EMBT (European Main Battle Tank) / MGCS (Main Ground Combat System)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 652
14 635
113
A KMW szakemberei korábban azt mondták, hogy be lehet építeni a 130 mm-es löveget a toronyba. Később már azt, hogy nem tudják. Mostanában inkább már nem lehet szerintük az új gyártású Leopard 2 toronyba sem. Ez nekünk rossz hír.
Viszont a véleményük sokkal inkább a KMW- RM kapcsolat alakulása befolyásolja, mint a torony vagy a löveg jellemzői, ugyanis az RM a Revolution (RM által felújított, felpáncélozott 2A4) harckocsi koncepciót a 130 mm-es löveggel reklámozza. Mondjuk lőni még nem láttam, de szerintem más sem biztos (a Leopard 2 toronnyal).
Rheinmetall%2B130%2Bmm%2Bgun.png

Gondolom ennek véletlenül sem ahhoz lehet köze, hogy a KMW összemorcizott az RM-el és összebútorozott a Nexterrel....
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
S

speziale

Guest
A KMW szakemberei korábban azt mondták, hogy be lehet építeni a 130 mm-es löveget a toronyba. Később már azt, hogy nem tudják. Mostanában inkább már nem lehet szerintük az új gyártású Leopard 2 toronyba sem. Ez nekünk rossz hír.
Viszont a véleményük sokkal inkább a KMW- RM kapcsolat alakulása befolyásolja, mint a torony vagy a löveg jellemzői, ugyanis az RM a Revolution (RM által felújított, felpáncélozott 2A4) harckocsi koncepciót a 130 mm-es löveggel reklámozza. Mondjuk lőni még nem láttam, de szerintem más sem biztos (a Leopard 2 toronnyal).
Rheinmetall%2B130%2Bmm%2Bgun.png

a RH preziben látható tank az "MBT technologietrager"

https://below-the-turret-ring.blogspot.com/2015/08/rheinmetall-mbt-technologietrager.html

egyébként a slide bal oldalán feltüntetett fejlesztések nagy része benne van a legújabb Leo2A7V/+ -ban...mik is ezek:

- távirányított fegyvertorony: FLW200
- új löveg: L55a1
- fejlesztett elektronika
- az ADS-nél meg az RM gondolom a sajátjára gondolt, de a VJTF-be kerülő német tankok most rövid távon a Trophy-t kapják
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
T

Törölt tag 1586

Guest
Két búvónyilás van.Jobrol-balrol.Jobb egyértelműen a pk állása.Viszont előtte van a célzórendszer.De manapság ez nem feltétlenűl jelenti azt,hogy ott az irányzó széke.Az elektro optika képét bárhova vetithetik.A bal oldalon lévő optikai periszkóp lehet a tartalék hagyományos irányzék.
És ha szerintem ez több is egy sima tesztplatformnál,de még nem is egy kiforrott sorozatgyártásra kész torony.Prototipus.
E szerint a Cseh cikk szerint -ha jól értem a Google fordítót - a lőszer tároló a torony bal oldalán va és 15 db 130 mm-es lőszer fér el benne.
Ez magyarázhatja hogy miért van a parancdnoki figyelő műszer és az irányzó műszer is a torony jobb oldalán.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
E szerint a Cseh cikk szerint -ha jól értem a Google fordítót - a lőszer tároló a torony bal oldalán va és 15 db 130 mm-es lőszer fér el benne.
Ez magyarázhatja hogy miért van a parancdnoki figyelő műszer és az irányzó műszer is a torony jobb oldalán.
A fene tudja.Akkor minek van a bal oldalon is periszkóp?
De ahogy hosszabban nézegetem a képeket,Dudinak van igaza.Ez egy agyon módositott Challenger torony.Még messze van ez a véglegestöl
 

