Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
9 894
30 651
113
Édesfaszom ez komoly? Mostmár a MOL is a sorosgyurka kottájából játszik ezek szerint? Erre futotta basszus? Komolyan mondom ez egyre szánalmasabb.
Pedig de... Ha közvetetten is.
Fogalmazzunk úgy, hogy amikor hétvégén taxiztam, akkor az ár nem tükrözte azt, hogy ők kedvezményesen tankoltak.

2 éve kb. 250 Ft/km és 60 Ft/perc és talán 600-700 Ft alapdíj volt.
Nah, hétvégén meg pislogtam, hogy már 400 Ft/km, 100 Ft/perc és 1000 Ft alapdíj volt.
Elromlott a bicikli? Ezen mit pislogsz? Teljesült az álmod, leverték az ársapkát.
Bocsi, én ma akartam tankolni egy dunántúli megyei jogú város MOL kútjánál. Ki volt rá írva, hogy a 95-os benzin 650 Ft/l. Nem érdekelt, mert eleve 100-as üzemanyagot akartam tankolni. Aztán a kútoszlopok le voltak lakatolva, csak dieselt lehetett kapni. Mikor átmentem a pár km-rel arrébb lévő OMW kúthoz, ott meg csak 100-as benzin volt, 700 Ft-ért, de kit érdekelt a többi, hiszen pont ezt a terméket kerestem... De, míg fizettem, addig több kuncsaft a pénztárosokat szidalmazta, hogy miért emelték meg a benzin árát. Persze, én egy lovag vagyok, megvédtem a pénztáros csajt (a másik megtámadott egy férfi volt, az védje meg magát), mondtam a höbörgőnek, hogy a nyuggerek szoktak így viselkedni a PENNY pénztárosokkal. A delikvens, akit kedélyesen hátba is vertem, azonnal távozott, míg a csajjal beszéltem még 5 percet, mert utánam jött és megköszönte, hogy megszabadítottam a támadójától... De, 16+ éves stabil kapcsolat mellett egy beszélgetésnél többet, belőlem nem lehet kicsikarni....
Csak nem eléköptél? :eek: :oops:
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 764
17 858
113
A finomítókban nem vagyok járatos, mikor MOL-oztam, akkor a kutatás-termelési ágazatnál voltam... (De, azért, ha ez tegyük fel igaz is, akkor is olt legalább 10 é, ami alatt meg kellett olna lépni az átállást.) Egyébként valószínűleg nem is igaz, hanem csak propi mítosz, mert, amikor Dél-somogyban könnyűolajat (pld. Vízvár térsége) találtunk, az egész MOL örült neki, mint majom a farkának. Ha a finomítóink nem lettek volna alkalmasak ezek kezelésére, akkor miért örömködtek volna?

De visszatérve a Brent olajra. Azért drágább a szibériai "urali" olajnál, mert:

a Brent olaj egy könnyűolaj, aminek magasabb a könnyen (és üzemanyagként) hasznosítható beltartalma, míg a kátrány és egyéb nem üzemanyag formában jelentkező melléktermék mennyisége alacsonyabb. Ezen kívül a kéntartalma is kisebb... (Könnyebb finomítani is.) Míg termelni fogják, a Brent olaj ára ezért mindig (törvényszerűen) magasabb lesz az urali, szibériai olaj áránál... (Ezt ugye nem tanítja a propi média, aminek a tételeit vizhangzod, sokan másokkal egyetemben, pedig ez egy olajipari közhely....)
A brent meg a wti könnyű és "édes" kőolaj. Attól lesz az olaj "édes", hogy alacsony a H2S a kőolajban.

Az urali olaj "savanyú", jóval magasabb a H2S, amit a finomító építésénél figyelembe vesznek, kéntelenítő oszlopok kellenek, amikhez meg spécia anyagok kellenek - de ezek sem tartanak örökké.

A H2S a finomítási hőmérsékleten és nyomáson az amúgy légköri nyomáson és szobahőmérsékleten örökéletű anyagot szépen megkajálja, tipikus tönkremenetel kén-hidrogénhez köthető feszültségkorrózió. Az ilyen környezetben a kolonnák, hőcserélők, kompresszorok hullanak, vagyis ez extra költség, ahogy a leállás is.

Ez részben indokolja az alacsony árat, másrészt kevés finomító van direktbe erre ráállva, mivel a leválasztott kén nem kimondottan egészséges és környezetbarát anyag. A legtöbb helyen ezt úgy oldják meg, hogy megy a kénsav gyártásába, Ázsiában meg senkit sem érdekel, így az orosz kőolajból mindig túltermelés van.

Ez a relatív olcsóság - plusz a szarunk a környezetvédelemre - adja az igazi finomító marzsot, főleg, amikor valami trópusi ciklon kitakarítja az amerikaiknál az öböl vidékét.

