Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
A körvonalazódó megállapod
Helyreállították a szomszédos országokba irányuló fő tranzitvezetékeket, és még kedden éjfél előtt újra üzembe helyezték a legjelentősebb osztrák földgázelosztó terminálon - írja az MTI a hálózatot üzemeltető Gas Connect Austria vezetőjének interjújára hivatkozva, amit az ORF osztrák rádióban adott szerdán reggel.

Harald Stindl elmondta, hogy a vezetékek újbóli üzembe helyezéséről a tűzoltóság és a rendőrség alapos szakértői vizsgálatát követően határoztak. A Weiden an der March település Baumgarten nevű részén található létesítményben kedden történt robbanás, és le kellett állítani a gázszállítást.

A robbanás okát még vizsgálják, egy ember meghalt, 21-en megsérültek. Úgy tudni, a sérültek között külföldi állampolgárok is vannak hat országból.

index.hu
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
A körvonalazódó megállapod
Helyreállították a szomszédos országokba irányuló fő tranzitvezetékeket, és még kedden éjfél előtt újra üzembe helyezték a legjelentősebb osztrák földgázelosztó terminálon - írja az MTI a hálózatot üzemeltető Gas Connect Austria vezetőjének interjújára hivatkozva, amit az ORF osztrák rádióban adott szerdán reggel.

Harald Stindl elmondta, hogy a vezetékek újbóli üzembe helyezéséről a tűzoltóság és a rendőrség alapos szakértői vizsgálatát követően határoztak. A Weiden an der March település Baumgarten nevű részén található létesítményben kedden történt robbanás, és le kellett állítani a gázszállítást.

A robbanás okát még vizsgálják, egy ember meghalt, 21-en megsérültek. Úgy tudni, a sérültek között külföldi állampolgárok is vannak hat országból.

index.hu
Külföldi állampolgárok hat országból? WTF???
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Elektromos autózás: a múlt heti Grand Tour 2. évadban mutatták be, ahogy Ritchard Hammond egy kanyarban elrepült a Lamborghini-gyilkos elektromos szuperautóval. Nem is ez a durva (lábtöréssel megúszta), hanem, hogy a kocsi utána kisebb megszakítasokkal 4 napig égett (egyesével durrogtak el a cellák).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Elektromos autózás: a múlt heti Grand Tour 2. évadban mutatták be, ahogy Ritchard Hammond egy kanyarban elrepült a Lamborghini-gyilkos elektromos szuperautóval. Nem is ez a durva (lábtöréssel megúszta), hanem, hogy a kocsi utána kisebb megszakítasokkal 4 napig égett (egyesével durrogtak el a cellák).

A litiumos aksik már csak ilyenek, ha megsérülnek. De mivel több ezer kisebb cellából áll az aku, gondolom nem ég/robban szét túl nagy intenzítással. Szóval jobb egy 4 nap alatt lassan szétégő autóban lenni, mint egy pár perc alatt elégő benzinesben. :)
 
T

torsen

Guest
A cikk tényleg jól bemutatja az "egyrészt/másrészt" problémát...Ahogy leszűrtem, nagyjából védelmébe veszi a dieselt, mert kicsi a NOx kibocsátása ha beletömjük az adBlue adalékoló rendszert, vagy a NOx tároló katalizátort. Egyrészt ez igaz,másrészt...
A tároló katalizátor regenerációjához CO-t és CH-t használ a rendszer, amit dús keverék használatával nyer (ez eleve szentségtörés egy dieselnél!). Úgy megmérném az amúgy tényleg baromi alacsony CO-t és CH-t a regenárálás alatt!!! Nem beszélve a részecske kibocsátásról Nade nem ilyenkor mérnek!
Az adBlue adalékolásnak is vannak kérdései. Igaz, hogy a NOx érték a béka segge alá csúszik, de mi lesz a adBlue hidrolízisekor keletkező és a NOx kezeléshez fel nem használt ammóniával? Vannak motorok amiken van ammónia szenzor, de a többségen nincs. Hiába no, az EURO 6b nem ír elő NH3 határértéket. Sőt a 6c sem fog.
Szóval egyértelmű, hogy a nyerő a villanyautó+ Széles Gábor féle energiacella kombó!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 220
60 243
113
Torsen

Én villanyautó, szívócső befecskendezéses szívó benzin motors autó és CNG-s autó/busz párti vagyok.
Szerintem dízelnek csak teherautókban és kamionokban van helye. De az enyém is csak egy vélemény :)
 
T

torsen

Guest
Mielőtt valaki- teljesen jogosan- kijavít, az adBlue (karbamid) termolízisekor keletkezik ammónia, csak utána jön a karbamidmaradvány és a vízgőz hidrolízise (amiből szintén ammónia is lesz)
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias
T

torsen

Guest
Torsen

Én villanyautó, szívócső befecskendezéses szívó benzin motors autó és CNG-s autó/busz párti vagyok.
Szerintem dízelnek csak teherautókban és kamionokban van helye. De az enyém is csak egy vélemény :)

Dieselben melléd állok: traktor, busz, teherautó. A benzines már kérdéses, nekem FSI van, hosszas rágódás után.De az a verzió is jól hangzik amit Te írtál. Amúgy létszik is, hogy bizonyos gyártók (Lexus, Mercedes, Audi) az új motorjaikon kettős befecskendezési rendszert alkalmaznak, szívócső ÉS direkt. A szívócső miatt elmarad a szívórendszer kokszolódás, a direkt rendszerben meg nagyon sok előny van, sűrítési viszony növeléstől kezdve a start-stopos rendszer üzemanyagos megtámogatásán át, a rétegzett keverékképzésig. És igen, a villanyautó nagyon meggyőző! Én egy Leafet próbáltam ki, megvenném!
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 615
12 768
113
Torsen