Csabi90

New Member
2020. szeptember 6.
27
18
3
Na akkor ami nagy nevű és német nyelvterület az csak jó lehet sztereotípiákról gyorsan ismét egy sztori: Idegen honban, egy világhírű nagy nevű cégnél tanulmány úton valahol a Lajtán túl láttam pár éve olyat, hogy a mérnök soron is mikor vittek minket a VIP kantin felé ebédelni az amúgy nagyon kedves vendéglátóink, üvegfalú irodában tűrte be az imaszőnyeget a random muzulmán mérnök, aki jól láthatóan nem Jürgen volt, hanem inkább Juszuf. Pöttyet megütköztünk rajta, de sebaj. A bemutatón az új gépük az első lerohadt, a második a funkciói felét tudta bemutatni, míg a harmadik már 100%-os volt, egy gyári flikk flakkban tolatás közben lerongyolt a gyári tesztelő ember egy teherautót. Ezt így fél óra alatt. Nem akartuk elhinni, a végén úgy röhögtünk mikor kibeszéltük, hogy bizony ezek sem jobbak SEMMIVEL sem mint mi, hogy azt betűkkel leírni nem lehet...

Nehogy eltévedjetek, a mai állapotok nagyon nem egyeznek meg azzal ami volt mondjuk '88-ban az NSZK!
Hat ez elegge lehangolo lett.... marmimt gondolom oszinte gondolatol a valosagrol... a tobbi meg szemfenyvesztes... akkor hol van ott minosegellenorzes vagy megdelelo minosegu gyartas egyaltalan?
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 535
45 023
113
Hat ez elegge lehangolo lett.... marmimt gondolom oszinte gondolatol a valosagrol... a tobbi meg szemfenyvesztes... akkor hol van ott minosegellenorzes vagy megdelelo minosegu gyartas egyaltalan?
Akkor viccesnek találtuk, kicsit jól is esett bevallom hogy nem csak nálunk vannak gikszerek, meg blamák.

Belegondolva úgy hogy kb. két éves történet, sajnos lehangoló, igen. Nyilván nem azt mondom hogy pont az a mérnök felelős aki épp térdepelt be ebédidőben a sarokba a szőnyegre az oka annak hogy mára a nagy némkhmm cég sem olyan feltétlenül mint volt 90 környékén, de talán a jelenségnek VAN hozzá köze! Ez meg lehangol...
 
  • Tetszik
Reactions: Csabi90

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 144
73 703
113
Highly modular armor layout

Making MGCS with 2 protection levels like the Puma IFV and you have the same benefits within 1 vehicle.
Level 1 35t..even transportable by an A400M(+).
Armour level 2 makes it a 50t heavy battle tank.



EkxTI4uXIAAAk7t
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
Írják hogy ennél és a kínai tanknál is 2 személyzet lesz
Valószínű hogy a tankok is megkapják az 5 gen gépeknél alkalmazott 360 fokos látás képességet?
IronVision-HMD.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Írják hogy ennél és a kínai tanknál is 2 személyzet lesz
Valószínű hogy a tankok is megkapják az 5 gen gépeknél alkalmazott 360 fokos látás képességet?
IronVision-HMD.jpg

Az, hogy hány főből áll a harckocsi személyzete inkább az automatizálás kérdéskörébe tartozik, nem a 360°-os látás kérdéskörébe, noha kétségkívül, hogy ez kéz-a-kézben jár.
Alapvetően a 3-4-5 fős harckocsi személyzetének feladatai:

Parancsnok - 360°-os célfelderítés, leküzdendő célpont kijelölése az irányzónak, haladási irány kijelölése a sofőrnek
Sofőr - Jármű vezetése, a közvetlen jármű előtti terület figyelése
Irányzó - Fő fegyverzet célzása és kezelése, párhuzamosított fegyverzet kezelése
Töltőkezelő - A fő fegyverzet töltése, másodlagos fegyverzet kezelése
Rádiós - A jármű pk. és a többi jármű, illetve a raj / szakasz / század parancsnok közötti rádiókommunikáció biztosítása, másodlagos fegyverzet kezelése

