Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 789
17 577
113
A magyar Duna-szakasz hajózhatósága fejlesztésének a tervezésére írt ki nyílt közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A Duna része a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) belvízi részének – olvasható a Közbeszerzési Értesítőben. A kelet–nyugati hajózás szempontjából meghatározó a magyar Duna-szakasz, amely része a Rajna–Majna–Duna közel 3300 kilométeres víziút rendszerének. A magyarországi szakaszon évtizedek óta nem végeztek fenntartási-karbantartási munkákat, ezért a hajózható napok száma 250 alá csökkent, így hajózhatósági szempontból nem felel meg a nemzetközi elvárásoknak.
A felmérések szerint a Szob–Déli országhatár közötti szakaszon összesen harmincegy helyszínen, összességében közel ötvenkét kilométeren kell a hajózhatóság javítása érdekében beavatkozni, míg a Szap–Szob közötti szakaszon tizenkét beavatkozásra lesz szükség, negyven kilométer hosszúságban.

A tervező feladatai közé tartozik – egyebek mellett – a helyzetértékelő tanulmány és a környezeti hatástanulmányok elkészítése, továbbá a szükséges engedélyek megszerzése is.

Ajánlatot az tehet, akinek a megelőző három lezárt üzleti évben a nettó árbevétele elérte (összesen) a 800 millió forintot, amelyből a hajóút tervezésnek, a folyószabályozásnak és a hasonló munkák tervezésének legalább 400 millió forintot kell kitennie.

Az ajánlatok benyújtási határideje július 17.

Pont az a baj, hogy a "nemzetközi elvárások" irreálisak.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 474
5 578
113
A magyar Duna-szakasz hajózhatósága fejlesztésének a tervezésére írt ki nyílt közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A Duna része a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) belvízi részének – olvasható a Közbeszerzési Értesítőben. A kelet–nyugati hajózás szempontjából meghatározó a magyar Duna-szakasz, amely része a Rajna–Majna–Duna közel 3300 kilométeres víziút rendszerének. A magyarországi szakaszon évtizedek óta nem végeztek fenntartási-karbantartási munkákat, ezért a hajózható napok száma 250 alá csökkent, így hajózhatósági szempontból nem felel meg a nemzetközi elvárásoknak.
A felmérések szerint a Szob–Déli országhatár közötti szakaszon összesen harmincegy helyszínen, összességében közel ötvenkét kilométeren kell a hajózhatóság javítása érdekében beavatkozni, míg a Szap–Szob közötti szakaszon tizenkét beavatkozásra lesz szükség, negyven kilométer hosszúságban.

A tervező feladatai közé tartozik – egyebek mellett – a helyzetértékelő tanulmány és a környezeti hatástanulmányok elkészítése, továbbá a szükséges engedélyek megszerzése is.

Ajánlatot az tehet, akinek a megelőző három lezárt üzleti évben a nettó árbevétele elérte (összesen) a 800 millió forintot, amelyből a hajóút tervezésnek, a folyószabályozásnak és a hasonló munkák tervezésének legalább 400 millió forintot kell kitennie.

Az ajánlatok benyújtási határideje július 17.

Ezt hívják bűnnek. Még kevésbé fog kijutni a víz a tájba, erősödik a kiszáradás, és nem fogjuk tudni visszacsinálni. Miből tartana más hajókkal szállítani???
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Nem meggondolatlan útvonal, mert domborzatilag a csatorna első, kb. Gödöllőig tartó része kb. azonos tengrszint feletti magasságon van.

Képes lenne kezelni a terület nagy esőzéseit. Az áradat egy részét a csatorna mentén elhelyezett tározókba gyűjtané, amivel az Észak--Alföldet lehetne öntözni, a többit pedig továbbvezetné a Homokhátság felé.
Jó, de a tiszai árhullámok mindig Erdélyből jönnek, sosem az Északi-középhegységből. Így lenne egy olyan büdös csatornád, amiben évszakonként olykor van három csepp víz, amúgy meg száraz.
Akkor már több értelme van a víz megtartásának a Homokhátságban: pl a korábban lecsapolt Nagyszéksóstót Mórahalom mellett újra nyitották, a tisztított helyi szennyvízzel táplálva alakítottak ki benne vízi bivaly rezervátumot. Van még pár hasonló mocsár, amivel kezdeni lehetne valamit.
 
