyös.

Kis eszmefuttatás.

Szerintem semmi értelme a dugattyús motornak ilyen nagy méretben/teljesítményben. Ekkora teljesítményhez gázturbina dukál. Persze az An-2 születésekor még nem volt ilyen opció, így maradt dugattyús.
Ha a szovjet normálisan fejlesztett volna, és (sok máshoz hasonlóan) nem évtizedekig gyártja ugyanazt a terméket, akkor valamikor a 70-es években legkésőbb rátesznek egy gázturbinát. Évtizedek óta nem repülnének a dugattyús változatok, ellenben a turbinás verziók előtt még szép jövő állna.
Ez az 1000 lóerős benzintemető motor ez múzeumba való, nem 21. századi munkagépnek.
Több bevált gázturbina létezik ebben a teljesítmény kategóriában, csak rá kell akasztani. Új dugattyús motort, pláne dieselt fejleszteni ebben a méretkategóriában teljes ökörség.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 618
12 786
113
Szerintem meg az lett volna a legjobb, ha a bevált dolgok javát úgy hagyják, ahogy van, és az első lépésben az összességében akár 15% (teljesítmény)veszteséget hordozó super-charger megoldást az azóta(70-80 évvel ezelőtti tervezés óta) sokkal olcsóbb, megbízhatóbb és gazdaságosabb turbó-feltöltővel váltják le.
Szinte az egész konstrukció maradhatott volna a régi, és azonos teljesítmény mellett 20-30%-kal kevesebbet fogyaszt!

Közbe meg már faragnám hozzá a Diesel-változatot.
Az kb. megint -15% üzemanyag-fogyasztást hoz, a Diesel-működésből adódó nagyobb sűrítési viszony által, a jobb termikus hatásfok előnyös következményeként.
...sőt, a mindenevő-Diesel adagolós tapasztalataikkal egy mindenevő-motoros(diesel, rep-benzin-kerozin...) következő fázis is elképzelhető, ha a katonai szempontok --vagy más-- miatt előnyös.

Kis eszmefuttatás.
Szigorúan laikusan reagálnék:
Még az autózásban is anakronizmus korszerű motort tenni egy régi konstrukcióba - sorozatgyártási, értékesítési céllal, persze volt rá példa több is.
Anno gyártották a lengyelek a Polonezt akkor korszerű Rover motorral. Én meg akkortájt eljátszottam a gondolattal, hogy akkor be lehetne műteni ezt a blokkot a Polonez műszaki alapját (padlólemez, futóművek, hajtáslánc) Polski Fiat 125p-mbe is.
De minek!? A légellenállás ugyanúgy megfogná, a karosszéria zajszintje (szélzaj, futóműzaj, hajtáslánc zaja) gyakorlatilag gyakorlatilag nagyobbnak tűnne a csendesebb motor miatt (egy autó zajmixének beállítása szinte művészet, anno próbaképpen elnémítottam a gyári kipufogódobokat üveggyapottal, s rögtön igen zajos lett minden más; gyorsan vissza is állítottam). A fogyasztása pl. alig lenne kisebb autópályán.
Az autó - amúgy mai szemmel is rendben levő - stabilitása nem javulna, a rugózási komfort sem javulna.
Viszont - mint írtam az előbb - eltűnne a kipufogórendszer számomra gyönyörű hangja.
Ha meg elromlik a motor, akkor nem javítható az út szélén, hiába javítható, s a technológia akkori szintjén javítandó is volt ilyen körülmények között amúgy az autó összes többi része.

A repülőgépekre ez hatványozottan igaz.
Oké a drámai javulás, de még több értelme van az összes többi elem mai szintre hozása (avionika, tömegcsökkenés, aerodinamikai hatékonyság javulása)
Mivel egy korszerű gázturbina javítása már nem a "Szergej olajsaras padlójú műhelyében lesarkalt villáskulcsokkal" szint, akkor hiába lehet a többi részét így javítani, ha az erőforrás, meg a perifériája amúgy is komolyabb, igényesebb javítóbázist igényel - ellentétben az általam imádott csillagmotorral.

Szerintem nem érdemes, mi több bűn félmunkát végezni az ipar világában.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 070
14 119
113
Szigorúan laikusan reagálnék:
Még az autózásban is anakronizmus korszerű motort tenni egy régi konstrukcióba - sorozatgyártási, értékesítési céllal, persze volt rá példa több is.
Anno gyártották a lengyelek a Polonezt akkor korszerű Rover motorral. Én meg akkortájt eljátszottam a gondolattal, hogy akkor be lehetne műteni ezt a blokkot a Polonez műszaki alapját (padlólemez, futóművek, hajtáslánc) Polski Fiat 125p-mbe is.
De minek!? A légellenállás ugyanúgy megfogná, a karosszéria zajszintje (szélzaj, futóműzaj, hajtáslánc zaja) gyakorlatilag gyakorlatilag nagyobbnak tűnne a csendesebb motor miatt (egy autó zajmixének beállítása szinte művészet, anno próbaképpen elnémítottam a gyári kipufogódobokat üveggyapottal, s rögtön igen zajos lett minden más; gyorsan vissza is állítottam). A fogyasztása pl. alig lenne kisebb autópályán.
Az autó - amúgy mai szemmel is rendben levő - stabilitása nem javulna, a rugózási komfort sem javulna.
Viszont - mint írtam az előbb - eltűnne a kipufogórendszer számomra gyönyörű hangja.
Ha meg elromlik a motor, akkor nem javítható az út szélén, hiába javítható, s a technológia akkori szintjén javítandó is volt ilyen körülmények között amúgy az autó összes többi része.