Először a rádiós került ki a képből, a másodlagos fegyverzete (homlokpáncélzatban lévő géppuska) eltűnt, a rádiók megbízhatóságának növekedésével a rádiós feladata átszállt a parancsnokra.
Aztán a töltőkezelő került ki a harckocsikból, az automata töltőberendezés átvette az egyik feladatát, a másodlagos fegyverzet (légvédelmi géppuska, toronykoszorún lévő géppuska) átkerült a parancsnokhoz, sok esetben belülről távirányított fegyvertoronnyal.
Ha 3-ról 2-re akarod a személyzetet csökkenteni, akkor arra az az egy mód marad, hogy a sofőr és a parancsnok felosztja újra a feladatokat, a parancsnoknál marad a fő fegyverzet kezelése, viszont a célfelderítés feladatát részben automatizálják (automatikus célészlelés és azonosítás), illetve ketten végzik el.

Izraelben jelenleg inkább nagy kijelzőkben gondolkodnak e téren, de a lényeg kb. az első 180°, a többi rész másodlagos:

5f242a9dde96f.image.jpg


3329937.jpg


Itt a lényeg immár az automatizálás lett, minél több dolgot csinál meg automatikusan a számítógép (pl. elég csak rábökni a célra, és a számítógép innentől kiszámolja a megfelelő célballisztikai adatokat, és elvégzi az irányzó dolgát), annál kevesebb ember elég a harckocsi irányításához.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
Ha 3-ról 2-re akarod a személyzetet csökkenteni, akkor arra az az egy mód marad, hogy a sofőr és a parancsnok felosztja újra a feladatokat, a parancsnoknál marad a fő fegyverzet kezelése, viszont a célfelderítés feladatát részben automatizálják (automatikus célészlelés és azonosítás), illetve ketten végzik el.
És, hogy látod? Ez megvalosithato lesz az elkovetkezo 5 evben?
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 095
113
Az, hogy hány főből áll a harckocsi személyzete inkább az automatizálás kérdéskörébe tartozik, nem a 360°-os látás kérdéskörébe, noha kétségkívül, hogy ez kéz-a-kézben jár.
Alapvetően a 3-4-5 fős harckocsi személyzetének feladatai:

Parancsnok - 360°-os célfelderítés, leküzdendő célpont kijelölése az irányzónak, haladási irány kijelölése a sofőrnek
Sofőr - Jármű vezetése, a közvetlen jármű előtti terület figyelése
Irányzó - Fő fegyverzet célzása és kezelése, párhuzamosított fegyverzet kezelése
Töltőkezelő - A fő fegyverzet töltése, másodlagos fegyverzet kezelése
Rádiós - A jármű pk. és a többi jármű, illetve a raj / szakasz / század parancsnok közötti rádiókommunikáció biztosítása, másodlagos fegyverzet kezelése

Először a rádiós került ki a képből, a másodlagos fegyverzete (homlokpáncélzatban lévő géppuska) eltűnt, a rádiók megbízhatóságának növekedésével a rádiós feladata átszállt a parancsnokra.
Aztán a töltőkezelő került ki a harckocsikból, az automata töltőberendezés átvette az egyik feladatát, a másodlagos fegyverzet (légvédelmi géppuska, toronykoszorún lévő géppuska) átkerült a parancsnokhoz, sok esetben belülről távirányított fegyvertoronnyal.
Ha 3-ról 2-re akarod a személyzetet csökkenteni, akkor arra az az egy mód marad, hogy a sofőr és a parancsnok felosztja újra a feladatokat, a parancsnoknál marad a fő fegyverzet kezelése, viszont a célfelderítés feladatát részben automatizálják (automatikus célészlelés és azonosítás), illetve ketten végzik el.

Izraelben jelenleg inkább nagy kijelzőkben gondolkodnak e téren, de a lényeg kb. az első 180°, a többi rész másodlagos:

5f242a9dde96f.image.jpg


3329937.jpg


Itt a lényeg immár az automatizálás lett, minél több dolgot csinál meg automatikusan a számítógép (pl. elég csak rábökni a célra, és a számítógép innentől kiszámolja a megfelelő célballisztikai adatokat, és elvégzi az irányzó dolgát), annál kevesebb ember elég a harckocsi irányításához.