Emiatt valahogy mindig sántít nekem a kijelentés, hogy Szászhalombatta csak az orosz kőolajat bírja. Ha van kéntelenítés, akkor tök mindegy, ha viszont az "édes" kőolajra vagy beállva, akkor a "savanyú" olaj gyorsan elintézi a rendszert.

A valóság szerintem itt is inkább az, hogy szerződés van a melléktermékekre, amik a desztillációnál kiválnak és ha nincs szállítás, akkor jön a seggbekuki.

A leállásról:

Fogom a fejem mind a kommenteket, mind a médianyilatkozatokat olvasva - bezzeg 30 évig semmi baj, most meg. Ma, a mai anyagokkal és technológiával van fimomító, krakkolóüzem 25 évre. A 30 évig megy pont az, mint az iráni Tomcat - toldoz, foltoz, de csak lassítja a folyamatot.

A berendezések zöme vagy nettó robbanásveszélyes részen van, vagy mérgező anyag van benne (merkaptántól kezdve akármi) vagy szimplán forró. Amikor egy ilyen nagy üzemet leállítanak, napok, mire lehűl vagy belélegezhető levegő lesz (ez mondjuk nem mindig van így..) és utána tudod megnézni, mi van egy hőcserélőben, egy tartályban vagy egy kolonnában.

Ilyenkor derülhet ki, hogy valami nagyon el van rohadva, repedve, szétkapta az ammónia az egyik csonknál a hegesztést, ki van kopva az elzárószelep ülékje, kúszási repedés van a gőzvezetékben, akármi.

Tavaly még a krakkoló üzemben voltam felelős a hegesztési javításokért. Hozott a turnaround manáger egy A4-es lapot, szerinte ez kell cserélni, mert ennyi a határidő. Ezután az üzem elővett egy kisebb füzetet, hogy ez mind szar - fele elmaradás a múltból, majd jöttünk mi meg az anyagvizsgálók. 3 hétre tervezték a leállás - előzetesen lett x hőcserélő, tartály, edényfenék előre legyártva, de amiket az előző bekezdésben írtam, itt is jött elő.

Szelepülék elkopott, fos szerkezet, nem lehet felhegeszteni sem, kivágatod a csővezetékből a szelepet, berakod az újat. Csak a gond az, hogy a csővezetékből kivágatsz valamit, ott a régi varratot is ki ke venni, túl nagy a hézag, akkor közdarab, így lett 4 körvarrat egy szelephez. Plusz 1 hét.

Napokig tudnám sorolni és tavaly a helyzet még nem volt ilyen szar. Tömítésekre 10-13 hónapos szállítási idő, szelepek 15-20 hónap, bizonyos hegesztőanyagok már régóta nincsenek, csövek spéci ötvözetekből felejtős, bármit gyártatsz, képtelenség határidőt kapni...

Nagyjából ez a helyzet egy fimomítóban vagy a vegyiparban.
 
M

molnibalage

Guest
Tehát akkor? :rolleyes:
Pont ezt írtam le én is.
Ezek szerint az összes kereskedelmi és stratégiai tároló alja porzik?
Mert te azt állítod, hogy azért nincs üzemanyag a kutakon, mert nincs elegendő import a Kormány intézkedései miatt. És a hazai készletek kimerültek. Miközben több, mint egy évig üzemelt így a rendszer.
Közben a MOL szerint nincs elég import kapacitás, meg nem győzik a tartálykocsijai. Közben most jönne vissza a DUFI hazai termelése.
És nem hiszem el, hogy nincs elég vasúti kocsi, amivel nyugatról, vagy a horvátoktól növelni lehetne a MOL importját.

