Európában két szörnyen kudarcos atomerőmű építés zajlik, az egyik ezek közül Finnországban. Az Olkiluoto 3 (OL3) blokkot a jelek szerint azonban most sikerülhet végre befejezni és bekapcsolni; 13 évvel azután, ahogy azt eredetileg a beruházók képzelték. Jövő nyárra - ígéri az építtető - már a...
www.napi.hu
Na, újabb gyöngyszem:
"..Az OL3 új reaktortechnológiát alkalmazna, ami túl nagy kihívások elé állította a beruházót (sok új alkatrészt át kellett tervezni, többször, többféle módon legyártani, hogy a megfelelő minőségben kerüljön beépítésre). Egyes gyártási technológiákat korábban nem is alkalmaztak; például a reaktor nyomástartó edényében a hegesztés kifejezetten sok problémát idézett elő..."
Akkor kiegészítés:
A problémák abból voltak, hogy a kedves AREVA beleszart a becsületbe és a legolcsóbb megoldásokat kereste. Emiatt több, kritikus jelentőségű kovácsolt terméket újra kellett gyártani - volt, amit többször. Ezt onnan tudom, mert az elmúlt 15 évben elég sok kovácsolt dologgal volt dolgom és a cipő mindig a kovácsoló üzemek kapacitása volt és az auditok során az emberek beszélgetnek. Rendre kijött, hogy a finn atomprojekt miatt kaptak extra megrendelést, mivel mások szarját kell újra legyártani.
Aztán futottak egy kört a szelepházak ausztenites öntvényeivel. Kimentek a finnek és felületi repedésvizsgálatot csináltak a szelepházon szemcseszórás után. Rengeteg felület-közeli indikációt találtak, ebből egy csomó egymáshoz olyan közel volt, hogy összefüggő bemetszésnek lehet őket értékelni. Erre hivatkozva a törésmechanikai teszteket folytattak le, amely arra a megállapításra jutott, hogy ezek a bemetszések - mind a külső, mind a belső részen instabil repedésterjedési potenciállal rendelkeznek, így a gyártó által megadott élettartam nem teljesíthető. AREVA ezt a gyártót és a gyártási/minőségirányítási folyamatokat sem auditálta ezek szerint rendesen...
Kábelezés: Minden komolyabb műszaki berendezéshez tartozik egy kábelezési koncepció, de az OL3 esetében ez sem volt 100%-os. Így kijött, hogy egy csomó túlterhelt kábeltartó - amely földrengés esetén minimum üzemveszélyes, vagy simán leszakad, illetve vannak kábelek, amelyek egymással vagy termikus vagy elektromágneses kölcsönhatásba lépnek...
Közben az egyik daruzásnál leütötték az OL1 és OL2 egyik átmeneti hűtővíztárolójának zárókapuját. Kiderült azért, mert az építési terület össze-vissza volt kijelölve, sőt, az eredeti tervet sem tartották be, így olyan helyen daruztak, ahol nem lett volna szabad, illetve olyan ütöttek le cölöpöket, ahol előzőleg már kábelezés és csövezés volt a földben..
Az agyas kivitelezőcsapat a hegesztési munkát egy mélyen fekvő részben kezdte el, így amikor jött az eső, folyamatosan elöntötte őket a víz, majd a helyi munkavédelmis leállíttatta a munkát - mivel térdig érő vízben azért nem kellene hegeszteni. Erre csináltak egy átmeneti tározót, plusz a leeresztő csővezetéket egy alapvetően sziklás részre építették ki. A víz alámosta a sziklákat, így a leeresztő csővezeték megsérült, a már felfogott esővíz így lezúdult és az egyik éppen átvétel alatt lévő motorállomást árasztotta el úgy jó 1 méter mélyen.
A hegesztési vonalon ugyanezt nyomták.
Az AREVA megpróbálta ezt is óccon megúszni. Az első komolyabb gixer akkor jött, amikor a finnek (STUK) kimentek ellenőrizni a hegesztési munkát az AREVA alvállalkozójánál. Kiderült, hogy hiányoznak a papírok meg úgy igazán nem nagyon vannak tisztában az üzemben a nukleáris követelményekkel. Erre az AREVA meglepődött, hogy a finnek miért mennek ki Lengyelországba hegesztést ellenőrizni.... A finnek leállíttatták a munkát - új hegesztési eljárásvizsgálatokat kellett csinálni. Ez kb. 2-3 hónap. Ez már kifelé úgy lett tálalva, hogy HATALMAS HEGESZTÉSI PROBLÉMÁK vannak. Ezt egy normális kick-off-meetingen szokás ellenőrizni, ha valami nem kóser, le kell írni és korrigálni kell. Vagyis az AREVA erre is tett magasról
Volt egy rakat repedés a fő hűtőkör csővezetékeiben. A kivitelező ezt már az első 2 hegesztett kötésben látta, nem foglalkoztak vele. Kiköszörülték a felületi repedéseket és mehet tovább. A STUK emberei közben ezt látták és utána kérdeztek - jogosan. Ekkor megvizsgáltatták az összes kötést. Kiderült, hogy az eddig lehegesztett összes kötésben vannak mikrorepedések a hőhatásövezetben - ez ausztenites, vastagfalú csövekben gyakori. Ha nincs maximális tisztaság, akkor valahonnan kerül kén a hegesztés közelébe és az bizony repedést okoz (lásd páncéloknál). Itt is leállt a munka, alapos kivizsgálás és extra ultrahangos vizsgálat következett. Ezeket a hibákat röntgennel nem találod meg, de az eredeti specifikációban ez volt - amit nem értek...
A STUK talált egy rakat hegesztési javítást mind a varratokban, mind az alapanyagokon, amelyek nem voltak dokumentálva. Ráadásul az alapanyagon történő javítás hegesztéssel első körben tilos ebben a témakörben - de bizonyos feltételek esetén lehetséges. Itt pár kivitelező repült, ami megint határidőcsúszást okozott.
Aztán rengeteg ausztenites acél félterméken találtak rozsdát, ami a hibás tárolás eredménye volt - pl. simán vágnak biliacélt úgy, hogy ráflexeznek a mellette fekvő ausztenites csőre. Rengeteg - már összerakott szelepet, tömszelencét kellett szétszedni és utólag pácolni.
Beszállítottak kb. 10500 fittinget, jó háromnegyedé már beépítették, mire kiderült, hogy egy csomó fitting gyártási hibás. A gond az volt, hogy a hidegalakító szerszámot nem csak a stabilizált ausztenites acélhoz használták a gyártónál, hanem más acélhoz is, így a szennyeződést átvitték a stabilizált ausztenites acélra, majd a szennyezett felületű félterméket oldó-hőkezelték - és tették tönkre az alapanyagot ezekkel a beégetett szennyeződésekkel.
P355-ös anyagból kovácsolt termékeket hőkezeltek "okosba", az alakítást követő hőkezelésnél normalizálni kellett volna a szövetszerkezetet, ehelyett valami egészen mást csináltak. A harmadik kiszállításnál sikerült az anyagminőséget a szabvány által előírt minimálisra behozni. Ja, hogy mihez kellettek? Ebbe a csőbe van beépítve a fő gőzvezető cső a primer körből...
A korábban kiszállított csöveket nem megfelelően tárolták, a sós levegőn elég komoly korrózióval szembesültek
Aztán a konteinmenten voltak szivárgások, meg a beton sem stimmelt...
EZEK NEM A NUKLEÁRIS ENERGIA HIBÁI, ezek a szakértelem hiánya.