Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
2 521
20 398
113
Vagy 1000 euro/kW. A NER-nél több lenne...


Ez több mint 2 mrd Ft / MW volt ha jól számolom.
No fáziskésésem van, te a magyar hasonló projectra küldtél anyagot. Nem hittem a szememnek, látom már miért nincs (f)osztható pénz a költségvetésbe, csak pár ilyen frankó project kell belé..
No a mai napra ennyi elég, erre tölteni kell valamit mert épp ésszel nem lehet elviselni..
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
2 521
20 398
113
Megj.: "A villamosenergia-termelő rendszer beépített kapacitása 20, 6496 MWp, névleges teljesítőképessége 17,208 MW."
Biztos ilyenre sikeredett, nem tolja ki a tervezett teljesítményt..

A project címben csaló a 4 MW beírás, mert valójában

"20,6 MW beépített kapacitásával átlagosan évi 22,2 GWh villamos energia termelésére lesz képes. A beruházás tervezett beruházási költsége mintegy 9 milliárd forint " a teljesítmény adat alapján valóban annyit kellene megtermelnie.

Az 1 MW teljesítményre jutó beruházási költség 436 millió Ft, ez is kb duplája a ma elvárható, átlagos árszintnek
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 628
37 051
113
No fáziskésésem van, te a magyar hasonló projectra küldtél anyagot. Nem hittem a szememnek, látom már miért nincs (f)osztható pénz a költségvetésbe, csak pár ilyen frankó project kell belé..
No a mai napra ennyi elég, erre tölteni kell valamit mert épp ésszel nem lehet elviselni..

Jó, ezt kissé felülszámoltam, megtévesztett a 4 MW emlegetése, igazából ötöd annyi per MW, mint írtam.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 560
20 312
113
Ide rakom, több ország mutatói is benne vannak.

 

kacsacsor

Well-Known Member
2015. március 15.
16 716
22 534
113
Ide rakom, több ország mutatói is benne vannak.

"A magyar kormány legfőbb érve a függőség fenntartására mellett korábban az olcsóság volt, majd (amikor kiderült, hogy még drágább is az orosz földgáz a többinél) a gazdasági racionalitást helyezte a kommunikáció előterébe."

Nem hiszem, hogy mindenki világosan látja: ezt a papagájként ismételgetett kijelentést soha, senki nem bizonyította. Nem véletlenül. A szerződés titkos, adatainak kiszivárogtatása bűncselekmény lenne.

Nézzünk viszont egy csepp logikát, egy kis józan észt.
  • Van egy 15 évre kötött gázszállítási szerződésünk az oroszokkal, 2021-ből. Ilyen időtartamra senki nem köt fix áras szerződést. A vevő azért, mert közben a gázár a harmadára is eshet, az eladó azért, mert a gázár a háromszorosára is nőhet. Ezt a kockázatot egyik fél se vállalja be.
  • Mivel van egy piaci ár - Európában legismertebb a holland TTF ár - például ahhoz viszonyítanak. Fizet valaki ennél többet egy hosszútávú szerződésben? Hülye lenne, hisz hosszú elkötelezettség nélkül napi áron olcsóbban vehet. Tehát ennél olcsóbban veszi, az eladó meg garanciát kapott, hogy holnap, holnapután, azután is tőle fog venni.
  • Egyik félnek se jó, ha az elszámolási gázár napi szinten ugrál, nagyobb tüskékkel felfelé vagy épp lefelé. A vevő ugyanis szeretné stabilan látni mennyit fog fizetni, az eladó pedig azt, hogy mennyit fog kapni. A tervezhetőség érdekében tehát valamilyen simítást alkalmaznak. Pl. havi átlagár, definiált számítási móddal, vagy halasztott fizetés 15 vagy épp 30 nappal. Mindez benne van a szerződésben.
  • Ahogy benne van az is, hogy mennyiben térnek el a TTF ártól (ha az a viszonyítási alap), hisz nem Hollandiába kell leszállítani és ott átvenni a gázt.
  • Ezek persze csak alapok, a szerződésben sok egyéb kötelezettség és garanciális elem is szerepel.