M

molnibalage

Guest
A Balatonon sincs semmi a szezonon kívül. De ez is elég ahhoz, hogy a terület az ország legfejlettebb területeihez tartozzon, a legjobb infrastruktúrával (itt most a gazdasági szereplők által megteremtett szolgáltatásokon van a hangsúly!). De szerintem hanyagoljuk a témát. Ti kezdtetek gátakról és vízenergiáról beszélni, de láthatóan semmilyen formában nem gondoltátok végig a dolgot. Ez olyan, minta az egyik legjobb balatoni étterem kapcsán csak a sóról beszélnétek. Milyen a só, honnan bányászták, stb. Mintha csak erről szólna a konyha, pedig éppenhogy a vízépítéseknek csak egy töredéke egy erőmű és a hozzá tartozó tározó esetén maga az energiatermelés. A kérdés, hogy mit akarunk kezdeni a tájjal, ami meg tudunk változtatni ez által! Egy atomerőművet bárhova lerakhatsz a sivatagtól a tengerig. A vízerőművet nem. Ott nem a turbinákat kell megtervezned, hanem a teljes régiót ami körülveszi majd. Ha pedig nem teszed, akkor jobb ha bele se kezdesz, mert csak tiszta pazarlás lesz, hiszen hatalmas területeket fog mindenképp érinteni, amit kihasználatlanul akarsz hagyni. Ugye tudjátok, hogy a Fajszi, Adonyi gátakhoz is fel kell duzzasztani a Dunát, csak gátak közé zárva, mint Bősnél! De mit nyertek azzal a környező települések, hogy egy betonfal mellett élnek! Éppen a bősi betoncsatorna a jó példa arra, hogy mi történik, amikor csak az energiatermelést veszik figyelembe és meg se próbálják beilleszteni valamilyen nagyobb léptékű tájrendezésbe. Rendben, nem volt más választásuk, ha ott erőművet akartak építeni, akkor csak ilyen csatornába tehették. De a Duna völgyében ennek mi értelme lenne, ahol egyszer ott van a természetes csatorna, maga a völgy, mi hiányzik Bősnél!
Persze, mindenki hülye, csak te vagy helikopter...
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ezt hívják bűnnek. Még kevésbé fog kijutni a víz a tájba, erősödik a kiszáradás, és nem fogjuk tudni visszacsinálni. Miből tartana más hajókkal szállítani???
Nekem ebből csak annyi latszik, hogy megnézik, hol nőtt homokpad a hajózási útvonal közelében. Kimegy a szívóhajó és a homokot kihörpinti a partra.
Az egész Rajna-Majna-Duna vízi útnak az az értelme, hogy nem kell átrakodni. A vízi szállítás meg mindig is nemzetközi dolog volt.
Ez persze elég minimál program, a fokrendszer helyreállításával és fenékküszöbökkel együtt még nemzetgazdasági és ökológiai haszna is lenne.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
a vizugynel dolgozok jelenleg a szakemberek szerint ket elengedhetetlen dologra van szukseg 1. 4 db kismeretu vizlepcso epitese a dunan (nem bos nagymaros mereture kell gondolni) ugyanis a hordalek csokkenesevel a duna egyre inkabb vajja bele magat a medrebe ezzel a talajvizszint csokkenese kovetkezik be. a 2. a duna tisza focsatorna befejezese legalabb az eggyike de legjobb lenne mind a 2 e. ezzel a homokhatsag vizellatasi problemaja is megoldodna...sok minden egyeb mellett. .. a viz visszatartasa elegbjol mukodik viszonylag kiterjedt a jelenlegi csatorna halozat. termeszetesen szukseg lenne tovabbi csatornak letesitesere de ha az elozo ketto pont teljetsutl akkor tovabbi csatornak is etesulnek mert az ok az elozo ketto velejaroja... es hogy legyen villamosenergia amint a dt focsatorna mint a kismeretu duzzasztok kepesek lennenek evillamos energia termelesre... (a duzzasztok pont azert 4 db van tervben e hogy ne keljen semmitbelarasztani. a cel egy kiskorei vizszint kulobseg elerese szakaszosan 8m. darabonkent 2 m es duzzasztas . (a kovezesek magassaga atlagosan 110 -230 cm kozott valtozikbadott szakaszokon. tehat bizonyos helyeken a 2 m es duzzasztasal tovabra is az eredeti kovezesek kozott folyna a viz semmigele plusz munkat nem igyenyelne mig a vizlepcsok tervezetten legrosszabb helyenel se kellene 1 m nel magasabbra tolteni a talajt es a kovezes magassagat ennel magasabbra emelni. 2 m es duzzasztas meg adott helyeken nem araszt el akkora hatalmas teruletet boven a jelenlegi toltesek koze szorulna a folyo tovabbra is...

