A szuperszónikus vadászgépek is csak szuperszónikus sebességgel repülnek? Nem!
Apró különbség az, hogy sebesség tartományban és aerodinamikában annyira nincsen messze egy high subsonic gép állapota a low supersonictól. A szükséges hajtómű teljesítmény és szívócsatorna a lényeg elsősorban, ha a szárny nyilazása és a területszabály szerinti kialakítás nincs alapvetően elrontva.
Egy hiperszonikus repülésre tervezett gép szerinted mi a frászra lennne képes subsonic üzemmódban? Ez kb. olyan, mintha egy légiharc rakétától M0.5 teljesítményen is elvárnád azt a manőverező képességet, amit M3.0-nál tud. Ezt mégis hogyan gondolod?
A MiG-25 kiváló példa erre. Képes M2.8-cal száguldani magasan full AAM mennyiséggel. Alacsony és közepes magassgában szubszonikus tartományban MiG-21 szintű repteljesítménye, ha van talán az axiális gyorsulást és emelkedőképességet leszámítva...
Akkor a hiperszónikusoknak sem kell csak hiperszónikus sebességgel repülniük, viszont mint ahogyan a szuperszónikusoknak is, nekik is szükséges lesz bizonyos pályaszakaszokat hiperszónikus sebességgel lerepülni, mert ez az adott feladatok végrehajtásához gazdaságos és kötelező.
Olyan repülőgépről álmodni, ami mai 4. gen gépként és hiperszónikusként azonosan használható több, mint naivitás. Ez fizikai képtelenség az aerodinamikai miatt.
Még az is lehet, sőt valószínűsíthető, hogy helyből felszállnak majd.
Ez már a sci-fi szinten is túl van...
De nem is max. 10-25 km magasságú repülésre lesznek csak képesek, hanem 60-100 km-re is a földközeli magasságokat is beleértve.
Harcászatilag hasznosan ez fizikai képtelenség.
A hiperszónikus repülőgépek elfogáskor (mondjuk Szibéria, Alaszka, a sivatagok fölött) milyen idővel repülhetnek ki az elfogási terepszakaszra.
Sokkal olcsóbb és értelmesebb CAP-elni...
BWR rakétákat mekkora sebességgel indíthatnak akár többszáz km-ről?
Először is BVR, másodszor meg harcászati céloknál a 150 km feletti indítási távolság alig értelmezhető, mert egyszerűen ekkora távolságon felderíti EW arénás harctéren elég merész mutatvány.
Mi van akkor, ha irgalmatlan fegyver mennyiségeket hordoznak (akár szubszónikusakat is) és kellő távolságból indítják azokat a célokra?
Ezt tudja a B-52 is. Fillérekért. Az ugye megvan, hogy az iraki és afganisztáni hadműveletek alatt a US Navy visszasírta az A-6E és A-7E gépeket, amik fillérekért járőröztek volna nagyobb hatósugárral, mint bármelyik Hornet vagy az F-14?
Akár egy hajócsoport ellen hány gép is kellene ehhez a maiakhoz képest, nem berepülve a légvédelmi zónába?
A mai platfromokkal sem kell berepülni hajónál, mert a horizont alól azt indítasz, amit akarsz, ha nincs távoli BARCAP... Ha meg stealth vagy, akkor még könnyebb a dolgod. Filléres megoldások egy hiperszonikus vacakhoz képest, ami ugyaolyan fegyvert használna, mint ezek.
Az '50 években mi volt a cél? Gyorsabban, magasabbra, messzebbre!
És aztán rájöttek, hogy ebből gyakorlatialg az utóbbi a fontos a másik kettő további hajszolásának harcászatilag szinte semmi értelme nem volt még honi légvédelmi vadászoknál sem, nemhogy klasszik ASF és csapásmérőknél. Valahogy furcsa, hogy ez nem tűnt fel neked....
Nemsokára eljön az idő, amikor szintén tovább kell lépni!
Az ilyen mondatoktól megyek a falnak.
1. Miért is kell? Hol az indok, ok és okozat....?
2. Miért pont a sebességgel és magassággal kell túllépni?
Eddig még egyetlen épkézláb érvet sem láttam, ami harcászatilag igazolná azt, hogy mire jó egy ilyen gép azon kívül, hogy néhány politikus erektált szerszámmal járna tőle, hogy adott eseten tényleg 2 órán belül PGM-et tesznek le a Földgolyó azon pontjára, ahol nincs Sz-300PMU-1 vagy Sz-400 szerű légvédelmi rendszer vagy Tor/Iron Dome és társai. Ezek közül az elsők akár magát a platfromot is leszedik, ha hülye vagy, de az általuk indított fegyvert még a lentiek is, ahogy a Buk is. M3.0-4.0 célsebességig el vannak.