Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Joker

PAKS I-is alapból kibírt 6.5-öst, PAKS II alapból 8-as rengést. És ez egy logaritmikus skála. (Emlékeim szerint) :)
Igen, logaritmikus, az energiamennyiség növekedése. De ettől nem hiszem, hogy a 6-os 31x annyira rázna mint az 5-ös, lehet ha itt is bejön egy négyzetes képlet mint a gyorsulásnál. Romániában 1977-ben volt egy 7,2-es Vranceaban, ott ahol amúgyis gyakran reng a föld az országban, és mindig ott reng a leg erőteljesebben. Aki átélte az azóta is emlékszik (én még nem voltam meg), voltak romok, 1578 halott, 11000 sérült stb. Felénk is azt mondták, hogy a csillár lengett rendesen, de itt már jóval kisebb volt az ereje és nem voltak különösebb károk.
Szóval ha egy 8-ast kibír az új reaktor és annak minden rendszere, akkor azzal nem lesz gond ebben a térségben.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
A felszíni hatás tekintetében nem mindegy, hogy a rengés vertikális, vagy horizontális irányú mozgást generál. Szóval ezen lemérni, hogy az egyes erősségek a skálán pontosan mit eredményeznek, csupán számok tekintetében nem ad pontos képet.
 
M

molnibalage

Guest
Joker

PAKS I-is alapból kibírt 6.5-öst, PAKS II alapból 8-as rengést. És ez egy logaritmikus skála. (Emlékeim szerint) :)
Az épületeknél gyorsulásokra méreteznek tudtommal. A Richter skála amp. logaritmikus, ami energiatartalom szerint az lengéesek eff. tényezőe miatt szintén az, de más alapon. Az energia tartalom szempontjából 1 skála köz 32-szeres növekedést jelent energiatartalomban.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
http://www.world-nuclear.org/inform...nts/nuclear-power-plants-and-earthquakes.aspx

A Diablo Canyon is törésenvonalon van. Attól, hogy valami törésvonalon lesz, nem adódik, hogy be fog következni tegnapra. Másrészt van technológia lengések kezelésére. A rizikó számítható. Ha komolyabb rengés valószínűsége 200éven belül 95%, simán engedélyezném. A gépiparban is ugyanilyen rizikóanalízis mentén mozog minden számítás, legjobb esetben 92,5%-os valószínűség mellett.

Másrészt különbséget kellene tenni, hogy egy földrengés hatására bekövetkezō kárnak mi a hatása... Mindenki a Fukushima-t ért komplex káresettel jön, hogy nem kalkulták be. Az műszaki tudomány története sajnos vérrel íródott. Több tíz ezer ember halt meg a gōzgép óta, mire eljutottunk oda, hogy ilyen technológiánk legyen, mint ma..

A II. Világégésben a Liberty-osztályú hajókból több tört ketté a kikötōben, mint amennyit a németek elsüllyesztettek. Övezi útálatt emiatt a hajózást!? Nem. Kivizsgálták az okokat, rájöttek, hogy bizony az anyag elridegedik.. Több tényezō együttes hatása ezt okozza. Külön-külön vizsgálták.

Comet: pár repülō szétesett a levegōben. Az ok: klasszikus mechanikai elvek alapján történō méretezés (statikus feszültség-csúcsra méretezés, megfelelō biztonsági tényezōvel) alkalmatlan volt a valós terhelés és geometria figyelembe vételére. A hibát felismerték, javították, azóta is repülünk..

Ennyi erōvel senki ne üljön autóba. Az emberek azt hiszik, hogy mi mérnökök szuperhōsöl vagyunk, kevés pénzbōl, többszōr megkúrtított határidōvel is bármit létre tudunk hozni elsōre. Ez sajnos nem így van. Még mindig modellalkotás megy - egyre több faktor figyelembe vételével.

Pont most fogok tartok egy elōadást a HRSA-tervezésérōl, de ezt a gondolatkört bele fogom fonni...
 
M

molnibalage

Guest
Több tíz ezer ember halt meg a gōzgép óta, mire eljutottunk oda, hogy ilyen technológiánk legyen, mint ma..
Ez így van.