Az életben sok minden előfordul, így az is, hogy Putyin egy magyarországi sajtóértekezleten azt mondja (volt ilyen), hogy harmadáron adják a gázt nekünk. Ez akár igaz is lehetett arra a hétre vagy hónapra, de persze nem általában, de Putyin nem is azt mondta, hogy bármikor.

Az eredeti szerződésünkben (azóta már többször is módosították) évi 3,5 milliárd m3 gáz szerepelt a Szerbiából jövő vezetékre. Ennek a csőnek a kapacitása évi 8,5 milliárd m3. Ma már közel ezzel a kapacitással jön folyamatosan a gáz, tehát az indulási érték több mint kétszeresével. A többletmennyiség még akkor is feltűnő, ha figyelembe vesszük, hogy a hosszútávú eredeti szerződés szerint 1 milliárd m3-t az osztrákokon keresztül kaptunk, és ezt a mennyiséget is áttették a szerbiai csőre.

Mire kell a többlet mennyiség és mi lesz vele? Mivel az állami szerződés csak egy keret, a megvalósítást meg cégek végzik, hát bizony folyik az üzletelés. A gáz egy része megy tovább Szlovákiába és Ukrajnába. Mindenki nézheti az fgsz.hu oldalon.

Üzletelnek? A ráfizetésért csinálják a drága orosz gázzal? Aki ezt a mesét megeszi, az meg is érdemli.
Ficó/Zselé is mondott egy konkrétumot: a szlovákoknak +220 millió eurót jelent évente, ha nem az orosz gázt kapják az ukránoktól, hanem máshonnan kell venni (ez persze egy "mai" ár).

Na, ennyit a drága orosz gázról.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 700
98 106
113
Köszönjük, Zelenszkij! A piac árazza, hogy az ukránok elsejétől elzárják az orosz vezetékes gázt.
ttf-2024vege-723947.jpg
 

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
2 521
20 398
113
Jó, ezt kissé felülszámoltam, megtévesztett a 4 MW emlegetése, igazából ötöd annyi per MW, mint írtam.
Nem a Te számolásodon akadtam ki, hanem a magyar "hivatalos, EU-s" projectek költség adataiban.. Igaz ez még sehol egy "Erdei lombkorona sétány" költségvetési pénz elszívói és politikusi visszaosztói mutatványhoz képest..

Ha Putyin belengette az ujságírói hazudozásnak hazájában a 15 év letöltendőt, a költségvetési pénzek fosztogatását is hasonlóan kellene büntetni, itt az EU-ban a demokrácia és igazságosság fellegvárában: időszerű lenne, nem kellene megvárni a gazdaság összeomlását - emiatt is.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
2 521
20 398
113
Köszönjük, Zelenszkij! A piac árazza, hogy az ukránok elsejétől elzárják az orosz vezetékes gázt.
ttf-2024vege-723947.jpg
Az ukránok 2020-ban eladták a jogot, hogy közvetlenül meghatározóak legyenek a csapzárás kérdésében.

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök nem adhat közvetlen parancsot a GTSOU-nak (Gas Transmission System Operator of Ukraine) a gáztranzit leállítására vagy a gázcsap elzárására. A GTSOU egy független operátor, amelynek működését az ukrajnai törvények és nemzetközi megállapodások (különösen az Európai Unióval kötött szerződések) szabályozzák.

Miért nem adhat parancsot Zelenszkij?

Független működés:

A GTSOU-t úgy alakították ki, hogy független legyen a politikai befolyástól. Ez azt jelenti, hogy az ukrán elnök vagy kormány nem közvetlenül irányíthatja a vállalat működését.

A függetlenség célja a gáztranzit átláthatóságának és megbízhatóságának biztosítása, különösen az EU és más nemzetközi partnerek felé.

Nemzetközi szerződések:

Ukrajna és az Európai Unió közötti megállapodások alapján a gáztranzit hálózat működése kötelezően független kell, hogy legyen.

A gáztranzit leállítása vagy a gázcsap elzárása nemzetközi jogi és gazdasági következményekkel járna, mivel Ukrajna kulcsfontosságú tranzit ország az orosz gáz európai szállításában.