Mint mindenben amit automatizáltak, itt is ugyanazok a problémák fognak felmerülni. Az optimális működési körülmények közepette kiemelkedő precíziós eredmények, viszont a legcsekélyebb hiba esetén nullához konvergáló rugalmasság. Én az élőerő okozta hátrányok ellenére preferálom az emberi legénységet a harcjárművekben, mert a gép szenzoros képességein felül nekik is vannak érzékszerveik. A gép kimagasló precízióján felül vannak intuícióik, figyelemmegosztási képességük, analóg cselekvési képességük. Szóval a túlautomatizáltságban ott rejlik a nem emberi hiba lehetősége, amit az ember viszont a harctéren nem fog tudni ellensúlyozni. És átéli ugyanazt, amit a garantáltan lezuhanó utasszállító pilótája. A szuperfejlett rendszerei villogó vészjelzései közepette feldolgozza az utolsó perceiben, hogy meg fog halni.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
És, hogy látod? Ez megvalosithato lesz az elkovetkezo 5 evben?

A technikai megvalósíthatóság nem kérdéses, megvan, akár közúti autókban is elérhető már.
Hogy alkalmazzák-e, az más kérdés. A harcjárműveknél pont az a probléma, hogy általában rugalmatlan a fejlesztés, tehát az, hogy harcba vethető megoldás mikor terjed el, az egy teljesen más kérdés, függ attól, mikor mennyi pénzt sikerül ilyesmire szerezni.

Mint mindenben amit automatizáltak, itt is ugyanazok a problémák fognak felmerülni. Az optimális működési körülmények közepette kiemelkedő precíziós eredmények, viszont a legcsekélyebb hiba esetén nullához konvergáló rugalmasság. Én az élőerő okozta hátrányok ellenére preferálom az emberi legénységet a harcjárművekben, mert a gép szenzoros képességein felül nekik is vannak érzékszerveik. A gép kimagasló precízióján felül vannak intuícióik, figyelemmegosztási képességük, analóg cselekvési képességük. Szóval a túlautomatizáltságban ott rejlik a nem emberi hiba lehetősége, amit az ember viszont a harctéren nem fog tudni ellensúlyozni. És átéli ugyanazt, amit a garantáltan lezuhanó utasszállító pilótája. A szuperfejlett rendszerei villogó vészjelzései közepette feldolgozza az utolsó perceiben, hogy meg fog halni.

Kettéválasztanám a dolgot.

Először is a "nem emberi hiba" is emberi hiba. Mert rosszul tervezték meg a rendszert, nem tesztelték le megfelelően a rendszert avagy nem képezték ki megfelelően a rendszer használatára a személyzetet.

Amit fel szoktak hozni laikusok (megbocsáss, de esetedben is ezt feltételezem) a digitális repülőgép-irányítás terén, az valójában egyáltalán nem hátrány, sőt, inkább előny.
Nem ok nélkül ment a repülőgép-ipar (és lassan minden jármű-ipar, beleértve a hajózást és az autózást is) el a fly-by-wire és a fly-by-optics, sőt, már a fly-by-wireless felé. Egyszerűbb szerkezet, kevesebb meghibásodási lehetőség, kevesebb karbantartásigény és kisebb tömeg.

A digitális alapú járműirányítástól való félelem részben alaptalan - ez is csak egy rendszer, amit ha jól megcsinálnak, akkor jól működik, ha rosszul csinálnak meg, akkor pedig rosszul működik. Ez ilyen az analóg, mechanikus, hidraulikus rendszereknél is. Nem egy és nem két gép zuhant le azért, mert a mechanikus / hidraulikus rendszereiben súlyos tervezési vagy gyártási hiba volt - ott is azt éli át a pilóta, amit emlegetsz (garantáltan lezuhanó utasszállító). Ez mennyiben más, mint egy digitális rendszernél elkövetett tervezési vagy gyártási hiba?