A II. Világégésben a Liberty-osztályú hajókból több tört ketté a kikötōben, mint amennyit a németek elsüllyesztettek.
Ebben azért kételkednék. A tengeren tört ketté néhány tudtommal és nem kikütőben. Ehhez képest 138 Liberty hajót süllyesztettek el a tengók.
http://uboat.net/allies/merchants/types.html

Comet: pár repülō szétesett a levegōben. Az ok: klasszikus mechanikai elvek alapján történō méretezés (statikus feszültség-csúcsra méretezés, megfelelō biztonsági tényezōvel) alkalmatlan volt a valós terhelés és geometria figyelembe vételére. A hibát felismerték, javították, azóta is repülünk..
Biza, nem állították le a repülést, ahogy érdekes módon Bpohal után sem akarták bezártani a világ összes vegyiüzemét...
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
Az analógia sztem teljesen rendben van, viszont a politika, mint olyan csak a saját racionalitását hajlandó követni.
Ha valamit betilt vagy feltűnően szigorít, az mindig olyan dolog lesz, aminek a hátrányai nem közvetlenül érintik a szavazókat, vagy legalábbis nem könnyen kapcsolható össze a jelen pillanatnyilag népszerű intézkedése egy későbbi kellemetlen eseménnyel vagy állapottal. A személygépjárművek közlekedésének műszaki feltételeit látszatintézkedésekkel szokás kezelgetni, míg egy kötöttpályás, vízi vagy légi közlekedés feltételrendszere agyon van szabályozva-szigorítva. Ha történik egy baleset az úton és n+1 ember meghal, mert valaki elhanyagolta a féket a kocsiján, másnap nem fogják az embereket kiparancsolni a kivizsgálás idejére valamennyi kocsiból, amely hasonló fékrendszerrel rendelkezik. Ha egy agyonellenőrzött közlekedési ágazatban történik egy baleset, képesek egy-egy típust remízbe, földre parancsolni képtelen időkig, mert az kiváltható drágábbal/rosszabbal, de az embereknek nem közvetlen fáj, vagy inkább örülnek egy látszatintézkedésnek, amely a biztonságukat látszik védeni, minthogy a vele járó kisebb kellemetlenséget szóvá tegyék.
A személyautók esetében a műszaki megokoltságól bekövetkező balesetek nagyságrendekkel magasabb számot tesznek ki, mint a hasonló okból bekövetkező kötöttpályás, vízi, vagy légi balesetek, csak az van, hogy az utóbbiak látványosak, több a halott/sérült per esemény jobban fel vannak fújva, míg az előbbi esetében a folyamatos napi pár külön-külön haláleset és pár tucat sérülés már ingerküszöb alatt van.

Ugyanezt a vonalat érzem az atomerőművek kapcsán is. Mivel az atommal lehet a legjobban riogatni (faék egyszerűségű elmék számára az egy gyárba zárt atombomba, ami valahogy áramot termel, de minden percben felrobbanhat [villanás, gombafelhő, sugárFERTŐZÉS], a legkisebb tüsszentés is árt neki, stb.) Az ilyen hangulatban lehet remek szavazatokat begyűjteni hangzatos ostobaságok ismétlésével és bezáratni, az optomális villamosenergiatermelő egységeket, helyette mehet a szén, meg a hasonlók, az úgyse bizonyítható, hogy 20 év múlva azért lettél rákos, nem az atomtól. Különben is addigra a szavazatod jó esetben már párszor megvolt és még azt sem tudtad összekötni, hogy az áramszámlád azóta lett magasabb, mióta a kedvenc politikusod betartotta az egyetlen ígéretét a végtelen sok közül és bezáratta az atomerőművet.
 
M

molnibalage

Guest
Ma ki kellett javítanom egy németet, hogy ne használja a jelenlétemben a "robbanó motor" kifejetést egy gázturbinára, mert sikítani fogok.

A másik kedvencem a sugárfertōzés.
Itthon is összevissza robbanómotorozik boldog boldogtalan és mikor szólok, hogy az internal combustion egészen mást jelent, akkor még én vagyok a hülye... A BME Kalorikus Gépek Tanszék oktatója is azt mondta, hogy robbanó motor akkor van, ha aláraksz vagy beleraksz 1 kiló TNT-t és felrobbantod...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 716
113
  • Tetszik
Reactions: joker

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
Ez így van.


Ebben azért kételkednék. A tengeren tört ketté néhány tudtommal és nem kikütőben. Ehhez képest 138 Liberty hajót süllyesztettek el a tengók.
http://uboat.net/allies/merchants/types.html
.

jogos az észrevétel a számot illetően, de vannak a neten képek, ahol úgy tűnik, mintha a kikötőben lenne (daruk, sója, miegymás). btw ilyen helyzetben nehéz okosat mondani, amikor az embert a szőnyeg szélére állítják a háború idején...