Szabályozási keretek:

A GTSOU működését az ukrajnai Energiaügyi Minisztérium és más szabályozó hatóságok felügyelik, de ezek a szervek sem közvetlenül irányíthatják a vállalatot.

Mi történne, ha mégis megpróbálnák?

Ha az ukrán kormány vagy Zelenszkij elnök mégis megpróbálná közvetlenül befolyásolni a GTSOU-t, az nemzetközi botrányhoz és szankciókhoz vezetne, különösen az EU és más nemzetközi partnerek részéről. Emellett az ukrajnai energiahatóságok és bíróságok is felléphetnek az ilyen beavatkozás ellen.

Összefoglaló:
Zelenszkij elnök nem adhat közvetlen parancsot a GTSOU-nak a gáztranzit leállítására, mivel a vállalat független operátor, és működését szigorú szabályozások és nemzetközi megállapodások határozzák meg.

Tehát Zselinek csak a szája járhat mint proxiállam legfőbb végrehajtójának a politikus-oligarcha F.O.S médiás bohóc szinpadán. Előadásának célja a polgárok állandó rettegésben - hisztiben tartása, tudat formattálás által figyelmük elvonása fontosabb kérdésekben.. mint már évek óta. A kezében lévő kottához csak annyi a köze hogy előadja a mutatványát.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 866
47 262
113
Az ukránok 2020-ban eladták a jogot, hogy közvetlenül meghatározóak legyenek a csapzárás kérdésében.

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök nem adhat közvetlen parancsot a GTSOU-nak (Gas Transmission System Operator of Ukraine) a gáztranzit leállítására vagy a gázcsap elzárására. A GTSOU egy független operátor, amelynek működését az ukrajnai törvények és nemzetközi megállapodások (különösen az Európai Unióval kötött szerződések) szabályozzák.

Miért nem adhat parancsot Zelenszkij?

Független működés:

A GTSOU-t úgy alakították ki, hogy független legyen a politikai befolyástól. Ez azt jelenti, hogy az ukrán elnök vagy kormány nem közvetlenül irányíthatja a vállalat működését.

A függetlenség célja a gáztranzit átláthatóságának és megbízhatóságának biztosítása, különösen az EU és más nemzetközi partnerek felé.

Nemzetközi szerződések:

Ukrajna és az Európai Unió közötti megállapodások alapján a gáztranzit hálózat működése kötelezően független kell, hogy legyen.

A gáztranzit leállítása vagy a gázcsap elzárása nemzetközi jogi és gazdasági következményekkel járna, mivel Ukrajna kulcsfontosságú tranzit ország az orosz gáz európai szállításában.

Szabályozási keretek:

A GTSOU működését az ukrajnai Energiaügyi Minisztérium és más szabályozó hatóságok felügyelik, de ezek a szervek sem közvetlenül irányíthatják a vállalatot.

Mi történne, ha mégis megpróbálnák?

Ha az ukrán kormány vagy Zelenszkij elnök mégis megpróbálná közvetlenül befolyásolni a GTSOU-t, az nemzetközi botrányhoz és szankciókhoz vezetne, különösen az EU és más nemzetközi partnerek részéről. Emellett az ukrajnai energiahatóságok és bíróságok is felléphetnek az ilyen beavatkozás ellen.

Összefoglaló:
Zelenszkij elnök nem adhat közvetlen parancsot a GTSOU-nak a gáztranzit leállítására, mivel a vállalat független operátor, és működését szigorú szabályozások és nemzetközi megállapodások határozzák meg.

Tehát Zselinek csak a szája járhat mint proxiállam legfőbb végrehajtójának a politikus-oligarcha F.O.S médiás bohóc szinpadán. Előadásának célja a polgárok állandó rettegésben - hisztiben tartása, tudat formattálás által figyelmük elvonása fontosabb kérdésekben.. mint már évek óta. A kezében lévő kottához csak annyi a köze hogy előadja a mutatványát.
Hogyne adhatna parancsot rá.
Ukrajnában ki van hirdetve a statárium (martial law: 2022 február 24-étől). Ez a demokratikus jogrend felfüggesztését jelenti. Emiatt nincsenek már választások. És emiatt fogdoshatják össze az embereket az utcán is akár erőszakkal.
Emellett természetesen minden az ország területén lévő céges, vagy magántulajdon irányítása felett átvehetik az irányítást.
Amiről te beszélsz, az a békeidős függetlenség. Háborús jogrendben ez nem érvényes.
Igen kaphatnának szankciókat a nyakukba, de nyilván nem ez az EU fogja őket szankciózni, hiszen mindenben támogatják.
 