hogy mennyi aram lehetne kinyerheto 2 m es duzzasztassal nemtudom mindenesetre a magasesesu turbinak alkalmazasa kizart. tehat paksot tuti nem valtanak ki. de nem is ez a cel mert az elsodleges szempont a folyam szabalyozasa es nem az elektromos aram termeles (de egy ido itan biztos hogy nullszaldositana magat a rendszer.)

a dt focsatorna mar masteszta ott mar komoly elektromos aram termeles is bekovetkezne... es de volt ido mikor a duna es a tisza ossszearadt.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 789
17 577
113
Jó, de a tiszai árhullámok mindig Erdélyből jönnek, sosem az Északi-középhegységből. Így lenne egy olyan büdös csatornád, amiben évszakonként olykor van három csepp víz, amúgy meg száraz.
Akkor már több értelme van a víz megtartásának a Homokhátságban: pl a korábban lecsapolt Nagyszéksóstót Mórahalom mellett újra nyitották, a tisztított helyi szennyvízzel táplálva alakítottak ki benne vízi bivaly rezervátumot. Van még pár hasonló mocsár, amivel kezdeni lehetne valamit.

Lehet, hogy a csatorna az év nagy részében üres lenne, de a tározók nem, és ez a lényeg.

És igen, valóban, minden kis lehetőséget ki kell használni.
 
M

molnibalage

Guest
Igen, de egy ország fejlődését ne csirkefarháton tengődő öregek szemlélete határozza meg. A magyar lakosság 0,5-1%-át érintené a projekt valamilyen formában! Mindegyikük jobb, sokkal értékesebb ingatlant kapna kárpótlásul, ami csekély számuk miatt pár év alatt is lazán kivitelezhető. Amúgy ez egy jó példa arra, hogy az ország fejlesztése milyen súlyos nehézségekbe ütközhet ott, ahol véleményt nyilváníthat a lakosság. Bizonyos döntéseket meg kell honi az emberek helyett. Semmilyen nagyívű projektet nem lehet megvalósítani, ha a legostobább polgárokat is bevonjuk a döntéshozatalba!
Nem, 100%-át, mert kurvasokba került ez az orbitálisan hülye ötlet. Tudod, adóforintok.
 
M

molnibalage

Guest
- gazdaságilag Foktőn van egy komoly növényolajgyár, Kalocsán ismertem elektrotechnikai autóipari beszállítót, meg persze a mocsaras táj paprikáját, Gemenc meg az egyik legfontosabb puhafás erdőnk. Hajóst meg a borait hagyjuk...

Szóval először nyissunk már ki egy atlaszt, mielőtt bármit elárasztanánk. A gátak nagy része amúgy megvan a déli oldalon Bajánál, de ilyen overkill megoldás helyett egyszerűbb lenne fenékküszöbökkel szabályozni a vízszintet. A Mátrától meg nem tudom mit akartpk vezetni hova, de az jó ott a Tiszában.
Két projekben is részt vettem Foktőn. Inkább nem írnám le, hogy mibe kerülne csak annak az üzemnek a szanálása, mert elfogna többeket a röhögés, hogy blogen ötlete mennyire ostoba.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
a fenekkuszobolessel az a baj hogy oriasi leptekbben kellene megcsinalni es az rengeteg penz lenne. 50cm es kuszob seten ahogy haladsz felfele a folyon 50 cm emelkedesnel kellene egy kuszobot epiteni 50 m es szintkulombseggel be es kilopo . 100 db kuszobb+ mert a duna tobb helye kette agazik a csepel szigetnel csak plusz 10 db kellene de a szentendreinel is nagyjabol 7-8 + kuszob + a kissebbek es a csatornak focsatornak. (sokhelyen igy is epp hogy birva van kotrassal.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
a vizugynel dolgozok jelenleg a szakemberek szerint ket elengedhetetlen dologra van szukseg 1. 4 db kismeretu vizlepcso epitese a dunan (nem bos nagymaros mereture kell gondolni) ugyanis a hordalek csokkenesevel a duna egyre inkabb vajja bele magat a medrebe ezzel a talajvizszint csokkenese kovetkezik be. a 2. a duna tisza focsatorna befejezese legalabb az eggyike de legjobb lenne mind a 2 e. ezzel a homokhatsag vizellatasi problemaja is megoldodna...sok minden egyeb mellett. .. a viz visszatartasa elegbjol mukodik viszonylag kiterjedt a jelenlegi csatorna halozat. termeszetesen szukseg lenne tovabbi csatornak letesitesere de ha az elozo ketto pont teljetsutl akkor tovabbi csatornak is etesulnek mert az ok az elozo ketto velejaroja... es hogy legyen villamosenergia amint a dt focsatorna mint a kismeretu duzzasztok kepesek lennenek evillamos energia termelesre... (a duzzasztok pont azert 4 db van tervben e hogy ne keljen semmitbelarasztani. a cel egy kiskorei vizszint kulobseg elerese szakaszosan 8m. darabonkent 2 m es duzzasztas . (a kovezesek magassaga atlagosan 110 -230 cm kozott valtozikbadott szakaszokon. tehat bizonyos helyeken a 2 m es duzzasztasal tovabra is az eredeti kovezesek kozott folyna a viz semmigele plusz munkat nem igyenyelne mig a vizlepcsok tervezetten legrosszabb helyenel se kellene 1 m nel magasabbra tolteni a talajt es a kovezes magassagat ennel magasabbra emelni. 2 m es duzzasztas meg adott helyeken nem araszt el akkora hatalmas teruletet boven a jelenlegi toltesek koze szorulna a folyo tovabbra is...