Nem-e lehet-e, hogy e :rolleyes:....Netán megint csak a legutóbbi szankciós csomag tett be a rendszernek. Merthogy ugye mi az olajár stopból felmentést kaptunk de volt egy olyan kitétel, hogy a 60USD alatti orosz olajból származó termékeket nem lehet reexportálni.
És nem lenne ez a hirtelen váltásra egy kiválló magyarázat? Csak mert ha a pozsonyi finomító orosz olajából származó tételeket nem lehet exportálni hozzánk, akkor teljesen érthető, hogy pánikba estek az illetékes elvtársak: Mert akkor bukjuk a pozsonyi forrás nagy részét.
Csakhát akkor ismét direkte bizonyítható, hogy az kivezetés közvetlen oka megintcsak egy szankciós szabály.
Egyszerűen nem érted meg mi a napi és mi a havi és mi az éves szintű hatás.
  • Eddig bírták a kiszállítást csak a csökkenő készletek miatt korlátozták a vásárlás. Csak ritkán és néhány kúton volt hiány, de a stratégiai készletekből is kellett kiadni már korábban, de ezt még elbírta a tankerflotta. Csak mivel a finomító állt, az normál kereskedelmi készlet ment 0-ra.
  • MOST, a pánikvásárálás során 1,5 és 2-szeres szállítási szorzót nem bírja a tanker flotta úgy, hogy eddig is 2021-hez képest 20% volt az éves fogyás. Tehát ezért beszélnek MOST arról, hogy a tartálykocsik nem bírják. Tudod, mint COVID elején, amikor elfogyott a liszt. élesztő és alig volt budipapír. Volt belőle elég az ország területén, csak a logisztika nem volt a sok faszra felkészítve, aki elvitt egy raklapot a semmire.
Láthatod, hogy egyik esetén sem faktor, hogy működik-e a BII vagy mennyi kőolaj van a strat. tárolóban a NAPI szintű csúcs esetén.
Csak a dolog láncolata vezetett oda, hogy a pánikvásárlás kialakult. Az, hogy az ársapka miatt folyamatos készletfogyás volt és a vég közelében a patkányok a süllyedő hajón még jól felfaltak mindent. Ez volt a reccs, mert a napi csúcs miatt végre tudatosult, hogy ez nem mehet tovább.

Mert, ha lenne más forrásból import, akkor azok kocsijai vinnék ki magyar kútra is a több benyát és go-t. De nincs. Mert az ársapka miatt nem hoznak egy ideje semmit.

Így már világos?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 548
46 540
113
Egyszerűen nem érted meg mi a napi és mi a havi és mi az éves szintű hatás.
  • Eddig bírták a kiszállítást csak a csökkenő készletek miatt korlátozták a vásárlás. Csak ritkán és néhány kúton volt hiány, de a stratégiai készletekből is kellett kiadni már korábban, de ezt még elbírta a tankerflotta. Csak mivel a finomító állt, az normál kereskedelmi készlet ment 0-ra.
  • MOST, a pánikvásárálás során 1,5 és 2-szeres szállítási szorzót nem bírja a tanker flotta úgy, hogy eddig is 2021-hez képest 20% volt az éves fogyás. Tehát ezért beszélnek MOST arról, hogy a tartálykocsik nem bírják. Tudod, mint COVID elején, amikor elfogyott a liszt. élesztő és alig volt budipapír. Volt belőle elég az ország területén, csak a logisztika nem volt a sok faszra felkészítve, aki elvitt egy raklapot a semmire.
Láthatod, hogy egyik esetén sem faktor, hogy működik-e a BII vagy mennyi kőolaj van a strat. tárolóban a NAPI szintű csúcs esetén.
Csak a dolog láncolata vezetett oda, hogy a pánikvásárlás kialakult. Az, hogy az ársapka miatt folyamatos készletfogyás volt és a vég közelében a patkányok a süllyedő hajón még jól felfaltak mindent. Ez volt a reccs, mert a napi csúcs miatt végre tudatosult, hogy ez nem mehet tovább.

Mert, ha lenne más forrásból import, akkor azok kocsijai vinnék ki magyar kútra is a több benyát és go-t. De nincs. Mert az ársapka miatt nem hoznak egy ideje semmit.

Így már világos?
Ezzel csak az a gond, hogy tavasszal már volt egy pánikvásárlásos időszak.
És azóta már volt a külföldi rendszámos, és céges kocsikra vonatkozó piaci árasítás. Akkor a kis kutakat is el kellett látnia, most meg már meg sem próbált nekik szállítani a MOL. Közben több MOL (!!!) kúton is bevezettek mennyiségi korlátozást is. A MOL ráadásul korlátozta a napon belüli hatósági áras vásárlások számát is. És szerinted ennek ellenére nem tudta volna győzni a MOL a kiszállításokat? Pedig már Márciusban sem nagyon volt külsős importőr. A Shell ráadásul több kútját is bezárta idő közben.
Miért gondolod, hogy nem lett volna több forgalomkorlátozó lehetőség?
  • központilag és átmenetileg tankolásonként 10 literben korlátozni a kiadható mennyiséget
  • simán be lehetett volna vezetni a szmogriadóhoz hasonló páros-páratlan rendszámos tankolási napokat
  • a probléma megoldásába be lehetett volna vonni a katonai üzemanyagszállítókat is.

Nem tették.
Szerintem a MOL meg sem próbálta megoldani a problémát. Az Állam meg nem akart további kockázatokat vállalni.
A Stratégiai készletekből is lehetett volna további kapacitást bevonni. (Te írtad, hogy azokat lehetett volna vonattal is visszapótolni.)
A kérdés az, hogy miért?
És a tavaszi pánikvásárlást is tudták kezelni, pedig akkor is élt a hatósági ár. Tehát felesleges magára, a hatósági áras értékesítésre rákenni mindent.