kacsacsor

Well-Known Member
2015. március 15.
16 716
22 534
113
Az operátor egy működtető. Az a feladata, hogy ami a cső egyik végén belép az a másik végén kimenjen.
Nos, ha nulla lép be, akkor annyi is fog kimenni. Nem kell ehhez Zselének semmit se mondania.
Az ukrán-orosz gázszállítási szerződés holnap lejár. Nagyon érdekes lenne, ha az oroszok mindenféle (pl. fizetési) garancia nélkül tovább nyomnák a csőbe a gázt.
 

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
2 521
20 398
113
Hogyne adhatna parancsot rá.
Ukrajnában ki van hirdetve a statárium (martial law: 2022 február 24-étől). Ez a demokratikus jogrend felfüggesztését jelenti. Emiatt nincsenek már választások. És emiatt fogdoshatják össze az embereket az utcán is akár erőszakkal.
Emellett természetesen minden az ország területén lévő céges, vagy magántulajdon irányítása felett átvehetik az irányítást.
Amiről te beszélsz, az a békeidős függetlenség. Háborús jogrendben ez nem érvényes.
Igen kaphatnának szankciókat a nyakukba, de nyilván nem ez az EU fogja őket szankciózni, hiszen mindenben támogatják.
Parancsot adhatna ki rá - de ő csak egy proxi szócső, parancs közvetítő.. - távparancs végrehajtó..
Eddig is látszott hogy ez nem egy valódi háború, hanem valami más... pld a világ és az EU gazdaságának más pályára állítása (vakvágány?).. Lövöldözés közepette egymáson keresztül tolták az üzleteket..
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 866
47 262
113
Parancsot adhatna ki rá - de ő csak egy proxi szócső, parancs közvetítő.. - távparancs végrehajtó..
Eddig is látszott hogy ez nem egy valódi háború, hanem valami más... pld a világ és az EU gazdaságának más pályára állítása (vakvágány?).. Lövöldözés közepette egymáson keresztül tolták az üzleteket..
Hja csak a szócső kellemesebbik végén amerikai érdekek állnak, amelyeknek meg kimondottan kedvére van ez a bohó kis ötlete.
 

Hortator

Well-Known Member
2019. június 27.
998
3 687
93
Világgazdaság: Folytatódik a globális atomreneszánsz 2025-ben is

..."2023 decemberében több mint húsz ország ígéretet tett arra, hogy 2050-ig megháromszorozza a globális nukleáris kapacitást. Ezt támasztja alá a Nemzetközi Energiaügynökség által október közepén publikált World Energy Outlook 2024 című kiadvány is, amelynek mindhárom forgatókönyve a megújuló energiaforrások mellett az atomerőművek általi áramtermelés nagymértékű növekedését jelzi előre a következő évtizedekre vonatkozóan. A nulla kibocsátás forgatókönyve szerint a globális atomerőművi kapacitás 2023-as 416 gigawatt értéke 2050-ig meghaladhatja globális célként kitűzött 1000 gigawattot is! Ezt a trendet igazolja az is, hogy jelenleg 63 új atomerőművi egység épül, ebből 29 Kínában. Rövidebben szólva növekednek az energiaigények is és a termelőkapacitás is.

Svédország a korábbi atomellenes álláspontját feladva számos új blokk építését tervezi, illetve üzemidő-hosszabbításokat is tervbe vettek. Szerbia az ország előtt álló kihívásokra adandó válaszként új atomerőművi kapacitás kívánt megépíteni, például Lengyelország, Románia, Csehország, Franciaország szintén atomerőműveket kíván építeni, valamint nagyon sok ország a kis moduláris reaktorok iránt is érdeklődik. Üzbegisztánban és Kazahsztánban tavaly szintén világraszóló döntések születtek új atomerőművi kapacitás megépítéséről. Üzbegisztán májusban megállapodott Oroszországgal hat kis moduláris egység építéséről az országban, de a tervek között szerepel a két új paksi egységhez hasonló VVER–1200 típusú blokkok építése is. Kazahsztánban október elején népszavazást tartottak. A választópolgárok döntő többsége, több mint 71 százaléka egy, a fenntartható energiaellátást biztosító új atomerőmű megépítése mellett tette le a voksát. Törökország vagy éppen Egyiptom a jelenleg is épülő atomerőművek mellett további új nukleáris kapacitások kiépítését is tervezi szintén orosz típusú egységekkel."...