Hasonló okokból a digitális rendszerek lehetővé teszik az emberi hibák kiküszöbölését is, olyan egyszerű szinten, mint például a check list végigvitelét (pl. figyelmeztetést ad, ha megpróbálsz úgy felszállni, hogy nincs kiengedve az ívelőlap). A balesetek közül nem kevés ugyanis ilyen egyszerű hibákra vezethető vissza. A digitális rendszerek lehetővé teszik, hogy a gép végezzen el olyan feladatokat, amit amúgy az embernek kellene. Márpedig sokszor gyorsabban és precízebben képes erre, mintha az embernek kézzel (és fejben) kellene végrehajtania ugyanazt.

Szóval nem ok nélkül terjedt el a digitális repülőgép-irányítás és "vették ki" a pilóták kezéből az irányítást. Valójában nem vették ki az irányítást, hiszen továbbra is a pilóta kezében van, a problémák inkább a nem megfelelő kiképzésre és/vagy a nem megfelelő tesztelési eljárásra mutatnak vissza.

Másodszor itt harckocsikról beszélünk. Az adott példánál a hagyományos harckocsinál apró periszkópon keresztül kellene a környezetet folyamatosan figyelni. Aki már volt olyan szerencsés, hogy egy régebbi harckocsi parancsnoki ülésében megpróbált "körbetekinteni" akár csak egy álló harcjárműből, annak már lehet fogalma arról, mennyivel rövidítheti meg a célfelderítést pusztán az, hogy okulár helyett egy digitális képernyőn látja a környezetét. Ez élet-halál kérdés lehet egy harchelyzetben.

A modern technológiák használata alapvető előnyt jelent minden esetben, olyan egyszerű szinten, minthogy például ma már mindenhol lézeres távolságmérőt használnak és nem optikait. Mennyivel gyorsabb az, hogy a lézeres távolságmérővel rámérsz a célpontra, mint az, hogy kézzel összehozod a kép két felét eggyé, hogy megkapd a távolságot? Ráadásul pontatlanabbul, mint a lézer esetén. Igen, pro és kontra - hiszen a lézernyaláb felderíthető, így figyelmeztetheted a célpontot, hogy valaki "ránézett".

Szóval én nagyon másképp látom ezt a dolgot...
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 095
113
A technikai megvalósíthatóság nem kérdéses, megvan, akár közúti autókban is elérhető már.
Hogy alkalmazzák-e, az más kérdés. A harcjárműveknél pont az a probléma, hogy általában rugalmatlan a fejlesztés, tehát az, hogy harcba vethető megoldás mikor terjed el, az egy teljesen más kérdés, függ attól, mikor mennyi pénzt sikerül ilyesmire szerezni.



Kettéválasztanám a dolgot.

Először is a "nem emberi hiba" is emberi hiba. Mert rosszul tervezték meg a rendszert, nem tesztelték le megfelelően a rendszert avagy nem képezték ki megfelelően a rendszer használatára a személyzetet.

Amit fel szoktak hozni laikusok (megbocsáss, de esetedben is ezt feltételezem) a digitális repülőgép-irányítás terén, az valójában egyáltalán nem hátrány, sőt, inkább előny.
Nem ok nélkül ment a repülőgép-ipar (és lassan minden jármű-ipar, beleértve a hajózást és az autózást is) el a fly-by-wire és a fly-by-optics, sőt, már a fly-by-wireless felé. Egyszerűbb szerkezet, kevesebb meghibásodási lehetőség, kevesebb karbantartásigény és kisebb tömeg.

A digitális alapú járműirányítástól való félelem részben alaptalan - ez is csak egy rendszer, amit ha jól megcsinálnak, akkor jól működik, ha rosszul csinálnak meg, akkor pedig rosszul működik. Ez ilyen az analóg, mechanikus, hidraulikus rendszereknél is. Nem egy és nem két gép zuhant le azért, mert a mechanikus / hidraulikus rendszereiben súlyos tervezési vagy gyártási hiba volt - ott is azt éli át a pilóta, amit emlegetsz (garantáltan lezuhanó utasszállító). Ez mennyiben más, mint egy digitális rendszernél elkövetett tervezési vagy gyártási hiba?