Az meg külön vicces, hogy a buzgó újságírók meglepődtek, hogy azonnali hatállyal felemelték az extraprofit adót 95%-ra.
Miért gondolták, hogy olyan lóvét hagynak a MOL-nál, amiért nem ők dolgoztak meg?
 
M

molnibalage

Guest
Ezzel csak az a gond, hogy tavasszal már volt egy pánikvásárlásos időszak.
És azóta már volt a külföldi rendszámos, és céges kocsikra vonatkozó piaci árasítás. Akkor a kis kutakat is el kellett látnia, most meg már meg sem próbált nekik szállítani a MOL. Közben több MOL (!!!) kúton is bevezettek mennyiségi korlátozást is. A MOL ráadásul korlátozta a napon belüli hatósági áras vásárlások számát is. És szerinted ennek ellenére nem tudta volna győzni a MOL a kiszállításokat? Pedig már Márciusban sem nagyon volt külsős importőr. A Shell ráadásul több kútját is bezárta idő közben.
Miért gondolod, hogy nem lett volna több forgalomkorlátozó lehetőség?
  • központilag és átmenetileg tankolásonként 10 literben korlátozni a kiadható mennyiséget
  • simán be lehetett volna vezetni a szmogriadóhoz hasonló páros-páratlan rendszámos tankolási napokat
  • a probléma megoldásába be lehetett volna vonni a katonai üzemanyagszállítókat is.
Az egész rendszer egy összetett rugó rendszerként képzelheted el, ami hol teljesen összenyomódik, hol nem, de rugózik benne minden összevissza. De az össz és egyedi amplitúdó kicsi normál helyzetben. Na ez most összevissza van gerjesztve és alig csillapítva teljesen más kezdeti és peremfeltétellel
Nem tették.
Szerintem a MOL meg sem próbálta megoldani a problémát. Az Állam meg nem akart további kockázatokat vállalni.
Simán populista alapon van kézivezérelve az egész. Az eredményt látod.
A Stratégiai készletekből is lehetett volna további kapacitást bevonni. (Te írtad, hogy azokat lehetett volna vonattal is visszapótolni.)
A kérdés az, hogy miért?
A baj az, hogy a stratégiai készletek nem erre valók.
Már elve erősen véleményes volt, hog megnyitották.
Bár bevallom nem tudom megmondani mennyit szedtek ki belőle. Erről van nyilvános szám?
És a tavaszi pánikvásárlást is tudták kezelni, pedig akkor is élt a hatósági ár. Tehát felesleges magára, a hatósági áras értékesítésre rákenni mindent.
A mértéke nem volt ekkora. 1,5 és 2-szeres szorzó úgy, hogy ELEVE már korlátozva volt a mennyiség.
A perem- és kezdeti feltétel sem volt azonos.
Az meg külön vicces, hogy a buzgó újságírók meglepődtek, hogy azonnali hatállyal felemelték az extraprofit adót 95%-ra.
Miért gondolták, hogy olyan lóvét hagynak a MOL-nál, amiért nem ők dolgoztak meg?
Nekem ettől továbbra is hányingerem van.
Egyrészt egy fantasztikus üzenet bárkinek, akinek nagy profitja keletkezik, attól simán elveszik.
Ha holnap robbanna az angol YT csatorna és azonos munkabefektetés mellett havi 1 millát hozna, akkor arra is rácsűrnek majd ilyet?
Remélem érzed a problémát ezzel a hipotetikus analógiával.

Mert import kell és valódi piaci áron kell hozni és ez éppen sok bevételt termel, akkor jön az "idevele".
Mi lenne ha pl. az ÁFÁT és jövedéki adót változtatnák és akkor a nép zsebében több marad.
Most az van, hogy piaci ár, az állam elveszi a pénzt, amit jellemzően faszságokra költ.
Éljen...

A finomítás most éppen nyereséges.
Volt olyan időszak is, amikor veszteséget termelt a MOL csoporton belül.
Na ezt add össze...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 548
46 540
113
A baj az, hogy a stratégiai készletek nem erre valók.
Már elve erősen véleményes volt, hog megnyitották.
Bár bevallom nem tudom megmondani mennyit szedtek ki belőle. Erről van nyilvános szám?
Miért? Mire valók? o_O
Pontosan az ilyen átmeneti ellátási problémákat lehet belőle kimozogni. És mivel már célegyenesben van a DUFI visszaindítása, nem is kellett volna olyan hatalmas kockázatot vállalni.

