Pogány eszmefuttatásához annyit fűznék hozzá, hogy érdemes mind két koncepciót ezen szempontok terén összehasonlítani a T-14 Armatával.
És akkor nagyon könnyen megérthető, hogy miért sokkal fejlettebb az alapkoncepciója.
1. Egyrészt a személyzet teljesen el van különítve a lőszertől, ami az európai koncepciók tekintetében nem megoldott.
2. Az armata a függőleges kétsoros forgótára miatt kb. 40 db tűzkész lőszert cipel magával. Ez kétszer annyi, mint amit a nyugati társai tudnak.
3. Mivel csak a teknő páncélozott erősen, így a páncél tömeg oda mozdul. Közel 1 méter vastag... Ez sokkal több, mint amit a nyugatiak tudnak.
4. Az EMBT-nél felmerült APS képességek, beleértve a másodlagos fegyverzetes drónvadászatott ott is felmerült, mint tervezett képesség.
5. A felderítő drón képesség ott is meglesz. (a kamikaze drónos koncepciók az APS világában elég nevetségesek, szerintem).
A helyzet az, hogy az én szememben egy KF51 semmivel nem tud többet, mint egy jelenlegi harckocsi a mostani generációból.
Az EMBT picit talán jobb lesz, mint a mostaniak ha elkészül. Viszont a képességei nagy része simán adaptálhatóak a mostani tankokra is, gondolok pl. az APS-re. Mitől jobb az EMBT egy APS-el fölszerelt Leclerctől?
És ha ezeket össze vetjük a tervezett riválissal, a T-14-el akkor nagyon jól látszik az, hogy az generációs előnyben van.
Kicsit olyan ez az egész, mint amikor elindult a verseny az új generációs vadászgépekért a 80's évek végén.
Az USA csinált egy lopakodó, szupercirkáló F-22-est, európa meg kiszenvedett 3 kicsit fejlesztett 4. generációs típust.
A 90's évek közepén már teljesen egyértelmű volt, hogy az európai gépeknek esélye sincs a Raptor ellen, mert koncepcionálisan elavultak.
De annyi pénzt költöttek már rájuk, hogy nem merték kukázni a programokat.
Itt tankoknál most ugyan ezt látom.
A T-14 a tankok F-22-ese jelenleg, a KF51 és az EMBT az meg a Rafale meg az EF. Utóbbiak semmi olyat nem tudnak amit ne tudna egy Mirage 2000, esetünkben egy Leclerc, ha költenének rá.
Például a franciák a Mirage 2000-be is tesztelték a Rafale PESA radarját a fejlesztés során, ugyanis befér. És politikai/üzleti döntés volt, hogy a Mirage nem kapja meg azt a radart, se a rakéta figyelmeztető rendszert, ugyanis ha ezeket felszerelik a Mirage 2000-re, akkor senkinek semmivel nem lehetne megindokolni a Rafale létezését. (meg a rá elszart milliárdokat)
Ez olyan, mintha a Leclerc nem kaphatna APS-t, meg új érzékelőket azért, hogy legyen értelme az EMBT létezésének.
Se az EMBT se a KF51 valójában nem generációs ugrás. Ez velük a fő gond, szerintem.
És akkor nagyon könnyen megérthető, hogy miért sokkal fejlettebb az alapkoncepciója.
1. Egyrészt a személyzet teljesen el van különítve a lőszertől, ami az európai koncepciók tekintetében nem megoldott.
2. Az armata a függőleges kétsoros forgótára miatt kb. 40 db tűzkész lőszert cipel magával. Ez kétszer annyi, mint amit a nyugati társai tudnak.
3. Mivel csak a teknő páncélozott erősen, így a páncél tömeg oda mozdul. Közel 1 méter vastag... Ez sokkal több, mint amit a nyugatiak tudnak.
4. Az EMBT-nél felmerült APS képességek, beleértve a másodlagos fegyverzetes drónvadászatott ott is felmerült, mint tervezett képesség.
5. A felderítő drón képesség ott is meglesz. (a kamikaze drónos koncepciók az APS világában elég nevetségesek, szerintem).
A helyzet az, hogy az én szememben egy KF51 semmivel nem tud többet, mint egy jelenlegi harckocsi a mostani generációból.
Az EMBT picit talán jobb lesz, mint a mostaniak ha elkészül. Viszont a képességei nagy része simán adaptálhatóak a mostani tankokra is, gondolok pl. az APS-re. Mitől jobb az EMBT egy APS-el fölszerelt Leclerctől?

És ha ezeket össze vetjük a tervezett riválissal, a T-14-el akkor nagyon jól látszik az, hogy az generációs előnyben van.
Kicsit olyan ez az egész, mint amikor elindult a verseny az új generációs vadászgépekért a 80's évek végén.
Az USA csinált egy lopakodó, szupercirkáló F-22-est, európa meg kiszenvedett 3 kicsit fejlesztett 4. generációs típust.
A 90's évek közepén már teljesen egyértelmű volt, hogy az európai gépeknek esélye sincs a Raptor ellen, mert koncepcionálisan elavultak.
De annyi pénzt költöttek már rájuk, hogy nem merték kukázni a programokat.
Itt tankoknál most ugyan ezt látom.
A T-14 a tankok F-22-ese jelenleg, a KF51 és az EMBT az meg a Rafale meg az EF. Utóbbiak semmi olyat nem tudnak amit ne tudna egy Mirage 2000, esetünkben egy Leclerc, ha költenének rá.
Például a franciák a Mirage 2000-be is tesztelték a Rafale PESA radarját a fejlesztés során, ugyanis befér. És politikai/üzleti döntés volt, hogy a Mirage nem kapja meg azt a radart, se a rakéta figyelmeztető rendszert, ugyanis ha ezeket felszerelik a Mirage 2000-re, akkor senkinek semmivel nem lehetne megindokolni a Rafale létezését. (meg a rá elszart milliárdokat)
Ez olyan, mintha a Leclerc nem kaphatna APS-t, meg új érzékelőket azért, hogy legyen értelme az EMBT létezésének.
Se az EMBT se a KF51 valójában nem generációs ugrás. Ez velük a fő gond, szerintem.