Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 085
10 253
113
A tárolás inkább a megoldás. Van, amikor rohadt olcsó az export az EU-s zöld direktívák miatt. Ilyenkor tavasszal. A nap termel, de klíma még nem megy. Lantos mondott ilyen próbálkozásokat. A szivattyús energiatárolás jó megoldásnak tűnik.

Ha 100% hazait akarsz rohadt drága lesz, a napelemek és szélerőművek mellé majdnem ugyanannyi kiegyenlítő erőmű kell, ha mégse mennek.
Addig is amíg feltalálódik a naaaagyon olcsó, jó hatásfokú környezetbarát hálózati szintű energia tároló, talán élni kellene a meglévő vezérelhető fogyasztók lehetőségének bővítésével!
Csak le kell vinni a tarifát és mindenki nagyon kreatív lesz! :)
 
  • Tetszik
Reactions: bel

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 350
10 740
113
Mit is irtam?

Szóval mennyi az otthoni betapod 3x64 amper, mert az kevés lesz :D Ha nincs annyi akkor miről is beszélsz?
Igény az amire pénzt is áldozol.
Nem teljesen értelek 130km/h nem egy szemkonyomos tempo (arra simán adank kocsit). 180-220 az már kezdi bár ott kérdéses, hogy meg is érkezel e.

Egyébként kíváncsi lennék mennyi ember számol ilyennel autóvásárlásnál. A lányom megmentése. Ne aggódj ez egy rövid probléma egy adott kor alatt ez nincs egy adott kor felet meg majd a lovagja (ha megint kapunk EU pénzt akkor lehet, hogy a lovaginája) menti majd meg. (bevallom őszintén én a lányom elengedtem Londonba Párizsba Rómába és nem vettem magán JETet)
Azt, hogy e-Golffal dolgozom, az nem azt jelenti, hogy otthon töltöm. Írtam, így; "saját" - mármint az autónak sajátja, a munkahelyen (Az ember soha nem fejthet ki eléggé szabatosan mondanivalót. Vagy igen, de akkor még hosszabbak lennének a hozzászólások.)

Az elektromos autónak a 130 km/h szemkinyomós tempó két okból. Az egyik ugye a nevetséges - valós (klíma, fűtés) - hatótávolságok, még csurig töltve is.
De tudomásom szerint, főleg perc alapú díjazású gyors töltéssel nem szokás megvárni, amíg 100%-ra végre feltöltenek. Tehát még viccesebb gyakorlati hatótávok jönnek ki - még új akkumulátorok esetén is.

A másik ok, hogy egy pl. benzines autónál a fogyasztás jelleggörbe a sebességhez viszonyítva ugye egy jellegzetes, mondhatni U alak.
Nem annyira "fáj", ha 90 helyett 130-al mész.
Az elektromos autóknál a fogyasztás sokkal inkább leköveti a menetellenállások alakulását a sebesség változásával.
Emiatt is nem véletlen, hogy 90 körül szüttyögnek az elektromos autók - 130 helyett. (S igen; én sem csak 130-al mentem az autópályán a benzinessel, amikor a lányom hívott...)

Hogy mennyi ember számol a "lányom megmentésével" autóvásárlásnál?
Meglepően sokan, tudat alatt, s persze alapvetően nem így hívva. Pl. akik "pszichésen" szenvednek attól, hogy 1000 kilométer helyett 400-at mennek el egy tankkal., s már megint tankolni kell menni!
Pl. ők vesznek dízelt.
Hogy ennek mennyi köze van a kisebb fogyasztáshoz, s mennyi az esetleg nagyobb tankmérethez is, az is árnyalja a képet.
Egyik rokonom mindig azzal jött, amikor még Nagypolszkim volt, neki meg már újonnan vett Thalia 1.5 Dci-je, hogy velem ellentétben ő nem 400 kilométerenként jár tankolni, hanem 1100 kilométerenként.
Amikor meg elpanaszolta, hogy a legelső szériás motor miatt már négy részletben eddig 1600000 forintot költött (2005-ben!) turbóra, forgattyústengelycsapágyakra, injektorokra, meg magasnyomású szivattyúra, akkor én csak vállat vontam nem túl empatikusan, hogy most én is kiköltekeztem, mert vettem 4 db új gyújtógyertyát, meg elosztófedelet...

Egy barátom be volt oltva autó ellen. Egy alkalommal (úgy a 90-es évek közepén, amikor a saját autóval én is még hétvégi autós voltam) azt fejtegette, hogy kiszámolta, hogy mennyibe kerül az autó egy évben úgy, hogy be sincs indítva.
- :eek:
Próbáltam neki elmagyarázni, hogy az autó nem erről szól. Ahogy pár éve szintén nem értette egy fiatal rokon srác, hogy miért is kéne már vennie autót a gyerekük megszületése után.
...történetesen mind a ketten úgy jártak - pontosan 20 év különbséggel - hogy a szőlőtelkeiken - ahova addig távolsági busszal, meg félóra gyaloglással jártak ki - mindkettőjüknek megsérült a kisgyereke.
Annyira éppen nem, hogy mentőt hívjanak, de azért egy kisebb nyílt fejseb (cipőkaparó vas ugye...) nem az a sérülés, ahol anyuci nem lesz ideges, ha nyugtatod, hogy másfél óra alatt így is beértek egy ügyeletre...