Hasonló okokból a digitális rendszerek lehetővé teszik az emberi hibák kiküszöbölését is, olyan egyszerű szinten, mint például a check list végigvitelét (pl. figyelmeztetést ad, ha megpróbálsz úgy felszállni, hogy nincs kiengedve az ívelőlap). A balesetek közül nem kevés ugyanis ilyen egyszerű hibákra vezethető vissza. A digitális rendszerek lehetővé teszik, hogy a gép végezzen el olyan feladatokat, amit amúgy az embernek kellene. Márpedig sokszor gyorsabban és precízebben képes erre, mintha az embernek kézzel (és fejben) kellene végrehajtania ugyanazt.

Szóval nem ok nélkül terjedt el a digitális repülőgép-irányítás és "vették ki" a pilóták kezéből az irányítást. Valójában nem vették ki az irányítást, hiszen továbbra is a pilóta kezében van, a problémák inkább a nem megfelelő kiképzésre és/vagy a nem megfelelő tesztelési eljárásra mutatnak vissza.

Másodszor itt harckocsikról beszélünk. Az adott példánál a hagyományos harckocsinál apró periszkópon keresztül kellene a környezetet folyamatosan figyelni. Aki már volt olyan szerencsés, hogy egy régebbi harckocsi parancsnoki ülésében megpróbált "körbetekinteni" akár csak egy álló harcjárműből, annak már lehet fogalma arról, mennyivel rövidítheti meg a célfelderítést pusztán az, hogy okulár helyett egy digitális képernyőn látja a környezetét. Ez élet-halál kérdés lehet egy harchelyzetben.

A modern technológiák használata alapvető előnyt jelent minden esetben, olyan egyszerű szinten, minthogy például ma már mindenhol lézeres távolságmérőt használnak és nem optikait. Mennyivel gyorsabb az, hogy a lézeres távolságmérővel rámérsz a célpontra, mint az, hogy kézzel összehozod a kép két felét eggyé, hogy megkapd a távolságot? Ráadásul pontatlanabbul, mint a lézer esetén. Igen, pro és kontra - hiszen a lézernyaláb felderíthető, így figyelmeztetheted a célpontot, hogy valaki "ránézett".

Szóval én nagyon másképp látom ezt a dolgot...

A repülős részt csak hasonlatként hoztam fel, de értem az arról szóló részt is.

Inkább a harcjármű irányban mennék el azért. Ugye én is írtam, hogy rendes működés esetén kimagasló az előnye. Nem is venném el a kezelőszemélyzettől, inkább úgy fogalmaznék, hogy meghagynám az analóg lehetőséget is. Ha bedugom az embert a torony alá, mondjuk egy spaag esetében nem okoz jelentős hátrányt, de egy hk esetében is beszorítom a vas legmélyére a személyzetet. Persze védettség tekintetében erre tudnak még mozdulni a gyártók, ugyanakkor ha vége a gép szenzorainak, vagy éppen csak a kitekintést lehetővé tevő kameráknak, a gép vakká válik, pedig látni képes emberek ülnek benne. Ez még a szervízbe történő kivonást is mocskosul megnehezítheti vagy lehetetlenné teheti. És azért a hk hadviselésnek valós körülmények között még mindig részét képezi az egyéni felderítés egy kiszálló parancsnokkal, hogy áttekinthető legyen, ami bentről nem az. Itt ugyan megoldható, hogy átlátszóvá váljon a hk teste a személyzet számára, ezt is biztosítanám nekik, sőt, amit csak lehet, de nem bíznám az életüket a hk szenzoraira, meghagynám nekik a lehetőségét a kis buta periszkópokkal és ablakokkal, hogy vész esetén ki tujdanak jönni, hogy egy eszköz hiányával se bénuljanak meg.

Arról nem is szólva, ha (bár tudom, hogy ez szinte a lehetetlen határát súrolja) az ellen képes végül valahogy betörni a rendszerbe, onnantól tömegesen esik ki a technika a túlautomatizáltság miatt(ami mellett nem hagyott analóg lehetőséget) és gyakorlatilag pár kódsorral nyert az ellen.