Attól, hogy a megrendelő írja le, hogy mi kell neki és miknek kell megfeleljen még nem jelenti azt, hogy közel annyira témában van, mint a kivitelező, mert ha ez igaz lenne, akkor megcsinálná maga. Épp ezért lényegtelen, hogy a megrendelő látott-e keskenyrés-hegesztőt vagy sem, az a gyártó dolga, hogy legyen neki ha kell és tudja is megfelelően használni ott ahol arra van szükség. A megrendelő abból indul ki, hogy kell nekem 10 milliárdért 2 db 1200 MWh teljesítményű reaktor 5 év mulva készen, ami nem rohad le, nem robban fel, nem nyom ki valami szart a környezetbe és megy vagy 60+40 évig úgy, hogy 95%-ban aktív. S innen majd mennek lefele, de nem fogják megmondani, hogy hol legyen egy csap vagy hogy hegesszék vagy miből legyen a reaktor, mert azt a gyártó sokkal jobban tudja. Én is megrendelek egy fejlesztést a céges szoftverhez, nem fogom tollbamondani a kódot a programozónak, hanem leírom, hogy ezt kell csinálja, ilyen inputra meg outputra van szükségem, legyen manuális vagy automatán futó.De, elvárható, mert a megrendelő adja a specifikációt, ami alapján a gyártó valamit gyárt, majd vagy a megrendelő vagy a megbízottja ellenőrzi a terméket a specifikáció alapján.
A szabványok nem alkalmasak az összes termék leírására. A gond akkor van, ha a magyar megrendelőnek van valamennyi fogalma az európai szabványról, meg valamennyit a magyar előírásokról. Ehhez képest az IAEA megkövetelte Pakstól az ASME kódot, erre lefordították a 2004-es kiadást - magyarra, de csapnivaló módon. A Roszatom meg nyomja a GOST alapján és a saját szabványa alapján. A GE a turbinákat az ASME kód alapján tervezi. Az ABOS meg magyar szabvány.
Ilyen helyzetben a megrendelő írja a specifikációt úgy, hogy minden megfeleljen mindennel. 2 éve ezt csinálom: a kínai szabvány stimmeljen az amerikai és az európai szabvánnyal, plusz ez a 3 szabvány feleljen meg a mi belső minőségügyi előírásainknak. Ebből lettek a projektspecifikus szabványok, ezek a megrendelés alapja. Ez alapján csekkoljuk le a terveket, hagyjuk jó/dobjuk vissza, majd a gyártás/átvétel ez alapján megy.
A jelek szerint Pakson ez hónapok óta gond az előzetes műszaki doksi Al. Mi lesz velük a gyártás során!?