A repülőgépekre ez hatványozottan igaz.
Oké a drámai javulás, de még több értelme van az összes többi elem mai szintre hozása (avionika, tömegcsökkenés, aerodinamikai hatékonyság javulása)
Mivel egy korszerű gázturbina javítása már nem a "Szergej olajsaras padlójú műhelyében lesarkalt villáskulcsokkal" szint, akkor hiába lehet a többi részét így javítani, ha az erőforrás, meg a perifériája amúgy is komolyabb, igényesebb javítóbázist igényel - ellentétben az általam imádott csillagmotorral.

Szerintem nem érdemes, mi több bűn félmunkát végezni az ipar világában.
Fogyasztó terméknél igazad van. Sok példával.

Az An-2 "szerszám" és vagy katonai eszköz, a használhatóságot mutató számok döntenek amikor a szakmai követelményeknek kell --elsődlegesen-- megfelelni: B-52-esek, és katonai eszközök, sok példával.

...mindamellett, hogy úgy tűnik nem ezt az utat választják!
1, ...nem tudni, hogy a legjobb megoldást választják-e!
2, Sok háttér ismeret van, amit nem tudok, ők igen. Lehet, hogy az ő helyükben én is mást választok, a jelenleg számomra adott ismeretből nekem "ez dobta" az LMzés! :)

...másnak mást. Az ég kék, a fű zöld... : ;)


.
 
M

molnibalage

Guest
Szigorúan laikusan reagálnék:
Még az autózásban is anakronizmus korszerű motort tenni egy régi konstrukcióba - sorozatgyártási, értékesítési céllal, persze volt rá példa több is.
Anno gyártották a lengyelek a Polonezt akkor korszerű Rover motorral. Én meg akkortájt eljátszottam a gondolattal, hogy akkor be lehetne műteni ezt a blokkot a Polonez műszaki alapját (padlólemez, futóművek, hajtáslánc) Polski Fiat 125p-mbe is.
De minek!? A légellenállás ugyanúgy megfogná, a karosszéria zajszintje (szélzaj, futóműzaj, hajtáslánc zaja) gyakorlatilag gyakorlatilag nagyobbnak tűnne a csendesebb motor miatt (egy autó zajmixének beállítása szinte művészet, anno próbaképpen elnémítottam a gyári kipufogódobokat üveggyapottal, s rögtön igen zajos lett minden más; gyorsan vissza is állítottam). A fogyasztása pl. alig lenne kisebb autópályán.
Az autó - amúgy mai szemmel is rendben levő - stabilitása nem javulna, a rugózási komfort sem javulna.
Viszont - mint írtam az előbb - eltűnne a kipufogórendszer számomra gyönyörű hangja.
Ha meg elromlik a motor, akkor nem javítható az út szélén, hiába javítható, s a technológia akkori szintjén javítandó is volt ilyen körülmények között amúgy az autó összes többi része.

A repülőgépekre ez hatványozottan igaz.
Oké a drámai javulás, de még több értelme van az összes többi elem mai szintre hozása (avionika, tömegcsökkenés, aerodinamikai hatékonyság javulása)
Mivel egy korszerű gázturbina javítása már nem a "Szergej olajsaras padlójú műhelyében lesarkalt villáskulcsokkal" szint, akkor hiába lehet a többi részét így javítani, ha az erőforrás, meg a perifériája amúgy is komolyabb, igényesebb javítóbázist igényel - ellentétben az általam imádott csillagmotorral.

Szerintem nem érdemes, mi több bűn félmunkát végezni az ipar világában.
Csak a világ közben megváltozott, már nem ez a szint van sok helyen. Lenne igény talán ilyen An-2-re is.
A bibi az, hogy olyan kevés, hogy pont azt teszi értelmetlenné részben a konstrukciót, mert ettől sanszosan drágább lenne annyival a kis darabszám miatt.
 

nagyoncivil

Well-Known Member
2018. október 26.
329
810
93
Tour de France-on is ugyanezen cég gépei szoktak repkedni, meg is látszik a közvetítésen, amikor valamiért nem bevethetők. :)
MBB Bo 105, volt szerencsém látni is, amikor a verseny budapesti szakasza felett dolgozott
 
  • Tetszik
Reactions: KoviUbi