Ide rakom, több ország mutatói is benne vannak.
Magyarország orosz energiakitettsége, amely a hidegháború idején kiépített infrastruktúrára vezethető vissza, jelentős sebezhetőséget okoz politikai és gazdasági szempontból egyaránt. Az orosz gázfüggőség azonban nem csak Magyarországon alakult ki: a KGST megszűnését követően hasonló problémával...
piacesprofit.hu
"A magyar kormány legfőbb érve a függőség fenntartására mellett korábban az olcsóság volt, majd (amikor kiderült, hogy még drágább is az orosz földgáz a többinél) a gazdasági racionalitást helyezte a kommunikáció előterébe."
Nem hiszem, hogy mindenki világosan látja: ezt a papagájként ismételgetett kijelentést soha, senki nem bizonyította. Nem véletlenül. A szerződés titkos, adatainak kiszivárogtatása bűncselekmény lenne.
Nézzünk viszont egy csepp logikát, egy kis józan észt.
- Van egy 15 évre kötött gázszállítási szerződésünk az oroszokkal, 2021-ből. Ilyen időtartamra senki nem köt fix áras szerződést. A vevő azért, mert közben a gázár a harmadára is eshet, az eladó azért, mert a gázár a háromszorosára is nőhet. Ezt a kockázatot egyik fél se vállalja be.
- Mivel van egy piaci ár - Európában legismertebb a holland TTF ár - például ahhoz viszonyítanak. Fizet valaki ennél többet egy hosszútávú szerződésben? Hülye lenne, hisz hosszú elkötelezettség nélkül napi áron olcsóbban vehet. Tehát ennél olcsóbban veszi, az eladó meg garanciát kapott, hogy holnap, holnapután, azután is tőle fog venni.
- Egyik félnek se jó, ha az elszámolási gázár napi szinten ugrál, nagyobb tüskékkel felfelé vagy épp lefelé. A vevő ugyanis szeretné stabilan látni mennyit fog fizetni, az eladó pedig azt, hogy mennyit fog kapni. A tervezhetőség érdekében tehát valamilyen simítást alkalmaznak. Pl. havi átlagár, definiált számítási móddal, vagy halasztott fizetés 15 vagy épp 30 nappal. Mindez benne van a szerződésben.
- Ahogy benne van az is, hogy mennyiben térnek el a TTF ártól (ha az a viszonyítási alap), hisz nem Hollandiába kell leszállítani és ott átvenni a gázt.
- Ezek persze csak alapok, a szerződésben sok egyéb kötelezettség és garanciális elem is szerepel.
Az életben sok minden előfordul, így az is, hogy Putyin egy magyarországi sajtóértekezleten azt mondja (volt ilyen), hogy harmadáron adják a gázt nekünk. Ez akár igaz is lehetett arra a hétre vagy hónapra, de persze nem általában, de Putyin nem is azt mondta, hogy bármikor.
Az eredeti szerződésünkben (azóta már többször is módosították) évi 3,5 milliárd m3 gáz szerepelt a Szerbiából jövő vezetékre. Ennek a csőnek a kapacitása évi 8,5 milliárd m3. Ma már közel ezzel a kapacitással jön folyamatosan a gáz, tehát az indulási érték több mint kétszeresével. A többletmennyiség még akkor is feltűnő, ha figyelembe vesszük, hogy a hosszútávú eredeti szerződés szerint 1 milliárd m3-t az osztrákokon keresztül kaptunk, és ezt a mennyiséget is áttették a szerbiai csőre.
Mire kell a többlet mennyiség és mi lesz vele? Mivel az állami szerződés csak egy keret, a megvalósítást meg cégek végzik, hát bizony folyik az üzletelés. A gáz egy része megy tovább Szlovákiába és Ukrajnába. Mindenki nézheti az fgsz.hu oldalon.
Üzletelnek? A ráfizetésért csinálják a drága orosz gázzal? Aki ezt a mesét megeszi, az meg is érdemli.
Ficó/Zselé is mondott egy konkrétumot: a szlovákoknak +220 millió eurót jelent évente, ha nem az orosz gázt kapják az ukránoktól, hanem máshonnan kell venni (ez persze egy "mai" ár).
Na, ennyit a drága orosz gázról.