Hogy-hogy nem, mindketten egy-egy hónapon belül vettek kocsit és soha többet nem emlegették fel, hogy mennyibe is kerül álltó helyében az autó.

Mert megértették, hogy az autó jelenlegi világunkban a mozgás szabadsága. S ennek az azonnali rendelkezésre állásnak és azonnal rendelkezésre álló, így gyakorlatilag korlátlan hatótávolságnak az adói az éves, statikus üzemben tartási költségek.

Na az elektromos autó pont erre nem alkalmas még a jelenlegi technológiai és infrastrukturális színvonalon.

és nem vettem magán JETet)

Hm. Most, hogy mondod, pedig nem is hülyeség...;)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 956
19 258
113
Nem látszik a szándék ennek a megemelésére?
A benzin árának az emelésére van csak szándék... mert az hozza a pénzt, ez meg vinné!
Mert megértették, hogy az autó jelenlegi világunkban a mozgás szabadsága. S ennek az azonnali rendelkezésre állásnak és azonnal rendelkezésre álló, így gyakorlatilag korlátlan hatótávolságnak az adói az éves, statikus üzemben tartási költségek.
Ezért lehet roskadásig terhelni adóval a jónépet, mert ennyi szabadságuk maradt, ehhez ragaszkodnak.
 

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 426
7 007
113
Azokról a franciákról írsz, akik ezt a telet majdnem nagyon beszopták, mert nem mentek az atomerőműveik tényleg tök jó példakép.
persze hogy jó példakép:
és ez nagyjából mindig zöld
az meg hogy az atomerőműveket azokban az években is normálisan karban kell tartani amikor a médiát leuralják a sötétzöld kretének ezért az atomenergia éppen kevésbé népszerű a médiazabáló választózombik körében, evidencia
mindegy hogy atomerőmű gőzmozdony vagy villamosszék, ha nem tartod rendesen karban lerohad és nem lesz meg az elvárt rendelkezésreállás
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
persze hogy jó példakép:
és ez nagyjából mindig zöld
az meg hogy az atomerőműveket azokban az években is normálisan karban kell tartani amikor a médiát leuralják a sötétzöld kretének ezért az atomenergia éppen kevésbé népszerű a médiazabáló választózombik körében, evidencia
mindegy hogy atomerőmű gőzmozdony vagy villamosszék, ha nem tartod rendesen karban lerohad és nem lesz meg az elvárt rendelkezésreállás
Szerintem nem a média a hibás, a média az a marketingre van gondolom nem hallottál még róla úgy látszik ti mindent elhisztek amit írnak :D Ooorky, bel, Centquri prime, Veér Ispán. Megmondanád mennyi volt a profitja az EDF nek, az elmúlt 10-15 évben, olyat hallottam*, hogy a profitból fektetsz be újra (lehet, hogy tényleg nem a média dolga összeszedni ezt a pénzt) tudod, újat kell időnként építeni lásd Paks 2 vagy az szerinted merő lehúzás?

Karbantartásról meg enyit
A 2021. október 21-én nyilvánosságot kapott helyzetkép szerint a vizsgálat a biztonsági befecskendező rendszer (Safety Injection System – SIS) részét képező csövek hegesztési varratainak közelében korrózióra utaló jeleket tárt fel. E csövek abban játszanak szerepet, hogy a primer hűtőközeg elvesztése (a fővízkör sérülése) esetén a nukleáris láncreakció leállítása és az elsődleges hűtőkör vízmennyiségének fenntartásáért a reaktorba magas bórkoncentrációjú hűtővíz legyen fecskendezhető. A vizsgálati eredmény alapján az EDF december 15-én bejelentette a Civaux-i atomerőmű mindkét reaktorának (blokkjának) leállítását.
Nem az van hogy leszarták az olajcserét vagy a csapágyakat hanem most vették "észre" annak a csőnek nem kellet volna tönkremennie, de hát tönkrement és hát típushibának bizonyult. Ha nem felejtenek el építeni 2-3-4 évente egy blokott akkor nem lett volna gond.


* Amikor tehát FDI-stratégiáról beszélünk, sok célt kell összehangolni. Egyrészt folyamatosan évente 5-6 milliárd euró új FDI-t kell behozni, másrészt a bent lévő közel 100 milliárd dollár értékű FDI 10 százalékos évi hozama által képződött évi 10 milliárd dolláros profitot bent kell tartani az országban, azaz az újrabefektetést kell ösztönözni az osztalékfizetéssel szemben.
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
Szerintem nem a média a hibás, a média az a marketingre van gondolom nem hallottál még róla úgy látszik ti mindent elhisztek amit írnak :D Ooorky, bel, Centquri prime, Veér Ispán. Megmondanád mennyi volt a profitja az EDF nek, az elmúlt 10-15 évben, olyat hallottam*, hogy a profitból fektetsz be újra (lehet, hogy tényleg nem a média dolga összeszedni ezt a pénzt) tudod, újat kell időnként építeni lásd Paks 2 vagy az szerinted merő lehúzás?