hogy mennyi aram lehetne kinyerheto 2 m es duzzasztassal nemtudom mindenesetre a magasesesu turbinak alkalmazasa kizart. tehat paksot tuti nem valtanak ki. de nem is ez a cel mert az elsodleges szempont a folyam szabalyozasa es nem az elektromos aram termeles (de egy ido itan biztos hogy nullszaldositana magat a rendszer.)

a dt focsatorna mar masteszta ott mar komoly elektromos aram termeles is bekovetkezne... es de volt ido mikor a duna es a tisza ossszearadt.
Köszi, jó látni egy szakmai véleményt is.

Off, de ha már felmerült a kőszórás:
az létezik, hogy egy olyan kis vacak folyó mint a Maros kimossa a sarkantyúkat/bontó oldali kövezést és lerakja egy 90 fokos kanya kellős közepén, majdnem a sodorvonalban?
Ferencszálláson törtünk majdnem össze rajta 2 kajakot, mert a homokot már megszoktuk, de itt egy korrekt kőpadot fogtunk az orrunkkal, és ez tutira a szórt anyag volt. Marha nagy nyárfákat láttam már vonulni árvíznél, meg a homok is fürge jószag, de követ még nem láttam a 3 év alatt (N00B vagyok...) odébb császkalni. Hernádon iden Kassa fölött, de az kicsit sziklásabb - és jól szét is karmoltam a 250 rugós zsír új bérelt hajó hasát...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Jippiá(j)é!
Kicsiny falum; nem ott születtem én, belép - szó szerint - a fényes jövőbe! (Város, de ebbe most ne bonyolódjunk bele)

http://www.boon.hu/fotovoltaikus-eromu-epul-negyven-hektaron-felsozsolcanal/3598610

Felsőzsolna? Annál már keresve is alig találtak volna kevésbé napsütötte helyet az országban. Látszik, hogy nem az számít, hogy mikor térül meg a befektetés, csak az állami támogatást kapják meg beruházók.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ott van alatta az ok, a fejlettségi térkép. Nincs tervgazdaság, maga a gazdság itt fejlődik. Éspedig azért, mert ide települ minden jelentősebb termelőerő, akik azért települnek ide, mert erre áramlik az EU-Balkán(Töröko.) kereskedelem, tehát itt áramlanak azok az áruk és szolgáltatások, amely áramlásába be lehet csatlakozni. Hiába építesz autópályát Debrecenbe, ha egyszer Debrecenen túl a Kárpátok és Moldova van. Nem áramlik arra semmi, így Debrecen egy fejlettlen város, fasza infrastruktúrával. Kecskeméten, Budapesten, Győrön keresztül áramlik a nemzetközi forgalom, ezért oda mennek azok, akik be akarnak kapcsolódni ebbe a forgalomba, mert részesei ennek.

Ez ilyen egyszerű.

A mezőgazdaság pedig nem gazdasági ágazat, hanem amolyan lényegtelen történelmi kuriózum a GDP-ben elfoglalt helye alapján.

Jártál már a 42-es főúton? Láttad mekkora kamionsorok vannak? Méghogy nem áramlik arra semmi. Csak egy 20 milliós országot köt össze Közép-Európával.
Ha lesz autópálya Debrecen és Nagyvárad között, na meg persze a románok is megépítik az Észak-Erdélyi autópályát, az sokat fejlesz azon a térségen.
Ugyanígy, az M3-as autópálya fejleszteni fogja Észak-Kelet Magyarországot, csak legyen Ukrajnában is folytatása.