Nekem ettől továbbra is hányingerem van.
Egyrészt egy fantasztikus üzenet bárkinek, akinek nagy profitja keletkezik, attól simán elveszik.
Mit nem értesz azon, hogy a MOL-nak semmi köze nincs ahhoz, hogy az olcsóbb olajat hozhat be az oroszoktól. Ők csak beleülnek a "jóba".

Ha holnap robbanna az angol YT csatorna és azonos munkabefektetés mellett havi 1 millát hozna, akkor arra is rácsűrnek majd ilyet?
Remélem érzed a problémát ezzel a hipotetikus analógiával.
Azért te dolgoztál meg. A MOL azért a 20 USD/hordó beszerzési ár különbözetért semmit nem tesz. Nem is kell neki tennie! Ezért az oly sokat szídott "Kakadu" arcbőrének, béketűrésének kell megközdenie.
És az állam semmi mást nem vesz el tőle (azt is csak 95%-ban), csak amit ő maga járt ki.
A finomítás most éppen nyereséges.
Volt olyan időszak is, amikor veszteséget termelt a MOL csoporton belül.
Na ezt add össze...
Jah, meg amit behúzott a MOL a shopok forgalmán. Mert természetesen mindenki a MOL kútra ment, hiszen ott a legnagyobb esélye, hogy kapsz üzemanyagot. Szerinted, miért jelentkeztek azonnal a kis kutak üzemeltetésére? Gondolom segített neki a 6-700Ft-os fél literes kóla.
A Shell meg már megtette nekik azt a szívességet is, hogy tovább csökkentette a konkurenciát.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 940
48 711
113
Miért? Mire valók? o_O
Pontosan az ilyen átmeneti ellátási problémákat lehet belőle kimozogni. És mivel már célegyenesben van a DUFI visszaindítása, nem is kellett volna olyan hatalmas kockázatot vállalni.


Mit nem értesz azon, hogy a MOL-nak semmi köze nincs ahhoz, hogy az olcsóbb olajat hozhat be az oroszoktól. Ők csak beleülnek a "jóba".


Azért te dolgoztál meg. A MOL azért a 20 USD/hordó beszerzési ár különbözetért semmit nem tesz. Nem is kell neki tennie! Ezért az oly sokat szídott "Kakadu" arcbőrének, béketűrésének kell megközdenie.
És az állam semmi mást nem vesz el tőle (azt is csak 95%-ban), csak amit ő maga járt ki.

Jah, meg amit behúzott a MOL a shopok forgalmán. Mert természetesen mindenki a MOL kútra ment, hiszen ott a legnagyobb esélye, hogy kapsz üzemanyagot. Szerinted, miért jelentkeztek azonnal a kis kutak üzemeltetésére? Gondolom segített neki a 6-700Ft-os fél literes kóla.
A Shell meg már megtette nekik azt a szívességet is, hogy tovább csökkentette a konkurenciát.
Idealizmus vs reálpolitika
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 508
5 073
113
@pöcshuszár A rabszolgatartó társadalom nem véletlenül ment ki a divatból. Ha olyanra akarod kényszeríteni az embereket, amiben nem érdekeltek, akkor amennyire tudnak, keresztbe tesznek. Ugyanez működik a gazdaságban is. Ha veszteséget okoz a kormány döntése, akkor amennyire lehet elszabotálják. Emiatt normálisan gondolkodó kormány vagy cégvezetés nem kényszerrel akarja megoldani a problémákat.
 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: Kim Philby and bel

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 433
55 348
113
@pöcshuszár A rabszolgatartó társadalom nem véletlenül ment ki a divatból. Ha olyanra akarod kényszeríteni az embereket, amiben nem érdekeltek, akkor amennyire tudnak, keresztbe tesznek. Ugyanez működik a gazdaságban is. Ha veszteséget okoz a kormány döntése, akkor amennyire lehet elszabotálják. Emiatt normálisan gondolkodó kormány vagy cégvezetés nem kényszerrel akarja megoldani a problémákat.

Ezt küld már el e-mailben az EU vezetésének meg a világgazdasági fórumnak is!
Nem hiszem, hogy meghatja őket, de hátha ;)
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 940
48 711
113
@pöcshuszár A rabszolgatartó társadalom nem véletlenül ment ki a divatból. Ha olyanra akarod kényszeríteni az embereket, amiben nem érdekeltek, akkor amennyire tudnak, keresztbe tesznek. Ugyanez működik a gazdaságban is. Ha veszteséget okoz a kormány döntése, akkor amennyire lehet elszabotálják. Emiatt normálisan gondolkodó kormány vagy cégvezetés nem kényszerrel akarja megoldani a problémákat.
A szankciókról mi a véleményed, Feri?
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 508
5 073
113
A szankciókról mi a véleményed, Feri?
Szükségesek.