Én villanyautó, szívócső befecskendezéses szívó benzin motors autó és CNG-s autó/busz párti vagyok.
Szerintem dízelnek csak teherautókban és kamionokban van helye. De az enyém is csak egy vélemény :)

Most leszámítva azt, hogy ha és/vagy valamikor környezetkímélés szempontjából összességében reális alternatíva lesz az akkumulátoros vagy üzemanyagcellás vagy mitudomén' tokamakos autó, akkor olyat fogok venni, de persze nosztalgiázni fogok majd rendesen (Hogy egykori, ma már nyugdíjas kollégámat idézzem: a vén marrrhája :D)
Magyarán nálam az üzemanyag neve benzin - abból is az isteni illatú 100 oktánszámos -, az autó motorja pedig szívóbenzines. S persze automata nyomatékváltóval szerelt.
Na most ehhez képest sajátként csak a szívóbenzin teljesül, de ami durva az az, hogy az elmúlt 28 év alatt munkám révén 90%-ban (harmatgyenge)szívó:mad: illetve turbódízeleket hajtok...persze kézi váltóval:mad:.
Ja, nosztalgiázás: Régen minden jobb vót', az igazi; "őszinte" benzin motornak nem állítható a vezérműtengelye!:hadonaszos:
...de azért a mostani, változó szögállású vezérműtengelyes motorral szerelt autómba nem tenném a régebbi technikát...

Hogy hol a helye a a dízelnek, arról Vályi Pista trágyaszórós beszólása jut eszembe:D:

De visszakanyarodok a topik témájához megismétlem: Óhatatlanul hozzátartozik az energiatermeléshez annak ökológiai lábnyoma is, a közlekedés energiaellátása nem kéne, hogy szemforgató, hamis illúziókra épüljön, fontos lenne, hogy teljes összességében nézzük a környezeti terhelést.
Na ez sem fog menni az emberiségnek.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 220
60 243
113
misinator

Erről a videóról az a szomorú dolog jutott az eszembe, hogy a 159-s alfából a dízel kombi milyen népszerű volt.... meg, hogy csak dízelből volt automata :eek:
Ha ez eszembe jut akkor a sírás kerülget...
Erre Maserati dízel....o_O:hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
M

molnibalage

Guest
Én is gondoltam már erre, csak kiégett, "pihentetett" fűtőelemekkel:
http://www.origo.hu/gazdasag/20171212-kina-nuklearis-energia-tavfutes.html
A sok gyök2 civil azonnal sipákolna. Csak olyan országban éri meg, ahol sok fűtőelem van és kb. állandó kinyerhető teljesítmény valóshítható meg, tehát nem csak 12-18 hónapos ciklusban érkezik fűtőelem, mert a bomlási sor miatt a teljesítmény folyamatosan csökken. Ráadásul pont úgy, hogy télre lesz a legkisebb. Persze ennél zöldebb nincs, mert tényleg ingyért van a hő és tervezhető is a bomlási sor miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and fip7

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
Hátha folytatódik ez a tendencia.

NAGYON NÉPSZERŰEK A NAPELEMES KISERŐMŰVEK

Az első fél évben 2850 háztartási méretű kiserőmű (hmke) létesült, beépített teljesítményük több mint 22 megawatt, a berendezések szinte mindegyike napelemes – közölte honlapján a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH).

http://magyaridok.hu/gazdasag/nagyon-nepszeruek-napelemes-kiseromuvek-2586700/
 
M

molnibalage

Guest
Hátha folytatódik ez a tendencia.

NAGYON NÉPSZERŰEK A NAPELEMES KISERŐMŰVEK

Az első fél évben 2850 háztartási méretű kiserőmű (hmke) létesült, beépített teljesítményük több mint 22 megawatt, a berendezések szinte mindegyike napelemes – közölte honlapján a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH).

http://magyaridok.hu/gazdasag/nagyon-nepszeruek-napelemes-kiseromuvek-2586700/
Persze hogy azok, ha nem piaci alapon kell termelni. Viszont az egész nagyságrendjét leírja a beépített teljeseítmény. Egyetlen szutyok szalmatüzelési erőműnek lett volna ekkora beépített teljesítménye az országban, ha azok a projektek megvalósulnak. (Láttam vagy 3-4 ilyet.)

Szóval lehet ilyenekkel játszadozni, a vonalvastagságot nem érkik el termelt áram arányában és csak azért nem drágítják meg az áramot, mert ilyen nevetségesen keveset termelnek. Ez állam által támogatott hobbi, nem több. Bár a lopás jobb szó rá. Ennyi erővel engem is támogathatnának, hogy főállásban írjak a HTKA-ra.... Annak legalább értelme is lenne...
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 358
11 350
113
Torsen

Én villanyautó, szívócső befecskendezéses szívó benzin motors autó és CNG-s autó/busz párti vagyok.
Szerintem dízelnek csak teherautókban és kamionokban van helye. De az enyém is csak egy vélemény :)


A buszoknál szetválasztanám a távolsági és a városi tömegközlekedésre használtat. Ide , egy optimális munkapontba beállított gázüzemű motorgenerátorral mehetne egy tisztán hibrid üzem. A sok indítás/megállas/ fékezes gyorsítás üzemre az elektromotor sokkal jobb hatasfokú, persze visszatáplálással. Így javítható lenne a dizel/benzin motorok járműhajtásra való alkatmatlansága. Szerintem.