Karbantartásról meg enyit
A 2021. október 21-én nyilvánosságot kapott helyzetkép szerint a vizsgálat a biztonsági befecskendező rendszer (Safety Injection System – SIS) részét képező csövek hegesztési varratainak közelében korrózióra utaló jeleket tárt fel. E csövek abban játszanak szerepet, hogy a primer hűtőközeg elvesztése (a fővízkör sérülése) esetén a nukleáris láncreakció leállítása és az elsődleges hűtőkör vízmennyiségének fenntartásáért a reaktorba magas bórkoncentrációjú hűtővíz legyen fecskendezhető. A vizsgálati eredmény alapján az EDF december 15-én bejelentette a Civaux-i atomerőmű mindkét reaktorának (blokkjának) leállítását.
Nem az van hogy leszarták az olajcserét vagy a csapágyakat hanem most vették "észre" annak a csőnek nem kellet volna tönkremennie, de hát tönkrement és hát típushibának bizonyult. Ha nem felejtenek el építeni 2-3-4 évente egy blokott akkor nem lett volna gond.


* Amikor tehát FDI-stratégiáról beszélünk, sok célt kell összehangolni. Egyrészt folyamatosan évente 5-6 milliárd euró új FDI-t kell behozni, másrészt a bent lévő közel 100 milliárd dollár értékű FDI 10 százalékos évi hozama által képződött évi 10 milliárd dolláros profitot bent kell tartani az országban, azaz az újrabefektetést kell ösztönözni az osztalékfizetéssel szemben.
Nem lehetne, hogy fogsz egy napelemet, és lecsatlakozol a hálózatról?
Legalább akkor az év nagyobb részében nem lesz áramod, hogy propagandát írogass.
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Nem lehetne, hogy fogsz egy napelemet, és lecsatlakozol a hálózatról?
Legalább akkor az év nagyobb részében nem lesz áramod, hogy propagandát írogass.
Neked az a propaganda hogy a pénz mozgat, mindent akkor nem lehetne, hogy elutald a fizetésed, ha van valami jótékony célra, mert akkor legalább nem lesz pénzed arra, hogy kifizesd a villanyszámlát. Mutass példát.
 

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 426
7 007
113
Nem lehetne, hogy fogsz egy napelemet, és lecsatlakozol a hálózatról?
közgazdaságilag, a napelemesek a napelemteleken élősködnek
ahogy az élősködők aránya emelkedik a napelemtelenek terhei meredeken elkezdenek nőni, ld még az energiewende húsz éves történetét
a legaljasabb disznóság az ügyben amikor a zöldpolitika az élősködést társadalmasította: a sokszázezer, de a németeknél már több millió lakossági kis miniéllősködő mindegyike szavaz, és anyagilag érdekeltté vált a zöldek politikai helyzetének minimum stabilizálásában, a zöldpropaganda terjesztésében az ámokfutás folytatásában...
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
Neked az a propaganda hogy a pénz mozgat, mindent akkor nem lehetne, hogy elutald a fizetésed, ha van valami jótékony célra, mert akkor legalább nem lesz pénzed arra, hogy kifizesd a villanyszámlát. Mutass példát.
Nekem elég, ha csak nincs kát, nincs kötelező ződülés, és ugyanazok a feltételek vonatkoznak mindenkire :)
Aztán meglessük, hogy mennyi napelem marad.
 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 280
2 449
113

“Szerdán félmilliárd forintra büntetette a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a legnagyobb horvát gázkereskedő céget, piaci manipuláció miatt. A hivatali határozat szerint a PPD nevű vállalat miatt a lehetségesnél kevesebb gáz érkezett Magyarországra tavaly februárban, és a cég viselkedése hozzájárulhatott a gáz árának akkori emelkedéséhez. Arról a hónapról van szó, amikor Oroszország átfogó támadást indított Ukrajna ellen, és emiatt egész Európában bizonytalanná vált a gázellátás. A hivatal döntése nem tér ki a PPD manipulációjának lehetséges okára, de a lapunk által megkérdezett iparági szakértők úgy vélekednek, hogy a horvát cég gyanús tevékenysége orosz érdeket szolgálhatott.”
 

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 612
3 259
113
  • Tetszik
Reactions: fishbed
T

Törölt tag 1711

Guest
Már hiányérzetem van. Olyan régen nem spammelte be senki az aktuális TTF gázárat. Hogy állunk? :(

Most már, hogy vásárolnak is, nem csak kínálják, megy felfele.