Szerinted mi történt volna, ha 1939 -ben, amikor a németek megtámadták Lengyelországot, a francia és brit hadsereg bevonult volna Németországba? Hitler tartott ettől. Vagy esetleg már korábban, 1938 -ban megvédik Csehszlovákiát? Szerintem nem lett volna II. világháború. Azzal, hogy nem mertek lépni, bátorították Hitlert, + minden elfoglalt területtel erősebb is lett.

Most az Eu és az USA úgy döntött, hogy nem várják meg, amíg az oroszok túlzottan megerősödnek, hanem időben léptek.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 940
48 711
113
Szükségesek.

Szerinted mi történt volna, ha 1939 -ben, amikor a németek megtámadták Lengyelországot, a francia és brit hadsereg bevonult volna Németországba? Hitler tartott ettől. Vagy esetleg már korábban, 1938 -ban megvédik Csehszlovákiát? Szerintem nem lett volna II. világháború. Azzal, hogy nem mertek lépni, bátorították Hitlert, + minden elfoglalt területtel erősebb is lett.

Most az Eu és az USA úgy döntött, hogy nem várják meg, amíg az oroszok túlzottan megerősödnek, hanem időben léptek.
Ha olyanra akarod kényszeríteni az embereket, amiben nem érdekeltek, akkor amennyire tudnak, keresztbe tesznek. Ugyanez működik a gazdaságban is. Ha veszteséget okoz a kormány döntése, akkor amennyire lehet elszabotálják. Emiatt normálisan gondolkodó kormány vagy cégvezetés nem kényszerrel akarja megoldani a problémákat.
 
M

molnibalage

Guest
Egyszerűen nem érted meg mi a napi és mi a havi és mi az éves szintű hatás.
  • Eddig bírták a kiszállítást csak a csökkenő készletek miatt korlátozták a vásárlás. Csak ritkán és néhány kúton volt hiány, de a stratégiai készletekből is kellett kiadni már korábban, de ezt még elbírta a tankerflotta. Csak mivel a finomító állt, az normál kereskedelmi készlet ment 0-ra.
  • MOST, a pánikvásárálás során 1,5 és 2-szeres szállítási szorzót nem bírja a tanker flotta úgy, hogy eddig is 2021-hez képest 20% volt az éves fogyás. Tehát ezért beszélnek MOST arról, hogy a tartálykocsik nem bírják. Tudod, mint COVID elején, amikor elfogyott a liszt. élesztő és alig volt budipapír. Volt belőle elég az ország területén, csak a logisztika nem volt a sok faszra felkészítve, aki elvitt egy raklapot a semmire.
Láthatod, hogy egyik esetén sem faktor, hogy működik-e a BII vagy mennyi kőolaj van a strat. tárolóban a NAPI szintű csúcs esetén.
Csak a dolog láncolata vezetett oda, hogy a pánikvásárlás kialakult. Az, hogy az ársapka miatt folyamatos készletfogyás volt és a vég közelében a patkányok a süllyedő hajón még jól felfaltak mindent. Ez volt a reccs, mert a napi csúcs miatt végre tudatosult, hogy ez nem mehet tovább.

Mert, ha lenne más forrásból import, akkor azok kocsijai vinnék ki magyar kútra is a több benyát és go-t. De nincs. Mert az ársapka miatt nem hoznak egy ideje semmit.

Így már világos?
20% = 120%
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 709
28 202
113
Amúgy az áfa/jövedéki csökkentés kapcsán bár nem rossz az alap elképzelés, de ahogy @Centquri prime kolléga szokta mondani, a hőn szeretett buzgó hazai vállalkozói réteg az első pillanattól kezdve lenyeli magának plusz haszon formájában az adócsökkentést, aztán te meg ugyanakkorát fizethetsz a végén. Ugyanez volt az élelmiszereknél meg sertéshús áfájánál, hogy rövid átmeneti csökkenés után szépen a kereskedői haszon benyelte az áfa különbözetet. Mindig is ilyen volt az elmúlt években és ilyen is fog maradni, így viszont meg értelme nincs.
 

Lupus80

Well-Known Member
2020. december 20.
212
537
93
A brent meg a wti könnyű és "édes" kőolaj. Attól lesz az olaj "édes", hogy alacsony a H2S a kőolajban.

Az urali olaj "savanyú", jóval magasabb a H2S, amit a finomító építésénél figyelembe vesznek, kéntelenítő oszlopok kellenek, amikhez meg spécia anyagok kellenek - de ezek sem tartanak örökké.

A H2S a finomítási hőmérsékleten és nyomáson az amúgy légköri nyomáson és szobahőmérsékleten örökéletű anyagot szépen megkajálja, tipikus tönkremenetel kén-hidrogénhez köthető feszültségkorrózió. Az ilyen környezetben a kolonnák, hőcserélők, kompresszorok hullanak, vagyis ez extra költség, ahogy a leállás is.