Ugye tudod, hogy egy beruházás megvalósítása előtt nem csak azt nézik, hogy a lehető legközelebb legyen Nyugat-Európához? Az is a legfontosabb szempontok között van, hogy legyen elég munkaerő. Természetes, hogy a cégek először Nyugat-Magyarországot találták meg, hisz ott volt a közelség is és volt munkás is, de mára már jóformán elfogyott a munkaerő, így kénytelenek menni mind keletebbre. Az állam feladata, hogy infrastruktúrát biztosítson nekik ott is.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
A mezőgazdaság pedig nem gazdasági ágazat, hanem amolyan lényegtelen történelmi kuriózum a GDP-ben elfoglalt helye alapján.

Ez a legnagyobb marhaság amit valaha is olvastam ezen a fórumon. Ezentúl akkor te ne fogyassz olyan történelmi kurriózumokat, mint a kenyér, hús. Mond milyen íze van a mobiltelefonnak?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Hát még a semmi közepén fekvő Tiszafüreden is tizenöt-huszat ér ugyanaz a ház, ami a Duna-völgyében tizet, a Balatonnál meg harmincat. Namost Tiszafüreden csak a kellemes vízpart van az ingatlan közelében. Ha abból indulunk ki, hogy a semmi közpén fekvő ingatlan mellé odakerül a kihasználható vízpart és ez másfél-kétszeres árnövekedést eredményez, márpedig ezt látjuk, te magad is rákereshetsz az árakra analóg ingatlanok esetében, akkor jó gondolat, hogy ez egy hatalmas ingatlanüzlet lenne!

Az ingatlanak árai ott mennek fel, ahol van munkahely vagy jelentős a turizmus.
Mond, hány száz év alatt térülne meg ez a projekt? Hány évbe kerülne, míg ezt az egészet kiépítenéd? Utána hány évbe, amíg egyáltalán valaki is odaköltözne? Mert tudod az emberek nem szeretnek üres, munkahely nélküli városokba költözni. A cégek meg nem szeretnek üres, munkás nélküli városokba menni.
Aztán mennyi évbe kerülne, amíg egyáltalán valaki gondolna arra, hogy oda megy nyaralni?
Nagyon leszólod a Balatont, annak van egy hosszú évtizedek (inkáb már évszázadok) alatt kialakult brandje.
Ezt maximum egy Észak-Koreai diktatúrában lehetne megcsinálni, hogy felhúzol pár tucat várost, majd ha akarják ha nem, beköltöztetsz oda egyszerre több tízezer embert és ezeknek munkát adó céget.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Azért volt kajahiány, mert a fejlettlen szolgáltató szektor nem termelt elég pénzt, hogy korlátlanul vásárolhassanak a világ legolcsóbb termékéből: az élelmiszerből. Ha pénz van, akkor minden van, ha nincs pénz, akkor kaja sincs. Pénzből lesz a kaja, nem fordítva!

Ugye tudod, hogy a világ csak azután kezdett el fejlődni, miután már az ember
A szolgáltató szektor nem termel hanem csak szolgáltat, termelni a termelő szektor (mezőgazdaság és ipar) tud. Ha nincs elég eladható terméked, akkor pénzed sincs amiből az akármilyen olcsó kaját is meg tudnád venni!!

Itt azért kijavítanálak: ha nincs elég eladható termék, akkor pont, hogy nagyon drága lesz a termék. Csak a kommunizmusban mivel irányított árszabás volt, ezért nem drágult meg brutálisan az élelmiszerek ára. Hiába volt hivatalosan olcsó a kaja a boltban, ha egyszerűen nem volt.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Az albán tengerpart a szemünk láttára épült ki az elmúlt néhány évben úgy, hogy a mögötte álló komplett országnak nincs semmilyen múltja. Nincsenek műemlékek, történelmi városok, nincs semmi, mi több, maga a tengerpart is kopárt part volt, bármiféle infrastruktúra nélkül. A víz és a homok elegendő volt a bizniszhez.

Szegény albánok. Jah nem, szegény te.
Írd már be a googleba az Albánia szót és tanulj kicsit a történelméről, jah meg nézegess képeket is róla. Gyönyörű tengerpart, hegyek, tájak, vadregényes folyók, középkori és ókori emlékek, mindez egy nagyon kicsi országban, így megteheted, hogy reggel a hegyekben túrázz és délután már a tengerben búvározz.