És még sok minden más a linken.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 700
98 106
113
Úgy hallottam hogy ismét nem.lett jó a lz USA fűtőanyag
Erről esetleg valami konkrétum? Mármint arról, hogy a VVER-1200-hoz létezik kipróbált, biztonságos nyugati üzemanyag, amire a VVER-1200-ast tervező és a helyszínekre lokalizáló cégek, továbbá maga a Roszatom és a TVEL is áldását adta, hogy "igen, ez működni fog, pakoljátok bele nyugodtan, ha szeretnétek. Mert sem biztonsági problémáitok, sem pedig garanciavesztésetek nem lesz az új blokkokra, ha nyugati ÜZA-t tesztek bele"
Csak mert ilyenről sehol nem olvastam, persze attól még létezhet.Pedig kb naponta nézegetek a VVER-1200-hoz kapcsolódó híreket. Most éppen az a legújabb, hogy kipróbálták a 18 hónapos kampányt az egyik novovoronyezsi VVER-1200-as blokkon, és a dolog bevált, úgyhogy beadták a megfelelő orosz szakhatósághoz az engedélykérelmet a 18 hónapos kampányra való áttérésre a VVER-1200-asok esetén. A 18 hónapos kampány az üzemeltetők, tudományos intézetek és az üzemanyagot gyártó TVEL(ami nem lett nyugati, hála Istennek) szakemberei együttműködésének köszönhetően valósult meg. A későbbiekben, ha külföldön igény van rá, akkor az ottani VVER-1200 üzemeltetők is megkapják a 18 hónapos kampányhoz szükséges összes tudományos és technikai segítséget.
Szóval ki a konkrét gyártó, mi az üzemanyag típusa, amire az oroszok is rábólintottak, és írásba adták, hogy mehet a VVER-1200-ba az eredeti TVEL üzemanyag helyett?
Anno nem találtam meg Aszódival azt a podcastet, amiben erről volt szó.
De úgy néz ki, hogy azóta volt pár változás és fejlemény.
Először is Paks 1 kap 20 év üzemidő hosszabbítást 2055/57-ig. Ezáltal már itt is játszik a nem orosz üzemanyag, ahogy a Paks 2-nél is majd a jövőben játszhat.
Még egy vg cikk:

Egy októberi hír szerint a francia Framatome szállítja 2027-től az üzemanyagot a Paksi Atomerőműnek. (A Világgazdaság akkori cikke szerint a gyártás orosz licenc alapján, az orosz TVEL-lel együttműködve történne.) Horváth Péter János válasza szerint az új szállítóra két okból van szükség: az Európai Unió elkötelezett minden energiahordozó esetében a beszerzés diverzifikálása mellett, továbbá nyilvánvaló, hogy kockázatos egyetlen beszállítóra támaszkodni. Ugyanakkor tény, hogy az orosz TVEL negyven éven át
  • kiváló minőségben,
  • jó áron
  • és megbízhatóan, határidőre
szállított. Az új üzemanyag a Framatome németországi vagy franciaországi gyárából érkezik. Pakson több mint két évre elég üzemanyag van. A meglévő és az új üzemanyag között lesz is némi átfedés, mert a meglévőre jön még az a tavasszal várt tétel, amely egy 2024-es szállítás átütemezéséből adódik. Az, hogy az atomerőmű-társaság a TVEL mellett a Framatome-mal is szerződik, növeli a létesítmény ellátásának biztonságát. „Nem egy rossz szállítót cserélünk jóra, hanem két jó partnerünk lesz” – szögezte le a vezérigazgató.
 
  • Dühítő
Reactions: fip7