Én normál körülmények közti, adalék nélküli Adria kapacitásra találtam adatot, ami a magyar ágra 10 millió tonna/év, a Pozsonyba vezető szakaszra pedig 3,7 millió tonna/év. Ez nem a kihasználatlan, hanem a teljes kapacitás. De még ha úgy is van, ahogy írod (hiszek neked, jobban értesz hozzá), akkor is:
- A Barátság messze-messze nem csak Százhalombattát és Pozsonyt látja el.
- Mint ahogy Krk és az Adria kapacitását is eszi/enné Százhalombattán és Pozsonyon kívül Rijeka (Urinj) és az Adria keleti ágán Pancsova és Újvidék is (4,8, illetve 2,6 millió tonnás kapacitással) és még ott van a bosnyák finomító is. Persze a szerbek nem embargózzák az oroszokat és talán a bosnyákoknak is több eszük lesz, de vezetékes kapacitás hiányában ők sem férnek hozzá a Barátságon érkező olajhoz, tehát lekötik Krk és Adria kapacitásának egy részét. Mert ugye ebben a képletben csak a jelenleg kihasználatlan, szabad kapacitással lehet számolni, nem a teljessel. És akkor még olyan nyalánkságokról szó sem volt, mint politikai/ideológiai alapon a tranzit tiltása, ha a csőben orosz olaj közlekedik, még ha lenne is kerülőutas fizikai elérés az orosz vezetékes olajhoz az adott nem embargózó országnak, de közben meg egy embargózó tranzitország fekszik.
- A vasúti szállítás valószínűleg érdemi mennyiségben nem érne el hozzánk, mert előbb lekapcsolnák a kikötőkhöz közelebb fekvő, nálunk szomjasabb sorstársaink, akiken át kellene hozni. Egyébként mennyi is a vasúti tartálykocsis szabad kapacitás?
- A többi probléma, amit írtam, szintén fennáll. Nincs csettintésre többlet tanker kapacitás, kikötői kapacitás, vezetékes kapacitás.
- Az árba és a többlet költségekbe pedig jobb, ha bele sem gondolunk.
Észszerű időn belül az orosz olaj nem mellőzhető. Még komoly infrastrukturális beruházásokkal is csak hosszú idő alatt és nagyon drágán váltható ki.
Egyébként mitől is lenne nekünk jobb az idáig totál megbízható és olcsó orosz vezetékes forrást lecserélni sokkal drágább és megbízhatatlanabb arab, vagy amerikai forrásra? Mert ugye a tankerhajó útvonala nem kötött. Oda megy, ahol többet adnak az olajért. Akár menet közben fordul, mint ahogy erre már nagyon sok példa volt. Arra is több gyakorlati példa volt, hogy a közel-keleti olaj ára megugrott, illetve hiány volt belőle. Mennyivel voltak viccesebb helyzetek a korábbi közel-keleti háborúkból kialakult olajválságok, mint a mostani orosz gyűlölettel felkorbácsolt? Mi lesz, ha holnap kitalálják, hogy az arab országokból sem lehet politikai/ideológiai okból vásárolni, vagy ők nem adnak el megfelelő mennyiséget, bármilyen megfontolás alapján? Mi lesz ha holnap Iránra próbálnak rá a jenkik, mert az oroszok elleni gazdasági háború mértékével már elégedettek, tehát újabb célpontot keresnek és akkor kiesik az öböl menti olaj?
Az sem épp lehetetlen, hogy a "jó" kapcsolat okán, vagy valamilyen külső parancsra (Brüsszel, Washington) a horvátok zsaroljanak minket a jövőben a szállítás leállításával.
Az orosz olaj mellőzése csak egy nagyon vékony hajszállal kisebb őrültség, mint az orosz gáz mellőzése. De alapvetően mindkettő elmeháborodott dolog.