Ez részben indokolja az alacsony árat, másrészt kevés finomító van direktbe erre ráállva, mivel a leválasztott kén nem kimondottan egészséges és környezetbarát anyag. A legtöbb helyen ezt úgy oldják meg, hogy megy a kénsav gyártásába, Ázsiában meg senkit sem érdekel, így az orosz kőolajból mindig túltermelés van.

Ez a relatív olcsóság - plusz a szarunk a környezetvédelemre - adja az igazi finomító marzsot, főleg, amikor valami trópusi ciklon kitakarítja az amerikaiknál az öböl vidékét.

Emiatt valahogy mindig sántít nekem a kijelentés, hogy Szászhalombatta csak az orosz kőolajat bírja. Ha van kéntelenítés, akkor tök mindegy, ha viszont az "édes" kőolajra vagy beállva, akkor a "savanyú" olaj gyorsan elintézi a rendszert.

A valóság szerintem itt is inkább az, hogy szerződés van a melléktermékekre, amik a desztillációnál kiválnak és ha nincs szállítás, akkor jön a seggbekuki.

A leállásról:

Fogom a fejem mind a kommenteket, mind a médianyilatkozatokat olvasva - bezzeg 30 évig semmi baj, most meg. Ma, a mai anyagokkal és technológiával van fimomító, krakkolóüzem 25 évre. A 30 évig megy pont az, mint az iráni Tomcat - toldoz, foltoz, de csak lassítja a folyamatot.

A berendezések zöme vagy nettó robbanásveszélyes részen van, vagy mérgező anyag van benne (merkaptántól kezdve akármi) vagy szimplán forró. Amikor egy ilyen nagy üzemet leállítanak, napok, mire lehűl vagy belélegezhető levegő lesz (ez mondjuk nem mindig van így..) és utána tudod megnézni, mi van egy hőcserélőben, egy tartályban vagy egy kolonnában.

Ilyenkor derülhet ki, hogy valami nagyon el van rohadva, repedve, szétkapta az ammónia az egyik csonknál a hegesztést, ki van kopva az elzárószelep ülékje, kúszási repedés van a gőzvezetékben, akármi.

Tavaly még a krakkoló üzemben voltam felelős a hegesztési javításokért. Hozott a turnaround manáger egy A4-es lapot, szerinte ez kell cserélni, mert ennyi a határidő. Ezután az üzem elővett egy kisebb füzetet, hogy ez mind szar - fele elmaradás a múltból, majd jöttünk mi meg az anyagvizsgálók. 3 hétre tervezték a leállás - előzetesen lett x hőcserélő, tartály, edényfenék előre legyártva, de amiket az előző bekezdésben írtam, itt is jött elő.

Szelepülék elkopott, fos szerkezet, nem lehet felhegeszteni sem, kivágatod a csővezetékből a szelepet, berakod az újat. Csak a gond az, hogy a csővezetékből kivágatsz valamit, ott a régi varratot is ki ke venni, túl nagy a hézag, akkor közdarab, így lett 4 körvarrat egy szelephez. Plusz 1 hét.

Napokig tudnám sorolni és tavaly a helyzet még nem volt ilyen szar. Tömítésekre 10-13 hónapos szállítási idő, szelepek 15-20 hónap, bizonyos hegesztőanyagok már régóta nincsenek, csövek spéci ötvözetekből felejtős, bármit gyártatsz, képtelenség határidőt kapni...

Nagyjából ez a helyzet egy fimomítóban vagy a vegyiparban.
Pár észrevétel
Nem a H2S tartalma alacsony az olajban hanem simán a kéntartalom. Nameg a klór ami rohadtul fontos.
H2S a feldolgozás során keletkezik, amit utána kénkinyerő üzemekben kezelnek (közben meg az aminos mosókban persze).
Milyen krakkoló üzemben voltál ? Fluid vagy hidro?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Lupus80

Well-Known Member
2020. december 20.
212
537
93
A brent meg a wti könnyű és "édes" kőolaj. Attól lesz az olaj "édes", hogy alacsony a H2S a kőolajban.

Az urali olaj "savanyú", jóval magasabb a H2S, amit a finomító építésénél figyelembe vesznek, kéntelenítő oszlopok kellenek, amikhez meg spécia anyagok kellenek - de ezek sem tartanak örökké.

A H2S a finomítási hőmérsékleten és nyomáson az amúgy légköri nyomáson és szobahőmérsékleten örökéletű anyagot szépen megkajálja, tipikus tönkremenetel kén-hidrogénhez köthető feszültségkorrózió. Az ilyen környezetben a kolonnák, hőcserélők, kompresszorok hullanak, vagyis ez extra költség, ahogy a leállás is.

Ez részben indokolja az alacsony árat, másrészt kevés finomító van direktbe erre ráállva, mivel a leválasztott kén nem kimondottan egészséges és környezetbarát anyag. A legtöbb helyen ezt úgy oldják meg, hogy megy a kénsav gyártásába, Ázsiában meg senkit sem érdekel, így az orosz kőolajból mindig túltermelés van.

Ez a relatív olcsóság - plusz a szarunk a környezetvédelemre - adja az igazi finomító marzsot, főleg, amikor valami trópusi ciklon kitakarítja az amerikaiknál az öböl vidékét.

Emiatt valahogy mindig sántít nekem a kijelentés, hogy Szászhalombatta csak az orosz kőolajat bírja. Ha van kéntelenítés, akkor tök mindegy, ha viszont az "édes" kőolajra vagy beállva, akkor a "savanyú" olaj gyorsan elintézi a rendszert.

A valóság szerintem itt is inkább az, hogy szerződés van a melléktermékekre, amik a desztillációnál kiválnak és ha nincs szállítás, akkor jön a seggbekuki.

A leállásról:

Fogom a fejem mind a kommenteket, mind a médianyilatkozatokat olvasva - bezzeg 30 évig semmi baj, most meg. Ma, a mai anyagokkal és technológiával van fimomító, krakkolóüzem 25 évre. A 30 évig megy pont az, mint az iráni Tomcat - toldoz, foltoz, de csak lassítja a folyamatot.

A berendezések zöme vagy nettó robbanásveszélyes részen van, vagy mérgező anyag van benne (merkaptántól kezdve akármi) vagy szimplán forró. Amikor egy ilyen nagy üzemet leállítanak, napok, mire lehűl vagy belélegezhető levegő lesz (ez mondjuk nem mindig van így..) és utána tudod megnézni, mi van egy hőcserélőben, egy tartályban vagy egy kolonnában.

Ilyenkor derülhet ki, hogy valami nagyon el van rohadva, repedve, szétkapta az ammónia az egyik csonknál a hegesztést, ki van kopva az elzárószelep ülékje, kúszási repedés van a gőzvezetékben, akármi.

Tavaly még a krakkoló üzemben voltam felelős a hegesztési javításokért. Hozott a turnaround manáger egy A4-es lapot, szerinte ez kell cserélni, mert ennyi a határidő. Ezután az üzem elővett egy kisebb füzetet, hogy ez mind szar - fele elmaradás a múltból, majd jöttünk mi meg az anyagvizsgálók. 3 hétre tervezték a leállás - előzetesen lett x hőcserélő, tartály, edényfenék előre legyártva, de amiket az előző bekezdésben írtam, itt is jött elő.

Szelepülék elkopott, fos szerkezet, nem lehet felhegeszteni sem, kivágatod a csővezetékből a szelepet, berakod az újat. Csak a gond az, hogy a csővezetékből kivágatsz valamit, ott a régi varratot is ki ke venni, túl nagy a hézag, akkor közdarab, így lett 4 körvarrat egy szelephez. Plusz 1 hét.

Napokig tudnám sorolni és tavaly a helyzet még nem volt ilyen szar. Tömítésekre 10-13 hónapos szállítási idő, szelepek 15-20 hónap, bizonyos hegesztőanyagok már régóta nincsenek, csövek spéci ötvözetekből felejtős, bármit gyártatsz, képtelenség határidőt kapni...

Nagyjából ez a helyzet egy fimomítóban vagy a vegyiparban.
Ja és a legfontosabb....
Nem Szászhalombatta
Hanem SZÁZHALOMBATTA :)
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Ez részben indokolja az alacsony árat, másrészt kevés finomító van direktbe erre ráállva, mivel a leválasztott kén nem kimondottan egészséges és környezetbarát anyag. A legtöbb helyen ezt úgy oldják meg, hogy megy a kénsav gyártásába, Ázsiában meg senkit sem érdekel, így az orosz kőolajból mindig túltermelés van.

A valóság szerintem itt is inkább az, hogy szerződés van a melléktermékekre, amik a desztillációnál kiválnak és ha nincs szállítás, akkor jön a seggbekuki.
Régi ipar maradékai, anno mikor a Mosonmagyaróváron a Motimhoz mentem kádkőért, ott parkoltak bent a kénsavszállító vasúti szerelvények, az alumínium ipar és timföldgyártás meg termelte a korundot, gondolom régen ez, így klaffolt, országon belül feldolgoztuk amit tudtunk.
 

ManfredMacx

Active Member
2018. október 14.
128
66
28
Bezonyám, az EU-ban már több áramot állítunk elő idájárásfüggőkből, mint atomból.
Milyen szépen megnőtt az a kerekítési hiba.

1.jpg